Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3807 ggr
catlin
0

Blodtrycksfall

Jag har alltid haft lågt Blodtryck och ofta ordentliga blodtrycksfall när jag rest mig snabbt. Mitt Blodtryck har höjts i takt med att kilona ökat, inte till några farliga höjder, men ändå anmärkningsvärt. Nu har jag börjat få tillbaks mina blodtrycksfall. Idag har jag målat och böjt mig många gånger efter penslar, och det har svartnat för ögonen åtskilliga gånger.

Ni som begriper er på sånt här - betyder det att mitt Blodtryck har sjunkit igen eller har det inget samband? Jag blev i alla fall glad åt det, inte för att det är så roligt när det händer, men plötsligt känner jag igen mig! ;-)

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

mezza
0

Den här kosten sänker ju bevisligen trycket.

Akta bara så du inte trillar och får hjärnskakning som jag gjorde!

Sotlugg
0

Är det inte bäst och gå och mäta blodtrycket?

catlin
0

Jo, jag ska ju till barnmorskan nästa vecka. Hon tar nog trycket. Hjärnskakning vill jag inte ha!

Trollcina
0

Claes Olson, Netto, ÖB och säkert många fler ställen säljer en elektronisk mkt lättanvänd-användbar-billig puls/blodtrycksmätare. Även om många säger att man inte ska lita blint på resultatet … vår har stämt exakt med VC och vi betalade bara 198 kr för den … så ger den en fingervisning på hur det är ställt. Den vi har ser ut som en stor armbandsklocka som man sätter runt handleden.

H Cina

catlin
0

Just det ja. Bra tips. En god vän med högt Blodtryck har en sån. Jag har ju aldrig varit bekymrad över mitt tryck, så jag har inte tyckt jag behövt nån. Och nu är jag mer nyfiken än något annat. Det vore ju toppen om trycket har sänkts. Återkommer i frågan.

lizzzie86
0

catlin…barnmorska ???

catlin
0

Nädå, det står ingen lycklig tilldragelse för dörren - eller vad heter det? ;-)

Gittan-Xyz
0

Men om man har onormalt lågt Blodtryck, då? Rättas inte det till av denna kost, typ höjs? Eller sänks det ytterligare?

dufva
1

Magnesium både lugnar och stärker hjärtat så det ska du prova

Annars kan man lära sig att hantera tillfälliga "dippar" som när man reser sig upp hastigt med samma metod som stridspiloter får lära sig för att hantera G-krafterna..

Man spänner diafragman (övre delen av magmusklerna) och tvingar upp blodet till knoppen när man känner av att det är på gång..

Efter lite träning gör man det automatiskt tex. när man hastigt behöver lite extra tryck..

catlin
0

Sådär. Trycket var 105/80. Konstigt nog var det övertrycket som sänkts, för ett år sen hade jag 120/80. Märker man av den skillnaden också? Tydligen. Jag har tidigare haft 95/70 o likn, så det är fortfarande lite högt för att vara mig. Men det kanske är åldern?

Tack för tips, dufva. Ska försöka komma ihåg att göra så nästa gång. Om jag hinner - det händer  ju liksom lite snabbt! Men inte är det särskilt obehagligt heller, jag är så van.