Nyttiga snax
Jag ska gå på bio, och se tre filmer samma kväll, om drygt en vecka. Över 6 timmar i biosalong tarvar naturligvis snax i någon form så jag har nu ägnat eftermiddagen åt att fixa just sådana att ta med till biografen.
Jag presenterar härmed stolt "Celias nyttiga biosnax".
KÖTTSNAX
- Köp hem några väl valda charkuteridelikatesser, tunnt skivade, med mycket smak. Jag tog parmaskinka, bresaola och fet salami.
- Sätt på ugnen på 50 grader.
- Dela de bitar som är stora till lämpliga munsbitar, t.ex. parmaskinka som ofta kommer i rätt stora remsor.
- Lägg ut de tunna skivorna på ugnsgallret, lägg en plåt under. Sätt in i ugnen, i mitten.
- Sätt t.ex. en grytlapp i kläm i ugnsluckan så att lite luft kan komma in.
- Låt stå tills köttskivorna stelnat/torkat helt, ca 4 tim. Låt svalna.
- Ät och njut.
OSTSNAX
- Köp en redig bit smakrik, lagom fet ost, t.ex. Västerbotten, Cheddar eller Parmesan.
- Sätt på ugnen, 275 grader, grillfunktionen.
- Riv osten och lägg ut rediga nypor riven ost på en smörpappersklädd plåt.
- Sätt in plåten högt upp i ugnen.
- Osten ska smälta ner och bubbla ordentligt. HÅLL KOLL, det går undan!
- När all ost är gyllene och bara bubblar lite i mitten tar du ut plåten och låter osten svalna/stelna.
- Ät och njut.
Båda dessa snacks kan förvaras i kyl, i tät burk med en bit hushållspapper i. Det måste vara torrt i burken.
ENJOY!

Grymt! Det måste jag ta tag i, det är ofta jag vill ha alternativ till de onyttiga snax som finns därute…
Åh tack för tipset!
smarrigt! Gillar allt utom stavningen
(även om den bättrades på slutet)

Jag gillade stavningen. Snax känns jätteroligt!
"Every point of view is a view from a point."
Såg att på ÖB säljer dom köttsnax i olika smaker om man inte orkar göra själv
Jag blev inspirerad att testa detta! Använde mig av fjärilstunn proscuittoskinka och guuuud vad gott det blev! 
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.