Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 13806 ggr
Skaldeman
0

LCHF-camping i Trosa i sommar

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

''Världens ände'' blir bra - dit har ja bara 100 km… Cool

Nu får alla hjälpa till & visualisera en skön & ljummen sommar dessa dagar!

/L

E-moll
0

I Trosa hämtade jag ett gengasaggregat en gång. Det var en trevlig resa faktiskt.

Margareta
0

Det lutar mot att maken och jag kommer att vara med. Vi är rutinerade campare och kan troligen svara på många frågor för den som är ovan.

Vi gillar Trosa Camping sen tidigare och den lär ha blivit ännu bättre sen vi var där förra milleniet.

Numer pensionär i Nynäshamn

Aniara4
0

Jag trodde det var världens ända som var i trosa!

sepersl
0

#4 LOL Skrattande

Tyvärr har jag inte semester då, men det kanske jag kan ändra på? Oskyldig Har 2 småttingar på 2 och 4,5år - de skulle nog uppskatta det! Skrattande

Margareta
0

Vi har lagt det över en "långhelg" så att man kan komma även om man inte har semester.

Det är helt ok att bara vara med fredag - söndag.

sepersl
0

Åh, låter lysande! Har definitivt mersmak efter kryssningen Skrattande Jag har "bara" 60 mil till Trosa, så det är nog lättare att lämna ungarna hemma då annars börjar nog myrorna krypa i brallan Flört

Margareta
0

En camping är en underbar plats för barn. Bad, lekplatser och underhållning.

Skaldeman
0

Jag pratade just med killen som har campingen. Han har ingen egen samlingslokal men annars lät det bra. Det finns 11 stugor och han var beredd att avskärma ett särskilt område åt oss för husvagnar etc. Stugorna bör bokas i förväg och det är självklart bra om vi så tidigt som möjligt vet hur många det är som kommer så att ni kan bo tillsammans. Själv bor jag bara ett par vikar bort, så jag kan tuta fram och tillbaka med båt.

/SSS

Tilda-T
0

Du har tur du SSS, undrar just hur långt det är till S-vall från Trosa?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Lynxx
0

#10 - ca 440 km…drygt ett dygn m cykel - nonstop, enl. Eniro.

/L

Tilda-T
0

#11 Åhå , det skulle se ut de med cykel mot Trosa och när man kommer fram finns ingen trosa kvar på min bak som har blitt köttfärs! Flört  Det var en bit att åka, hmmm?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

Kul att han var så positiv Sten Sture.

Vi kan hyra ett mötestält om vi får för campinvärden - så blir det tältmöten. Campare brukar ha egna möbler med sig och i övrigt kanske vi kan hyra lite sånt också.

Jag har tillgång till ljudanläggning - förhoppningsvis bättre än Siljas.

E-moll
0

Allvarligt, inte ett tält Ett tältmöte. Då kommer man ju ge dietistmaffian rätt när de kallar oss för sekteristiska .. :-D

Fast det är ju onekligen ganska praktiskt.

/M

Skaldeman
0

Låter fint. Ett tältmöte i Målle LIndbergs anda…

/SSS

E-moll
0

Jag gick mig ut i staden och gissa vad jag såg,

jomän ett tält av stort format som mitt på torget låg.

Banderoller vajade, jag hörde orgelns brus,

jag trodde det var cirkus, men det var herrens hus.

Jag trodde det var cirkus, men det var herrens hus.

/M

Margareta
0

Man behöver ju inte betona "tältmöte" utan partytält - njutningskosten att parta till om det känns bättre?Flört

yvonnel
0

Hej alla!

Härliga, kul kommentarer.

Jag får nog försöka vara med några dagar, för ni låter så goa, även om jag inte har campat på rätt många år nu. Ska nog köpa ett nytt tält och en sån där självuppblåsbar madrass, det är nog bättre för att veta hur ryggen ska må. Jag blir pensionär fr.o.m. juni så tid får jag ju, kanske till fler LCHF möten ute i landet om nu sommaren ställer upp med bra väder. Kanske kan jag t.o.m. lära mig att fiska..

Anmaja
0

Åh det här låter ju helt underbart! Jag är van campare (=tält alltså) sen barnsben. Har campat nästan alla somrar utom de senaste pga ryggbesvären. Har ett rätt nytt fyrmanstält och allt som behövs därutöver - men ingen bil. För långt att cykla, det är 35-30 mil, men det tål att tänkas på! Skulle verkligen vara kul att hänga med!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Adur
0

Partytält låter ju toppen! Cool Upp med en redig grill utanför bara, modell oljefat, så skingras alla eventuella associationer till väckelsemöten.

Tyvärr lär vi inte kunna vara med, eftersom detta ser ut att krocka med Delsbostämman - och det är större än julafton i den här familjen…

E-moll
0

Jag tänkte en muurika, men okdå. :-)

Fast som sagt Delsbo Delsbo über alles!!!

Skaldeman
0

Det här är en spontan aktivitet och vi har ingen arrangör som håller i det hela. Själv har jag tyvärr inte tid att sköta det praktiska, och knappast Annika heller. Är det någon som känner sig hågad?

Men jag letar lokal och jag sätter upp intresserade på en lista. De som är säkra på att de vill delta kan höra av sig till mig. Annars går det bra att bara åka dit, men då är man inte säker på att få plats i vårt planerade LCHF-område.

sss@skaldeman.se

/SSS

sepersl
0

Det verkar som om jag får min lägereld trots allt! Skrattande Jag är helt klart intresserad!

Skaldeman
0

Sepersi,

då är det bara att höra av dig till mig så kommer du med på listan.

/SSS

sepersl
0

SSS - det gör jag när jag har fått ledig från både jobb och man Flört

ullebull
0

Ja maken och jag kommer om hälsan tillåter, det kan bli jättekul.

Skaldeman
0

Som sagt, skriv direkt till mig när ni bestämt er så att jag kan göra en lista. Poängen med det är att vi får en uppfattning om vilken lokal vi ska hyra eller hur stort tält vi ska boka. Just nu vet vi inte om det blir tio eller hundra personer.

/SSS

ulf-jansson
0

Torsdag till Söndag hade jag tänkt att glida ner från ånge , om det är nån annan i västernorrland som vill följa så hojta till !!

#27 jag hoppas att Lars skriver till dig och anmäler oss .

MoniqueLifezone
0

Åh vad kul! Jag kan ju skriva mera på min blogg - men behöver då mera info ang. vilka föreläsare är med mm…

Mailar dig SSS! :)

KUL!!!

Skaldeman
0

Vi har nu 12 inbokade campare och det är drygt två månader kvar, campingen blir alltså av.

Monique Forslund, jag, Annika Dahlqvist, Erik Kilborn och Kostdoktorn är klara som föreläsare.

Jag gissar att vi kommer att få in fler trevliga talare. Det mesta pekar alltså på ett fullmatat program. Om vi ska grilla gris utanför ett Maranatatält eller inte får framtiden utvisa.

Lokalfrågan löser vi när vi vet mer om hur många vi blir.

/SSS

Jerker63
0

Jag deltar gärna som "dagbesökare" då jag inte har så långt till Trosa och jobbar i viss utsträckning under de här dagarna (har bl.a. jour som jag inte vad det i detalj innebär än). Så jag kommer gärna och fraterniserar med andra LCHF:are och deltar i förläsningar, men alltså ingen boplats för min del!

Anmaja
0

…och jag funderar fortfarande - vill sååå gärna! Tungan ute

Anmaja

/Nalle Puh

Effie
0

Jag funderar också. Låter kul. Men det hänger på semester, och transportmöjlighet, och - nej, de hindren räcker nog.

Trosa har jag nog aldrig någonsin varit i.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Margareta
0

Trosa är en otroligt söt liten stad - sommar/semesterplats av den absolut mest pitoreska sorten. Campingen var väldigt trevlig när vi bodde där en vecka för många år sen. Barnen var små så det är länge sen - men ryktet säger att den är ännu bättre nu.

Lena123
0

Jag funderar jag med men har ingen större lust att tälta…tror inte att mina leder skulle gilla det.

Någon som kan tänkas vilja dela stuga över helgen??Obestämd

http://www.winthers-skafferi.se/

Raggis123
0

Detta låter fantastiskt kul.Vi tänker åka hela familjen.Ska bli roligt att få lära känna andra lchfare,är själv nybörjare.Intressant att få höra experter föreläsa i ämnet.

Skaldeman
0

Hej!

Alla som tänker delta bör boka plats i god tid. Anmäl er till mig för lokalplanering och boka plats med campingplatsen. Ni kan inte anmäla er via denna lista! Vi har ett 30-tal anmälningar till mig just nu, inklusive ett halvdussin föredragshållare. Nya namn droppar stadigt in.

Observeras att alla sköter boende, bokningar och mat själva. Förhoppningsvis kommer föredragshållarna att ställa upp gratis. Vi vill om möjligt genomföra detta som en lågbudgetalternativ. Det finns stugor att hyra på plats och uppställningsplatser för husvagnar etc. Samt en del gräsytor för tält.

Det lutar just nu åt att vi hyr ett mötestält och tar kollekt(!) för att täcka kostnaderna. Vår egen Maranataövning, alltså. Tänker du hyra en stuga bör du nog göra det nu. Det finns inte hur många som helst.

Campingvärden har sagt att de som anmäler sig tidigt har chansen att hamna i en gemensam LCHF-avdelning. Det kan alltså vara klokt att boka plats eller stuga i tid. Annars gissar jag att ni kan hamna var som helst på detta ganska vidsträckta område, eller i värsta fall inte få plats alls.

Mer info om campingplatsen:

http://www.trosahavsbad.se/

/SSS

Skaldeman
0

30 anmälningar igår, idag är vi uppe i 38! Jag tippar att stugorna kommer att ta slut inom kort. Det är först till kvarn som gäller…

/SSS

Skaldeman
0

Stugorna är på väg att ta slut. För närvarande finns en 4-bäddsstuga till den 5 juli, 2 4-bädds till den 6 juli och tre 4-bädds plus bäddsoffa till den 6 juli. 6 lediga stugor totalt, alltså. Den som är kvinna och väldigt trevlig har chansen att få dela en stuga med självaste fettdoktorn, dvs Annika Dahlqvist. Hänvändelse till mig så förmedlar jag kontakt.

Sten Sture

ullebull
0

Hej SSS, kommer ni att ha föreläsningar någon gång varje dag mellan 1-6 juli??

Vi har nu bokat plats, inte fått bekräftelse ännu, men tänker vara där hela tiden om ni är där.

ullebull

Skaldeman
0

Ullebull,

ingenting är diskuterat om detta. Jag ställer gärna upp och kör lite fria föredrag när jag är på plats. Jag bpr ett par uddar bort och har möjlighet att tuta fram och tillbaka med båt. Andra föredragshållare får svara för sig. Men officiellt är det 2-3 juli som gäller.

/SSS

Lena123
0

Kvinna är jag och tydligen är jag väldigt trevlig oxå eftersom jag ska dela stuga med Annika Cool …

Vet däremot inte hur många semesterdagar jag kan och får ta ut.

Skulle vara intressant att höra hur många som kommer att vara där torsdag-tisdag och hur många som bara är där över helgen…finns det någon registrering på det?

Anmaja
0

Låter trevligt Lena! Glad

Jo jag funderar ju på att bara åka fredag-söndag, måste tänka på ekonomin. Vet inte vad det kostar att hyra bil. Så måste jag ordna nåt för Lussekatt, om nån ska passa honom här eller lämnas bort.

Jag mejlade förresten till Trosa Camping i förra veckan, men de har inte brytt sig om att svara…

Anmaja/Anna

/Nalle Puh

Skaldeman
0

Lena123,

den enda registrering som finns är på totalen anmälda till mig. Det kan finnas personer som tänker delta, trots att de inte mailat till mig. Det är för närvarande 41 personer på min lista, inklusive föreläsare. En del har sagt att de enbart kommer till helgen, några få har sagt att de är där hela perioden och de flesta har inte lämnat någon uppgift om hur länge de stannar.

VI chansar på att köra detta utan administration. Jag har inte tid att hålla i det och ingen annan har anmält intresse.

Annika är där hela perioden, jag tänker titta förbi varje dag, Andreas kommer fredag-söndag. Det är vad jag vet om föredragshållarna så här långt.

/SSS

Lena123
0

#43 Självklart får du se till att någon passar Lussekatt så du kan komma Skrattande

#44 Tack för infon,då tror jag att jag nöjer mig med fredag-söndag jag med.Vill inte tulla för mycket på semesterdagarna. Förresten…är jag med på din lista??

Anmaja
0

Ja Lena jag ska nog fixa det. Jag jobbar fredag till ca 11:30, går att tulla på tiden lite, så räknar jag med att åka direkt. Vara packad o klar redan kvällen innan.

Skaldeman, jag har skickat ett meddelande här på iFokus till dej att jag till största säkerhet kommer.

Och så hoppas jag att mitt tält får stå i närheten av stugorna och eventuella övriga tältare… Väntar fortfarande på svar från campingen.

//Anmaja

/Nalle Puh

Skaldeman
0

Många har sagt att campingen inte svarar på mail. Det är här ju ute i naturen och deras röksignaler syns väl inte så långt. Ring om ni vill ha svar.

/SSS

ullebull
0

Hej, jag ringde upp nu till campingvärden, han säger att de haft "strul" med sina mail. Jag fick i alla fall bekräftat att vi får en plats för husbilen.

Han säger att det inte brukar vara några problem eftersom det är veckan efter midsommar.

ullebull

Margareta
0

Maken och jag kommer med husvagnen på torsdag och åker troligen hem måndag. Löser det sig inte på annat sätt tar vi med katterna.

ullebull
0

Vi räknar också med att vara upp på torsdagen och när vi kör hem, hm… vet vi inte haha.

ullebull

Seglarina
0

Vad kostar det att komma med?

Margareta
0

Man betalar campingavgift direkt till campingen beroende på hur man bor. Mat står var och en för själv.

Vi kommer sen att samla in en slant - okänd hur stor - för hyra av tält osv om vi behöver det.

Helt utan gemensamma kostnader kan det nog inte bli.

Skaldeman
0

Seglarina,

Kostnaden är campingsavgifter  (hyra av hus , tältplats etc) + ett bidrag till kollekten. Vi försöker köra detta till lågpris men någon form av lokal behövs. VI funderar just nu på ett mötestält, och hyran av ett sådant är dyrt. Maranata fixar sina kostnader via kollekt, då bör väl vi LCHF-troende kunna göra samma sak? VI hoppas att föredragshållarna ställer upp gratis. Jag och Annika har sagt att vi kan göra det.

/SSS

Erik-Kilborn
0

Hej!

Är det nån mer än jag som tänker tälta? Om du liksom jag kommer utan bil, och skall tälta, skulle vi kunna dela på en numrerad plats och på så sätt hamna närmare stugorna, där de flesta bor.

Intresserad?

Maila till erik.kilborn@sent.com

Skaldeman
0

Olle Holmqvist, köttforskaren, kommer per cykel och tältar. Jag har för mig att han bor i Lund… Sen är det några tältare till, men de flesta har hyrt stugor.

/SSS

Margareta
0

Vi har husvagn och ullebull har husbil

Aniara4
0

#53 Nu fick jag en flashback till den gamla sekttråden vi hade för nåt år sen! Måste leta upp den…

Lena123
0

#53 tycker att vi är lyckligt lottade som har föredragshållare som jobbae ideellt Skrattande så nog ska vi väl kunna samla in "kollekt" för omkostnaderna i form av ev. tälthyra

#54 du bör nog kolla upp med campingvärden om man får göra så…oftast är det ett tält per plats som gäller.

Erik-Kilborn
0

Lena123 #58,

Naturligtvis har jag kollat upp med campingen innan jag tar upp det här.

Sten Sture #55,

Bra. Det vore trevligt om vi tältare kunde hålla ihop.

Margareta,

Maila gärna till mig vilka platser (vilka nummer) du och Ullebull har. Kunde ju vara nice om vi som tältar hamnar i närheten.

ullebull
0

Sorry, Erik, jag har inte fått något nummer på platsen. Ringde upp nu, pdf fil över campingen finns ju och tälten har sin avdelning, stugorna sin och husvagnar och husbilar kommer att placeras så nära stugorna som det går. Idag vet man ju inte vilken plats som är ledig den 1 juli.

Ullebull

Ps, tältet fick SSS själv avgöra var det skulle stå

Margareta
0

Jag har ingen aning om nummer - allt enligt ullebulls svar ovan

Anmaja
0

#  54-  Erik-Kilborn

Jag ska tälta men kommer i bil och hoppas kunna ställa upp tältet nära er andra som bor i stugor.

Anmaja//Anna

/Nalle Puh

Erik-Kilborn
0

#60-#62,

Japp, jag har också pratat med dem. De kommer att ordna så att LCHF-folket hänger ihop så bra som möjligt. Så vi kan varmt lämna det i deras händer, och behöver således inga nummer. Nu vet vi det!

#62,

Om jag förstått det rätt så parkerar man på sin plats, så du behöver uppenbarligen en hel plats själv.

Anmaja
0

#63 - Erik-Kilborn

Ja jag räknar med att ha bil o tält på samma plats. Det har varit brukligt så på alla campingar jag varit på. Vore ju lite opraktiskt annars.

Anmaja

/Nalle Puh

Erik-Kilborn
0

Anmaja,

Bra att det är lite rutinerade campare med :-)

Anmaja
0

Flört Har ringt campingen då de inte svarar på sina mejl. Det ska inte vara några problem att sätta upp ett tält, ingen förbokning behövs och det går inte att tälta vid stugorna. Finns ett område för camping med omarkerade platser, så först till kvarn…

Obestämd Hoppas kunna åka upp på torsdagskvällen. Jag har bytt mitt stora tält mot ett mindre denna sommar då jag kommer själv. Återstår nu bil och kattvakt.

Erik-Kilborn - det är vi nog flera som är. Glad

Tungan ute Anmaja

/Nalle Puh

Margareta
0

Vi tillhör de rutinerade - har till och med bott på Trosa camping - men vi är husvagnsägare (sen 1988) och inte tältare. Det är viss skillnad. Vi kommer också torsdag.

Anmaja
0

Husvagn är "fusk" när man campar. Tungan ute Flört Glad *skojar*

Men bekvämt förstås. Skrattande

Ser fram mot detta, jag planerar dessutom att eventuellt åka färja ett par bitar av vägen. Över Slätbaken och över Bråviken, men det beror på när jag kan åka hemifrån.

Anmaja

/Nalle Puh

Margareta
0

När man reser med 3 barn, fyra katter, en hund och två vuxna är det rätt bekvämt… Nuförtiden har vi inte så ofta barn men fortfarande fyra katter och hund. Inte helt lätt i tält.

Anmaja
0

Margareta, ja det förstår jag. Vi har bara varit en till två vuxna och en till två barn, alltså max fyra tvåbenta personer under mina år som campare.

Funderade på om katten skulle kunna göra mig sällskap, men det stupar på att han inte gillar bilåkning. Tältet tror jag han skulle gilla, i alla fall mitt stora, men det är utlånat så jag får krypa till sängs i ett litet i år…

Anmaja

/Nalle Puh

bippeliboppen
0

Här fanns det info vill jag lova !!!!

Husse & jag åker husbil numera så vi hoppas att det finns plats.

Får kanske slå en signal och kolla med campingen för säkerhets skull.

Det här verkar askul !!!!!

Karin

Skaldeman
0

Hej på er, alla glada "campare"!

Man ringde nyss från campingen. Nu är alla stugor bokade av LCHF-ätare. De som eventuellt tillkommer under de resterande veckorna får alltså ta bostaden med sig. Det finns gott om plats för såväl husvagnar som tält.

Campingen har ett förslag på att röja ur serveringen när vi ska hålla våra föredrag. Jag ska ta en titt på hur det kan fungera. Det vore kanske skönt att slippa allt hanterande med mötestält. Återkommer med besked om detta.

Det är bra om en och annan tar egen stol med sig. Campingen kan ställa upp med ett 50-tal stolar och det är inte säkert att det räcker.

Hittills är det drygt 50 anmälda, varav ett par anmälningar är preliminära. Jag gissar att några tillkommer och att vi totalt blir ett 60-tal personer. Vi har ett halvdussin intresserade föredragshållare, varav ett par finns på plats alla dagar. Ni kan alltså räkna med att få ert lystmäte av såväl spontanta som inprogrammerade föredrag.

Ni är alla hjärtligt välkomna till LCHF-rörelsens första ferieskola!

Sten Sture

ullebull
0

Låter kanonbra, ser verkligen framemot att få träffa er alla och inspireras till nya krafttag.

Margareta
0

Verkligen bra herr Skaldeman!

Vi tar med de stolar vi har och det är ca 8 stycken.
4 sköna och 4 mindre sköna.

Cajsavarg
0

Jag bor inte så långt bort, ca 1 timme m bil. Funderar på att kanske komma över på dagen. Hur vet man vilka som ska hålla föredrag när? Bara så att det går att tajma in. Tråkigt om jag åker dit o kommer för sent.

//Fat makes Me fit//

Skaldeman
0

Cajsavarg, det vet man inte. Vår "ferieskola" går i spontanitetens tecken.Men flera av föredragshållarna är beredda att ställa upp ett antal gånger om så krävs. Någon brist på föredrag blir det alltså inte. Jag ska lyssna runt dagarna innan för att se om det är någon som bara kan prata en viss dag. Det gäller t ex Kostdoktorn som förmodligen bara finns på plats en eller två dagar. Annika kommer att vara där hela veckan och jag kommer att göra dagliga besök.

Så här ser standardmeddelandet ut för närvarande:

Om campingen

Alla som vill delta är hjärtligt välkomna. Den här idén om en gemensam camping startade som ett spontanprojekt och det finns ingen formell arrangör. Jag har åtagit mig att sätta upp namn på en lista för att vi ska veta vad vi behöver för lokal. I mitten på juni har vi ca 60 anmälningar, varav några är preliminära.

Observera att detta är en fri aktivitet som får bli vad det blir. Vi tänker träffas och ha det trevligt tillsammans. Det blir väl en blandning av föredrag och lek, en slags ferieskola. Om allt faller väl ut kan detta kanske bli en tradition?

Upplägget är att alla sköter sig själva, bokar själva och matar sig själva. De fasta föredragen (2-3 juli) är den enda säkra samlingspunkten. Spontanföredrag kommer också att förekomma. Villiga föredragshållare finns på plats. De som är intresserade av att arrangera gemensamma aktiviteter är välkomna att göra så. Monique Forslund har hotat med att arrangera Zumbadans på stranden…

För boende etc vänd er till campingplatsen: http://www.trosahavsbad.se/

Trosa havsbad och camping ligger på Rävudden, strax utanför Trosa. Man kör ut via Trosa centrum. Det är en ganska lång och slingrig väg.

Vårt mål är att genomföra detta som en lågbudgetprojekt. Alla stugor är numera uthyrda till våra deltagare, men det finns uppställningsplatser för husvagnar och husbilar samt en del gräsytor för tält. Kostnaden för plats gör ni upp om med campingen. Förhoppningsvis kommer föredragshållarna att ställa upp gratis. Jag och Annika har i alla fall förklarat oss villiga att göra det.

Just nu lutar det åt att vi tar över serveringen och tar kollekt(!) för att täcka kostnaderna. Ni betalar efter samvete och ekonomi.

Campingplatsen har servicehus, bryggor, båtar att hyra och fin badstrand. Värden ska efter bästa förmåga placera så många som möjligt i en gemensam LCHF-avdelning. Som det ser ut just nu kommer det att bli en klar LCHF-prägel på campingen dagarna vi är där.

Annika & Sten Sture

PS

Campingens mail fungerar inget vidare. Det är säkrast att ringa.

MoniqueLifezone
0

Vi kanske skall ha en facebook sida? Då ser man tydligt vilka som är med :)

Eller? I fix?

Ser fram emot campingen! Och Zumba skall det absolut bli! Självklart! Jag har även ljudanläggning om det behövs :)

Ses i sommar!

MoniqueLifezone
0

Ok! Fixat :)

Nu finns en facebook sida, LCHF-happenings där alla som vill kan skriva om bla campingen. Hoppas det blir bra! :) Där kan vi se vilka som anmäler sig och frågor som ev dyker upp…

FACEBOOK

snippen
0

Finns det någon möjlighet att hänga på?

Lilli-Anne
0

Hej, stugorna är slut på campingen…någon som har hyrt och har plats över?

Skaldeman
0

Lilli-Anne och andra intresserade!

Jag har ett kanonerbjudande. Annika Dahlqvists rumskamrat har fått förhinder. Annika har alltså minst en plats ledig i sin stuga. Jag fick meddelande om det alldeles nyss. Den som vill bo med Annika kan hänvända sig till mig så skickar jag lämplig intresseanmälan vidare.

sss@skaldeman.se

/SSS

Skaldeman
0

PS

Jag har nyss besökt campingen och tittat på serveringen. En mycket enkel lokal med träbänkar, men med väggar och tak. Den står alltså kvar om det blåser. Vi tar den i stället för ett tält.

Vi kan få ut en elsladd och det finns en storbilds-TV. Det är nog teoretiskt möjligt att köra Poweröoint på den, men synbarheten blir nog dålig för dem som sitter längst bak. Är det någon som kan ta med sig en "kanon"?

/SSS

yvonnel
0

Hej! Är det någon som vill åka med mig? Min bil och jag tänker komma till Trosa någon/några av dagarna och jag tänker ta med ett tält men har plats i bilen om någon vill. Yvonne Löfquist@blixtmail.seCool

Margareta
0

Kanske bra om du skriver varifrån du kör?

yvonnel
0

Javisst, det är typiskt mig-att glömma det viktigaste i samm.anhanget. Göteborg, Billdal=sydvästra föroerterna

dessutom var det fel på mailadressen, ska vara yvonne.lofquist@blixtmail.se

Lena123
0

Jag har bestämt mig för att avstå från att åka på campingen.

Det körde ihop sig här hemma och det hade bara varit möjligt för mig att komma över en dag så då väljer jag att avstå helt…

Ha det så kul alla ni andra =)

Skaldeman
0

Hallå där!

Jag har nu skrivit runt till samtliga föreläsare för att om möjligt få till ett lösligt program för fredag och lördag (2-3 juli). Återkommer i denna fråga.

I övrigt kan vi vänta oss Zumbadans, skönsång av biologen Olle Holmqvist, som tar med sig gitarr, och lite fria föreläsningar av åtminstone mig och Annika. Vi förväntar oss aktivitet av våra campingdeltagare. Samla ihop ett gäng så kör vi en spontan föreläsning i någon skogsbacke. Jag talar gärna praktiska problem och hur man löser dem, eller matlagning, eller vad vi är avsedda att äta. Det är bara att komma med önskemål. Annika kan tala om det mesta, men medicinska frågor och hälsovinster ligger väl extra bra till.

/SSS

Monesse
0

Har önskemål att ni som skrivit böcker tar med dessa till Trosa. så vi får möjlihet att köpa.

Skaldeman
0

OK. Jag ska ta med några av mina. Optimal som gett ut det mesta på den här kanten lär visst skicka dit ett ombud också.

/SSS

ghiaIT
0

Nu närmar sig den 2-3 och finns det någon dagordning ännu?

Jag kommer ha med min 8-åriga dotter och det verkar ju bli superfint väder (om man kan lita på prognoserCool) så en stund på badstranden måste hinnas med.

Skaldeman
0

Alla har slagit ifrån sig när det gäller dagordning och överlämnat frågan till mig. Och jag vill inte göra någon…

Men så här ser det preliminärt ut:

Torsdag: Ledigt. Ankomstdag för ett fåtal. Jag tittar förmodligen förbi och säger goddag.

Fredag: De flesta ansluter. Kostdoktorn inleder med ca 2 timmar, jag kör en timme och sen tar Annika över för ett par timmar. Vi startar när tillräckligt många har anlänt, förslagsvis klockan 15. Efter föredragen vill väl de flesta äta något. Kvällen avslutas med Zumbadans under ledning av Monique Forslund. Det lär väl bli runt klockan 22, Monique får avgöra.

Lördag har vi ett förslag om spanskt schema. Vi kör entimmesföredrag löpande med start 9-12, sen tre timmars siesta, och därefter en ny radda entimmesövningar från klockan 15.

Söndag och måndag är bra dagar för spontanföreläsningar i guds fria natur. Annika och jag ställer upp på anmodan och talar om vad som helst. Det gäller säkert ett par av de andra föredragshållarna också. Förslagsvis kan vi väl samlas klockan 15 och formera ett par grupper.

Ungefär så låter det just nu. Synpunkter är välkomna och programmet går att revidera om det finns bra argument.

Sten Sture

Monesse
0

Skaldeman

Detta är ett superbra förslag.

Har dåligt samvete för att jag måste jobba lördag men kan ju bli där både  ev fredag, söndag och måndag. Åker hem och sover. Maken med på fredag - söndag och då ska han punktmarkeras, :)))))

Har för mig att någon skulle ställa upp och laga enklare mat som man kan köpa. Blir det något sånt?

Tar med lite färdkost och en stol eller två.

Tack för allt ni uträttar.

Skaldeman
0

Monesse,

jag har inte hört något mer från den tilltänkte grillaren, så den idén är nog nerlagd. Det var ju när vi planerade att ha ett eget mötestält. Däremot har vi våra fasta föreläsningar i anslutning till campingens servering. Jag ska meddela dem att vi inte äter bullar, men gärna animalisk mat. De bör ju kunna erbjuda kaffe och brieost åtminstone, kanske också något i köttväg. Jag ska lyssna.

/SSS

Monesse
0

Låter helt OK .

Varför inte ta med brödet som nu finns från Södertälje  bageriet…Tidermans. Tel 08 55030608.

Dom kanske kan sponsra med blåbärsbröd och övriga produkter.

Visserligen innehåller det mjöl. men ger ju väldigt få kolhydrater.

Kanske de kunde ge smakprov.

Är helt såld på detta nu. Kan äta 2 bröd varje dag utan att skämmas.:))).och går ner i vikt:)

Nu börjar det dra ihop sig och alla har svårt att få tid, med att få fram produkter-

Avsmakning är dock något som alla gillar.

Vill du få hjälp??

Du har min email adress.

Tack för att du bryr dig.

PS Tror jag håller butiken stängd fredag/ lördag  om ingen ställer upp och jobbar. Vill så gärna vara med….

Monesse
0

Oj var har jag missat listan på fasta föreläsningar?????????

Går den att få skriven igen

Skaldeman
0

Monesse,

vill någon bjuda på smakprov eltc så är det fritt fram. Vill någon berätta om något så är det fritt fram. Jag har tyvärr ingen möjlighet att engagera mig i detta, har en tidning och en kokbok att skriva och tiden rinner ut.

/SSS

Skaldeman
0

Jag fick just höra att ett par bokat av en stuga för två personer. Den som vill byta upp sig från tält till stuga har alltså chansen just nu. KOntakta campingen.

/SSS

Monesse
0

Jag ringde direkt till campingen. Dom var inte glada att vi hade avbokningen  i chatten och stugan var uthyrd direkt. "Så what a heck"

……….Tror att jag har gjutit lite äkta smör och gett dom grädde med superlativer. Står på kö efter att min man vill att jag ska ta detta som en mycket speciell helg'

Smakprover på bröd kommer på lördag och kanske………något mer, hoppas jag………

Detta blir bra Hoppas att vi får bra väder, men om …. så tar jag med regnrock…………

Tänker inte låta något komma emellan……..bara en begynnande lunginflamation. Kan man få bukt med den på tre dagar?????????

ullebull
0

Man kan få bukt med allt på 3 dagar med LCHF Skrattande

Skaldeman
0

Uppdaterat program följer. OBS att Annika Dahlqvist har en ledig damplats i sin stuga. Hugg på den om ni vill ha lite fri coaching!

Föreläsningstider

Så här ser programmet preliminärt ut måndag e.m.:

Torsdag: Ledigt. Ankomstdag för ett fåtal. Jag tittar förmodligen förbi och säger goddag. Inga aktiviteter planerade.

Fredag: De flesta ansluter. Det senaste förslaget (från Monique) är att blanda föredrag och zumbadans fredag e m och kväll. (Det är tydligen bättre att dansa zumbadans före maten…)

Fredag, preliminär start klockan 15:

Kostdoktorn inleder med ca 2 timmar, jag kör en timme och vid 18-tiden bryter vi för en timmes zumbadans i vattenbrynet. Monique Forslund leder. Runt 19 blir det en timmes matrast.

Klockan 20 samlas vi igen för att lyssna på Annika Dahlqvist. Annika pratar tills alla är nöjda, det blir väl ett par  timmar. Sen kanske Olle Holmqvist vill avrunda kvällen med ett par Taubevisor? Därefter fria nattaktiviteter…

Lördag har vi ett förslag om spanskt schema. Vi kör entimmesföredrag löpande med start 9-12, sen tre timmars siesta, och därefter en ny radda entimmesövningar från klockan 15. Alternativ start på dagen är en timmes zumbadans, därefter föredrag enligt plan. Monique ställer upp på en morgonövning om intresse finns. Jag föreslår att vi tar upp zumbafrågan på plats och låter deltagarna avgöra.

Lördagens föredrag:

Annika har anmält att hon gärna pratar mycket. Hon kan förslagsvis få inleda lördagen med det hon inte hann med på fredagen. Tid ca en timme. Hälsovinsterna kan väl vara ett bra tema, men det är upp till Annika. Mats Forsenberg talar en timme om värdet av att ”nolla”. Christian Reimers från Optimal vill komma och presentera förlagets böcker. Vi kan väl ta det och lite bokförsäljning före siestan. Hinner vi med tar vi en liten frågestund också. Vi bryter runt 12.00. Därefter siesta till klockan 15.00.

Efter siestan kommer Olle Holmqvist, Erik Kilborn och Monique Forslund. Ca en timme var. Margareta Lundström vill kanske presentera LCHF-magasinet? Jag kan hjälpa till i så fall. Fler talare är välkomna. Olle Holmqvist har gitarren med sig och kommer förmodligen att sjunga en och annan Taubelåt. Det får bli paus- och kvällsmusik.

Söndag och måndag är bra dagar för spontanföreläsningar i guds fria natur. Annika och jag ställer upp på anmodan och talar om vad som helst. Det gäller säkert ett par av de andra föredragshållarna också. Förslagsvis kan vi väl samlas klockan 15 vid serveringen och formera ett par grupper. Tisdag är vår ferieskola över. Då åker vi hem eller lägger oss på stranden för riktig semester.

Ungefär så låter det just nu. Synpunkter är välkomna och programmet går att revidera om det finns bra argument.

Sten Sture

Tillitsfull
0

Jag bor i närheten av Trosa, men jobbar och kan tyvärr inte vara med fullt ut de här dagarna. Men skulle det vara OK för mig eller någon annan LCHF-intresserad att få delta vid något eller några föredrag?

Om svaret är "ja", var kommer de att hållas? Är det bara att komma, eller vill ni veta att det kommer någon/några som inte tillhör campinggänget?

Skaldeman
0

Tillitsfull,

det går bra att komma enbart för föredragen. Det enda förbehållet är att det kan bli trångt under fredag-lördag och att våra campingdeltagare har företräde om det blir ont om plats. Alla övningar är gratis, men vi ser gärna att de som lyssnar lämnar ett litet bidrag, efter ekonomi och samvete. Min förhoppning är att vi åtminstone ska kunna ge föredragshållarna reseersättning.

/SSS

ninni-s
0

ÅÅÅ jag vill så gärna komma och lyssna på er på fredag. Kostdoktorn och sss lockar jätte mkt. Men hur ska jag hinna då dotter har stort kalas på lördag. Ja om jag gör i ordning allt så kanske jag kan smita iväg några timmar…

Men hur vet man om man får komma in. Känns lite långt att åka för att kanske inte få plats.

Skaldeman
0

Det är ganska många som inte bestämt sig ännu, eller som velar fram och tillbaka. Och en del kommer med familjen, där kanske inte alla är lika intresserade. Blir vi 50 fungerar det bra. Blir vi 100 så hamnar ett gäng i dörren. Själv gissar jag på runt 60 personer till föredragen. I så fall funkar det, även om det blir fullt.

/SSS.

Anmaja
0

Jag är en av dem som fortfarande velar… Det är Lussekatt som är problemet. Orkar han jama/skrika i över 30 mil? Slutar han efter fem mil eller håller han på heeela vägen? Han har bara åkt ca tre mil tidigare och det är ett jämmer och elääände!

Jag vill ju så gärna åka upp!!

Anna & kattrackaren Tungan ute

/Nalle Puh

Skaldeman
0

Det är bara att testa. Jag tror att katten ger upp efter tio mil.

Mats Wiman har för övrigt lovat att dyka upp och förstärka vårt lag av talare. Vi ger honom ett pass lördag eftermiddag. Mats är ett levande vittne på kontrollerad diabetes och har lovat att dessutom säga några ord om vådan av att "unna sig". Det kan jag själv behöva höra…

/SSS

Skaldeman
0

Det ser ut att bli trångt!

Jag har i dag på torsdagen reviderat listan med deltagare. Efter sena bokningar och avbokningar har vi 67 anmälningar. Där ingår även medföljande. Om alla tänker lyssna på föreläsningarna blir det rejält trångt, då får vi nära nog sitta i knäet på varandra. Blir det ett 50-tal som lyssnar fungerar det hyfsat. Med 40 deltagare kan vi till och med andas.

Fredag klockan 15 samlas vi vid serveringen. Blir det mycket folk har campinggästerna företräde. De som enbart kommer för föreläsningar får delta i mån av plats. Vi trycker in så många som möjligt. Resten får väl hänga i dörrarna…

Alla är hjärtligt välkomna. Finns det hjärterum så finns det stjärterum!

Sten Sture

Cajsavarg
0

Äntligen svarade dom på telefonen på Trosa Camping. Tyvärr inga stugor lediga längreGråter

Så då får det bli att jag o min man kommer över lördagen och hoppas att vi får plats att lyssna.

Sjutton att man är så seg att man inte kan boka i tid! Tänkte bara att vi bor ju inte så långt bort, men det är tillräckligt långt bort för att inte åka varje dag. Och så verkade det så mysigt att bo över, kom jag på för sent!!

Men, ÄR DET NGN SOM ÅNGRAT SIG SÅ SÄG TILL. DÅ KANSKE JAG KAN ÖVERTA DIN STUGA!!!!

//Fat makes Me fit//

Margareta
0

Nu är vi på plats - vi kom sent igår kväll. Vi står precis vid stranden och har sjöutsikt. Tyvärr fick jag inte med sladden så jag kan ladda upp några bilder.

Anmaja
0

Hoppas ni får helt underbara dagar! Det är jag förresten övertygad att ni får.

Hälsningar från mig o Lussekatt som går ut på gården i koppel och lapar sol. (Bara Lusse som går i koppel…)

Anna

/Nalle Puh

Cajsavarg
0

Det låtar härligt Margareta! Vet du ngn som ger sent återbud så kan jag ta över en stuga lör-sön Cool

Jag törs knappt ringa mer till campingen. Han börjar nog bli trött på mig.

Cajsavarg

//Fat makes Me fit//

Skaldeman
0

Det är möjligt att Annika Dahlqvist har en plats öer. Kolla med henne.

/SSS

Cajsavarg
0

OK, men vi är två, min man, som utan att behöva (iaf för vikten) äter som jag, följer också med. Han vill också lyssna på Er.

Tack för tipset Sten Sture

//Fat makes Me fit//

Karin20
0

Hoppas ni har det jätteroligt. Jag kommer att förvänta mig glada rapporter

//Karin

Skaldeman
0

Rapporter kommer så småningom. Så här långt har vi haft det jättefint, med strålande väder och glada människor. Vi har lyssnat på bra föredrag, dansat zumbadans under ledning av Monique och avnjutit Taubevisor. En alldeles utmärkt start.

BIfogar ett par bilder.

/SSS

Skaldeman
0

/SSS

Skaldeman
0

/SSS

Mervi
0

Ser härligt ut. Tack för bilderna.Skrattande

Anmaja
0

Det ser jättemysigt ut!

Synd jag inte kom iväg… Rynkar på näsan

Anna

/Nalle Puh

Margareta
0

Vi är många fler än på bilderna - det var knökfullt i serveringen och väldigt många som dansade.

Sten Stures bilder är från kvällskröken. Matbilderna är från just den plats där vi några stycken samlades för att äta tillsammans - var och en sköter sitt.

Monique kör just nu Zumba för morgonpigga - själv kom jag just från duschen.

Margareta
0

Nu är föreläsningarna slut och vi som är kvar slappar i solen. Vi skall grilla tillsammans ikväll igen. Maken och jag åker hem i morgon förmiddag.

Mervi
0

Låter som det varit kanonhelg. Skrattande

Skaldeman
0

Så här äter en person som nollar…

Skaldeman
0

Jaha, då är vår första ferieskola över. Allt gick mycket bra och samtliga involverade verkar vara nöjda. Vi har redan tagit ett beslut om att upprepa detta nästa år.Troligen samma tid och plats.

Det blev kanske väl tight med föreläsningar och väl lite av sociala aktiviteter. Förmodligen lägger vi in mer av gemensam grillning etc nästa år. Ingenting hindrar ju att man pratar LCHF medan man äter.

VI kommer också att gå ut med information tidigare, ta upp anmälningar tidigare och ge campingen en färdig lista med deltagare i god tid. Det ger de platsansvariga möjlighet att placera oss ännu tätare tillsammans.

Preliminär tid den 1-4 juli 2011, med gemensam grillning den 1 juli och föreläsningarna lagda lördag 2 juli och söndag 3 juli. Förmodligen gemensam grillning även den 2 och 3 juli. Moniques zumbadans var uppskattad och vi hoppas att hon vill komma igen nästa år.

Synpunkter och idéer är välkomna.

Sten Sture

PS

Självklart blir det ett campingreportage med mycket bilder i nästa nummer av LCHFmagasinet.

Cajsavarg
0

Ja, detta blev verkligen en toppenhelg! Och tur med vädret, hade vi ocksåCool.

Tack alla ni fantastiska människor som höll så intressanta föredrag, på sin fritid.

Campingen var verkligen fin, lagom stor, välskött o med trevlig personal.

//Fat makes Me fit//

Anmaja
0

Jag har nu bokat nästa år i min agenda och ska ha bättre framförhållning när det gäller kattpassningen!

Ser fram mot nästa LCHF-magasin!

Anna

/Nalle Puh

Annelie-LivsGlad-1
0

Tack alla underbara människor som var med på LCHF campingen. Fullmatad med fakta och teorier och härliga möten. Nya ideer och tankar som startas i den dynamik som uppstår när gruppen är tillåttande och givmild (delar med sig av erfarenheterna).

Zumban var fantastisk! Letar nu om man kan träna det här?!

Jag hoppas att jag kan bidra på något sätt nästa år/gång. Om inte annat så på den sociala sidan - jag målar ju akvarell och kan hålla i en sån övning :)

Denna gång SSS kan jag tänka mig att hjälpa till med administrationen - lång framförhållning är alltid bäst :) - om det behövs.

Jag hann höra nästan alla föreläsningar men nästa gång kommer jag en dag tidigare så att jag inte missar någon!

Annelie

Skaldeman
0

Utmärkt, Annelie!

Då bildar du och jag en informell arbetsgrupp. Akvarellmålning låter bra i mina öron. Jag ska prata med Maggan och höra om vi kan köra detta i LCHF-magasinets regi, och om hon kan ställa upp med datastöd och allt. Återkommer om detta.

Den här gången var det mycket trassel med av- och påanmälningar som korsade varandra. Nästa gång tror jag att vi ska ta en anmälningsavgift som inte återbetalas vid avanmälning. Vi får prata om det. Min målsättning är att vi ska ge campingplatsen en definitiv lista en månad före campingstart.

Sten Sture

Margareta
0

Vi är hemma efter en härlig helg - inte minst vädret har varit fantastiskt. Ganska kul att folk vill sitta inne och lyssna alldeles invid ett havsbad i detta efterlängtade väder.

Ett minus var det klena bredbandet - det var omöjligt att ladda upp tex bilder. Jag har inget eget mobilt ännu…

Mervi
0

Det såg härligt ut i de bilder som vi fick se.

ullebull
0

Det ser så mysigt ut på fotona, ville så gärna varit med.

Ingen som stannat längre eller var det slut på söndagen?

Skaldeman
0

Det officiella slutade med grillning på söndagskvällen. Men jag vet att några stannade för ett par semesterdagar. Trosa camping är faktiskt en ganska fin plats, och småstaden Trosa också!

/SSS

Margareta
0

Vi åkte hem till arbete idag på förmiddagen. Då åkte även ett helt gäng andra av de som var med och spontangrillade igårkväll.

Annika och någon mer stannar till i morgon. De flesta åkte redan igår.

Annelie-LivsGlad-1
0

Låter bra StenSture! En fördel också att vi bor relativt nära varandra ifall ett IRL möte behövs.

I övrigt så har du väl kvar min jobbmail? I annat fall så mailar jag dig från den så får du den. Tycker som du att en anmälningsavgift kan tas ut - och att vi ska "börja i tid". Såg också att campingen höll på att snickra ihop fler stugor och de lär ju vara klara till nästa år! :)

Ha det så länge!

Annelie_LivsGlad

Skaldeman
0

Bra, Annelie. Vi får prata mer om detta framöver. Jag har erbjudit Annika att sköta administrationen nästa år, men hon tackade nej. Då kör vi vårt eget race, förhoppningsvis med stöd av Margareta Lundström (KiF).

/SSS

Margareta
0

:-) Det blir säkert jättebra!

Margareta
0

Kostdoktorn föreläser…

Margareta
0

Folkvimmel första dagen vid 16-tiden innan alla hunnit fram…

Margareta
0

Träning på stranden med Monique "Zumba" Forslund

Margareta
0

Spontant grillparty lördagkväll… det måste vi ha mer tid till nästa år och framför allt mer "organiserat" så att alla kommer med…

Det var jättetrevliga kvällar med mycket LCHF-prat

Margareta
0

Kloka tankar utbytes av Mats "Nollan" Fosenberg och Sten Sture "Fakiren" Skaldeman

Margareta
0

Mats Lundström och Elisabeth Skaldeman

Mervi
0

Tack för fina bilderna. Kul att se och så blir man sugen att delta.Skrattande

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.