Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5555 ggr
vickiskrylbo
0

Sylt av sukrin?

Har någon testat att koka sylt med bär och sukrin och hur gjorde ni i så fall? Ska man ha pektin eller nåt annat i den? Jag tänkte testa med lite blåbär och lite hallon, så det blir inga stora mängder.

miss-chief
0

Det går fint att koka sylt av sukrin.

Jag gjorde jordgubbssylt och det blev bra. Hade i lite melatin eftersom jag tyckte att sylten blev för rinnig (melatinet rörs ner innan sukrinet).

Man måste inte ha i pektin eller annat stabiliseringsmedel om bären/frukten redan innehåller pektin eller om man är nöjd med konsistensen i alla fall. Ett gammalt husmorsknep är att gå ut och plocka ett omoget äpple (har man inte själv äppleträd så kan det finnas gemensamma kommunala planteringar som kan bidra). Skapa äpplet men låt det vara helt. Koka sedan sylten med äpplet i röran och tag upp innan sylten är klar. Äpple innehåller mycket pektin, speciellt de omogna, och då stelnar sylten i alla fall.

Hur hållbarheten blir på sylten som är kokt med sukrin vet jag inte men om man skumar ordentligt borde det inte vara några problem.

Wildrat
0

Sukrin lär inte konservera nånting så hållbarheten är nog inte den bästa. Men en liten mängd i kylen och resten i frysen till den ska användas funkar nog.