Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3819 ggr
DaMum
0

Indianer i passet

Efterlyser er som har eller har haft problem med kraftiga blödningar och ev PCO eller cystor på äggstockarna!

De senaste åren har jag haft blödningar c:a varannan/var trredje månad, och då långvariga, c:a 14 dagar. Senast blödde jag dock i c:a 3 månader, från slutet av september till slutet av december. Trodde jag skulle bli tokig.

"Varför går inte människan till gynekologen?" kanske någon undrar. Jo, jag har mycket svårt att komma upp i gynstol p g a min Dercum och min övervikt. Är dessutom livrädd för gynekologer (bara en massa smärtsamma erfarenheter).

Det som fascinerar mig är att när jag började med LCHF lite smått före jul, så tog det inte många dagar förrän mina blödningar (som alltså varit väldigt kraftiga hela tiden) började ebba ut och försvann helt. Jätteskönt tyckte jag.

Nu har jag varit utan eländet en tid, men idag fick jag åter "indianer i passet" och är ju förstås nyfiken på om de behagar stanna kvar lika länge denna gång, eller om kosten möjligtvis påverkar det hela till det bättre.

För c:a 12 år sedan hade jag problem med cystor på en äggstock. Fick hormonbehandling en tid, och det gick över. Nu känner jag liknande symptom som den gången, d v s lätt molvärk på höger sida i "flickmagen".

Skulle gärna vilja veta om någon annan haft liknande problem och om ni tycker att kosten påverkat det här på något vis.

Kram!

monkan
0

DaMum, jag har inte liknande problem - snarare motsatsen, men på det norska forum jag är har jag läst finns det ett inlägg om PCOS - och det verkar som om LC ska vara boten…

lizziett
0

Det här är inte riktigt samma sak DaMum. Men jag kan berätta att jag tar Depo-Provera spruta för att inte bli med barn. När jag började med denna kost så fick jag tillbaka min mens som jag inte haft på flera år. Detta höll i sig i några veckor och efter det så hade jag någon småblödning. Detta hade uppenbarligen med kosten och viktminskningen att göra, för nu har jag inte dom problemen trots att jag går ner i vikt. Jag gick både till gynekolog och BVC under den här tiden, var ju orolig. De tog alla sorters prover och allt var bra. En snabb viktnedgång var orsaken till mina problem sa dom.

Margareta
0

Jag har haft så rejäla blödningar att jag fick åka in akut.
Det finns receptfria tabletter på Apoteket som jag först fick testa, sen blev det starkare saker och till sist en hormonspiral.

DÅ först gav det sig. Detta var något år innan den här kosten.
Jag har kvar spiralen och vet inte vad som är vad längre eftersom jag dessutom är 52år nu…

Numer pensionär i Nynäshamn

sussie
0

Ätit p-piller alla år, fick extrablödningar och mellanblödningar och till sist även störtblödningar. Provade då p-spruta eftersom inget "fel" kunde hittas. Det hjälpte inte heller, nu är livmodern bortopererad, det bästa jag någonsin gjort!! Jag hade ätit LCHF ca ett år innan problemen började. Det syntes inte på ultraljud men det visade sig att jag fått myom, det var därför jag blödde.

korseett
0

Jag för min del har problem med ibland obefintlig ägglossning och småblödningar som kunde vara i månader. Inget fel på mig inte- det kunde vara så ibland…  Men nu tror jag att det beror på kosten samt att transfetterna, de industriella, kapslar in äggcellerna så att ägglossningen inte funkar. Och det har de forskat fram med. Hittills under kosten fungerar systemet men jag får se hur dte går- vi försöker ju skaffa barn med

Tilda-T
0

Jag hör till dom som opererat bort först ena äggstocken och sedan hela "paketet" detta gjordes samma år som jag blev 40 år och det är nog en av dom bästa grejorna som jag någonsin gjort inga lingonveckor mer inte heller ägglossningssmärtor.

En grej som man ska tänka på om man blir av med livmoder och äggstockar är att alla gyndoktorer erbjuder direkt hormonbehandling med östrogen ,den ska man vara restrektiv med allarahelst om man har någon i släkten som har haft bröstcancer.

Du borde nog se till att bli undersökt av en gyndoktor ändå DaMum det låter som du behöver få hjälp för dina åkommor, och även om du inte kommer upp i gynstolen så måste det väl gå att lösa på något sätt,det kan inte bara vara du som har sådana problem.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

susanne.s
0

Jag börjar fundera på om inte den här kosten reparerar hormonbalansen i hela kroppen. Min mens kommer som en klocka utan att vara smärtsam. Jag är glad eftersom "alla" i min ålder (45) har något problem ang. detta.

DaMum
0

Tusen tack kära ni för era svar!

Jag har provat allt som går att köpa både med och utan recept… Min husläkare säger bara att jg måste gå ner i vikt, och att det är vikten som är problemet.

Visst, det har helt klart ett samband, det fattar jag också.

Känns olustigt, eftersom jag KÄNNER så väl att det händer saker varje månadscykel i min kropp, men de kommer inte ut… De kapslar in sig där, och jag förnimmer det på många sätt.

Tack för era råd! Ska försöka ragga upp en bra och SNÄLL gynekolog. Huga!

Trollcina
0

Har också börjat få mens en gång i månaden punktligt - Mutter, mutter! Jag som var långt gången i klimakteriet trodde jag  och såg fram emot att eländet snart skulle försvinna.

H Cina som inte alls är glad åt förändringen

Margareta
0

DaMum…. vi kan prata om gynekologer nästa gång vi ses, så kanske Du kan gå till min… han är görgo och har en underbar sköterska därtill…

DaMum
0

Margareta, det är en "han" och då blir jag skiträdd! Jag är rädd för manliga gynekologer.

Iza_the_cat
0

Jag tror säket att margareta kan följa med och hålla handenGlad

Manliga gynekologer är oftast nättare på handen än kvinnliga.

Se det som så bättre föröka få hjälp än pinnas på det viset som du gör

Var snäll mot dig själv

Kramar om

Margareta
0

DaMum:
Så trodde jag tills jag träffat "honom" och det är precis som Iza_the_cat säger… han är otroligt nätt på handen och därtill SNÄLL urgullig helt enkelt…

Sköterskan håller i handen om det behövs och det passar sig nog bättre än att jag gör det.

DaMum
0

Hmm… vi får diskutera det där.

Tack för omtanken!

Karin20
0

Hej

Detta är en ängel! Varm och go. 

Rangnitt Cajsa

Önskehemsg. 22 Högdalens Läkarhus, 124 54 BANDHAGEN

08-86 61 12