Smaksatt stevia?
Är det nån som har provat?
http://www.cayote.nu/stevia-naturligt-sott-smaksatt-stevia-c-74_98.html
Nej.
Verkar kul!, Undrar vad smaksättningen innehåller, jag menar att det kan vara kontgjorda saker i , men vet inte , det står inget om det. Jag tyckte det var dyrt.
Vi använder stevia som sötningsmedel de gånger man tycker det behövs. Men smaksatt stevia har jag inte hört om… *ska läsa*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ja jag köpte den där provapåasken med 4 olika smaker och en stor flaska kolasmak. Tycker de är jättegoda, föråt mej nästan på kolasmakande grädde i början. Hallon och mörk cholad är god att söta hallon med.
Ibland gör jag "läsk" av kolsyrat vatte, lite apelsinjuice och citronstevia mmmm bättre än fanta.
Smaksatt kaffe/choklad passar det också till.
Kan allmänt sett rekomendera flytande stevia lätt att dosera, när min flaska är slut (om hundra år? :) ) kommer jag att blanda ut steviapulver med kokt vatten för att slippa överdosera.
Men men det verkar som om min smak för sött minskar stadigt, undras om potatis kommer att smaka sött nästa gång jag provar.

det finns att köpa på nätet. Har hittat på E-bay i Usa vet inte vad det kostar ännu . Men håller på att kolla upp kdet
Jag tycker stevia smakar lakrits och får det inte till sött? Är det mina smaklökar som är konstiga. Kan ni verkligen ha det i bakning och desserter?
Gittan: Det tog lång tid för mig att fixa Stevian, nu tar jag ytterst lite och det funkar ganska bra. När jag gör salladsdressing med vinäger/lime så tar jag en pytteliten droppe stevia, det bryter av den sura smaken och dressingen blir jättegod. Jag använder den väldigt lite.
Ja, så kan jag kanske tänka mig det, i mat. Men i desserter och bakverk? Jag har nu inhandlat Hermesetas och ska börja experimentera med det.
Den första stevian jag fick tag i var grön, rena smulade blad, illsött med lakritsiörtaktig smak, omöjlig att dosera, men den vita tycker jag mest smakar sött sött, är jätteglad att jag fick tag på detta för ännu så länge är det inget multinationellt giftföretag som tjänar storkovan på stevia (som det är med kemiska sötmedel)
Låter helt klart intressant, men frågan är vad det är som ger smakerna? Kemiska tillsatser? Någon som har en flaska och kan kolla innehållsförteckningen?
linda-pinda: Vilken av dem
Stevia är en extremt söt ört (3ggr sötare än socker), Hermesetas är kemikalier och konstgjort.
Det som primärt skiljer dem (förutom detta) är att Stevia inte höjer blodsockret, vilket alla andra sötningsmedel påstås göra.
Det är höjt blodsocker som framkallar insulin och det är då vi lagrar in fett.
Sötningsmedel marknadsförs som "kalorifritt" och det stämmer säkert, men eftersom kroppen inte bryr sig om kalorier utan vad som triggar blodsockret och startar insulinproduktionen så är det rätt ointressant om det är kalorifritt eller ej.
Numer pensionär i Nynäshamn

Har lyckat få tag på Stevia från Canada och har gjort ett fynd enligt mig då jag endast gav 125kr för 100g med porto
Inte illa tycker jag
#11: oj då, miss av mig! Förlåt!
Jag menade den smaksatta stevian. Jag har köpt vanlig vit stevia i pulverform (men itne provat ännu) men den smaksatta lät väldigt god att blanda i vispad grädde tex 

Jag har beställt en flaska nu. Det var ganska dyrt, men jag räknar med att det räcker länge.
vi har köpt vår flytande stevia (naturell) via www.vitaminlife.com den kostade senast ca 100 inkl porto och frakt. Då köpte vi även annat.. Nackdelen är att det tar lite lång tid att få hem varorna. Men det beror mest på svenska tullen.
//Ida
Gittan: Ja Stevia smakar lakrits eller åt det hållet. Jag tycker det går utmärkt att söta sånt som man vill ha lite sötare, men om man ska ha mycket så tenderar den att bli besk. Hermesetas är kemikalier och är ruggit sött. Även om det står på att man kan värma den så försvinner mycket av det söta vid uppvärmning och kvar blir light-beskan..
Personlign tycker jag inte man kan ersätta socker och få en lika bra smak med något. Jag föredrar stevia för att den är naturlig. Den är alldeles utmärkt till att söta tex smörbollarna då jag inte vill ha dem så jättesöta.
Aspartam omvandlas av kroppen till formaldehyd elelr formalin och träsprit. Nyttigt va? Samt att den tillverkas av biprodukter inom petrokemiska industrin.
//Ida
De påstås innehålla natuliga smaker, men det kan ju vara vad som helst. På min flaska står:
Propreiarty blend o.5 ml vad nu det kan tänkas vara, har luskat lite om ordet och det det verkar lite skumt, men jag orkar inte bry mej om det för det räcker med en eller två droppar stevia/portion.
Destilerat vatten stevia naturliga smakämnen och grapefruktkärnolja.