Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5461 ggr
Jess87
0

Vegetarian

Jag funderar på att sluta med kolhydrater och undrar om någon har tips. Jag är vegetarian men äter fisk,ägg,mjölk. Som jag förstått det har de vegetariska alternativen quornprodukter stort innehåll av protein. Hemma lagar vi "köttfärssåser" "Korvstroganoff etc på quorn.

Tror ni det kommer fungera att vara vegetarian och äta en LCHF-kost?

Gärna tips på vad man kan äta till "köttfärssås" och liknande

Zepp
0

Det blir aningen knepigare iallafall och rätt mycket ost säger Raringen som själv testat!

http://veglchf.wordpress.com/

http://www.lchfmat.com/category/vegetariskt/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mysan59
0

Jag har inga direkta tips, men jag äter ungefär som du. Jag söker på recepten här och gör om dom till quorn/soja-färs.

Jag har precis börjat om med lchf-kost, men för ett år sen gick jag över till det och det gick jättebra ändå, fast jag inte åt kött.

Så nu gör jag detsamma och hoppas jag blir lika smal som då Flört

Zepp
0

Skulle i så fall rekomendera Quinoa som vegetariskt substitut för protein.. har för mig det är hälsosammare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

Fokusera på att äta fisk och ägg, det är animaliskt och bra för kroppen.

LCHF innebär att även att äta hälsosamt för kroppen så det är svårt att matcha in "äkta" vegetarianism eller fejkprodukter.

freknar
0

Jag vet att det inte är det som tråden egentligen handlar om, men i min mening är du inte vegetarian utan pescetarian.

Jag vet att det finns en uppsjö av uttryck och varianter och de är inte alla lätta att lära sig, men att säga att man är vegetarian och sedan ha "undantag" till detta är inte logiskt för mig.

Lycka till oavsett!

Million
0

Det kommer säkert gå bra! Jag började med LCHF som vegetarian och det funkade bra.

Nu har jag börjat äta fisk och plötsligt känns det hur lätt som helst. Så jag tror absolut inte du behöver oroa dig. :) Lycka till!

Pasi
0

Kan inte ni som är vegetarianer äta köttfärs, och tänka att det är Quorn-imitation? Cool

Mysan59
0

#7 Nä för jag tycker quornfärsen är godare Flört

hemul
0

Quinoa innehåller väl nästan lika mycket kolhydrater som spannmål, så det är nog inte så bra.

[Columba]
0

#5 Instämmer. Är av samma åsikt.

Pasi
0

#8 Men om du vattnar av färsen så den blir lika smaklös så kanske ….?Tyst

Mysan59
0

#11: Ehhhh men nu är det ju så att kött/köttfärs inte heller smakar nåt vidare (smaklöst) om du inte kryddar det.

Testa får du se hur smaklöst det är. Utan kryddor smakar kött… ja vad?

starhawk
0

#12: Utan kryddor smakar kött kött! (Mums)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wtn3
0

Okryddad köttfärs smakar kött. Okryddad quornfärs smakar däremot ingenting. Köttfärsen tycker jag är mycket godare.

Mysan59
0

#14 Nja då äter jag hellre nåt som inte smakar så mycket än nåt som smakar kött, tycker inte om smaken, så är det bara Flört

0

Broccolo, Grönkål, Vitkål, Blomkål innehåller alla fullvärdiga proteiner, docke rätt så lite men vi behöver som minst 0,5g/kg kroppsvikt.

80kr människa behöver minst 40g fullvärdigt protein.

En påse Mörka bladgrönsaker 800g = ca 20g Protein och 16g Kolhydrater

Avokado 1st = 100g = ca 2g Prot. 3g Kolhyd.

Cashewnötter 50g = 10g Prot. 15g Kolhyd.

Kokosflingor 100g = 8g Prot. 6g Kolhyd.

Summa ca 40g Prot. 40g Kolhyd

Under 60g Kolhydrater ligger du fortfarande i Ketos…

0

Här ha du bra näringsvärden och behöver du mer vitaminer så ät Grönsaker. Komplettera med Köttprotein om du vill ha mer. Jag mår bättre av att äta dem på separata måltider. Lycka till!

.:Dagens Mat:.

Energi kcal: 2093,00 Energi kJ: 8759,70
Proteiner: 46,50 Fiber: 58,08
Kolhydrater: 45,55 Vatten: 790,36
Alkohol: 0,00

Fetter:
Fett: 182,15 Kolesterol: 0,00
E-mättade: 34,71 Mättade: 129,93
F-mättade: 11,09

Vitaminer:
A: 0,00 B1: 1,12
B2: 1,12 B3: 8,14
B6: 2,35 B9: 1511,50
B12: 0,00 C: 672,00
D: 0,00 E: 8,97

Mineraler:
Fosfor: 1205,75 Järn: 13,72
Kalcium: 575,30 Kalium: 4148,50
Magnesium: 461,10 Natrium: 93,00
Selen: 7,20 Zink: 9,18

800Gram Broccoli
50Gram Cashewnötter
100Gram Avokado
100Gram Kokosflingor torkade
10Gram Linfrön torkade
75Gram Kokosfett

Wtn3
0

Ja, tycker man inte om smaken av kött förstår jag ditt resonemang =)

Million
0

#7, nja.. jag smakade på köttfärs ganska nyligen, det smakade typ suddgummi. Tungan ute

JAUS
0

Jag hade ingen aning om att fisk var en grönsak. OskyldigFlört

#5 Håller med fullständigt, en vegetarian äter inte kött av något slag annars är man ju inte vegetarian. Mejeriprodukter och ägg är ju inte kött så det kan man ju äta och må bra på, så det är ju inget fel i att vara vegetarian det blir bara mer enformigt.

Att vara vegan däremot och endast äta vegetabilier ser jag dock ingen poäng med alls.

Pasi
0

#20 Havets frukt!Cool

starhawk
0

Alla dessa sorters vegetarianer är en ganska förvirrande röra, det finns ovo- och lakto- och allt vad det heter, men det går ju bara tillbaks på att dom inte är vegetarianer om dom äter kött, varför inte erkänna det istället för att förvirra det hela med en massa mystiska tilläggsfraser

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Million
0

#22, kanske för att oavsett vad man säger får man massa följdfrågor.. Säger man bara "jag är vegetarian" frågar folk "Äter du fisk? Skaldjur? Kyckling?" osv. även om man menar just ren vegetarian. Därför sa jag ofta "jag är vegetarian och äter ägg och dricker mjölk men äter inte kött, fisk, fågel, skaldjur…" puh.

Så nu när jag börjat äta fisk säger jag för enkelhetens skull ofta "jag är veg men äter fisk" istället för att räkna upp allt det jag inte äter.

Men jag håller med, jag ÄR ju inte vegetarian eftersom jag äter fisk. Skrattande

Muskrat
0

Klarar inte av att äta quorn, testat det ett par gånger av artighet, Spelar ingen roll hur mycket man kryddar och fuktar upp det. Tycker det ändå är som att äta frigolit.

0

Jag tror kroppen mår bäst av att slippa Stärkelse då det måste spjälkas om i magen vid pH 7,2 + Amylas från tungan.Bukspottkörteln utsöndrar Bikarbonat för att höja ph, Sammtidigt vill protein ha ett pH på ca 2,4, vilket den får av den sura saltsyran (HCl), för att brytas ner vilket ger en slitning mellan dem och pH-värdet hamnar någon stans på ca 4 vilket gör att varken Proteinet eller Stärkelsen bryts ner speciellt effektivt så Köttet ruttnar och Stärkelsen jäser i tarmen och bildar ohälsa för Kroppen.

Skippa Rotfrukter, Spännmål, Fröer & Gräs (Ris & Bovete). Det försurar ändå bara kroppen. Färska Grönsaker skall det vara på långsamma sockerarter. Gurka, Sallad, Paprika, Tomat, Selleri mf. med olja, Kallpressad Raps, Linfrö (lite), Olivolja och en Avokado. Gött! ;)