LCHF i Baren
Hej
Jag började med LCHF vid årsskiftet och har gått ner 5kg så är riktigt nöjd(har ca 8kvar att gå ner till sommaren). Under januari tog jag det lugnt med festandet med men framöver är endel fester inplanerade. Nu undrar jag ju då vad man kan beställa i baren som bästa alternativ. Självklart är det ju bäst att inte dricka någon alkohol men det är ju inget alternativ då det är roligare med en skvätt i kroppen när man ska ut och dansa ;)
Jag är inte mycket för vin mer än nått glas till maten. Sen när man ska ut och dansa känns det inte rätt att gå omkring med ett glas vin i handen på diskoteket :P Så söker en grogg som man kan beställa.
Sist jag var ute körde jag på Whit russian men Kahlúa innehåller väldigt mycket socker.
Så vad beställer ni i baren? Har ni tips på vad man kan beställa?
Vore även kul med lite blandförslag till förfesten då man kan blanda själv. Själv har jag provat blanda lite olika med varierande resultat :P
Tex. Testade jag mousserande vin som groggvirke och det var icke någon höjdare :P
Men det var ju bara 9kh per liter men tyvärr inte värt den fruktansvärda smaken som det blev.
Nu när det är förfest brukar jag ha Absolut citron och Sprite light. Dock försöker jag hålla mig ifrån light men det borde ifs vara bättre att blanda med än med vanlig Sprite.
Så vad har ni för tankar och erfarenheter ni som levt längre med LCHF än jag?
Mvh Christoffer
ren whiskey eller vin är ju det bästa om man ska dricka alkohol.
själv kan jag inte dricka ren sprit eller whiskey men beställer gärna en Irish Coffee utan farin..
Jättegott, fast det e klart efter 1-2 st så e man nöjd så det e inget man kalasar på en hel kväll. Ibland beställer jag en white eller black russian, det är kaffelikör i det o är lite sötsliskigt (kanske tjejigt) . 
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Whiskey eller torrt vin. Vodka med smaksatt mineralvatten och några droppar lime funkar också.
Ja whiskey glömde jag skriva att jag kan ta en. Men det är ju mer att man kan ta en whiskey sen får man gå över till nått annat.
Får väl ta och testa en black russian iafl :)
Det finns smaksatta spritsorter utan socker, t.ex. Explorer jordgubb/lime. Sockerhalten på alla drycker står på systembolagets hemsida. Funkar bra att blanda med ett par urkramade limeklyftor och ett smaksatt bubbelvatten. 
Någon som kan ge förslag på bra torra viner?

Klicka dig fram till vin på bolagets hemsida, välj sortera efter literpris, sen kolla upp de billigaste ett efter ett och se vilket som har lägst sockerhalt, prova sen den sorten och se om den smakar okej/bra. California Red är en favorit för min del av de billiga, eller Spanskt lantvin.

Torrt vitt vin……CHABLIS är det alla godaste, tycker jag. Finns i lite olika prisnivåer, men det hör väl inte precis till de billigare. Man får gå upp mer i pris med vita viner än med röda för att få ett gott är min erfarenhet.
Chablis får jag köpa hem ett och testa. Men det blir inte direkt ett förfestarvin då det ligger lite högre upp i prisskalan.
Får även ta och köpa hem ett California Red lagom pris för ett förfestvin även om jag föredrar vita viner på förfesten.

Det billigaste är Petit Chablis, Domaine Sainte Claire, och kostar 99 kronor (halvflaska 59 kr). Det är hur som helst grymt gott. Och knastertorrt.
Irish coffee är en favorit! Men inget som man dricker en hel kväll kanske, när jag inte dricker vin så brukar jag dricka whiskey eller rom, rent.
Jag köpte Absolut vanilj en gång.. Försökte blanda med lightcola och sprite och jag vet inte vad…vedervärdigt! både alldeles för sött och väldigt syntetisk smak.. däremot gick det bättre att blanda vodkan med kaffe! antingen varmt, med vispgrädde och lite kanel eller så uppepå, eller i kallt kaffe med en skvätt grädde och is i! :)
Någon som vet hur det är med rom och blodsockret förresten? Jag och kapten M är trogna följeslagare sedan länge, m en jag kanske borde göra slut med honom och satsa på herr J Daniel….hm
jag har precis fått hem sukrin förresten! borde man inte kunna använda det i drinkar på något sätt, hur ersätter man läsk liksom?
Till förfesten är det gott att blanda vitt vin med bubbelvatten och en liten skvätt ligtsaft ex. Fun light Appear eller Cassis. Det blir nästan som cider. Då kan du välja hur sött du vill ha.
I vissa barer finns sockerfri cider. Xider tror jag den heter.
Jag kan rekommendera detta torra, vita vin,
12197
Hidden Rock Chardonnay Colombard Verdelho
Billigt och bra och inte knastertorrt.
Det jag tycker är lättast när man är på krogen är att beställa en vodka, lime och sodavatten. smakar förvånastvärt lite sprit tack vare limen!
Tackar för förslagen. Har skrivit upp dem till min runda på systemet i eftermiddag :)
Captain Morgan ska ju inte vara så farligt då den bara ligger på 14kh gram/liter. Men vad blandar du det med? Själv drack en del Capten med cola innan och var ju gott men sött pga Coca-Colan.
Rom rakt upp och ned. Mmm .. 

Vad sägs om en gammal hederlig DRY martini?
#15 - Jag brukar dricka mörk rom rakt uppåner, ber om en sexa och ett whiskeyglas! Mer lättdrucket än whiskey även om jag gärna dricker det också. Jag testat att beställa rom o cola, med sockerfri cola, men fy farao vad syntetisk det smakade. blääää.
Kollade lite på systembolagets hemsida nu och 14 g kolhydrater/liter är ju inte såå farligt, en liter är ju rätt saftigt, fast jämför man med Jameson som har mindre än 3 gram/liter så är det ju lite skillnad. Men men. Caribbean coffe - kaffe, rom och vispgrädde är väldans god också!
haha KOLLA HÄR DÅ:
How to make Kahlua (jag översätter):
- 5 dl torrt pulverkaffe (inte frystorkat)
- 1.75 liter strösocker
- 0.95 liter vatten
- 0.95 liter 40%-ig vodka
- 1 vaniljstång
Koka upp vattnet ordentligt. Ta av kastrullen från värmen och häll i pulverkaffe och socker. Rör med spänstig arm tills allt har löst upp sig till en härlig sörja. Låt blandningen kylas ner och blanda sedan i spriiten. Fördela i två glasflaskor och släng i en halv vaniljstång i varje flaska. Försegla tiiiiiight, notera vilket datum det är, ställ flaskorna på ett mörkt, svalt ställe och låt det stå och åldra sig i minst trettio dagar.
Nu är frågan (till alla som har stenkoll på sukrin) OM MAN KAN GÖRA DET HÄR MED SUKRIN? Vad händer då på trettio dagar månntro?
Fast det känns som att man SKULLE kunna använda den utan att låta den stå, och att den fortfarande skulle smaka ok….HMMMM.
Idéer? :)
#18 - Ja men det handlar ju inte om så många kolisar ändå. Det är ju inte ofta men får i sig en hel kapten en kväll och då skulle det vara 14 kolisar. Skulle säga att man har större problem dan efter än de extra kolisarna man fick i sig isf ;)
Jameson är helt enkelt inte lika gott som kapten. Men just nu håller jag mig till Absolut citron med lite extra citronextrakt och Sprite light. Dett då jag inte tycker om cola light och tycker precis som du att rom&cola light inte är en höjdare.
Caribbean coffe får jag allt ta och testa. Gillar kaffedrinkar. :)
#19 - Fan vad bra om det hade gått göra egen Kahlua. Då kunde man hinka Whit Russian med godan ro :P
#21 Ja, jag startade en ny tråd med frågan så kanske någon vis person kan ge ett bra svar :) Använder man grädde + vatten istället för mjölk så lär man ju kunna komma undan rätt smärtfritt.
Egentligen är jag lite anti sockerersättningar och sötningsmedel just för att man behåller smaken för det söta, egentligen är det väl bättre att vänja sig av med allt som smakar sött.. Fast i ren nyfikenhet betällde jag hem ett paket sukrin, och just White Russian har jag saknat!
Hej, jag är ny på lchf, men vad med den goda gamla klassikern Bloody Mary?
Jag provade att göra en drink på captain morgan spiced gold, rom alltså, mineralvatten med smak av granatäpple, plus en massa pressad lime. Helt ok! Hade behövt is bara :)

Ddricker sällan på bar men hemma blandar jag gärn Dry martini. Jag kommer aldrig ihåg om den ska vara skakad eller rörd så jag tar den ihophälld i glaset.
Maken "uppfann" en supergod sommardrink i fredags!
Rekommenderas verkligen!
Mixa en näve (för två pers) frysta hallon med en rejäl skvätt torrt vitt vin, typ 1 dl per person. Häll i en skvätt vodka och mixa en stund. Sila av hallonkärnorna och häll upp i höga glas, till ca hälften av glasen. Fyll upp med mineralvatten. Mumma!