Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7604 ggr
RonjaSonja
0

Ångest och viktnedgång!

Hej!

Jag har kört strikt lchf i två veckor nu, har gått igenom de vanligasta omställningbesvären men det börjar stabilisera sig. Jag har dock sedan en vecka tillbaka lidit av en fruktansvärd ångest och nedstämdet. Har hört att många upplever att de blir gladare och mer jämna i humöret. I mitt fall verkar det dock mest handla om jämna plågor. Kan det vara så att det blir värre innan det blir bätrre? Någon som vet?

Har även gått ner en del i vikt, vilket inte var meningen då jag redan är väldigt smal. Kan även det handla om att man först går ner för att sedan gå upp och "stabilisera sig"?

Tacksam för hjälp!

dufva
0

Du lider säkert fortfarande av lite omställningsproblem och till det hör även svängningar i hormonnivåerna när insulinets dämpande effekt avtar.

När hormonerna "skvalpat" klart efter någon vecka brukar välbefinnandet infinna sig.

"Fruktansvärd ångest" är dock inget som brukar förekomma normalt.

Jag föreslår att du släpper lite på kolhydratbromsen genom att lägga till mer grönsaker eller mejerier.

Gör istället en mer långsam övergång till kosten på ett par tre veckor så slipper du nog de tråkiga symptomen Glad

Zepp
0

Jag tror du befinner dig i sluttampen av omställningsbesvären och kroppen jobbar nog febrilt för att höja sin produktion av glukos och ketonkroppar för fylla det tomrum som uppstått då du drog ner på kolhydraterna!

Jag håller med dufva.. för att gå med fruktansvärd ångest i ytterligare en eller två veckor till käns bar onödigt.

Vad gör det om omställningen skulle ta en vecka till av ditt liv.. knappast något du funderar över om några år?

Ta och dra i dig ett glas mjölk eller två.. så ser du om det gör skillnad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tvillingsyster
0

Hej RonjaSonja, vilket heter du? Ronja eller Sonja. Jag heter nämligen Sonja.

Jag tror du ska äta mera kolhydrater i form av grönsaker och mejeriprodukter eftersom du är för smal.

Kan din ångest bero på att du äter nu mer än innan? Vad har du i "ryggsäcken"?

RonjaSonja
0

Tack alla! Det är nog sant som ni säger, lite mer kolhydrater kanske vore på sin plats. Kanske har jag varit lite väl strikt. Jag provar med det och hoppas att det hjälper.

Tack igen!

Voltaire
0

Jag blir deprimerad med apatiska inslag av mjölkprotein. Tom av smör, tyvärr.

Wildrat
0

Viktnedgången beror på att du släppt en del vatten som var lagrat i muskler och vävnader. Helt normalt och inget att oroa sig för.

Oliva
0

Hej, jag hade ångest och snurriga tankar i början och grubblade en massa. Nu efter 5 veckor på gi-noll är humöret jämnare och bättre än innan jag började på LCHF.

Men jag upplevde ingen "fruktansvärd" ångest. Låter inte alls bra..Håller med de andra som rekommenderar mer kolisar. Hoppas det hjälper!

RonjaSonja
0

Jag har börjat äta lite mer kolhydrater och måste säga att jag mår mycket bättre! Känner mig både stabil och betydligt lugnare. Ska bli spännande att se vad som händer i övrigt med tiden!

Wildrat
0

#8 För många funkar det inte så bra att dra ner extremt mycket på kolhydraterna i början utan man får vänta tills hela omställningen är gjord och sen dra ner på dem (om man behöver). Men runt 20-50g kolhydrater om dagen funkar även för oss och det är också LCHF (under 100-120g om dagen gör att kroppen drivs av ketoner istf glukos)…