Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6756 ggr
Ullstrumpan
0

Kesellaplättar

När jag bodde i Ryssland brukade jag äta "syrniki", ett slags syrliga, tjocka plättar på kvarg, ägg och mjöl. Häromdagen drabbades jag av ett svårt syrniki-sug och testade att göra dem utan mjölet. De blev tunnare och tog sin tid att grädda men smakade mums!

Ingredienser:

250 g kesella

4-5 ägg

ca 50 g smör till stekning

ev. 1 msk flytande honung (för oss mindre strikta)

Rör ihop kesella, ägg och ev sötning. Smält rejält med smör i en plättlagg eller stekpanna. LÅG VÄRME (2/6)gäller under hela stekningen, annars håller plättarna inte ihop! Klicka ut smeten tjockt - den flyter ut när den blir varm. Om smeten börjar bubbla och ser ut som den kokar är värmen för hög. Vänd försiktigt plättarna när ovansidan blivit matt. Om de är väldigt svårvända kan det vara idé att röra ner ett ägg till i smeten.

Osötade plättar är goda med crème fraiche och matiga tillbehör som korv och skinka. Båda sorterna funkar utmärkt som efterrätt med vispad grädde och bär.

Den osötade varianten har dessutom en utmärkt LCHF-profil: 3% kolhydrater, 23% protein och 74% fett om man är generös med stekfettet. Med honung blir fördelningen ca 7% - 22% - 71%, och det kan väl duga till godis någon gång ibland?

Lycka till!

Lieta
0

Mums, låter gott.

Men jag undrar, vad kan man använda istället för kesella, om man befinner sig i ett land utan vare sig creme fraiche, filmjölk eller övriga riktiga mjölkprodukter. De har typ färskost, lågfettsyoghurt, mjölk och riven gul ost i butikerna här, och där tar det stopp ._. De har grädde här borta också visserligen, även om den är dyr.

Hmm… så vad göra? Någon ide? För receptet såg smaskigt ut ;)

Ullstrumpan
0

Tja, kesella är ju ett slags färskost, så det kanske går att byta ut den mot någon lokal färskost med mild smak? Den kvarg man använder i Ryssland är egentligen mycket torrare och fastare i konsistensen än kesella, så om det finns något sådant att få tag på är det bara bra. Annars kan man använda avrunnen keso. Fördelen är att plättarna blir mindre benägna att flyta ut, men eftersom keson är mycket magrare blir energifördelningen sämre.

Lieta
0

Hmm… skulle det fungera med philadelphiaost kanske? Det finns inga lokala färskostar tyvärr… Allt är importerat, utom de få philadelphiainspirerade ostarna från Hokkaido, Glad

Ullstrumpan
0

Philadelphiaost är ju gott, så det kan kanske vara värt att prova. Om det blir syrniki av det vet jag inte, men så länge det blir gott så… Fast de blir nog saltare, tänker jag. Men utomlands är ju ofta smöret (om det står att finna?) osaltat så det kanske jämnar ut sig?

Mammacatta
0

Man kan nog använda ricotta, den är fastare och torrare än kesella. Kanske gaffelmosad tofu funkar?Tungan ute

Mervi
0

Låter som något jag skulle kunna bjuda på det plättälskande barnbarnen, och de kan ju får honung till. Tack för receptet.

[linnzy]
0

Mmm…gjorde typ dessa plättar idag men hade inte tillgång till receptet så det var ett par saker som jag glömde, som tex låg värme XD

Och just det, eftersom vi hade myskväll så blev det lite lyx då jag använde vanilj-kesella som har en högre andel kolhydrater..menmen…undrar hur jordgubb/lime smakar ?

Fjallraven
0

Lät riktigt gott! Måste ta och prova dessa i helgen nu när jag äntligen fått mig en plättlagg :D

Om man vill ha dom lite tjockare, kanske det går att tillsätta bakpulver?

EwaP
0

Anna J.D. JacobssonStartsidaFrån mitt kökVägen från 137kgSockersöttOm migDå Entries categorized as ‘Smårätter och mellanmål'
Min midsommarmat
30 juni 2010 · 6 kommentarer

Basilikaplättar
2 ägg

250 g keso

1 msk dinkelmjöl

100 g klipp skinka

Färsk basilika

Grovmalen svartpeppar

Gör så här:

Mixa ägg, keso och dinkel med stavmixer. Blanda i resterande ingredienser och stek i smör på medelvarm panna. Låt plättarna ligga rätt länge på första sidan och lossa dem runtomkring innan du vänder dem första gången.

Njut med en grönsallad och balsamvinäger.

Fjallraven
0

Gjorde dom idag! Riktigt goda, men lite svårstekta. Men sen så har jag en lagg som inte är ordentligt infettad än också.

Är det någon som testat att göra dessa med vaniljkesella?

[linnzy]
0

Jag gjorde mina med vaniljkesella så mycket godare men fler kolhydrater!