Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9681 ggr
Fettbomben
0

Stevia vs. Sukrin

Jag har nyligen testat sukrin och jag tog troligen för mycket. Jag hade använt ett vanligt glassrecept och bytt ut socker mot sukrin, men behållit nästan samma mängd (2 dl socker i originalreceptet, jag tog 1½ dl sukrin). Jag hade strövarianten och när glassen var klar (kör glassmaskin) och även varit i frysen så är det som att tugga strösukrinet som det är. Det är inte upplöst eller något.

Har florvarianten också så jag kanske ska använda den? Vad exakt har man strövarianten till då (om den nu inte löses upp)? Jag kan inte minnas att någon vanlig glass man köper i butik känns som att tugga på strösocker.

Hur som helst så gillade jag inte det. Jag har försökt att äta upp glassen men förutom att den är för söt (troligen jag som är ovan vid sött numera för min pappa tyckte inte att den var för söt) så får jag ont i halsen. Jag vet inte hur jag ska förklara, men det känns obehagligt.

Jag var från början skeptisk till sukrin, av lite olika anledningar. Var mest intresserad av att testa stevia men läser att många nämner en bismak för samtidigt läsa att det beror vilken växtplats och skötsel. Det låter ju rimligt. Att det är svårdoserat för att det är så sött begriper jag dock. Det är inte mitt problem utan några menar att man inte kan baka med stevia. Är det sant? Och om, varför inte?

Jag tänker att stevia måste fungera som en krydda, alltså man ta lite för få SMAKEN men den kan inte ersätta sockerkonsistens eller sockervolymen. Det känns dock inte som något problem, varför inte använda sötma likt salt och andra kryddor som just en smaksättare? Själva volymen, konsistensen kan ju bestå av annat.

Berätta gärna vad ni tycker. Läste någonstans att den bästa stevia kommer ifrån Paraguay (ursprungslandet) medan den sämre stevia kommer ifrån Kina.

Ger mig tips och råd, jag ska nämligen beställa en del LCHF-produkter över nätet och vill veta om jag ska prova stevia eller inte. Med tanke på den lilla mängd man behöver, är det prisvärt/varar länge? Såsom vaniljpulver t.ex.? 1 tsk vaniljsocker blir liksom 1 krm vaniljpulver.

hemul
0

Jodå, visst kan man baka med stevia. Man som du själv konstaterar så ger det ingen volym och det kan ju ibland vara ett problem.

Att använda det som krydda var bra uttryckt. Man kan abolut inte göra saker lika söta med stevia som med socker, då blir det äckligt. Precis så det blir ätbart och man känner lite sötma funkar bäst.

Är man inte helt rabiat vad gäller socker så kan man även använda stevia som smakförstärkare till socker, råsocker, sirap och honung. Man behöver då jättelite av det riktiga sockret, men det det blir mer rätt smak. Funkar jättebra tycker jag.

Jag tycket absolut du ska testa om du ändå ska beställa. Hör du till dem som inte gillar smaken så kan du säkert sälja vidare och få igen en del av pengarna.

Fettbomben
0

Jag är väldigt strikt med kosten så lite socker, råsocker, sirap eller honung kommer inte på fråga.

Jag tror jag ska prov stevia.

Inga som har något att tillägga?

hemul
0

Glömde säga att jag gillar egensmaken stevia har. Men inte till allt. Passar jättebra med surt, t.ex. pressad citron eller lime. Då kan jag ta riktigt mycket stevia t.o.m.! Till annnat är jag som sagt mkt måttlig.

Fettbomben
1

Ok, jag har läst olika. En tyckte att det var gott i glass medan en annan inte tyckte att det var gott i glass. Får helt enkelt prova själv. :)

Jag beställde inte mer sukrin nu i varje fall (beställde nämligen annat via en nätbutik som hade både strösukrin och florsukrin). Jag provade äta glassen igårkväll igen men det var verkligen inte gott. Sötman var inte god men värst av allt, jag får ont i halsen av det. Nej, jag är skeptisk till sukrin. Ska prova annat.

Hoppas att stevia passar mig bättre i smaken.

Tosabeten
0

Själv använder jag alltid stevia i glass, kalas god glass! Använder det också som en "krydda"

Lycka tillGlad

Fettbomben
0

#5 Åh vad bra! Ska prova det så fort jag har möjlighet.

Hur mycket stevia använder du i glassen föresten och var köper du din stevia? :)

hemul
0

Stevia går inte att mäta - om man inte gör enormt mycket glass förstås! Du får helt enkelt smaka av smeten. Tillsätt LITE i taget och vispa om ordendligt, för det har en tendens att klumpa sig. Eller lös upp pulver i vatten eller sprit först, så blir det lättare. Det är knivsuddar som gäller, eller när man blir mer van och gör mycket, spetsen på en tesked.

Tosabeten
0

Oj svårt att dosera, beror på glasssmak. En gång gjorde jag vaniljglass och hade en ½ tesked stevia i, olalalala, vad sött det blev!

Vid ett annat tillfälle gjorde jag citronglass, då krävdes betydligt mer. Man får pröva sig fram helt enkelt.

Köpte mitt på stevia.se

Hoppas du blev något klokare Flört

Fettbomben
0

Smaken är som baken. Sen skiljer det ju på stevia och stevia. Jag får prova mig fram och se vad just jag tycker om. :)

KarinSch
0

Stevia är inte sött om man tänker sig sockersött, jag tycker det smakar avskyvärt i efterrätter eller kakor. Men lite, lite i kålpudding eler i tomaträtter ger bra balans.

I bakverk eller desserter är det sukrin som gäller, det går att mixa sönder vanlig sukrin så slipper man köpa det dyra finmalda. Fast även det har en konstig isig smak, vilket i sig är bra för man äter inte allt för mycket av det.

Fettbomben
0

Jag tänker inte tro dig förrän jag har provat själv eftersom jag har läst flera utländska sidor som skriver något annat. ;)