Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4068 ggr
McAndersson
0

Utan galla!

Jag är ny på det här men det går än så länge bra. Jag har gått med drygt 3 kilo på 10 dagar.

Jag opererade bort min gallblåsa för snart 10 år sedan. Finns det för och nackdelar att inte ha någon galla när man kör med LCHF kost?

Zepp
0

Fördelen är väl att det är svårare att få gallstenar! Skrattande

Den teoretiska nackdelen skulle vara att man inte kan äta för mycket fett på en gång.. men flera som opererat bort sin blåsa säger att det inte är någon skillnad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

emmalidkoping
0

Kroppen tillförr galla till tarmen lika bra med som utan gallblåsa vad jag vet - kanske tom bättre om man har gallstenar?

Alltså - galla produceras i den mån kroppen behöver och styr det bra även utan blåsa eftersom blåsan bara är en "förvaringsplats" - har jag lärt mig.

miss-chief
0

Jag oppererade bort gallblåsan för ett par år sedan. Frågade såklart läkaren om mina matvanor skulle ställa till problem. Det trode han att det skulle eftersom han inte trodde på LCHF. Men han förklarade också att gallan bara är en lagringsplats för gallan, levern producerar det vi behöver och ökar denna produktion om det behövs för att bryta ner kosten.

För min del har jag fått ont ibland, om jag ätit mycket fet fisk eller många ägg på en gång. Men med en varierad kost har det fungerar utmärkt utan kolhydrater och med naturligt fett.

McAndersson
0

Tack för alla svaren.