Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 15351 ggr
[michaelalundgren]
0

Vad ska man ha i kylen/skafferiet?

Jag och min sambo har pratat lite smått om att börja äta LCHF, men vad bör/ska man ha hemma i kyl/skafferi?

Jag har sökt på sajten, men hittade ingen tråd om detta, finns den får någon gärna länka :)

Så hjälp oss nu att påbörja vårat braiga liv..

eva-
0

det här hittar man oftast i mina förråd-

frysen: lax/fisk/räkor/kyckling/kött/köttfärs

kylen: ägg, grönsaker, kött, ost

skafferi: kokosolja, kryddor, makrill- o tonfiskburkar, kokosmjölk, tomatkross, lök…

så "rena" råvaror som möjligt (alltså helst utan tillsatser o så)

mazen
0

Hittad en tråd öm skafferiet

Skaffert

En till

Inköp

[michaelalundgren]
0

#2 Tack :)

ingrid-in-sweden
0

Och så bör man också göra sig av med alla gamla frestelser ;) för å bereda plats i skafferiet!!

Kylskåp/skafferi:

Vi har smör ägg grädde broccoli lök paprika, bacon/sidfläsk, rapsolja, ingefära, vitlök, goda ostar såsom Västerbotten/Allerum, Babybel för 'on the go', makrill/sardinburkar, majonäs, bearnaisesås, sambhal badjak, sambal oelek.

Gräddfilspaket, cashewnötter orostade, körsbärstomater, avokado, sedan kan kött/fisk/fågel variera en del.

Beväpna sig med en bra receptbok eller flera är också bra å ha.

Zepp
0

Kostprogramet kan vara bra att skriva ut och sätta upp på kylskåpet!

http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
0

Hallå där och välkommen hit och lycka till!

Vi har en rolig tråd där folk lagt in bilder på sina kylskåp - den skall vi leta reda på och länka

Numer pensionär i Nynäshamn

UBCL
0

Här är mitt recept på LCHF

Att byta livsstil

Mitt sätt att bryta

med de gamla matvanorna passar ju bara MIG. Så hur gör jag när jag vill försöka hjälpa de som står mig nära och verkligen skulle behöva byta? Finns det någon ”gräddfil” in i ett helt nytt förhållningssätt till maten?

1. Starta med att rensa kylskåpet från …
2. Kasta allt godis.
3. Rensa skafferiet från flingor, mjöl, socker, ris, pasta.
4. Sätt upp ett foto på dig själv på kylskåpsdörren.
5. Köp inga fler frallor !!!

6. Fyll kylen med smör, grädde, Creme Fraiche, malet kött, ovanjordgrönsaker att woka.
7. Ladda hem goda recept på lchf-mat från nätet.
8. När dina ”vänner” påpekar hur enformigt du äter – minns alla dina smörgåsar du börjat dagen med, eller din gröt eller vad du nu tidigare åt, visst var det också rätt enformigt.
9. Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt.
10. Se fram emot en mycket roligt tid när du varje vecka märker små förändringar till det bättre.

Jag för min del tycker att den här tiden med stadigt sjunkande vikt och minskande midjemått är så trevlig att jag absolut inte har bråttom, jag vill njuta länge!

Mvh

Bertil

[michaelalundgren]
0

Tack för era svar :)

Jag vågar nog inte rensa ut allt, då jag eller vi bor hos sambons mamma. Men jag har ju något att gå efter..

Får se, hur det går denna gång jag ska försöka :P

MillisB
0

#6 Var finns den roliga tråden? Har letat nu och hittar den ingenstans..

#7 Tack för bra tips, det där ska jag göra med en gång! (Borde ha gjort det för länge sedan…)

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Wtn3
0

Jag har allt möjligt kött i frysen, kött jag planerar att använda snart samt ägg, svamp, färdiga såser (hemgjort bea och aioli för tillfället) och grönsaker i kylen, vissa andra grönsaker och fiskkonserver som inte behöver/ska kylas samt kokosfett, ghee, olivolja, rapsolja och makadamiaolja i skafferiet.

Margareta
0

#9 Jag letar också och hittar den inte…

Numer pensionär i Nynäshamn