Kolesterol-diskussion...
Hej!
Jag äter LCHF sedan drygt 1 år, har gått ner 22 kg och mår bra. Jag har dock en hel del kolesterolfunderingar, och även folk i min närhet…
Först och främst så är det en hel del människor som fått högre kolesterol (LDL, men även HDL) av LCHF-kost. När de sedan ställer frågor om det, här eller på andra "LCHF-ställen" då blir de hänvisade till två ställen. Antingen ska man läsa Kostdoktorns åsikter om kolesterol eller så skickas man till Ulf Ravnskov sida för att läsa om kolesterolmyterna….
Okej. Det här är två läkare. Annika Dahlkvist också såklart, men vad är det som säjer att dessa tre personer sitter inne på sanningen och att (ungefär så…) alla läkare på vårdcentraler och liknande är inkompetenta och "överskrämda" för höga kolesterolvärden?
Jag frågar, hoppa inte på mig, jag tror inte att LCHF tjänar på det!! Jag tror man behöver vara lite öppen och inte bara slå ifrån sig med att kolesterolskräcken är för utbredd och att man ska tillbe Kostdoktorn (I love him, så det är inte det men förstå ironin!).
KAN det möjligtvis vara så att man får många fördelar av att sluta med kolhydrater (främst socker och vitt mjöl och ris) men att fördelarna med fettet kraftigt överdrivs inom LCHF?? Att mättat fett höjer kolesterolet ser vi ju många fall på och kan fråga många läkare om! Då säjer man plötsligt att "shit the same, kolesterol är inte farligt". Nähä…
Jag bara funderar. Att LCHF är för bra för att vara sant och att kruxet ändå trots allt är allt det mättade fettet. Jag vill inte att det ska vara så men jag funderar.
Någon som kan ge mig ett bra svar till varför typ 95% av Sveriges läkare har fel om kolesterolet???
Det här med höga kolesterolvärden är ett problem för hela LCHF som man ser i "varningsrutor" i varenda tidning där LCHF omskrivs!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För det första lipidhypotesen är en gammal och omvurmad hypotes som man försökt leda i bevis länge utan nämnbar framgång!
Lipidhypotesen utgår ifrån att det är vällevnad som är orsaken till vällevnadssjukdommarna.. när det snarare är tvärt om.
Vi äter snarare sämre mat med mer matsubstitut nu än vad våra förfäder gjorde.
För det första.. lipidhypotesen utgår ifrån att fett höjer kolesterolet och kolesterol orsakar arteroskleros?
Fett höjer kolesterolet.. men det goda, snabba kolhydrater höjer det dåliga!
Arteroskleros bildas främst utav glykoliserat lipoprotein och oxiderat LDL.
Mekanismen är känd, glykoliserat lipoprotein och ox-ldl kan inte kroppen använda, så då tar macrofager hand om det och binder det till cellväggen, där det såsmåningom bildar sk skumceller och det är detta som i förlängningen utgör grogrunden till arterosklerosen.
I en normalt fungerande kropp med rätt föda så är detta inget problem då alla celler i kroppen byts ut, bryts ner och används som energi eller går tillbaka i proteinsyntesen fettsyntesen eller liknande.
Har man däremot något genetiskt fel, eller kroniskt höga blodsockernivåer eller inmundigar lättoxiderade fleromättade fetter en masse, så hinner inte kroppens reparationsprocesser med.. man får plack i kärlen!
Kolesterol är inte farligt.. utan det skulle du dööö.. det är en vesäntlig del i kroppens funktioner, det transporterar energi det utgör grunden för flera hormoner och är oerhört viktigt för imunförsvaret.. ofta är det just imunförsvaret som bygger upp placken.. men inte som ett svar på för mycket fett utan som ett svar på just att något annat är galet!
Finessen med att hänvisa till framföralt Kostdocktorn och Ravnskog är att man slipper att dra hela funktionen och jaa.. många läkare har fel.. det är något av en slaskdiagnos..höga blodfetter sätt in statiner.. när man borde göra en närmare undersökning varför blodfetetrna är höga!
"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier"
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291
"Flera vetenskapliga studier har visat att infarktpatienter har lägre kolesterolvärden än normalbefolkningen och att dödligheten dessutom är högre vid låga värden. Nu är det dags att förkasta hypotesen om sambandet mellan höga kolesterolnivåer och hjärtinfarkter och kanske också dags att utreda vad som lett till detta vetenskapliga haveri, skriver Lars Werkö, Tore Scherstén och Ralf Sundberg."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar-kolesterol-en-riskfaktor_3201249.svd
"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."
http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=10948
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."
http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
"
Kost och Ateroskleros
- omega-6 och socker hotar, men
rätt omega-3 och antioxidanter skyddar
?? Överintag av omega-6 i form av linolsyra från fröfetter skadar via inflammatoriska eikosanoider och via lipidperoxidation av blodfetter. Neddragning på raffinerat vegetabiliskt fett från majsolja, solrosolja och margarin minskar effektivt riskerna för åderförfettning.
?? Förhöjda halter av glukos i blod skadar genom glykosylering av LDL och andra lipoproteiner, och insulinresistens förvärrar hälsoriskerna. Mindre socker och mindre lättspjälkad stärkelse med kosten minskar effektivt skadorna.
?? God tillgång på omega-3 i form av eikosapentaensyra, EPA, ökar bildningen av de eikosanoider som skyddar mot ateroskleros och hjärtinfarkt. Ökat intag av fiskfetter och av EPA från andra källor förebygger därför effektivt hjärt- och kärlsjukdomar.
?? Antioxidanter motverkar den oxidation av fleromättade fetter i LDL som initierar ateroskleros. Ett högt intag av antioxidanter i form av tokoferoler, karotenoider och flavonoider från väl valda livsmedel skyddar effektivt.
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26518.pdf
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Läkare är som alla andra människor - flockdjur. Dessutom får de sina kurser/utbildningar bekostade av läkemedelsindustrin. Dessutom, på en vårdcentral får man inte göra eller säga som man vill, man ska följa vissa rutiner. Dessutom, hög begåvning och kreativitet går inte alltid samman!

Jisses, Zepp, vad du lärt dig mycket och kan förklara mycket men…jag hänger inte med i alla de orden du använder
Snälla, finns det inget enklare sätt att förklara allt på??? Ateroskleros vad är det??
"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier"
Jaja, jag må vara dum men hänger inte riktigt med i språket 
tokoferoler,??
Jaja, jag vet att jag skall strunta i vad läk. säger ang mitt kolestorol, och det gör jag om inte de skriker högt men….
Jag ger mig, jag ger mig men fattar inte ändå, (för gammal kanske)
Ha det gott men hjälp…

Arteroskleros är det samma som åderförkalkning på läkarspråk.
Man kan i nya studier inte finna några negativa tendenser av varesig mättat eller totalfett angående insjuknandet i varesig cancer eller hjärkärlsjukdom.
Tokoferoler är en sorts antioxidanter.
Man skall inte strunta i vad läkaren säger.. då är det lika bra att begära pengarna tillbaka.. man skall tolka provsvaren själv, med hjälp av läkaren.
Jag tror att det är så här; de flesta läkare vill väl.. annars hade valt ett annat yrke.. men om patienten inte är intresserad så prövar de bara olika medeciner tills labbvärdena blir bra?
Man skall inte helt negligera kolesterolvärdena.. de kan tillsammans med andra indata, typ sjukdomar, föräldrars tidiga frånfälle i hjärsjukdom, diabetes och annat säga något om din predisposition för något som allvarligt påverkar din hälsa.
Har du konstiga blodfettfördelningar kan det vara något anant som är galet.. det är detta man skall leta vidare efter.

Tack för ditt svar, jag vet bara att mina prover numera är jättebra och läkaren tror mig knappt när jag berättar hur mycket "fet" mat jag äter osv.
Det som retar mig till tusen är att man inte berättar för cancersjuka, för diabetiker osv att en kostomläggning kan förbättra ens värden.
Sorry Emma30, stal din tråd ett tag, hoppar av igen.
Tack Zepp

et inte om detta hjälper, menhär kommer några fynd som inte kolesterolhypotesen kan förklara. Det finns många fler, men dessa kommer jag ihåg.
1. Den maoriska paradoxen. Maorierna har låga kolesterolvärden, meden fran mycket hög frekvens av CVD (hjärt/kärlsjukdom)
2. Fransmännen äter mycketr mättat fett, men har låg frekvens av CVD. En del föresöker frörklara detta med att de dricker vin, men då kommer…
3. Albanerna, som också äter mycket fett men inte dricker mycket vin, har också låg CVD-frekvens.
4. Strokepatienter med högt kolesterolvärde överlever i betydligt högre grad sin stroke än de med lågt kolesterol. Det finns ett observerat samband mellan högt kolesterol och stroke, precis som med härtsjukdom, men förklaringen ligger snarare i inflammationer. Det finns nämligen ett mycket starkare samband mellan CRP (en inflammationsmarkör) och stroke.
5. Statiner sänker kolesterol med tiden, men den skyddande (antiinflammatoriska?) effekten är närmast omedelbar och kan därför inte bero på kolesterolsänkningen. Effekten är så liten att den räddar på sin höjd var femtionde behandlad till livet på några års sikt, även om man redan insjuknat. Logiskt sett är kolesterolsänkningen en oönskad bieffekt, eftersom inga andra kolesterolsänkande preparat kunnat visa någon positiv effekt utan tvärtrom ökad dödligheten i CVD. Läkemedelsföretagen har medvetet hållit tyst om dessa fynd för att inte förlora intäkter på statinerna.
6. Man har inte lyckats visa NÅGON SOM HELST hälsovinst med kolesterolsänkning för kvinnor eller äldre. För att få fram signifikanta fördelar har man fått uppdela männen i åldersgrupper. Hur mycket är ett sådant sifferfifflande värt vetenskapligt tycker ni?
7. Cancer har associerats med lågt kolesterol i några studier, ändå har statiner visats ha en (svagt) skyddande effekt även vid cancer.
Lite överallt dyker motsägande kolesterolstudier upp, ändå fortsätter man hävda att sambandet är glasklart. Visst verkar det närmast oförklarligt att kolesterolhypotesen har så starkt fäste, men det finns flera sådana områden inom medicinen. SSRI-preparaten mot Depression har gång på gång visats ha lika liten effekt som placebo, men används ändå flitigt. På 1800-talet ansågs epilepsi ha samband med överdrivet onanerande så man testade ett preparat som skulle sänka sexlusten. Preparatet visade sig ha effekt, men det var självklart inte på grund av den minskade sexlusten, utan preparatet hade andra effekter som man inte kände till vid den tiden. Statinerna verkar på samma sätt genom en annan mekanism som man inte lyckats förklara.

Kunde bara inte låta bli att klippa in detta citat från en av mina favoritprofessorer:
" Fredrik Nyström är läkare och professor i internmedicin vid Linköpings Universitet, godmorgon!
FN: Godmorgon
R: Är fett så farligt?
FN: Nej absolut inte, det är nyttigt.
R: Det säger du. Med självklarhet?
FN: Ja, man behöver inte äta lika mycket kolhydrater om man äter mer fett.
R: Det är ju det mättade fettet som fortfarande är kontroversiellt. Det som finns i bacon och smör och så. Hur påverkar det hjärtat?
FN: Nej det är inte farligare än något annat eventuellt överintag av kalorier. För det skall man ju undvika. Det är ju energitätt med fett så på så sätt kan det vara lurigt. Men å andra sidan ger det mycket mättnadskänsla.
Mättat fett är inte farligt. Det vore väldigt konstigt om det skulle vara farligt eftersom det är det vi gör själva i kroppen, när vi bildar fett från exempelvis kolhydrater. Det är också det som finns i bröstmjölk i ganska stor utsträckning. Det känns ganska konstigt att säga att våra mammor skall ha förgiftat oss som har haft lyxen att ammas som små."
http://www.kostdoktorn.se/professor-mattat-fett-naturligt-och-ofarligt

Mycket bra har sagts några punkter till bara.
1. I Sverige förlitar vi oss till ett framräknat LDL enligt Friedewald. Man mäter total kolesterol, HDL och triglycerider och så räknar man fram LDL. För människor som har ett "normalt" triglyceridvärde fungerar formeln rätt bra. Om man har ett högt eller väldigt lågt värde stämmer det inte alls. Om man äter LCHF får man ett väldigt lågt triglyceridvärde som då genom ekvationen automatiskt ger ett alldeles för högt LDL värde. Detta lurar Läkare att ge oss mediciner vi inte behöver. Det går att mäta LDL genom en dyrare process, men görs inte pga kostnaden.
2. Kolesterol hypotesen har spräckts (falsifierats) ett antal gånger. Men det hjälper inte eftersom så oerhört många produkters försäljning hänger på den. Vi pratar miljarder dollar årligen. Vilket gör att företagen struntar i alla studier och kör på som vanligt. Samtidigt inrättar man ett antal professurer som ska hjälpa dom att hålla status quo.
3. Läser man forskningen så ser man att det inte bara är Kostdoktorn och Ravnskov som har denna åsikt, utan ett stort antal fristående läkare och forskare. Om du undrar hur det kan vara på detta sätt? Så är det enkla rådet: "Följ pengarna" nära till hands.
4. Ett vanligt sätt att blanda bort korten är ju att hänga epiteten "stråltant" och "stolle" på alla som ifrågasätter kolesterolhypotesen.
Kunskap brukar vara ett bra botemedel mot sådant.
#0 Vill påpeka att det är en bra idé att inte förutsätta att läkare är väldigt speciella människor som faktiskt läser grundligt igenom forskning och verifierar rådatat för allt de har åsikter om.
De är precis som du, som hellre tar ett inlägg i ett fora och väljer att lyssna på valda svar. Du tragglar inte studier och lär dig var uppfattningarna kommer ifrån.
Inget ont i det, men att tillskriva helt vanliga människor kapacitet och kompetens som inte finns är riktigt dåligt i många avseenden.
Emma 30:
Ibland kan faktiskt 95 % av Sveriges läkare ha fel!
…eller vad sägs om följande:
The 1949 Nobel Prize in Medicine is awarded to Dr Egas Moniz for his discovery of…lobotomies!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lobotomi
;-) Per Wikholm, medförfattare till "Ideologin och pengarna bakom kostråden"
Tack för alla svar i vänlig ton, det är jag glad för
!
Jag ska läsa och begrunda och fundera och återkommer kanske… För jag tycker att det är en viktig fråga, då jag tror att det skrämmer bort människor från LCHF…
Kom på en sak till…
Ärftligt högt kolesterol, det har min svärmor, och hon äter därför lite, lite fett och läkarna säjer till henne (72 år är hon) att hon ska ha lägre kolesterol än "vanliga friska" pga sitt ärftliga höga kolesterol?
(Hon har haft hjärtproblem och gjorde en ballongsprängning eller vad det heter för ca 15 år sedan, hon hade rökt hela sitt liv men slutade i samband med det).

#12,
det där med ärftlig högt kolesterol är lurigt. Några dör unga av detta, men de övriga lever faktriskt längre än genomsnittet. De har också mindre cancer än andra, så det finns en skyddande effekt också.

Studier om kolesterol säger för äldre att det är bättre med högt än lågt. Lågt är kopplat till sjukdom och förtidig död.
Om din engelska är ok så finns det ju ännu en ny metaanalys som säger att mättat fett inte har något samband med hjärtsjukdomar.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.27725v1?papetoc
Den är intressant av flera skäl.
1. Det är Ronald Krauss som står bakom. Han är kanske världens främsta lipidforskare.
2. Det är en metaanalys vilket betyder att man tar alla studier som är vetenskapliga nog och tittar på data. Man struntar alltså i de olika slutsatserna som dras eftersom dessa kan vara vinklade åt olika håll. Grunddata brukar dock vara ok.
3. Även i denna metaanalys visar att mättat fett inte har samband med hjärtsjukdom eller stroke.
4. Förra året kom det en från WHO som sa samma sak.
5. Alla stora långtidsstudier säger samma sak. Nurses health studie (NHANRS), Framingham mfl.
6. Det finns ett antal bra studier idag som kopplar spannmål ( i synnerhet vete), socker och andra högglycemiska födoämnen till hjärtsjukdomar stroke cancer mm. Ändå släpper man inte kolesterolhypotesen.
Min man hade enl. sin husläkare, för höga kolestrolvärden (minns inga siffror) och blev ordinerad Statiner. Han tog denna medicin under ett par månader och mådde riktigt dåligt. Dom har ju många, hemska biverkningar. Jag skrev till dr. Andreas Eenfeldt om detta och han tyckte att min man skulle sluta med dessa mediciner. Han gjorde så och några månader senare var det dags för kontroll. Det visade att kolestrolet gått ner till "normala" siffror. Läkaren tyckte att det var bra att Statinerna hade hjälpt." fortsätt med detta" tyckte läkaren, men gissa om han såg förvånad ut när han fick veta att min man slutat medicinera.
Läkarna tjänar mycket på att skriva ut Statiner. Så jag är övertygad att man gör det för egen vinnings skull. Allt handlar om pengar.