Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9592 ggr
jessica74
0

Erfarenhet av sojamjöl??

Hej

Någon av er som har erfarenhet av sojamjöl?

Hittade ett grundrecept på pajdeg i en receptbok skriven av Ola L, 2 dl sojamjöl och 100 gr smör. Blev väldigt geggigt men testade ändå att grädda och slutresultatet blev även det geggigt. Dock blev själva pajfyllningen (köttfärs m lök/vitlök och äggstanning m grädde) väldigt god.

Eftersom slutresultatet blev halvdant ångrar jag lite att jag inte skippade själva degen och bara gjorde fyllningen. Funkar ju det med…
Eller har någon av er ett bra recept på LCHF-pajdeg??

/Jessica

savonit
0

Soja är ett gift, som bråkar med hormon balansen.

Inget att rekomendera.

dumlis
0

Mandelpajdeg! Busenkelt! Häll på smält smör på mald mandel till det blir en lagom geggig deg, tryck ut i en pajform. Voila! Världens bästa lchf pajdeg!

dumlis
0

Glömde skriva att du behöver förbaka pajskalet några minuter innan du har i fyllningen.

ikis24
0

Fiberhusk (finns bland glutenfria produkter i de flesta mataffärer) är väldigt bra att blanda i mandelbottnar. Gör att degen håller ihop bättre och blir mer pajskal, mindre cheesecakebotten.

jessica74
0

oki, så soja är inget bra… hmm! lustigt att det rekommenderas i en receptbok för GI :)

ska testa mandelpajdeg vid tillfälle… har sett att det ska finnas mandelmjöl att handla. :)

tack för alla svar!!

/J

nyborjare08
0

Jag använder äggstanning som pajbotten! Glad 4 ägg och 1 dl grädde + lite salt. Häll i smörad pajform och grädda i 225 grader tills den fått ordentlig färg. Ta ut och låt vila en stund innan du lägger på fyllningen. Det fina är att botten "pöser upp" runt kanterna och sjunker ihop i mitten så det ser ut som en fluffig pajbotten! Jag gjorde en igår och fyllde med köttfärs och hällde över en blandning av ost, creme fraiche och grädde. Mums!

Magica1970
0

#5 Även banan förekommer i GI-recept :/

jessica74
0

#7: jo det gör ju det :(

#6: kan man få fullständigt recept på pajen? lät gott och jag har planer på att försöka mig på paj igen på onsdag eller torsdag. denna gång med spenat och fetaost :)

/J

nyborjare08
0

Det var denna jag gjorde, fast från Airams LCHF-kokbok men med hemmagjord tacokrydda i köttfärsen. I boken stod det att man skulle blanda 0,5 dl creme fraiche, 1 dl grädde med 2 dl riven ost och ha över köttfärsen. Jag gjorde som sagt pajskalet direkt i pajformen.

jessica74
0

#9: TACK :)

Wildrat
0

#5 Sojamjöl har lågt GI och hyfsade bakegenskaper men är dåligt för miljö och hälsa. Fokuserar man bara på det första så… Vill du läsa mer om soja och hälsa så kan du läsa kortfattad info här: http://www.westonaprice.org/translations/swedish/823-principles-of-healthy-diets-swedish-translation.html#soja

jessica74
0

#5: tack för länken!