Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6147 ggr
Hellis
0

Hundmat

Hej

Jag är hemskt ledsen, jag vet att det finns en tråd om hundmat, som jag har letet efter, men jag hittar den inte :(

Där var det någon som pratade om hundmat i bifform, jag antar att det var Bravo. Jag har köpt Bravo Plus till min valp, men är besviken över det höga kolhydratinnehållet. Är det nån som har tips om riktigt bra hudmat?

willas
0

barf

ebet
0

Bravo ox

Hellis
0

Jag har kollat på Barf lite. Men det verkar svårt att få tag på runt Karlskrona. Och så länge hon växer så mycket vill jag ha liiiite kolhydratr i, så hon har nåt som samlar upp vätska

ebet
0

Bravo ox är utan kolhydrater. Du kan lägga till själv kolisar, vitkål, blomkål, broccoli, min vovve älskar de.

Hellis
0

Ah, tack! Då beställer jag det nästa gång!

magma
0

"Klass" finns i frusna korvar och helt utan kolhydrater.

Är det denna tråd du letade efter?

[Pennylane1]
0

wow! Återförsäljare finns i Foderbutiken Skoghall! Där jag brukar handla ibland. Tack! Det ska jag kolla in!!

Hellis
0

#6; Nä, det var inte den, men där var det mycket nyttigt! Tack för den länken! Den jag menade handlar nog inte egentligen om hundmat…

Klasslänken funkar inte för mig :(

magma
0

Nej, det verkar som om det är något fel på deras webbsida?? Gick in på deras webbsida men inte från länken, och även på deras startsida www.klassfoder.se men den fungerade inte heller.

[Nizhoni]
0

Alltså, om jag väljer att ge Bravo Ox, vad mer behöver hunden få? Räcker det med bara lite grönt? Det är en liten hund på ca 6,5 kilo, 10 månader gammal. Gör åldern någon skillnad? Och hur blir det med kalcium/fosfor-kvoten? Glad

Många frågor blir det, men jag är verkligen less på att hon äter sin egen och katternas skit. Skrikandes

Hellis
0

#10 Den behöver få tugga på märgben så den får i sig kalk och sånt. Grönt behöver den inte, hundar kan inte ens ta upp näringen i råa grönsaker, eftersom tarmarna är för korta.

[Nizhoni]
0

Så bara Bravo Ox och märgben? Jag antar att Bravo ox borde gå att byta ut mot annat rent kött eller köttfärs, är osäker på om Bravos ÅF här har Ox. Obestämd

Jag har märgben från älg hemma, inte så väldigt köttiga men definitivt inte renskrapade. De borde väl duga.

citrina
0

Jag ger bravo (utan gluten) med gott samvete. Tycker att det är ett mkt bra foder om man inte vill behöva räkna kvoter och köpa hem olika produkter, det räcker med att jag BARFAR katterna.

Hellis
0

#12 funkar utmärkt!

[Nizhoni]
0

Tack för hjälpen Hellis!

Jag funderade tidigare på Bravo utan gluten för enkelhetens skull, men det verkar enkelt nog med kött och märgben.

Så länge benen räcker i alla fall, det är svårt att få tag i märgben i butikerna här. Rynkar på näsan

Sindri
0

Bara så att ni kollar: vad har den här hunden ätit för BARF? Det måste väl varit något fel på den maten, för benbitar skall man inte ge hundar. De skall ha stora ben att gnaga på.

Sammet1
0

#16 Det finns en tråd om det på Barf i fokus.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Trollpyret
0

I en annan artikel om samma hund (jag kommer inte ihåg vart jag läste den) hade tillverkaren av fodret uttalat sig. Tillverkaren av fodret??  Det verkar som att hunden som dog åt ett industritillverkat foder med ett innehåll som gör att det klassas som ett BARF-foder. I min värld är inte BARF ett färdigt foder utan något man plockar ihop själv i form av kött, fisk, ben och lite annat.

citrina
0

Biologiskt anpassad rå föda. Om jag blandar den i mitt kök eller om det görs i storkök/"fabrk" har ingen betydelse, det är innehållet som spelar roll.

Trollpyret
0

Uppenbarligen spelar det roll. De maler ben och det blir små benbitar med i fodret som verkar kunna göra skada. Personligen litar jag inte på saker som görs i storkök /fabrik. Det är för svårt att hålla koll på vad det verkligen innehåller.

Trollpyret
0

Uppenbarligen spelar det roll. De maler ben och det blir små benbitar med i fodret som verkar kunna göra skada. Personligen litar jag inte på saker som görs i storkök /fabrik. Det är för svårt att hålla koll på vad det verkligen innehåller.

citrina
0

Ang att ge ben till hundar så är jag restriktiv. Jag föll för snacket om att kyckling gick bra när den var rå och vår hund fick därför kycklingvingar mm när han var mindre, det resulterade i blodig avföring och besök hos veterinären. Stora ben från nöt och kalv det kan han få men annars kommer jag aldrig mer att ge honom nåt som kan flisas upp, det är inte värt risken.

Sugiyama
0

#15 Inte märgben, de är på tok för hårda. Det som händer är att hunden får loss bitar som är hårdsmälta och kan fastna. Eller så går tänderna sönder. Läs på om BARF innan du börjar ge, bara kött blir fel i balansen och näringsmässigt också för den delen. När man Barfar kanman tänka sig att hunden ska ha ett helt bytesdjur uppdelat så många dagar det räcker. Om man då tänker sig att en hel kyckling räcker i 2 dagar åt en medelstor hund så ska den ha en kycklinglever, hjärta, mage och hals som komplement. Den måste få i sig hela djuret för att få rätt näring. Om du vill få ner bajsätandet rekomenderar jag vom. Den innehåller det som hunden saknar.

Hellis
0

#23 Bra kompletterat! Tänkte inte på inälvsmat och sånt när jag skrev. Men märgben har vi alltid gett våra utan problem, men dom gnager dom bara rena och sätter inte i sig hela benet. Känner däremot en Boucaron som äter alla slags ben utan att bli dålig. Kanske beror på hundens storlek?

[Nizhoni]
0

Vom? Räcker det med mängden som finns i ett färdigt färskfoder? Typ Bravo Plus som tydligen ska finnas med vom? Eller bör jag försöka ge vom separat?

BARF är jag lite intresserad av men här är det svårt att få tag i "hela" djur. Det går ju inte ens att köpa märgben! Det är inte ofta man hör någon varna för märgben, det enda jag hört tidigare är att man inte får ha för kort bit om den är rörformad, då kan den fastna om underkäken. Om märgben inte är bra, vilken typ av ben är bra att tugga på?

Det är kanske bäst att först se vad jag kan få tag i för färskfoder, det är ju hur som helst bättre än torrfoder.

Hellis
0

Bravo Plus innehåller massa korn, potatisfibrer och grejer. Egentligen är den inte bättre är ett halvbra torrfoder. Jag blev pålurad det när jag sa till dom i djuraffären att jag ville ha den bästa Bravon med minst kolhydrater. Dom har verkligen ingen koll där!

Sugiyama
0

Till färdigt färskfoder behöver man inte tillsätta något mer, det var de rena köttburgarna jag tänkte på.

Regeln för ben är att inte ge ben som djuren går på för de är för hårda. Skulle itne tro att även en hund som lyckas gnaga i sig hela benen skulle få i sig tillräkligt med kalk. Den regeln gäller inge broiler eftersom de har så mjuka ben rakt igenom.

Det finns ett norskt färdigt BARF-foder som heter Vom og hundemat som har börjat säljas i Sverige. I Stckholm hittar ni det på Enskede hund & katt. Innehåller inget som helst spannmål eller andra stärkelser.

Heffipeffi
0

Nu  har jag inte läst hela trådenj. Men du ska absolut inte ge hunden bara klass köttkross, bravo ox eller andra rena köttbladningar och bara blanda i grönsaker.

Du kan heller inte bara ge hunden märgben och kött.

Hunden måste få ben som den kan äta upp för att få i sig calcium och övriga mineraler. Mjuka ben, som kycklingvingar, kyvcklinskrov osv. Märgben är alldeles för hårda och hunden kan få i sig stora hårda bitar som den får svårt att smälta.
Du behöver även ge lever och helst även andra inälvor för att hunden ska få i sig allt den behöver.
Det är detta utfodringssätt som kallas barf. Vill du inte ge detta, men ändå blanda maten själv, behöver du även ge hunden ett vitamin och mineraltillskott.
Om du väljer att utfodra hunden på detta sätt, ska du tänka på att bara ge hunden små mägder ben till att börja med, annars kan du få problem.

Men nu var det väl så att du ursprungligen frågade efter ett färskfoder med låg kolhydratinnehåll? Fodax har mkt lägre innehåll av kilisar än andra färskfoder. Dock vet jag inte om man kan ge valpar det utan att tillsätta ngt. Du kan ju alltid maila dem och fråga.

Hellis
0

#28 Tack! Mycket informativt och bra skrivet.

Själv är jag inte längre ute efter färskfoder. Jag har hittat ett gårsslakteri i närheten som säljer just inälvsmat till hundägare. Skrattande

Heffipeffi
0

Tänk om man kunde hitta ett såntFlört

Hellis
0

#30 Det är fördelen med att bo i en del av landet där det inte finns något annat! Vi har varken Ikea, Clas Ohlson eller ens en vettig skivbutik på 20 mils radie!

rottisgumman
0

Hej!  Det bästa färskfodret på marknaden just nu ser ut att vara VOM OG HUNDEMAT Det innehåller inga spannmål som hundar ofta inte tål eller behöver. Vom som innehåller mycket livsviktiga enzymer. Gott om omega 3 om du väljer lax varianten med kyckling och vom. Det bästa fodret jag sett på länge och jag har studerat en hel del foder under många år då min hund har varit väldigt sjuk men överlevt tack vare att jag slutade med torrfoder och gick över till barf.

Torrfoder är en snabb väg mot sjukdommar och cancer de innehåller förutom skräp, cancerframkallande konserveringsämnen. Finns hur mycket som helst att läsa om det på nätet. Alla livsviktiga enzymer dör vid upphettningen av torrfoder och näringen blir svårupptagen.

Sök t ex på kennel kurant och hundmat cancer så kan ni läsa mer.

Lycka till med era hundar!

sepersl
0

Jag ger min hund Orijen