Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 8439 ggr
trikz
0

äggvita???

Har gjort biffar i dag och där skulle det bara vara gulor så då fick jag över ett gäng vitor vad ska jag göra med alla dessa vitor fins det nå bröd man kan göra elle dyrligt???

raphanus
0

Var inte så luthersk. Släng dem i slasken!

tankgirl
0

Finns annars en gammal tråd om det problemet. Sök i forumet :)

bustas
0

Ner i toan, tryck på knappen!

Sindri
0

Den till exempel.

Wtn3
0

Finns ingen anledning att slänga bort en fullvärdig proteinkälla. Jag brukar använda dem i kommande dagars omeletter, så om jag har två vitor över tar jag två hela ägg och en extra vita till frukost kommande två dagar, som jag steker i extra mycket ghee.

[Columba]
0

Äggvitorna går utmärkt att frysa och använda senare.

cream1
0

Vispa upp och använd skummet till tex fluffiga röror?

Själv gjorde jag biffar med räksallad idag. Gulorna gick till biffarna och vitorna till räksalladen som jag hade till.

bustas
0

Hur kan man få äggvitor över om ni anser att de kan användas senare. Varför inte då använda dem direkt då ägget knäcks? Balansen proteiin kontra fett som är grunden i LCHF går inte ihop i er retorik.

Wtn3
0

Gör man bearnaisesås/aioli eller vill ha bindmedel i biffarna så använder man inte vitorna just då, då sparar man dem tills man kan använda dem till annat. Man behöver inte balansera fett och protein på samma sätt i varje enskild måltid, räknar jag på mina frukostar brukar fördelningen ofta vara 60% fett och 40% protein, medans lunch och middag snarare ligger på 80-85/15-20.

Cowboy
0

Jag skulle steka och ge till hundarna men du kanske inte har hund.

Kaksmulan
0

Spara dem till kommande omelett/scrambled eggs-frukostar, hur illa kan det vara med lite extra proteiner? Om inte kroppen klara av en extra dosis med proteiner så är det ju illa, tror knappast att den heliga lchf-kemin rubbas så mycket.

Eller så bakar du en sockerkaka som heter "silverkaka", den inehåller inga gulor utan är tänkt just till de gånger man får över ett gäng med vitor. Ett gammalt recept som finns överallt. Bjussa arbetskamraterna/vänner m.m. på den vettja! :-)

squeezetoy
0

Skulle man råka på att ha "hur-mkt-vita-som-helst" över kan jag rekommendera en Angelfoodcake, recept här.

Om nu det ändå skulle råka på att finnas vitor över så gör en swiss meringue buttercream till att ha på kakan. Det är den smattigaste och lenaste smörkräm man kan tänka sig. recept och tillvägagångssätt här.

Och nej det finns inte det minsta LCHF över dessa recept.

Sindri
0

Man skulle ju inte äta rå äggvita för något med biotin…..

lc-solkatt
0

Gör en god frukostomellett!

Caena
0

råkar ja få extra vita över så steker jag det ihop med finhackad blomkål till ett ris.. =) supergott!

Lisabet
0

Verkligen slöseri att slänga äggvitor när man kan göra chokladsufflé…

nilu
0

Får äggvitor över när jag gör majonäs, bearnaisesås eller äter omelett med extra äggulor.

Jag sparar dom i kylen och bakar oopsies när jag fått ihop 5-6 äggvitor, eller rättare sagt min variant av oopsies. Jag vispar äggvitorna hårt, blandar försiktigt med ett paket riven ost som jag smaksatt med kanel och klickar ut på bakplåtspapper. Jag smetar ut dom så det blir lämplig storlek. Dom flyter inte ut, så man kan lägga dom tätt på plåten. Brukar bli 12 st per plåt och 2 plåtar. 200 graders ugn ca 12-13 minuter. Gott i gottgott

MissMullig
0

Jag gör äggvite tagiatelle av dem. Stek vitorna med lite salt på svag värme så de inte blir brända. Strimla och servera som pasta

squeezetoy
0

Gör man marängsmörkräm är inte äggvitan rå utan marängen värms upp till 60 grader.