Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6348 ggr
Rottans
0

Detox?

Jag funderar på om ngn har en bra detoxkur man kan köra parallellt med LCHF?

Känner att jag vill rensa kroppen på slagg men hittar inget bra recept ngnstans! En uppsjö finns ju av produkter i handeln, men jag vill ha en kur med grönsaker, örter etc som NATURLIGT rensar kroppen.

Wtn3
0

Ät ren och oprocessad mat så tar kroppen hand om resten, att vi skulle vara fulla av slagg, toxiner eller andra modeord som bara kan rensas ut med vissa örter eller genom några new-age hokuspokusmetoder finns det ingen evidens för. Kroppen rensar som sagt sig självt, så länge man inte gör den sjuk genom att äta skräp.

MimLan
0

Bra mat rensar kroppen NATURLIGT. Köp gräsbeteskött, odla grönsaker själv eller köp ekologiskt, och så vidare.

Behandla din kropp väl hela tiden istället för enstaka ryck som mestadels handlar om att tillfredställa en nyck.

Wildrat
0

Det enda man kan behöva rensa ut är ev candida i tarmarna och det gör man genom att äta LCHF-kost med vissa restriktioner (inga nötter, ingen ost, ingen svamp, ingen alkohol, ingen vinäger samt inget koffein). Detta kan kompletteras med ett te som heter Pau D'Arco.

starhawk
0

#0: Gå inte på det där detoxsnacket! det är bara för att sälja sitt skit som företagen påstår att vi skulle ha slagg som behöver rensas ut. Kroppen är designad för att fungera bra och har därför ett utmärkt system som själv rensar ut allt oönskat skräp, att äta nåt detox-joks gör ingen som helst skillnad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

vispcream
0

Tarm sköljning någon? :D

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

camsve09
0

# 5 Tack, men nej tack.

Zepp
0

Tarmsköljning är något man gör specefikt vid förstoppning eller liknande.. man kan per definition inte skölja tarmen utan det är en finare omskrivning för laxering!

Tarmsköljning är inget som man gör för hälsan då det rubbar den känsliga balansen i tarmen utan mest som sagt vid förstoppning eller vid operationer, tarmundresökningar eller barnafödande!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

#7: Att det görs vid barnafödande är väl för att barnmorskan inte skall riskera att få skit på sig, något medecinskt motiv finns väl inte?

Zepp
0

Vet inte säkert men jag har för mig att det skulle handla om att skydda det nyfödda barnet i första hand?

Skydda från colibakterier o annat.

MimLan
0

#9 Nja. Det är bättre vdg immunförsvar för barnet att få bakterier från mamman.

Zepp
0

Knappast i ögon oså va.. men jag kan ha fel!

MimLan
0

#11 Det står en hel del om lavemang och inte vid förlossning på nätet. Här är en pdf, hoppa ner tillDen naturliga förlossningen, runt s. 11.

starhawk
0

Tydligen är det skadligt att ge mamman lavemang inför förlossningen, uppenbarligen har barnmorskans bekvämlighet (slippa hantera eventuell skit) gått före dom medecinska realiteterna

MimLan
0

#13 Jag kan rätt lätt tro att att det är en generell tanke att det inte är trevligt med avföring och att det snarare är något dåligt som kan komma på barnet, och inte att det är ett större problem för barnmorskorna.

Det är ändå en hyfsat ny kunskap om att det inte är bra med kejsarsnitt (ur immunförsvarssynvinkel för barnet) eller alltför ren mamma vid födandet.

Rottans
0

Ok, tack för tänket om detox… Det kan nog stämma att det är mest hokus pokus för att sälja produkter, därav denna uppsjö att tillgå med alla möjliga preparat ;D

Nej ren mat är nog det bästa, och hemlagad! ingen alkohol okej men koffein måste jag ha :)

Lavemang o annat tarmrens tror jag nog inte är aktuellt :D

juzze
0

OT, men för min del när jag födde barn handlade lavemang-önskemålet definitivt inte om hänsyn tll barnmorskorna, utan om att jag helt enkelt var livrädd för att behöva skita på egen hand direkt efter förlossningen. ;)