Mozzarellabiffar
Inspirerad av de "pizzabiffar" som min styvmor gjorde ibland. Biffar med tomat, ost och skinka inuti, men jag skippade skinkan och valde mozzarella som ost.
Tror det finns liknande recept med fetaost, men jag gillar inte den salta smaken av feta.
2st stora biffar:
400g nötfärs
1 äggula
½dl grädde
2 vitlöksklyftor
svartpeppar
rikligt med basilika
1 mozzarellaost
lite tomatpuré
Blanda färs, ägg, grädde, vitlök och kryddor och forma 4 biffar. Skiva mozzarellan och fördela på två av biffarna. Bre på lite tomatpuré, och para ihop med de övriga två biffarna för att forma två stora biffar.
Platta till och låt stå en stund. Stek i panna ca 6 min på varje sida, och glöm inte att göra en god sås av resterna i pannan efteråt!
Serverades med hemmagjord coleslaw. En sådan stor biff (200g färs per biff) blir en ordentlig middag

låter ju kanon
blir morgondagens middag
Tack, det där lät gott!
Vad innebär 1 mozzarella ost? Hur många gram?
är väl sådana där bollar som avses, dom brukar vara ungefär äggstora, om man tänker sig ett runt, lite tillplattat ägg? (personligen gillar jag inte mozzarella alls)
Yep. En sån där liten förpackning med en mozzarellaklump 
vet inte hur många gram det är, men skulle tippa på runt 100
Där ser man, själv tycker jag att mozzarella mest är ett smaklöst slöseri med utrymme.
Däremot gör jag gärna liknande biffar med små tärningar av blåmögelost i. Sedan kokar jag ur stekpannan med vispgrädde och smular i lite av osten där också. Mums!

Det här gummit man köper i svenska affärer är ingen höjdare, men smakar man riktig mozarella i Italien förstår man grejen.
Mmmm. Arrghh. Jag älskar Mozarella! Och hatar mögelost, bleeh :p