Proteinpulver utan sötningsmedel?
Hej!
Jag undrar om ni känner till något vassleproteinpulver med minimalt med kolhydrater och utan sötningsmedel? Jag vill kunna byta ut eller komplettera med en proteinpulverdrink ibland (snabbt och enkelt). Jag har hittills bara hittat med sötningsmedel. Har ni några produkt- och inköpsställetips, tar jag tacksamt emot dem!
Linda-Pinda
Hej Linda. Jag gjorde dumheten att köpa proteinpulver från GI-shopen. Full med aspartan så det gick inte använda. Kan inte begripa hur dom tänker där.
Men jag har nu beställt samma proteinpulver som dom använder i "du blir vad du äter". Holistics proteinpulver: http://ortagubben.jetshop.se/default.aspx
Titta till vänster i menyn under "du är vad du äter" där har du recept på proteindrink.
hejsan,
jag bara undrar om det här något utbrett ibland er, med proteinpulver?
Hej Justanne! Nej, jag tror inte det är så allmänt förekommande. Eller? Jag har faktiskt inte funderat så noga på det, men jag skulle kunna tänka mig det i efter hårdare träning eller som ett snabbt mellanmål. MEN jag äter iofs redan ganska mycket protein så det känns som lite överkurs för min del…*s*

Linda-pinda - Kanske du ska leta efter ett proteinpulver som inte höjer insulinet så mycket eftersom insulin stoppar fettförbränningen? Äggprotein istället för vassle kanske!? Bara ett förslag….
Kikade runt lite….vassleproteinet, som är mycket billigare att producera, verkar ha konkurerat ut alla andra fina proteinpulver. Och jag hittade bara 2 som överhuvudtaget inte innehöll aspartam. Konstigt att muskelbyggare går med på att stoppa i sig sånt när de i övrigt vill vara så hälsosamma!?
justanne - Nej, det är inte utbrett. Jag skulle inte lägga pengar på sånt när det finns så mycket god mat som inte gått genom en fabrik.
Att jag dricker det beror på att jag blir uttömd på ork, mina muskler orkar inget när jag äter LC. Detta beror dock inte på dieten i sig utan att jag har Fibromyalgi och mina muskler fungerar inte som man förväntar sig. Jag har alltid mjölksyra i dom men blir mycket värre av LC. Dock försvinner min värk vädigt mycket så LC är värt allt i slutändan ändå:)
Men om jag ska orka promenera, köra på min Cross-trainer så tar jag proteinpulver en timma innan, för då finns det mera ork i musklerna, vilket jag ialla fall inte klarar att äta mej till.
Tack allihop!
Pasi: oj då, jag tyckte att jag hade läst på om proteinpulver nu, och kommit fram till att vassle var bästa alternativet. Men icke sa nicke! Vad komplicerat allt blir när man vill göra rätt i stället för att köra på i gamla invande hjulspår… Finns det verkligen äggproteinpulver att köpa?
Jag ska kolla på SKipper-varianten också.
Linda-Pinda
Pasi, vad får man för negativa effekter med vassleprotein? Skadligt för kroppen? Men innehåller inte både keso och yoghurt vassle, det där flytande som blir i förpackningen efter att den är öppnad? Jo, äggprotein låter ju som rena drömmen. Men finns det något sådant?
Jag kan bara säga att med en utbytt måltid per vecka och proteindrink på vasslepulver så sitter mina kläder mycket ledigare efter bara 4 dagar. (Jag har t o m ätit frukt före sänggående - p g a en begynnande förkylning och inget annat, eller så var det en bra ursäkt för att få äta frukt - hoppas förkylningen inte ger med sig…
)
Fibblan: Du skriver att mjölksyran i musklerna blev värre med LC. Hur snabbbt märkte du det? Omgående eller efter ett tag?
Jag tycker att jag idag, efter 3 månader, har mycket mer ork i musklerna än förut, de klarar av mer. Klarar av att ta en rask promenad på 20 min istället för att promenera raskt hemifrån i 10 minuter och gå sakta hemåt i en kvart… Kanske behövs protein i större mängd för att bygga upp styrkan i våra fibromuskler??
Sitter just idag med en ny sorts värk som jag inte riktigt vet hur jag skall definiera. Jobbig möjligen… kaffe och tiparol till frukost. Kanske är det en muskelinflammation men det känns som det gör ont i senorna runt nacke/axel/skulderbladsområdet. Trots allt har fibron ändå på det stora hela blivit mycket bättre.

Att just vassle proteinet anses bäst beror nog på flera års lobbying och massor av reklam.
Som protein är det väl inget fel på det…. men det stimulerar insulinutsöndring…..någon la en länk till en undersökning som klart visade detta (gäller bara att hitta den).
Det är ju ett bra sätt att bli av med och göra pengar på allt överskott av vassle, efter osttillverkningen i världen.
Keso innehåller väldigt lite vassleprotein vad jag förstått…eftersom det mesta just följer med vasslen. Den innehåller till största delen kasein (mjölkprotein).
Går det att hitta mjölk eller äggprotein så är det nog att föredra….men då får man säkert räkna med aspartam istället. Hur man än vänder sig så har man rumpan bak!
Svart kaffe: Först när jag började med LC så fick jag en energikick som var riktigt svårhanterad:) For omkring som en tossa, men ganska snart så kände jag hur orken försvann och muskelstyrkan oxå. Började känna vad andra nog kan känna för sött, ett sug som var okontrollerbart efter frukt, grönt i mängder.
Det kändes klart som något fattades i min kropp och muskler. Fibron är ju väldogt speciell sjukdom och inget blir som förväntat. Man får prova sig fram till vad som passar våran muskelsituation, för den är ju bra bänglig*S*
Jag har sedan vintern satte in fått jätteproblem i nacke och axlar, går omkring inne med filt eller tröja om axlarna för minsta att jag blir lite sval i det området så får jag jätteont.
Och när vi hittat ett med äggprotein så innehåller det väl socker…
Great Earth har ett proteinpulver gjort på vassle. Heter Pure Whey. Inga tillsatser och ganska lite kolhydrater. De har en hemsida där du kan hitta allt vad det innehåller (www.greatearth.se)
monica monsun
Jag mailade med Slim Jim, Pasi, och de säger så här:
Det stämmer att vassleprotein har en viss insulinhöjande effekt, men den är inte i proportion med vad kolhydrater åstakommer. Dessutom omvandlas inte aminosyror gärna till fett, vilket glukos gärna gör. Ser inget större praktiskt värde i att äta äggprotein istället för vassle om man vill gå ner i vikt. Vassle har t.ex. ett något högre biologiskt värde än ägg och stimulerar därför muskeltillväxten bättre. Lite mer muskelmassa (behöver inte vara mycket) bränner i sin tur fler kalorier under dagen än vad mindre muskler gör.
Kan bara meddela att jag gått ner 7 hg (2,1% fett) på 5 dagar av proteinpulvret. Dessutom har jag kunnat äta både frukt, choklad och nötter och det har inte hämmat viktminskningen. LCHF-frukost och -middag har jag ätit varje dag, bara bytt ut lunchen. Funkar bra för mig! Men vi är ju alla olika……
Vad är biologiskt värde som nämns ovan?

Gittan - Det är sant att insulinet, som vassleproteinet ger, hjälper till att skicka in proteinet i cellerna och därigenom ger lite mer muskeltillväxt…men poängen är att insulin hämmar fettförbränning (mer hämmning ju mer insulinresistent man är). Om man inte äter kolhydrater ihop med det insulinalstrande vassleproteinet så finns det risk att blodsockret sjunker för lågt och resulterar i kortisolutsöndring. Detta är ett katabolthormon som bryter ned muskler och skapar insulinresistens, vilket ger ännu sämre fettförbränning.
mao - Visst bränner mer muskelmassa mer energi…men om inte energin finns tillgänglig så tar kroppen bort denna extra muskelmassa…..detta helt utan att ha brännt extra fett.
Att äta ett proteinpulver av mjölk eller äggprotein ger också lite insulinpåslag men inte mer än att det oftast uppvägs av den extra glukagonutsöndringen som proteinet även är upphov till, musklerna får sitt protein samtidigt som kroppen kan gå på fettförbränning.
Vad menar du, Pasi? Eftersom det bara tycks finnas proteinpulver av antingen sojaprotein eller vassle, så väljer jag det senare. Men menar du att man kanske ska blanda ut det med fruktjuice eller mjölk i stället för vatten (och olja) för att få bättre effekt? (Det var förresten 2,6% fett jag hade minskat.
)

Nja….om du ska svälta dig ner i vikt så rekommenderar jag dig inte proteinpulver och olja alls….att svälta sig ner med vanlig LCHF-kost med runt 1,5g protein/kg borde vara bättre, billigare och hälsosammare.
Jag svälter mig inte. Jag äter en stor LCHF-frukost och en stor LCHF-middag - MEN byter ut lunchen mot proteinpulver som jag tar kl 12 och kl 15. Det ökar min förbränning och har satt i gång min viktminskning. Kanske värt att testa för fler som har lite dålig ämnesomsättning? (Dessutom mycket billigare än vanlig mat… 239:-/33 måltider.)

Gittan - Så du menar att du äter lika många kalorier nu som du gjorde förut, men att din ämnesomsättning ökat med pulverätandet? Jättebra isåfall!
Du ska nog inte räkna pris per måltid då kalorierna per måltid kan variera och det inte är vaken kg mat eller antal måltider man lever av utan antalet kalorier (energi)…man kan räkna pris per 1000 kcal el dyl.
T ex Smör ligger på ca 5-6:-/1000kcal och ägg runt 12:-/ 1000 kcal! 
Nej, gud, jag skulle aldrig orka räkna vare sig kalorier, kolhydrater, proteinmängd, fettprocent eller något annat. Jag höftar bara och går på känsla. Jag säger bara att äntligen har jag börjat gå ner i vikt när jag tar proteinpulver två gånger om dagen. Och räcker det till 33 gånger och bara kostar 239:- så tycker jag att det låter billigt. Om jag ska börja gnugga de grå så motsvarar det 11 luncher (turkisk yoghurt + cocoksmjölk + creme fraiche + färska hallon) och 11 fikor (kaffe med vispgrädde). Ja, det går kanske på ett ut, men jag bryr mig inte så mkt om kronor och ören heller. Det jag inte slänger ut på mat eller pulver slänger jag ut på något annat. Man kan inte ta det "med sig".
Man skulle kanske testa att sätta i sig ett paket smör (och inget annat) ett par dagar och se vilket resultat det ger. Hade säket varit effektivt. Ska vi testa?

Det kan vi allt göra! 

Proteinpulver (mjölk/"Calcium Caseinate *Instantised*" o äggprotein)
Tack, Sherlock! Det ska jag kika närmare på!

Nu har jag nog hittat det perfekta proteinpulvret för mig: Skip Olympic. Finns t.ex. på Budo & Fitness på Sveavägen eller på Skips egen webbutik.
Det består av kasein, mjölkprotein, äggprotein och inget annat. Inget socker, inga sötningsmedel, inga smakämnen… Smaken är ganska neutral och konsistensen blir rätt tjock och matig faktiskt.
Kolhydraterna ligger på 1,7 g/100 g (vilket blir ca 0,6 g/portion).

Tack för det Ulf_s.
Jag som lat och så gott som utan fantasi
äter gärna proteinpulver och smält smör till lunch och mellanmål och ibland även till eftermiddagsfika. Dock har jag saknat ett proteinpulver som inte innehåller sötningsmedel och som helst inte triggar igång insulinet - det här låter ju som det är värt att pröva!
Ulf, jag gick in på Skips hemsida och där hittar jag inget som heter Skip Olympic. Kan det vara Sport Protein, 1 kg för 219:- (finns även i 4- och 15-kilosförpackn)? Smak vanilj, jordgubb och choklad. Jag blir dock tveksam när det står så här:
Ett perfekt allround-tillskott för dig som
har en aktiv livsstil och vill kunna träna med
intensitet och hålla en konstant bra form.
Passar dig som tränar regelbundet men får
i dig vitaminer och mineraler på annat sätt.
SPORTPROTEIN innehåller ungefär lika
delar protein och kolhydrater (50/50).
Du kan använda det före och efter träningen
eller som mellanmål - oavsett om du vill gå
ned i vikt eller bara hålla formen.
I övrigt består SPORT PROTEIN av tre
proteinbaser och fyra kolhydratbaser.
Proteinet är förspjälkat.
**NÄRINGSVÄRDE/100G
**Energivärde 1623kJ (376kcal)
Protein (N*6,38) 50 g
Kolhydrater 40 g
Fett 2 g
#24: Vad bra! Då köper jag där nästa gång istället för från Holistics, och slipper därmed vassleproteinet och en del andra grejer som de har i (dock inget sötningsmedel, vilket var mitt enda krav just då). Tackar och bockar!

Jag har funderat på att köpa proteinpulver, men inte bestämt mig ännu.. Behöver man först och främst enkla sätt att få i sig extra protein så har det hittills fungerat bra för mig att lägga till lite makrill på burk + keso blandat med kesella. Ger både protein och fett!
Kan dock vara knepigt om man är känslig för kolhydratinnehållet vad gäller keso och kesella, båda innehåller 4-5g per 100g.
Det var där jag kollade men vad heter preparatet?

Kul om mitt tips kan vara till nytta! 
Johan, jag använder proteinpulver (+ lite fett) just som ett enkelt sätt att få i mig mer protein. Visst skulle jag kunna äta mer istället, t.ex. fler ägg, men det känns som att jag redan äter så mycket jag orkar…
Visserligen känns det som att det här nya pulvret mättar och fyller upp rätt bra (mycket bättre än vassleprotein som ju höjer insulinet mer) men det är i alla fall enklare att dricka något jämfört med att äta. Åtminstone för mig.
Det är naturligtvis inte bra att leva enbart på proteinpulver, men det kan vara ett bra komplement!
En sak man kan tänka på är att det här pulvret kanske kan göra magen lite hård eftersom kasein så att säga är "ostprotein". Att lägga till lite psylliumfrön eller linfrön kan nog vara en bra idé i så fall…

Gunnilla, öppna Skips webbutik och klicka på Näringstillskott i sidofältet till vänster. Sedan klickar du på Proteiner. Där hittar du deras olika proteinpulver: Olympic/Pro max/Sport protein/Whey+.
Ulf S, tackar mycket! :D Jag är själv inget fan av pulvermixer men ibland är jag bara såååå trött på att äta mat och vill ha nåt i magen. :)

Hej,
Är själv rätt så ny på detta men det jag har hittat om proteinpulver är följande. Dock har jag själv kört mest med vasslepulver och lyckats gå ner 8,5 kg redan.
Vassle: Snabbt. Är främst för dig som tränar mycket och vill bygga muskler. Vassle ger ett stort insulinpåslag som gynnar både muskeltillväxt och fettinlagring.
Kasein: Långsamt. Ger en långvarig effekt som hjälper kroppen att bryta ner fett istället för muskler. Lämpligt för dig som vill gå ner i vikt.
Ägg: Medel. Bör främst intas av de som tränar mycket.
Soja: Lägre upptagningsförmåga för kroppen men överlägset bäst. Rekommenderas ur viktminskningssynpunkt eftersom det inte ger insulinpåslag.
Själv är jag ingen frukostmänniska så jag har bytt ut vardagsfrukosten mot en shake gjord på 2 dl mild naturell yoghurt, 1/2 dl vispgrädde, 1 port proteinpulver (jordgubb eller vanilj), 1 msk krossade linfrön samt en näve frusna bär. Denna håller jag mig mätt på tills lunch.
Nu har jag hittat en måltidsersättning med väldigt lågt kolhydrat innehåll som är anpassat till denna diet som jag har köpt och ska prova. Tänkte byta ut protein pulvret mot detta pulver istället för att få i mig vitaminer och mineraler. Pulvret heter Complete Protein Diet och du hittar det på gymgrossisten.com. Dessvärre har alla pulver jag provat olika sötningsmedel men det fungerar för mig.
Lycka till. //Qamilla
Men det stör mig att det inte finns nåt kaloriinehåll… jag vill ju skriva in det i calcounter.
Jag använder Holistics proteintillskott, utansötningsmedel eller soya! Det är gjort på vassle. Är misstänksam mot sojaprod.
Jag är mera misstänksam mot vasslen… eftersom mjölkprodukter höjer blodsockret. Kollade med det här pulvret nu, hade 6,5 i blodsocker, drack ett glas proteindryck, å efter en timme var det nere på 5,5… cooolt… 

Men om jag fattat det rätt så är ju då inte proteinpulvret blodsockerhöjande…utan bara insulinhöjande…om man nu kan säga "bara" om det.
Nu fick mina små grå nåt att göra….hmm då borde jag (som är typ-2a) kunna ta en proteindrink om mitt blodsocker av någon anledning ligger lite högt (t.ex. 8-9), bara för att få ner detta lite, eller är jag alldeles ute och cyklar här?
Hm, äggproteinet Olympic va ju hur dyrt som helst. Men på den andra sidan, om det inte tilsätter smak så som soyaprotein faktisk gjör (även om det är i liten grad) och så otrolig låg på kolhydrater, så kan det ju va värd att investera i, till bakst o dyl..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det är väl ändå så att hos en normal människa, med normal insulinproduktion, höjs insulinet av att blodsockret höjs? Höga insulinnivåer = fettinlagring. Eftersom man som typ tvåa inte har normal insulinproduktion borde vassleproteinet göra att blodsockret går upp. Om inte burkarna vore så förb.. stora och dyra skulle man ju kunna kolla…
Det proteinpulver jag köpte innehåller i alla fall 0 kolhydrater och är gjort på soyaprotein, mitt blodsocker gick ner i stället för upp när jag druckit den, fråga mig inte varför…(du kanske ändå har rätt där) Det är i princip ingen annan smak på drinken än vanilj och då blandar jag pulvret i vatten. Tyvärr såg jag att det innehåller 0,05% Aspartam, detta stod på en annan del av burken, inte tillsammans med innehållsförteckningen. Aspartammängden måste i alla fall vara liten, eftersom min mage alltid brukar reagera på det, men det har den inte gjort.
De som är laktosintoleranta, tål de vassle?

Coolt Nancy, proteinpulver. Kanske prova att lyfta något också så har du snart både MER muskler och MINDRE fett - borde vara bästa sättet att kanske kunna bli av med sista resterna av din typ 2 diabetes… 
Intressant att ditt blodsocker gick ned…. det där med sötningsmedel och eventuell mindre insulinfrisläppning är ju en intressant diskussion. Mig veterligen är sista ordet långt ifrån sagt där.

Ove-D, laktosintolerans gäller väl mjölksockret så vassleprotein (rent) borde inte påverka.
Jo, visst var det coolt Doc, ända tills min mage lade av
Tålde inte aspartamet som det verkar, så jag får väl vänta tills det kommer ett pulver utan några sötningsmedel…
Lyfta skrot ja… å bygga muskler, det är så långt från Nancy som man kan komma det… men vem vet, någon gång så… Får kanske ta och slänga vattenslangen som jag använder när jag byter vatten i akvarierna. Dom är 12 st på en sammanlagd volym av nästan 2 kubik och jag byter en tredjedel av vattnet i veckan… det skulle bli några hinkar det
Lyfta vatten känns mera Nancy lixom 

Jamen Nancy, det finns ju varianter utan socker eller sötningsmedel!
Rent sojaprotein: Vegefuel från Twinlab
Rent kasein, mjölkprotein, äggprotein: Skip Olympic
Vassleprotein: Holistics (med vaniljextrakt, krom, enzymer)
Tack Ulf, jag hade visst inte följt hela den här tåten.. blir nog ett inköp vid nästa lön!
Någon som kollat om något av pulvren höjer blodsockret? Det jag använde sänkte ju blodsockret, och det var sojaprotein… det känns lixom som att det skulle vara nyttigare med vassleproteinet.

Jag testar f n Anna Skippers nya proteinpulver. Vassleprotein som ska vara fritt från "ägg, soja, socker, aspartam och andra tillsatser" enl innehållsförteckningen. Kör "proteinkuren" för att få en kickstart i att bryta mitt sockerberoende. Räknar med att gå över på en moderat LCHF efter detta. Dock innehåller pulvret nog för mycket kolhydrater för er smak…. http://www.annaskipper.se/braattveta.html
Kollade Vassleproteinet och det innehåller 5% fruktsocker, skulle så gärna vilja veta vad det gör med mitt blodsocker inna jag köper en jättepåse.
Vegefuel hittar jag inte någon mängd kolhydrater på, och mycket konstigheter var det i innehållsförteckningen… är det inget som är onyttigt där alltså?
Skip Olympic verkar ju skapligt…
Hmmm… tror jag ska försöka jaga fast lite provpåsar, har inte lust att köpa ett kilo och sedan märka att jag inte kan ta det p g a min diabetes.

Om sojaprotein är bra eller dåligt brukar ju diskuteras, men jag hittar inga konstigheter i Vegefuel… Jag har själv köpt detta tidigare och varit nöjd.
Innehållsförteckning: Supro® sojaproteinisolat, kiseldioxid.
Inga kolhydrater.

Hur gick det för alla som provade pulver?
JAg kör med Holistics Protein som är utan socker, aspartam och andra tillsatser.
Linda
oh var det reklamdags igen ^