Nytt jobb-lunchlåda?
Skall börja nytt jobb. Har ni förslag på lunch-låda som inte ser LCHF'ig ut?
Jag vill INTE säga att jag äter enligt LCHF eftersom jag inte riktigt har planer på att äta riktigt så strikt i framtiden utan ser detta lite som ett sätt att gå ner i vikt. Dock under en lång period. Ingen quick fix.
Dessutom så lyckas jag INTE gå ner i vikt när jag säger till folk att jag försöker för jag känner mig bara extremt stressad och pressad att leverera resultat. Det är bara sån jag är.
Har lyckats gå ner typ nästan 8 kilo under ett par månader för nåt år sen (genom fettsnål och kalorireducerad kost. Jobbigt va det dock!). Då sa jag det inte till någon överhuvudtaget att jag ens försökte gå ner i vikt. Då kände jag mig mycket lugnare i sinnet och det gick sakta men säkert ner. (som jag nu gått upp)
Har alltså inte lyckats med LCHF än så länge (känt mig pressad eftersom jag berättat för en del), men nytt jobb och nya tag och ingen skall få veta! och jag skall bara fokusera på att leverera resultat för mig själv, ingen annan!
Så, någon som har förslag på mat som ingen skulle regarera typ: "äter du inte ris eller potatis till??"
tack på förhand! 
Olika gratänger? Släng i lite grönsaker, typ zucchini och svamp eller något så ser det mer ut som en konventionell måltid. Mer så än om du typ sitter och äter en köttbit och en klick smör i alla fall :) Man kan ju "gömma" fett rätt bra i en gratäng, lite grädde och bacon i köttfärsen typ utan att det syns jättemycket om någon nu skulle slänga en blick i din lunchlåda.
Och om någon nu skulle fråga är det väl bara att säga nåt i stil med att "nej men du vet, försöker hålla nere kolhydraterna lite" och sen byta samtalsämne. Så ovanligt är det ju inte att folk gör det, och det finns ju ingen anledning att dra hela föreläsningen om LCHF med alla fakta och fördelar.
Jag brukar ha med mig sallader av alla möjliga varianter. Har du i t ex tomat gurka och isbergsallad så reagerar inte folk så mycket. Det är så lätt att blanda ihop majonäs med cf och ringla över.
Annars så brukar jag göra spenatsoppa som jag värmer på jobbet och tar med ägghalvor samt räkor eller strimlad rökt lax.
En annan variant är köttfärssås med antingen blomkål eller böngroddar till.
Förresten, gör en gryta (det går ju att variera i det oändliga) bara att plocka fram fantasin.
Ungsrostade grönsaker med en köttbit/ kycklingfile och beasås. Kan ju inte bli lättare =))

Varför säga nått överhuvudtaget, du äter den maten du vill för att du tycker det är gott och mättande!
Antar att du är myndig, så du äter vad du vill!
Ris o potatis kan jag äta hemma hur mycket jag vill…
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lax med grekisk sallad (såklart inkl fetaost och oliver) eller gratänger på ost, köttfärs och kokosmjölk/grädde med bra grönsaker vid sidan av brukar alltid kunna passera obemärkt, det ger iaf färre höjda ögonbryn än om man sitter med fläskkotlett och gräddsås.
Instämmer i att du inte behöver springa omkring och deklarera vad och varför du äter. Kan du inte äta bara för att maten är god och vad du vill ha? Eller är LCHF bantingsmat för alltid för dig?
Och det är enkelt att äta så att det inte "märks", Köttgryta på fett kött, stroganoff, grekisk sallad med fetaost/oliver/tomat/gruka/lök till tonfisk i olja/färsbiffar (på fullfet färs). Skagenröra med avocado. Lufttorkad skinka med grönsaker. Sill och kokta ägg. Varmrökt lax och smörslungad spenat med muskot. Thailändsk kycklingsoppa med kokosmjölk.
Trots allt är det väl få som tar hela jättebiffar och en halvliter bea till lunchmatlåda? Om inte annat så blir det rätt trist med en återuppvärmd köttbit på det sättet..
Jag vet precis hur det känns att få matlådan dissekerad av nyfikna kollegor. På mitt jobb är det ok att äta GI, det är ju hälsosamt men om man säger att man äter lchf så blir det ett ramaskri.
Tidiare har jag därför gjort couscous av blomkål (mixa bomkålstopparna fint i mixern och förväll dem hastigt)
Blomkåls eller broccolimos
Har hittat äggpanna hos Raringen soim funkar till det mesta
Gratinerade grönsaker med ost på
Det roliga är att om man tar med grönsaker som är gratinerade med mycket ost på eller för den delen gröna bönor dränkta i smör så tycker mina kollegor att man är hälsosam. För då undviker man snabba kolhydrater (GI är ju ok) och äter mycket grönsaker och det är bra, det vet alla för de har varit med i VV.
Jag har också gjort pajer enligt Airams recept och tagit med. Med lite grönsaker till så ser det helt vanligt ut och jag kan stoppa i en massa godsaker som ingen ser.
Det är också effektivt, om någon gnäller över att man inte äter kakor, bröd när det bjuds på frukost, undviker pastan eller potatisen till bjudlunchen eller inte sätter tänderna i den smörgåstårtan när chefen har har haft möte, att skylla på överkänslighet. På mitt jobb har vi ofta kurser och konferenser som lämnar rester ifrom av kolhydratrika livsmedel. De kollegor som alltid tar en bit eller två får dåligt samvete när jag inte tar och måste prata om det. Har då upptäckt att jag har kommit udan genom att ge en vetenskaplig förklaring som de inte kan ifrågasätta:
Jag kan inte bryta ner polysacarider eftersom jag har problem med min amylasproduktion.Och efter ett tag på LCHF så tror jag faktiskt att det är sant eftersom jag får ont i magen, svettas och blir otroligt trött av att äta stärkelse i alla former. Så nu behöver jag inte ta med erästtningar längre, jag äter vad jag vill för jag har ju en "åkomma".
Lycka till med det nya jobbet och vikten.
HEJ!! Första veckan av mitt sommarjobb dokumenterade jag mina lunchlådor, HÄR.
Måndag: Måndag: Stekt skinkschnitzel med broccolimos.
Tisdag: Tisdag: Kycklingröra: stekt kycklingfilé, majonnäs, creme fraiche, salt och peppar, isbergssallad. Dill.
Onsdag: Tonfiskröra (tonfisk, creme fraiche, majonnäs, rödlök, salt och peppar och citron), ägghalvor och grön paprika.
Torsdag: pytt på chorizo, halloumi, stekt ägg och zucchini.
Fredag: Kebabkryddad skinkschnitzel med zucchinisallad (smörstekt zucchini blandat med creme fraiche, majonnäs, dill, persilja, salt, peppar)!!

Jösses.. måste vara en arbetsplats med en massa kvinnor.. jag plockar bort all potatis, ris o sånt o ställer i min folielåda till en kille som har höns.. han tar hem det som blir över till hönsfoder!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Haha, Zepp. Vist är det många kvinnor på min arbetsplats. Fast den som tjafsar mest just nu, eller gjorde innan semestern, är en man som just fyllt 50 och som börjat träna i efterdyningarna av detta.
Han håller föreläsningarom vikten av att äta lite fett, magert protein och gärna vegetariskt sådant. Och eftersom han räknas till en av de snygga männen så tittar kvinnorna beundrande på honom och håller med. Puh.
#10 Vad jobbigt du verkar ha det. Men det är inget att bry sig om.
Själv började jag nytt jobb för ca 2 månader sedan.
Jag hade med mig min låda, och såg att en av killarna aldrig hade ris, pasta eller potatis i sin låda. Han åt inte lchf men kände till det. (nån släkting som åt det)
Jobbet började med 7 veckors utbildning och det var fler av intruktörerna som åt GI och de tyckte inte att min mat var så konstig. De gjorde faktiskt inte de andra kursdeltagarna heller iof sig.
Nu jobbar jag kvällar/nätter så det blir lite konstiga tider för mig med "nytt folk" som jag äter med varje gång. Än så länge har ingen kommenterat min mat. Men det kommer säkert.
Hoppas att det löser sig för dig. Du har ju fått många fina idéer här.
Jag har själv bokmärk denna tråd, att ta upp när fantasin tryter.
Vanlig räksallad - nu när det är varmt - är perfekt LCHF-mat!
Mycket räkor, ett par hårdkokta skivade ägg, grönsallad och en klutt gott mojs (creme fraiche + majonnäs+god smaksättning) är mums!
Du behöver väl inte säga att du försöker gå ner i vikt?! Det är väl din ensak! Jag äter LCHF för att jag mår så BRA av den maten och den dessutom är god. Du får gärna "låna" min förklaring om du vill - säga att du drar ner på kolhydraterna för att du mår bättre då. Antagligen kommer det inte ens att vara en "vit lögn" för dig - för förhoppningsvis kommer du precis som så många andra att må väldigt bra av den!
Mina kollegor tittar alltid nyfiket i mina matlådor - men det jag brukar få höra är: "Du verkar alltid äta så GOD mat!!!"
Om du ändå vill "smygäta" så är blomkålsgratäng resp blomkålsmos samt gräddstuvad spenat mycket bra sätt att laga något GOTT där man dessutom kan "gömma" mycker fett!
Tack för alla bra tips! 
Jag känner mig redo för mitt nya jobb nu. många bra förslag som jag inte tror att någon kommer reagera på mer än att de kommer tänka att det ser gott och nyttigt ut 
Oh, vilken massa bra lunchrecept tror jag ska kopiera denna tråd så jag kan läsa senare. Och få tips vad jag ska laga.
Även om jag skiter i vad folk tycker, (har haft samma jobb i 9 år). Dom vet redan att jag är knäpp :-)
Men denna förklaring var en höjdare:
ifrågasätta:
Jag kan inte bryta ner polysacarider eftersom jag har problem med min amylasproduktion.Och efter ett tag på LCHF så tror jag faktiskt att det är sant eftersom jag får ont i magen, svettas och blir otroligt trött av att äta stärkelse i alla former
Skulle vilja säga : ingen begriper.
Det är några på mitt jobb som har förstått vitsen med detta, men många är skeptiska.
Det hojtas mycket om: "Do måste äta grönsaker" dom är oroliga att jag inte ska få i mei vitaminerna. Skaldeman sade att man kan strö lite rucculla sallad över biffen så säger ingen något. Intressant att man tror att det inte finns vitaminer i muskler, hur skulle dom kunna fungera på djuret utan vitaminer, det fattar inte jag!
Inspiration - Ann-Katrins matlådor…

Mina kollegor vet hur jag äter, några tycker jag är knäpp och några fattar, en eller två har rentav försökt äta mer eller mindre LCHF själva. Jag brukar ändå försöka få matlådorna att se halvnormala ut, även om det på senare tid har hänt ett par gånger att jag kommit med en burk stekt fläskfärs som jag ätit kall med sked. Men jag vill ju också ge ett positivt intryck av LCHF i allmänhet och inte få det att framstå som att man äter väldigt konstiga saker.
Ett knep jag brukar använda mig av är att slänga en näve salladsblad ovanpå maten.