Jennix tråd juli 2010
Det var så länge sen jag var här så jag vet inte om man fortfarande gör en egen tråd och "tjötar" lite i den eller hur det funkar nu för tiden. 
Annars får nån säga till mig, även gamla hundar kan man lära nya saker. 
Jag har som sagt var varit borta och har fortfarande inget Internet hemma, så deltagandet blir lite sporadiskt.
Min kost är lite blandad men just nu undviker jag mest av allt mjölkprodukter.
Eller ja, just nu undviker jag inget alls för jag ska göra en tarmundersökning så då får vi lika gärna se vad som händer.
Men annars har jag nog kommit fram till att mjölkprodukter är dåliga för mig. Jag blir väldigt slemmig i halsen och tror magen reagerar också.
Någon period ska jag testa att vara utan mjölk men istället prova lite mjöl, bara för att se…men egentligen kan jag ju leva utan båda. Det blir bara lite svårt ibland, när man äter ute, om man både undviker mejerier och spannmål. 
Vikten ligger lite som den brukar, runt 72-73. Det verkar inte ha gått upp fast det gör det ju om jag börjar äta mer socker. Jag är dock inte så känslig som jag var förut…
Motion är ingen förändring. Jag tränar lite då och då och märker inget på vikten direkt. Det kanske syns om jag tränar hårt 4 dar i veckan?
Annars mår jag bra, jag har i princip inga depressionsproblem utan det är mest lite känslo-stress ibland.
Hoppas allt är bra med er alla! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Välkommen tillbaka Jennix. Kul att allt är bra med dig.
trevligt att se dig igen här.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Roligt att du är tillbaka - och att allt är bra med dig. Saknat dig och dina kloka råd!
Heeej! Roligt att du är här igen! 
Hoppas de kommande undersökningarna ger nåt vettigt!
Kul att se dig - mina blomlådor saknar dina flitiga fingrar :-)
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej Jennix, jag är själv väldigt sällan här numera och råkade som av en händelse ramla in här just idag jag med.
Vill bara ta både den sällsynta tillfälligheten och tillfället i akt att önska Dig all lycka till framöver. Jag tänker, med värme, på Dig emellanåt ska du veta 
Vänliga hälsningar! /K.
Hejhej, som sagt- roligt att se dig här igen! 

Tjenixen, jag är också här bara sporadiskt och skriver inte så mycket heller nu för tiden. Kul att se dig igen Jennix!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jättekul att du hittat hit igen och att du inte glömt oss 
Kram
Tack för glada kommentarer! 
kricko1: Det sägs att diskussioner och motsatta åsikter skapar utveckling, och det tänker jag på när det gäller dig. Vem vill egentligen ha någon som bara håller med för att? Nej, jag uppskattar allt mer människor som säger sin åsikt utan att man måste bli osams. 
Tack för att du tänker på mig, det blir jag glad av. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Vinkar till dig Jennix-kompisen!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Lite fin undersökning idag. Doktorn vill att jag ska äta gluten nu ett tag så vi kan se om man kan konstatera glutenintolerans eller inte.
Förra gången hade jag ju inte ätit på ett tag men då påstod de att det skulle gå bra ändå. Vilket ju inte är sant, men de visste inte det då. 
Kan känna magen svälla upp direkt men…ja, vi får se hur det blir. Jag kan ju äta en bit bröd när jag vet att jag inte behöver gå ut. 

Hej igen! Hoppas du inte mår alltför dåligt av brödätandet, eller att du åtminstone mår dåligt på ett sätt som syns i proverna kanske…
Uj, vad otrevligt. Hoppas de blir klara med undersökningen snart.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Min läkare sa tvärtom.
Det spelar ingen roll vad proverna säger - glutenintolerant är man om man känner att man inte mår bra av det oavsett provsvar. På mig fick de aldrig fram något trots alla sorters prover.
Numer pensionär i Nynäshamn
En bra läkare Margareta, de skall ju lyssna patienten. Idag litar de för mycket på proverna. Det gäller även ämnesomsättningen.
Jennix hoppas din test med gluten inte blir alltför besvärlig för magen.
Ha det bra.
Jennix - jag hoppas du får hjälp att komma tillrätta med dina magbesvär, får besked om vad som är orsaken!
Glutenintolerans - rättare sagt, veteallergi fick jag för 10 år sedan besked om av kinesolog (tål ingenting från sädesslaget vete, inte ens det minsta uns vetestärkelse, inte heller något från korn, råg, havre).
Kinesologen misstänkte det vid första besöket och sa att det var mycket vanligt, vanligare än man kan tro att de besvär jag hade berodde på vete - gav negativ effekt på sköldkörteln som i sin tur visade sig med en mängd symtom/besvär.
När jag slutade äta vete - allt från de 4 sädesslagen avtog besvären undan för undan. Men många års "förgiftning" satt outplånliga spår = bl a svaghet i musklerna.
Innan jag kom till kinesologen valsade jag i många år runt på sjukhusets alla tänkbara avdelningar, alla prover/tester perfekta (inkl laktos, gluten, sköldkörtel, m m) - jag borde vara kärnfrisk - men alla SÅG att jag mådde uruselt; var helt utslagen, orkeslös (orkade gå max 4-5 meter) och hade en mängd gräsliga besvär. Till slut fick jag beskedet att sjukvårdens alla resurser tömts, ingen hjälp fanns där för mig att få. Jag fick diagnos fibromyalgi (en del besvär som fibro-symtom) och förtidspensionerades.
Läkaren som gav mig beskedet följde med mig utanför och gav mig ett privat råd - "Sök alla alternativ som finns, hjälpen finns för dig där ute någonstans. Ge inte upp!" Det sporrade mig att söka allt som kom i min väg, gripa varje halmstrå.
Vill berätta denna min historia och hoppas att den ska sporra andra till att söka ALLA TÄNKBARA alternativ som finns.