Pones
Hej,
Jag är ny här och har inte ätit LCHF så länge, vilket innebär att jag inte lyckats så jättebra med recept ibland
framförallt LCHF "bröd". Kan någon hjälpa mig med att lyckas med Pones (har följt receptet slaviskt två gånger)? Jag tycker att de är så goda!
Har hittat detta recept:
5 ägg, 2 dl Pofiber, 50g smält smör, en skvätt grädde, 1,5 tsk bakpulver
Min "smet" blir väldigt lös och rinner ut totalt och blir ett bröd efter en liten stund i ugnen. Har någon ett tips för att förhindra det? Tacksam för hjälp!
Ps. första inlägget, ber om ursäkt om det ser knäppt ut, men jag vet ju inte riktigt hur jag ska göra än.Ds
Hur mycket är en skvätt grädde? Kan det vara där skillnaden ligger?

Vad är pofiber? ;-)
Oj, vilken snabb respons! 
#1 0,5 dl. Verkar funka för alla andra 
#2 Torkade fibrer av potatis med 12% kolhydrater. Låter mycket, men pofibrer är så lätt så % i slutresultatet är typ 0,5 % eller så (har inte räknat ut det exakt). Finns ofta på glutenfri avdelningen i affärer.
Midnattskock
Jag ser nog ingen annan råd om du följer receptet än att minska på vätskorna, dvs smälta smöret och grädden och ta mindre ägg.Eller nåt av dessa. Jag antar att du har ugnen uppvärmd till rätt temperatur när du börjar.
Funkar inte receptet så ändra lite; dra tex ner rejält på grädden, din skvätt kanske är större än min…? Sen ska man ju vispa äggen hårt, du har inte missat det…? Ett ytterligare tips är att låta smeten svälla några minuter och om den känns på tok för lös när allt är ihopvispat så ha i lite mer pofiber innan du låter det svälla.
Sen tycker jag att det blir ett godare bröd om smeten är lite lös… 
Columba: Jepp, 200 grader då jag pillar in plåten. Ska testa det att dra ner på "vätskorna".
missaz: Vispar hårt med elvisp så att äggen är porösare och skummiga. Hur många är några min? Har testat med 15 och 5. Ska prova med mer pofiber. Håller med om att det blir väldigt gott även om jag får lite tunnare bröd än vad andra får 
Tack båda två! Jag har bakat en sats per kväll nu, så jag stretar på och fortsätter med det tills allt blir perfekt! 
Men om smeten blir så lös så varför inte göra brödet i en brödform?
zikzak: Har inte ens tänkt tanken! Att ständigt tänka utanför lådan är kanske inte alltid ett vinnande koncept
Ska testa det om inget av de andra tipsen fungerar! Tack!