Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 4332 ggr
Maybelline
0

Laktos intolerans- eller inte

Läste i en annan tråd det här med glutenallergi att det ibland inte kommer fram i provsvar. Funderade då lite på äldste son (5 år). När han var liten så konstaterade de att han var rätt "lös" och dagis rekommenderade då att köra laktosfri mjölk. Det fungerade bra och när han blev lite större körde vi vanligt igen. Sen fick yngste sonen samma problem så gav honom laktosfri mjölk med. Ungefär i den vevan konstaterade vi att den äldsta (då 4) pruttar enormt mycket. Vi funderade på om detta kunde ha att göra med laktos och körde då totalt laktosfritt (crème fraiche, grädde och mjölk) detta fungerar väldigt bra och hans mage har blivit så mycket bättre. MEN nu ska det då sparas in på dagis och det är bara de som är allergiska mot laktos som ska få laktosfritt. Och enligt provsvar på blodprov så är han inte allergisk. Eftersom vi inte har lämnat in papper så är det en del som ger honom vanlig mat och mjölk ändå. Vilket genast märks när vi väcker honom på morgonen på lukten i rummet.

Vi har inte gjort så stor deal av det hela, han ska till en annan skola till hösten i och med sexårs verksamheten. Men frågan är om någon annan känner till sådana problem? Kan man göra några andra tester?

Fiana
0

Mja mot laktos kan man inte vara allergisk vad jag vet, bara intolerant - allergi mot mjölk handlar om proteinet i mjölken. (som ju inte kan tas bort utan mjölkprodukter måste undvikas helt)

I vilket fall som helst så finns det tabletter/kapslar på apoteket att köpa som innehåller laktas (det enzym som inte finns tillräckligt av), bara att ta tillsammans med vanlig mjölk/etc så blir det i princip samma sak.

vet inte vad för blodprov de tagit, men det test som ska göras för att upptäcka laktosintolerans är en *belastning* inte ett vanligt blodprov - ganska enkelt test dock om man av någon anledning *måste* diagnostera det, man får (helt fastande) dricka en lösning med laktos och vatten - sedan görs flera mätningar av blodsockret under vissa tidsperioder så att det kan mätas hur mycket laktos du tar upp (vid laktosintolerans saknar du tillräckligt av enzymet för att bryta ner laktosen till andra sockerarter så den kan tas upp i blodet istället för att jäsa och ställa till besvär längre ner i tarmen)

Maybelline
0

Tydligen hade det kommit ett ganska nytt sätt att kolla det där med intoleransen, eller ja kolla mängden enzymer om jag förstått det rätt.

Nu vet jag inte om man kanske skulle ha kört det gamla vanliga provet i stället. För min del tycker jag väl det räcker att veta att han mår bättre utan laktos och sen köra på det. Men samtidigt så tycker jag det känns lite trist om han ska tvingas äta det och gå omkring och prutta bara för att man vetenskapligt inte hittat något samband. Men eftersom den mesta maten äts hemma så fungerar det väl ändå rätt bra.

Funderar på att hävda att vi inte äter laktos på grund av vår religösa övertygelse om de bråkar för mycket ;)