Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7402 ggr
sophia87
0

Nyponskalmjöl

Jag äter liberal lchf och tycker det är roligt att upptäcka nya närngsrika, naturliga livsmedel och smakupplevelser. Ett sånt livsmedel är till exempel nyponskalmjöl, som väl är otänkbart för många som vill hålla ner kolisarna ordentligt. Mjölet innehåller nämligen 68g kolhydrater per 100g varav 67g är sockerarter enligt Risentas näringsvärde. Detta väldigt höga värde förvånade mig eftersom mjölet inte är sött i smaken, snarare svagt syrligt och beskt. Hur kommer det sig, då det till största delen består av socker? Någon som har en intelligent förklaring?

För den som är intresserad så blir det väldigt lyckat att göra nyponsoppa med detta mjölet, psylliumfrö och stevia! Mycket smarrigt.

magma
0

Tja, pasta smakar ju inte heller speciellt sött, eller hur? Tungan ute Alla slags kolhydrater är ju en sockerart, om jag minns rätt.

sophia87
0

Förvisso, men pasta är stärkelse, och stärkelse smakar ju inte sött. Endast socker som är socker innan det stoppas i munnen smakar sött, om du förstår vad jag menar Obestämd

hemul
0

Det har du rätt i, det är lite konstigt. Jag använder torkade "nyponskal" som också ska innehålla 67% (förstås) och de smakar inte heller särkilt sött.

Zepp
0

Verkar inte finnas någon stärkelse alls i nypon, bara socker och fibrer men även organiska syror som räknas som kolhydrater!

Kan vara balansen mellan syror och socker som tar ut varandra?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11007&lang=sv

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
1

Jag tar en tesked av det nu och då som vitamintillskott och accepterar de extra kolhydraterna.Glad

Pulvret är nämligen späckat med naturligt c-vitamin.

Sindri
1

Och (om det är från hela nyponet) alldeles utmärkt för att hålla våra leder smärtfria. Kostar mycket mindre än alla sorts artros-mediciner.

sophia87
0

Ok, tack för era svar!

Det där om att organiska syror och socker tar ut varandra låter rimligt Glad

Caena
0

använder i min müsli.. pulvret alltså.. tycke det ger än rätt trevlig färg också.. förutom en del nyttigheter.. sen blir det ju egentligen inte så många gram i en matsked med massor av annat =)

JAUS
0

Allt som är torkat har högre andel kolhydrater. Frysta nypon är ett betydligt bättre alternativ, innehåller avsevärt mycket mer C-vitamin.

Lisabet
0

#9 Försvinner c-vitaminet vid torkning?