Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1177 ggr
Vargalyster
0

Rössners energibalans

Hello

Jag har hört att det ska finnas en bok av Stephan Rössner där han skriver om energibalansen om att insuling krävs för att man ska lägga på sig fett. Alltså den folk brukar förespråka här och inte energi in = energi ut varianten som han förespråkar nuförtiden.

Skulle väldigt gärna vilja läsa den. Någon som vet? Skulle allmänt vilja ha tag i nån biokemibok där den formeln står att finna.

Pasi
0

Har inte Piltson nån referens till rössner på sin sida fatlies…det finns något om insulinet på fetmaparadoxen.se ( bla här) .Glad

Iza_the_cat
0

Han har ju aldig varit riktigt riktig med de rörnen han kommit med

MegN
0

Känner Rössner till att insulin lagrar fett? Det visste jag inte? Det märks inte!

Vargalyster
0

Det vore verkligen bra att ha en riktig bok som inte går att betvivla när man snackar med folk om det här. Jag vill köpa och ha den i bokhyllan och ta fram och visa mina fettskrämda kroppsbyggarvänner.

MegN
0

- Fettskrämd - av Lars-Erik Litsfeldt?

- Doktor Dahlqvists Blogg - av Annika Dahlqvist?

- Ät dig ner i vikt - av Sten Sture Skaldeman?

Eller måste det vara något mer "vetenskapligt"? Annikas bok är ju väldigt vetenskapligt hållen, tycker jag. Mer än Lars-Eriks och Sten Stures, de är mer populärt hållna.

Piltson
0

Rössner kan säga lite vad som helst lite hur som helst som han tycker kan passa och utan att omtala bakgrunden till vad han säger. Jag tror inte det är mycket idé att söka något specifikt i någon av hans böcker, han kommer aldrig med en ordentlig analys. Nyligen hittade vi emellertid:

Diana Schwarzbein: The Schwarzbein Principle. Den är c:a 10 år gammal men finns i tryck. Vi blev rätt imponerande av hennes beskrivning av fettmetabolism och kolhydratmetabolism. Det är lättbegripligt och, tror jag, helt vederhäftigt. Bitar kommer att refereras i Rössnerkommentaren om några dagar, men jag vill rekommendera hela boken.

Pasi
0
Vargalyster
0

Jao, schwarzbeinboken verkar intressant. Men det bästa vore vanlig vetenskaplig facklitteratur som är allmän och inte inriktad på någon speciell kost. Det skulle bita bäst vid argumentation tror jag än att någon redan övertygad lchf:are lägger fram det.

Iza_the_cat
0

Visst kan rössners säga som han vill han har ju titlen proffessor o dom har ju aldrig fel de vet vi ju alla!! HAHA

Å den trodde jag lika lite på som påskharen

Pasi
0

Han är väl bara professor i beteendevetenskap!?Skrattande

Vargalyster
0

Är han? Haha, va roligt!

Piltson
0

För ett par år sedan återupprättade Rössner "läkekonstens fader" Hippokrates i en artikel i SvD. Det lustiga med detta var att Hippokrates hade helt andra idéer om fet mat och övervikt än dem som Rössner predikar, så det var ett ganska överraskande tilltag. Det berättar vi om i morgon i Rössnerkommentaren hos Fetsmart.

Vargalyster
0

vad är fetsmart?

Mervi
0

Fetsmart

finns här.

Gittan-Xyz
0

Han är väl dessutom snart pensionsmässig och då bryr man sig inte så mycket längre.