Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 13384 ggr
mikaelj
0

Starkare, snabbare & uthålligare!

Fokus på journalen är träning, även om det säkert dyker upp annat ibland också.

Styrketräning inriktad på maxstyrka från att tidigare ha tränat för uthållighet, och ibland en del löpning. Maskindans (Pump it up Pro, In The Groove 2) när det är öppet på Liseberg!

LCHF sedan augusti/september 2008, ett år har alltså passerat. Började på 73 kg, gick upp till 79 i våras. Nuvarande statistik…

Mått: 176 cm, 76 kg.

Tid: 47:06 på 10 km (Blodomloppet 2009), 1:52 på 20 km (kuperat, 5 km x 4 i Skatås)

Vikt: 110 kg böj / 140 kg mark / 95 kg bänk / 65 kg militärpress.

Tidigare: Janssons dagsform II

mikaelj
0

Fredag 4 september 2009: Styrketräning Korte 3x3

Korte 3x3 - A Revolutionary Approach to Powerlifting

The training program presented here has been used by some of the strongest German powerlifters including IPF Junior World Champions Ralf Gierz and Michael Bruegger. Gierz totaled close to 2200 lbs. at superheavyweight and Bruegger was the first German powerlifter to break the 2200 lb. barrier at a bodyweight of 26O lbs. Bruegger was also the first German to bench over 600 lbs. in an IPF competition (paused and no bench shirt). The basic concepts of this program have been used by almost every Olympic lifter, including many world champions over the last 40 years.

Vecka 1, 58% 1RM. Pass 3.

Tänkte inte så mycket på vila mellan seten utan istället passets totala längd.

Knäböj
* Uppvärmning: 60 kg x 8
* 72,5 kg x 8
* 72,5 kg x 8
* 72,5 kg x 8
* 72,5 kg x 8
* 72,5 kg x 8

Totalt: 3.380 kg

Bänk
* Uppvärmning: 40 kg x 8
* 57,5 kg x 8
* 57,5 kg x 8
* 57,5 kg x 8
* 57,5 kg x 8
* 57,5 kg x 8
* 57,5 kg x 8

Totalt: 3.300 kg

Marklyft
* 82,5 kg x 8
* 82,5 kg x 8
* 82,5 kg x 8
* 82,5 kg x 8
* 82,5 kg x 8

Totalt: 3.780 kg

Militärpress
* Uppvärmning: 20 kg x 8
* 40 kg x 8
* 40 kg x 8
* 40 kg x 7
* 40 kg x 6
* 40 kg x 6
* 40 kg x 8

Totalt: 1.880 kg

Kommentar
* Böj: tungt, nästan failure på sista två seten.
* Bänk: bra
* Marklyft: bra
* Militärpress: bra, förstås alltid tung.

Benen var slitna, allt annat var å andra sidan utvilat. Tur att jag tog spårvagnen till jobbet imorse.

12.120 kg på 55 minuter. Lyfte 12 ton som planerat.

Anders-S
0

"Styrketräning inriktad på maxstyrka"

här menar du?

mikaelj
0

Nej. Det där ser ut som typisk byggarträning för att bli stor, även om filmen inte visar särskilt mycket mer än massa meningslösa isolationsövningar. Jämför övningarna och set x rep på killen i filmens övningar mot mina.

Jag vill bli maximalt stark på så liten kropp som möjligt.

Skowne
0

Varför så många set och reps när det är max-styrka du är ute efter?

3x3 eller 3x4-6 borde ju vara bättre.

Alternativt fler set och mindre reps?

mikaelj
0

Kortes 3x3 består av en uppbyggnadsfas på 5x5-8 i fyra veckor, följt av en styrkefas på 3x3.  Maxstyrka är framförallt neurologiska anpassningar, vilket gör att man förr eller senare behöver hypertrofiträning.  Jag försöker hålla den till ett minimum.

Läs artikeln, programmet finns förklarat där.

Skowne
0

Ok.. Ska läsa den med en gång :)

mikaelj
0

Måndag 7 september 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 2, 60% 1RM. Pass 1.

Så hade jag glömt mina shorts hemma. Och jag var oerhört trött, antagligen för att jag hoppade maskindans & cyklade i lördags, och cyklade snabbt (16 minuter till Järntorget hemifrån!) i söndags. Det verkar inte vara enbart själva energin som går åt till cykelturen, utan intensiteten i sig.

På vägen hem var det inte långt ifrån att jag skulle ge upp…

Nåväl, tog mig hem, hittade mina shorts, trotsade regnet & tog mig ner till gymmet! Turion har för få ställningar, så det blev inget superset. Får göra det när jag är på VH.

Knäböj
* 75,25 kg x 8
* 75,25 kg x 8
* 75,25 kg x 8
* 75,25 kg x 8
* 75,25 kg x 8

Totalt: 3.490 kg

Bänkpress
* 60,5 kg x 8
* 60,5 kg x 8
* 60,5 kg x 8
* 60,5 kg x 8
* 60,5 kg x 7
* 60,5 kg x 8

Totalt: 3.163,50 kg

Marklyft
* 85 kg x 8
* 85 kg x 8
* 85 kg x 8
* 85 kg x 8
* 85 kg x 8

Totalt: 3.880 kg

Militärpress
* 40 kg x 8
* 40 kg x 8
* 40 kg x 8
* 40 kg x 8
* 40 kg x 6
* 40 kg x 6

Totalt: 1.920 kg

Räckhävning
* Kroppsvikt x 12

Totalt: 900 kg

Kommentar
Ser att jag hade räknat fel på bänkpress på förra passet: skulle ha varit 3.080 kg, inte 3.330 kg. Nåväl!

Dagens:
* Böj: toppen!
* Bänk: lite segt, överlag okej
* Marklyft: toppen! varannat set med en kille, så det blev lite extra vila
* Militärpress: tungt, men jämförelsevis okej!

Många som gick fram och pratade mig mig, antagligen för att jag är en av få som kör enbart basövningar. En tjej som kom efter mig skulle köra böj och bänk, kul att höra! Regn på vägen hem, en het dusch och äntligen mat. Jag tror inte att det har smakat så gott på länge.

Totalt lyfte jag 13.353,5 kg, känner mig riktigt nöjd med min insats!

mikaelj
0

Onsdag 9 september 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 2, 60% 1RM. Pass 2.

Allt i ordning. Rejält förberedd och förväntansfull inför att prova superset, nu på Västra Hamngatan där det finns två ställningar.

Bänkpress / Knäböj (superset)
* Uppvärmning 40 kg x 8 / 60 kg x 8
* 60 kg x 8 / 72,5 kg x 8
* 60 kg x 8 / -

Totalt: 3.200 kg / 3.380 kg

Marklyft / Militärpress
* Uppvärmning: 60 kg x 8 / 20 kg x 8
* 85 kg x 8 / 40 kg x 8
* 85 kg x 8 / 40 kg x 7
* 85 kg x 8 / 40 kg x 7
* 85 kg x 8 / 40 kg x 5
* 85 kg x 8 / 40 kg x 6
* - / 40 kg x 6

Totalt: 3.880 kg / 1.480 kg

Varv 2.

Knäböj / Bänkpress (superset)
* 72,5 kg x 8 / 60 kg x 8
* - / 60 kg x 8

Totalt: 2.900 kg / 2.880 kg

Kommentar
Oj, så fort det gick! Jag var färdig med första rundan på drygt en halvtimme! Förvånansvärt pigg dessuto.m

Mycket vila gjorde en stor skillnad på orken, men jag undrar om det verkligen ger lika mycket? Kortare vila ger större muskelfiberaktivering, med längre vila kommer "arbetsrepetitionerna" precis i slutet, om alls. Hmm…

Folk hejade även här, och jag fick mig en liten pratstund med några. Kul!

Totalt 17.720 kg på ungefär 1,5 timmar, whee! :-)

Pasi
0

Ja, lång vila ger urfina resultat (i allafall på mig), troligen pga att varje set blir riktigt högkvalitativt…man kan ju lyfta högre vikter då = högre muskelfiberaktivitet.

Bäst resultat har jag fått med 10+min vila….kört 2-3 muskelgrupper på rad och därefter åter vila. Dock kallar jag det inte superset då man kör flera set i rad men aktiverar olika muskelgrupper.

Att köra äkta superset då och då verkade (subjektivt) ge fina resultat och är bra att ta till då man har ont om tid (dock körde jag lång vila mellan superseten).

mikaelj
0

Högre vikter, men å andra sidan ger kortare vila större aerobisk träning. Så det beror lite på vad målen är… Det är inte enbart att bli maximalt svettig som räknas! En blandning är säkert bra. Annars är marklyft en övning jag alltid blir rejält svettig av, oavsett vad. Riktigt bra (och jobbig!) övning.

Jag kan inte säga huruvida lång eller kort vila är bäst för mig. Däremot är jag förväntansfull på vad för resultat jag får av programmet jag kör nu!

mikaelj
0

Fredag 11 september 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 2, 60% 1RM. Pass 3.

Introducerade en arbetskompis till gymmet, körde efter mitt program. Extra mycket vila idag, alltså. Kul att småsnacka lite, även om det blir mindre svettigt… Omväxling förnöjer!

Knäböj
* 75,25 kg x 8
* 75,25 kg x 8
* 75,25 kg x 8
* 75,25 kg x 8
* 75,25 kg x 8

Totalt: 3.490 kg

Bänkpress
* 60 kg x 8
* 60 kg x 8
* 60 kg x 8
* 60 kg x 8
* 60 kg x 8
* 60 kg x 8

Totalt: 3.200 kg

Marklyft
* 85 kg x 8
* 85 kg x 8
* 85 kg x 8
* 85 kg x 8
* 85 kg x 8

Totalt: 3.880 kg

Militärpress
* 40 kg x 8
* 40 kg x 7
* 40 kg x 7
* 40 kg x 6
* 40 kg x 5
* 40 kg x 5

Totalt: 1.680 kg

Kommentar
Lugnt pass, färre övningar. Gick samtidigt som arbetskompisen som hade bråttom iväg.

Dagens:
* Bänk: finfint. missade visst ett halvkilo på stången.
* Militärpress: hellre strikt än att få upp den på sista seten.

Killen jag träffade på Turion var här och tränade. Växlade bara några få ord, när man tränar ska man träna. Det verkar som att man faktiskt lär känna folk även på gym, trodde jag inte.

12.250 kg idag, drygt en timme.

Pasi
0

#10 Jag har testat kort vila, superlång vila och allt där emellan. Resultatet jag får med extra lång vila och högkvalitativa set är så pass mycket bättre än allt annat jag provat, att det inte ens kan jämföras.
Fast det kan mycket väl finnas ganska stora individuella skillnader som gör att det nödvändigtvis inte funkar för nån annan.

mikaelj
0

Jag vilar precis så mycket så att seten skall bli högkvalitativa. Om man fuskar och håller högre tempo tränar man hjärtat mer än musklerna.

Som du ser kör jag på 60% 1RM, så det behövs inte särskilt mycket vila. Om några veckor ökar jag belastningen. Då lär det bli mer fikande mellan lyftandet. :-)

Pasi
0

#13 Inte helt säker på det (hjärtträningen).
Med mer vila så kan man lyfta tyngre vikter….få större syre- och energiskuld vilket sätter högsta fart på hjärtat (åtminstone i benövningarna).
Allt är inte så enkelt som man önskar!Tungan ute

Även om man kör 60% 1RM så kan man belasta muskeln till 100% genom att köra maximal acceleration vid kontraktion.Flört

Zompa
0

Hej Jansson.

Undrar bara om du har några "hjälpmedel" när du maxar!?

Tänker då på; dragremmar,talk,handskar och liknande.

Hälsningar zompa

mikaelj
0

#14 Ja, det är sant att övningarna kan utföras explosivt också. Tror ändå att det finns något tröskelvärde där du får svårt att belasta musklerna mycket på låga vikter. På 60% kan du definitivt få god belastning förstås!

#15 Tja Zompa! Välkommen till min journal.

Ingen dragrem. Begränsar mig kanske, men då får jag å andra sidan tränat upp greppstyrka (händer, underarmar). Inte handskar heller. Samma med bälte i knäböj: använder inget där heller, för att stärka bålmusklerna.

Däremot använder jag gymmets torkpapper (den stora gula rullen) på marklyft för att inte halka. :-)

mikaelj
0

Måndag 14 september 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 3, 62% 1RM. Pass 1.

Lunchträning för att se hur det funkar med ork. Funkade fint. Väldigt trött sedan helgen, dock. Kändes av i knäböj. Kommer kännas bättre på onsdag.

Knäböj
* 77,5 kg x 8
* 77,5 kg x 8
* 77,5 kg x 8
* 77,5 kg x 8
* 77,5 kg x 7

Totalt: 3.502,5 kg

Bänkpress
* 62,5 kg x 8
* 62,5 kg x 8
* 62,5 kg x 8
* 62,5 kg x 8
* 62,5 kg x 7
* 62,5 kg x 7

Totalt: 3.195 kg

Marklyft
* 87,5 kg x 8
* 87,5 kg x 8
* 87,5 kg x 8
* 87,5 kg x 8
* 87,5 kg x 8

Totalt: 3.980 kg

Militärpress
* 42,5 kg x 6
* 42,5 kg x 6
* 42,5 kg x 5

Totalt: 882,5 kg

Kommentar

Dålig sömn ger märkbara försämringar.

Dagens:
* Böj: tröttigt, bättre efter andra setet.
* Bänk: tröttigt.
* Militärpress: gav upp, kände att formen var för dålig.

11.560 kg.

eva-
0

Hej!

attans va duktig du e me träningen:) men man kan ju inte va på topp varje gång.

nu är det snart min tur att bråka me vikterna på turion.

jag varierar mellan morgon/lunch o eftermiddagsträning. märker ingen större skillnad vad gäller när på dagen jag tränar. möjligt att jag känner mig starkast vid träning innan lunch…

kör fortfarande efter TNT-programmet o det är helt ok, en del basövningar, men inte så mkt som jag skulle föredra;) börjar sakna tung träning med benböj, marklyft, bänkpress mm. kommer nog att klura ut ett nytt tyngre program till vintern. har alltid föredragit tyngre/färre reps än lättare/fler reps.

mikaelj
0

Neh, särskilt inte när jag kommit i säng kring 2-3 senaste nätterna och bara sovit 4-5 timmar per natt… :-)  Annars är det nog sak samma för mig när jag tränar.

Jag kör efter Korte 3x3, som du ser -- enbart basövningar. Funkar toppen. Har du fått bra resultat av TNT-programmet? (ökningar i vikt, set och/eller rep?) Om inte kan det vara ett bra tillfälle att prova på något annat.

Lycka till med vikterna!

eva-
0

ja sov oxå uselt inatt, för lite o för oroligt. blir alltid så när ja dansat kvällen innan (väldigt märkligt, men det är den mest "uppstissande" motionsformen;) men känner mig väldigt pigg ändå, så det ska nog gå bra.

nja, e ju svårt att utvärdera resultat av TNT (vad gäller vikter) eftersom jag ändrar schema var 4e vecka, å då ändras både övningar o reps/set antal. så jag har mest kännt efter hur energin under passet är, och den har iaf inte minskat, möjligen ökat.

å andra sidan är ju resultaten minst sagt usla, eftersom målet var "to blast fat"… men det har jag ju tjatat nog om;)

när du kör korte - då är det styrka,  men ej volymökning (eller "tyngre" muskler) du är ute efter va? för det skulle jag oxå sikta på.

nä… här blir inga.. öh vikter… öh.. lyfta! ha det hej

mikaelj
0

Fett blir du inte av med genom att styrketräna, utan är bara en förutsättning för att inte bli av med muskler när du går ned i vikt.

Viktnedgång i sig styr du bättre genom mat eller lågintensiv aerobisk träning (promenader, cykel, XC, …).

Med resultat menar jag om du orkar tyngre vikter än innan.  TNT-programmet verkar vara ganska komplicerat. Minns inte hur det såg ut, längesen jag tittade i boken.

Jag är ute efter maximal styrka och minimal volym, korrekt. Du kommer inte undan att du till sist når en begränsning i hur stark du kan bli på en given mängd muskelmassa och då måste den öka.

Men, viktigt: det tar oerhört lång tid att bygga upp några mängder muskler, och framförallt du som tjej behöver inte oroa dig alls för det. Du har helt enkelt fel uppsättning kromosomer för att bli stor. Det enda som kommer ske när du får mer muskler är att du kommer se smalare ut -- hur mycket en muskel väger spelar absolut ingen roll.

Zompa
0

Nyfiken i en strut här.

Intressant att se vad det blir för utdelning på programet du kör.

Frågan; vad fick dig att välja just korte 3*3 som styrkeprogram?

Har du "typ" någon kompis som fått bra resultat kanske!?

Keep up the good work

zompa

mikaelj
0

Jag blev tipsad om det av en person som dock inte kört det själv. Läste på och tyckte att det lät vettigt.

Zompa
0

Got it

zompa

mikaelj
0

Onsdag 16 september 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 3, 62% 1RM. Pass 2.

Jag ser i mina tidigare pass att jag virrat till vikterna. Vecka tre (62%) blir 77,5 / 62,5 / 87,5 / 42,5.

Väljer originalupplägget ändå, med 5-8 set x 5/6 rep.

Bänkpress: 62,5 kg / Knäböj: 77,5 kg (vartannat set)
* Bänkpress 8 x 6 / Knäböj 8 x 5

Totalt: 3.420 kg / 3.580 kg

Marklyft: 87,5 kg
* 8 x 5

Militärpress: 42,5 kg
* 8 x 6

Totalt: 2.200 kg

Kommentar

Exponentiellt ökande setvila på militärpress… Kändes bra att köra 5 rep. Jag fortsätter så.

Totalt 13.180 kg55 minuter.

ariaam
0

Ser jättebra ut detta Flört

men jag kör inte så, jag kör "pyramid" det känns bäst för mig. (som också är lite stressad o vill ut lika fort som jag kom in på gymmet Skrattande)

mikaelj
0

Jag körde också efter en pyramid förut. Det funkar också fint. Nu valde jag att följa upplägget till punkt och pricka (+ militärpress).

55 minuter, tycker du att det är lång tid om du ser till intensitet och volym? (utan militärpress hade det varit närmare 40 minuter…)

ariaam
0

Nej, det är en bra tidFlört, men mitt dilemma är att jag vill ha 15 konditionsträning ocksåGlad. (Har man en sambo som har adhd, och är sur när man kommer hem från ett längre pass så känns det inte riktigt bra.)

Anders-S
0

#28  Vore det inte bättre att ta konditionsträningen när du kommit hem istället…  ;)    Korta pass funkar väl bäst för alla som tränar naturligt?

ariaam
0

Jo i och för sig men jag har ingen roddmaskin elr. crosstrainer hemma Rynkar på näsan

Pasi
0

Man bör ju helst inte köra kondition samma dag som styrka. Ger visst sämre resltat än att splitta på olika dagar.

mikaelj
0

Fredag 18 september 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 3, 62% 1RM. Pass 3.

Pigg och massvis med energi!

Bänkpress: 62,5 kg / Knäböj: 87,5 kg (vartannat set)
* Bänkpress 8 x 6 / Knäböj 7 x 5

Totalt: 3.420 kg / 3.542,5 kg

Marklyft: 87,5 kg
* 8 x 5

* 8 x 6

Totalt: 2.200 kg

Kommentar

Första arbetssetet knäböj kändes jättetungt! Jag som var så pigg förstod inte alls vad det berodde på. Fortsatte ändå, lite modstulen, med lite längre vila och tyckte att det var plågsamt.

Nåja, bara att fortsätta. Började lyfta av vikterna från stången, såg att jag hade tagit fel på 5- och 10 kg-plattorna, och alltså satt på 10 kg för mycket. Listigt!

Resten av passet gick fint. Strosade omkring i gymmet och skrattade åt mig själv.

Totalt 13.142,5 kg60 minuter.

ariaam
0

Hi hi, vad lustigt!! Men då vet du att du klarar tyngre vikter ocksåFlört

Härligt för dej med ett bra pass, jag missade min igårSkrikandes var jättetrött när jag kom hem igår kväll ..

mikaelj
0

Måndag 21 september 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 4, 64% 1RM. Pass 1.

Vaknade 4 imorse… Överansträngde ländryggen i fredags. Inte helt okej idag, men chansade.

Bänkpress: 65 kg / Knäböj: 80,25 kg (vartannat set)

Totalt: 3.440 kg / 3.690 kg

Marklyft: 92,5 kg
* 8 x 5

Totalt: 4.180 kg

* 1 x 6

Totalt: 415 kg

Kommentar

Trött. Kände av ryggen. Militärpress kräver mer stabilitet & koncentration än vad jag hade över idag.

Nästa pass (onsdag) blir halva intensiteten mot idag på böj och mark, rehabpass för ländryggen. Programmet blir nog förskjutet med en vecka. Nåväl!

Totalt 11.725 kg45 minuter.

mikaelj
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till vänster/framme: 2,5 kg ung edamer, mozzarella

Mitten och neråt: halloumi, salladsost, extralagrad gouda ("special offer"), ettårig Reypena, ettårig Präst, en rökt ost och en edamer från julen 2008.

Till höger: 3 kg ung edamer, 2 kg ung gouda (gul), en mogen hård get (grå baksida), och en Kvibille Whiskeyädel!

ariaam
0

Mycket ost var det härSkrattande

Pasi
0

#35 Fantastiskt!Tungan ute
Jag försöker själv att ständigt hålla ett stort ostlager…det är ju så gott, och dessutom en finfin snabbmat, fast lika god eller ännu bättre i mat.

mikaelj
0

Japp, ost är lite av min stapelföda. Dessutom kan man fördjupa sig i ämnet också! Har upptäckt många fina ostar på sistone. Till skillnad från att bara äta hushållsost som ung…

En hel del fulgouda istället, förvisso. En helt okej "bruksost".

eva-
0

morn!

haru käkat Jarlsbergs ost? nu är ju smaken olika men den kan ja nästan inte ha hemma för den tar sluuut me en gång;)

om man inte botaniserar i saluhallen så tycker jag jarlsbergs är klart godast av det vanliga utbudet i affären. dessutom 0 kolisar.

cheeeese=)

ariaam
0

Jarlsberg, hmm, måste nog inhandlasSkrattande

mikaelj
0

Jarlsbergsost? Nix. Vad har den för karaktär? (greve, präst, hushåll, …?

Denna kommentar har tagits bort.
mikaelj
0

Torsdag 24 september 2009: Skivstång & spinning

17.30-19.00, ena halvan skivstång, andra halvan spinning.

Knäböj 60 kg: 3 x 20 (!!!). Galningar som tränar på så höga rep. :-)

Tidigare när jag provat på de passen har jag varit helt borta efter styrkedelen. Den här gången gick cykeldelen finfint. Trots dålig sömn och alldeles för lite mat.

Svettigt var ordet, sade Bill!

nospnt
0

Mikael J! Håller du fortfarande på med periodisk fasta eller äter du frukost på morgonen? Vad är din upplevelse av periodisk fasta? Kan man hålla på länge? Måste man äta frukost om man tränar på morgonen (lite lätt, löpning några km samt lättare styrka…) Är aldrig hungrig då utan vill vänta till lunchtid…

mikaelj
0

Jag äter mitt första mål mat vid 12. Huvudprincipen bakom PF är att äta sitt största mål efter träning (minus lite protein precis innan träningen), samt att lära sig att det är helt okej att låta det gå mer än tre timmar mellan måltiderna.

Om du inte kan lägga träningen en stund innan din första måltid kan du äta något lättare, typ 10g EAA eller 1 dl keso precis innan träningen. Borde fungera ungefär likadant, skulle jag tro.

cream
0

Vilken funktion fyller proteinet under träningen?

Har du några tips ang. knäböjen? Har svårt med balansen, och är väldigt stel i höfterna. Kör du några stretchövningar innan t.ex.?

mikaelj
0

Att motverka muskelnedbrytningen. Se Idrottarens proteinbehov

Vad är det för problem med balansen du har? För svagt buktryck som gör att det blir svajigt? Tänk i så fall på att spänna magen och pressa ut luft i en utandning på vägen upp. Man märker direkt hur man borde göra när man har bälte på.

Den här texten kan nog vara intressant: Knäböj enligt Kåre Lundgren

cream
0

Hej igen Mikael.

Jag såg inget om varför man ska inta protein före träning på länken du skrev. Enbart totalintaget diskuterades? Dock bra läsning i övrigt.

Tack för knäböj-länken. Ska studera den på djupet. Har du några bra tips på fler benövningar man kan göra med fria vikter?

mikaelj
0

Det kanske står i någon av de andra artiklarna i serien, då.  "Tråden om EAA" kanske har nå't i: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Fler benövningar? Vad mer behöver man? :-)  Nej, jag vet inte. Jag gör bara de övningar som är med i mina pass.

cream
0

Tänkte hamstrings, vader, och vad mer man nu kan tänkas ha under livrämmen. :)

mikaelj
0

Inte en aning. Jag är totalt ointresserad av estetisk styrketräning (= Beach 2010) så jag utför bara funktionella övningar. En muskel arbetar aldrig isolerat.

cream
0

Det finns inga muskler som inte sitter där av en bra anledning. Evolutionen sätter stopp för sådana påfund.. så att kalla vissa muskler för enbart estetiska tycker jag är aningen felaktigt. Men det är klart att du har rätt i att musklerna samverkar. Dock kan (och gör) vi ju mer än bara böjer knäna. Vadmuskler t.ex. är väldigt viktigt för både spänst och sprint då tårna gör en stor del av jobbet.

mikaelj
0

Jag kallar inte musklerna för estetiska, utan övningarna. Jag ser helt enkelt väldigt liten poäng i att utföra ett rörelsemönster jag aldrig utför i vardagen, t.ex. bicepscurls.

Jo, vader kanske kan behövas för sprintträning. Men det är återigen något jag aldrig gör. :-)

Anekdotiskt har jag fått en mycket god utveckling i vader, hamstrings, biceps och triceps sedan jag började med tunga basövningar.

cream
0

Får jag fråga hur ofta och i vilka situationer du gör bänkpress resp. militärpress i vardagen?

Annars håller jag med om det du säger, logiskt tankesätt. Intressant att du fått mycket utveckling i övriga muskler också.

mikaelj
0

Bänkpress när jag knuffar saker framför mig. Militärpress när jag lyfter något över huvudet.  Jag ser definitivt nyttan med de övningarna.

Utvecklingen i triceps & biceps verkar komma från bänkpress och marklyft, vader & hamstrings från marklyft och knäböj.

mikaelj
0

Fredag 25 september 2009: Medel/puls-gympa

Skönt när man inte behöver tänka på rörelserna. Går liksom på automatik, trots att jag egentligen är helt död.

Totalt 1500 kcal uppdelat på två arbetsdagar med ett skivstångspass, ett spinningpass, ett jympapass och 1,5 mil på cykel? Check!

mikaelj
0

Onsdag 30 september 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 4, 64% 1RM. Pass 2.

* 8 x 5

* 5 x 6

Totalt: 1.435 kg

Kommentar

Allt gick fint. Kände av lite i handlederna vid bänkpress. Får fundera över min arbetsställning vid datorn…

På bara några dagars slöande märker jag en stor skillnad på min inställning till träning ("jobbigt, blir ju svettig, tar tid, orkar inte, …"). Jag har lärt mig att det bara är att ignorera och fortsätta passet igenom. Efter någon dag är jag inställd på att jag tränar regelbundet, så flyter allting på.

Militärpress. Ptja, lite segt. Hellre kvalitet än dålig form och potentiellt skada ländryggen igen. Skyller på att jag hade bråttom till massagen!

Totalt 12.745 kg50 minuter.

mikaelj
0

Vitlöksfräst halloumi med dijon och fetatäckta rotsaker

Skiva rödbetor och grovstrimla morötter. Koka 10 minuter i saltat vatten.

Mosa ihop 100g fetaost och några matskedar creme fraiche i en skål. Salta och peppra.

Lägg över de kokta rotsakerna på bakplåtspapper på en ugnsplåt. Lägg på en klick fetakräm på varje rödbetsskiva. Eventuellt olja och salt på morotarna. In i ugnen, 200 grader varmluftsugn, 10 minuter.

Börja stek skivad halloumi när det är ca 3-4 minuter kvar på rotsakerna.

Et voila! Lägg upp allt på en tallrik och servera med dijonsenap.

Pasi
0

Mums, de där kakorna med choklad i såg goda ut!Flört

mikaelj
0

*skratt*

Japp, jag gör havreflarn med chokladbitar i för hela slanten.  Stekte halloumin i gamla hederliga gjutjärnspannan, så de blev inte sådär jättefina. Smaken var däremot helt fantastisk!  Och rödbetorna med fetaröran, ojoj! Det skall jag göra oftare.

eva-
0

gah! morötter o rödbetor har ja ju inte käkat på ett halvår *snyft* inte snällt o lägga upp såna här bilder för en fakir-wannabe=)

du har inga rester över du kan bjuda på va??

men jag blev nyfiken på massören… har du hittat ngn bra? vi hade en duktigt på jobbet tidigare men det finns det ju inte pengar till längre;)

mikaelj
0

Sorry, gjorde bara en portion! Men du äter väl ändå inte det? ;-)

Fakir? Ptja, kanske funkar. Jag hoppas på att min insulinkänslighet var hyfsat hög efter träningen tidigare på dagen att jag kunde fullkomligt frossa i de 20-30 grammen kolhydrater i rotsakerna…

Massören är bara för oss här på jobbet!

cream
0

mikael:

Upplever du någonsin ketos de dagar du ligger högre på kolhydraterna?

Själv börjar jag smaka metall om jag kommer över ca 20-30 gram ett par dagar i rad. Tyvärr. Har inga andra negativa effekter av det. Och man kan ju hitta på en hel del roligt i matväg om man tillåter en liten mängd kolhydrater.

mikaelj
0

Jag har aldrig någonsin "upplevt" ketos, om du menar andedräkt. Ketostix (urinmätning) ger heller aldrig utslag, hur lite kolhydrater jag än äter. För att se om jag är i ketos eller inte behövs blodprov. Men per definition är jag i ketos, eftersom jag äter lite kolhydrater. Ingenting jag bryr mig om, dock…

Märker inga såna skillnader när jag äter mer kolhydrater, utan det är snarare hunger-/mättnadsregleringen som går sönder om jag äter för mycket kolhydrater.

mikaelj
0

Torsdag 1 oktober 2009: Löpband ca 8 km

50 minuter 10 km/h (~135 bpm), varierande lutning. 11.25 - 12.15

cream
0

Ok.

Själv upplever jag inte ketos om jag ligger på ~0 kolhydrater. Gör det däremot om jag äter en viss mängd.

mikaelj
0

Efter den första tiden minskar ketonproduktionen till att bara gå till de organ som inte kan använda fria fettsyror direkt, dvs hjärnan. Resterande mängd använder just FFA. Ökar du sedan kolhydratmängden kommer det plötsligt bli ett överskott av ketonkroppar, och häpp, du känner det på andedräkten.

För min del började jag utsöndra ketoner i svetten ca 1-2 månader efter jag började äta lågkolhydratkost, höll i sig i några veckor, och sedan dess har jag inte besvärats av det mer.  Tur det, luktar väldigt fränt. Metalliskt, liksom.

cream
0

#67: precis så jag tänkt. Att den extra glukosen prioriteras över ketonerna som då "läcker" ut. Märker av det när jag, som sagt ökar kolhydratmängden samt när jag tränar mycket (> 1 timme hård konditionsträning) på kaloriunderskott. Kan det möjligtvis bero på att "extra" ketoner frisätts då kroppsfettet bryts ner och används som bränsle?

Skönt att du inte besväras längre. Det luktar som du säger inget  vidare. Skrattande

mikaelj
0

Ja, träning stimulerar ketonproduktionen rejält. Enda gångerna jag fått utslag på ketostix är just efter intensiv och långvarig konditionsträning.

mikaelj
0

Fredag 2 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 4, 64% 1RM. Pass 3.

* 8 x 5

* 8 x 5

Totalt: 1.860 kg

Häv & sänk
* Räckhävning: KV x 12
* Barrsänkning: KV x 15

Totalt: 2.025 kg

Kommentar

Böjen var sista sega två rep i sista två seten, säkerligen från lubbandet igår. Sänkte till 6 rep på militärpress för att bibehålla formen. På köpet kunde jag köra alla set.

En spenslig stammis (löpare) kommenterade att jag körde på bra idag!

Totalt 15.195 kg55 minuter.

mikaelj
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Söndag 4 oktober 2009: Hopp & skutt

Pump it up Pro igen. Bara enkla uppvärmningslåtar idag. Filmade för skojs skull. Blev riktigt bra. Borde filma några ITG2-låtar också innan Liseberg stänger.

Först ut var Ra. (Kyle Ward är en av de bästa maskindansmusikerna)

Följt av Xuxa (videon), med mer spins än Queen of Light.

Känns lite sådär att gå från 10:or på ITG2…

Å andra sidan är det en utmaning, och stegen är mer dansanta. Desvärre hade jag fel skor med mig, så det var halt som attan. Nåja, det var riktigt kul ändå! Kändes bra i benen också!

mikaelj
0

Styrkedelen av Korte 3x3

Volymdelen avklarad, fas 2 börjar på måndag.

Vikter
Avrundade upp/ned till närmsta 2,5 kg så att det finns passande vikter.

Vikter anges som 60% / 80% / 85% / 90% / 95%. 1RM inom parantes.

* Böj (125 kg): 75 / 100 / 105 / 112,5 / 120 kg
* Bänk (101 kg): 60 / 80 / 85 / 90 / 95 kg
* Mark (142,5 kg): 87,5 / 115 / 122,5 / 130 / 137,5 kg
* Press (67,5 kg): 42,5 kg / 55 / 57,5 / 60 / 65 kg

Stoppar in max i press på samma dag som böj, eftersom det inte ingår i programmet.

Vecka 1
Måndag:
-- Böj 60% 3x3
-- Bänk 60% 5x4
-- Mark 80% 1-2x1
-- Press 60% 5x4
Onsdag:
-- Böj 60% 3x3
-- Bänk 80% 1-2x1
-- Mark 60% 3x3
-- Press 60% 5x4
Fredag
-- Böj 80% 1-2x1
-- Bänk 60% 5x4
-- Mark 60% 3x3
-- Press 80% 1-2x1

Vecka 2
Måndag:
-- Böj 60% 3x3
-- Bänk 60% 5x4
-- Mark 85% 1-2x1
-- Press 60% 5x4
Onsdag:
-- Böj 60% 3x3
-- Bänk 85% 1-2x1
-- Mark 60% 3x3
-- Press 60% 5x4
Fredag
-- Böj 85% 1-2x1
-- Bänk 60% 5x4
-- Mark 60% 3x3
-- Press 85% 1-2x1

Vecka 3
Måndag:
-- Böj 60% 3x3
-- Bänk 60% 5x4
-- Mark 90% 1x1
-- Press 60% 5x4
Onsdag:
-- Böj 60% 3x3
-- Bänk 90% 1x1
-- Mark 60% 3x3
-- Press 60% 5x4
Fredag
-- Böj 90% 1x1
-- Bänk 60% 5x4
-- Mark 60% 3x3
-- Press 90% 1x1

Vecka 4
Måndag:
-- Böj 60% 3x3
-- Bänk 60% 5x4
-- Mark 95% 1x1
-- Press 60% 5x4
Onsdag:
-- Böj 60% 3x3
-- Bänk 95% 1x1
-- Mark 60% 3x3
-- Press 60% 5x4
Fredag:
-- Böj 95% 1x1
-- Bänk 60% 5x4
-- Mark 60% 3x3
-- Press 95% 1x1

mikaelj
0

Måndag 5 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 5, 80% 1RM. Pass 1.

Knäböj: 75 kg (60%)
* 3 x 3

Totalt: 1.155 kg

Bänkpress: 60 kg (60%)
* 5 x 4

Totalt: 1.520 kg

Marklyft: 115 kg (80%)
* 115 kg: 3 x 2
* 140 kg x 1

Totalt: 1.310 kg.

Militärpress: 42,5 kg (60%)
* 5 x 4

Totalt: 1.010 kg

Höj & sänk
* Räckhävning KV x 16
* Barrsänkning KV x 20
* RH KV x 6
* BS KV x 10

Totalt: 1.650 kg / 2.250 kg

Kommentar
En hel del väntande idag. Mycket folk efter 17!

Äntligen lite vikter! Marklyft var egentligen 1-2 x 1. Körde tvåor istället. Och en på 140 kg, bara för att…

Få repetitioner i alla övningar så jag gjorde dem explosivt och ökade anspänningstiden.

Totalt 8.895 kg55 minuter.

mikaelj
0

Onsdag 7 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 5, 80% 1RM. Pass 2.

* 3 x 3

Bänkpress: 80 kg (80%)
* 80 kg x 2
* 80 kg x 1
* 80 kg x 1

Totalt: 640 kg

Marklyft: 87,5 kg (60%)
* 87,5 kg: 2 x 3
* Räckhävning KV x 10
* 87,5 kg x 3

Totalt: 2.017,5 kg.

* 5 x 4

Barrsänkning
* KV x 31 (personbästa!)

Totalt: 2.325 kg

Kommentar
Snabbt och kul!

Totalt 7.147,5 kg25 minuter.

mikaelj
0

Fredag 9 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 5, 80% 1RM. Pass 3: knäböj och militärpress.

Knäböj: 100 kg (80%)
* Uppvärmning: 80 kg x 3
* 100 kg x 2
* 100 kg x 2
* 100 kg x 1

Totalt: 1.220 kg

* 5 x 4

Marklyft: 87,5 kg (60%)
* 3 x 3

Totalt: 1.267,5 kg.

Militärpress: 55 kg (80%)
* 3 x 2

Totalt: 490 kg

Räckhävning
* KV x 10
* KV x 5

Totalt: 1.125 kg

Kommentar
Fick passning av en kille (men det behövdes aldrig). "Oj, djupa böj!" sade han två gånger. Han hade tydligen fått problem med knäna från det och körde numera knappt parallellt.
Undrar om han sade det som en komplimang? Jag tolkar det så.

Kändes bra i pressen också!

Totalt 5.622,5 kg40 minuter.

mikaelj
0

Jag väger enligt mina noteringar lika mycket igen som för ett år sedan.

Pasi
0

#76 Tjockis!Cool

mikaelj
0

Minst!

Pasi
0

Tänk vad man kan göra i Photoshop.Flört

mikaelj
0

Jag har tydligen kunskaper i Photoshop jag inte kände till! Eller överhuvudtaget Photoshop. Undrar vem som installerade det i min dator?

mikaelj
0

Måndag 12 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 6, 85% 1RM. Pass 1: knäböj och militärpress.

Trött. Varför vakna halv sex på en måndag? Det är ju då man skall försova sig!

Byter plats på böj och bänk den här veckan.

Knäböj: 105 kg (85%)
* Uppvärmning: 80 kg x 4
* 105 kg x 2 (personbästa!)
* 105 kg x 2
* 105 kg x 1

Totalt: 1.325 kg

* 5 x 4

Marklyft: 90 kg (60%)
* 3 x 3

Totalt: 1.290 kg.

Militärpress: 57,5 kg (85%)
* 57,5 kg x 2
* 57,5 kg x 2
* 57,5 kg x 1

Totalt: 447,5 kg

Kommentar
Blev inte slutkörd av passet. Visserligen ganska lugnt, men jag var ju ändå trött innan? Märkligt.

Totalt 4.582,5 kg30 minuter.

mikaelj
0

Onsdag 14 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 6, 85% 1RM. Pass 2: bänkpress

* 3 x 3

Bänkpress: 85 kg (85%)
* Uppvärmning: 40 kg x 8, 60 kg x 4
* 85 kg x 2
* 85 kg x 2
* 85 kg x 1

Totalt: 985 kg.

* 3 x 3

* 5 x 4

Kommentar
-

Totalt 3.150 kg40 minuter (folk på fel ställe).

mikaelj
0

Fredag 16 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 6, 85% 1RM. Pass 3.

* 3 x 3

* 5 x 4

Marklyft: 122,5 kg (85%)
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 100 kg x 3
* 122,5 kg x 2
* 122,5 kg x 2
* 150 kg x 1

Totalt: 1.420 kg.

* 5 x 4

Kommentar

Snabbpass, bråttom iväg på kvällen! Kände mig av någon anledning väldigt avancerad när jag gjorde mina övningar. Många gröngölingar som curlade silverhantlar…

Släppte sista marklyften ~10 cm ovanför marken på nedvägen för att inte skada ryggen. Räknas det som ett lyft, tro?

Totalt 5.105 kg30 minuter.

mikaelj
0

Måndag 19 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 7, 90% 1RM. Pass 1: marklyft

Tränade med en kompis idag. Instruerade honom efter bästa förmåga, fast sade åt honom att ändå boka tid med instruktör. Han tränade mest på maskiner och skulle nog öka sin allmänstyrka ordentligt av balanserandet i flerledsövningar.

Två tjejer hade lagt rabarber på böjen, så idag började vi med bänk.

* 5 x 4

* 3 x 3

Marklyft: 130 kg (90%)
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 80 kg x 4
* 130 kg x 2 x 2

Totalt: 1.320 kg.

* 5 x 4

Kommentar

Gjorde ett försök på 160 kg i mark nästan direkt efter sista tunga. Det var lite väl optimistiskt. Men, den kom upp några centimeter åtminstone! Kanske med mer vila? Återigen påminns jag om att jag siktat för lågt där. Lärdom till nästa gång.

Totalt 5.005 kgokänd lång tid.

mikaelj
0

Onsdag 21 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 7, 90% 1RM. Pass 2: bänkpress

* 4 x 3

Totalt: 1.380 kg

Bänkpress: 90 kg (90%)
* Uppvärmning: 40 kg x 8, 60 kg x 4
* 90 kg x 2
* 90 kg x 2
* 90 kg x 2

Totalt: 1.100 kg.

* 3 x 3
* 110 kg x 2
* 152,5 kg x 1 (personbästa!)

Totalt: 1.662,5 kg.

* 5 x 4

Enarmsarmhävningar
* KV x 3 (ben isär)
* KV x 1 (ben ihop)

Totalt: 300 kg

Kommentar

Woho, grymtade upp gammelstången! Gick hela vägen ned dessutom. Trots att det var en bänkdag, och trots att jag gjorde ett extra set böj!

Bänkpressen kändes snortung första settet, andra och tredje gick hur fint som helst. Kroppen som upptäckte vilka muskler som skulle aktiveras, antar jag.

Totalt 5.452,5 kg40 minuter (snackade med en kompis under tiden)

mikaelj
0

**Torsdag 22 oktober 2009: Styrketräning på Hotell Tylösand
**Hann klämma in lite träning mellan gruppmötena och middagen! Hantlar och fasta stänger på max 45 kg.

Stöt
* 25 kg x 8
* 45 kg x 5 x 5

Utfall
* 45 kg x 10 per ben

Knäböj med upphopp
* 45 kg: 3 x 8

Lite pool efteråt, glida ned i blöta shorts ned till hotellrummet.

**Fredag 23 oktober 2009: Styrketräning på Hotell Tylösand
**Fyra timmars sömn är perfa återhämtningstid. 7.40-08.00 blev ett lagom morgonpass.

Böj
* 25 kg x 20
* 35 kg x 15
* 35 kg x 15 (fötterna ihop)
* 35 kg x 15

Skivstångsrodd (sup.)
* 35 kg x 10

Bänk
Bredast möjliga grepp, två-tre sekunder ned, paus på bröstet, <1 sekund upp.

* 40 kg: 3 x 15

(meh, tog fel stång)

**Kommentar
**

Jag och 60-plussarna i gymlokalen! Schysst att röra sig lite på morgonen. Piggnar till lite inför resten av dagen.

mikaelj
0

**(forts.) Fredag 23 oktober 2009: 35 minuter löpning
**

… på stranden utanför hotell Tylösand. Lyssna på vågorna och trampa i något kvicksandsliknande. Skönt att komma ut efter en hel dag med föreläsningar. Och mat.

Ungefär 10 km/h-tempo, så jag hann kanske en halvmil. Stranden tog liksom slut efter ett tag. :-)

Pasi
0

Vad är det för föreläsningar och gruppmöten du är på (ursäkta nyfikenheten som jag begåvats med) - AA-mötenGlad?

mikaelj
0

Opera Software Engineering Seminar 2009.

530 nördar från sisådär 40 olika nationaliteter kring hela världen som samlas för att lyssna på folk snacka, umgås med varandra och ha det jäkligt roligt! Härligt förvirrande också: i en och samma konversation har jag hunnit med svenska, engelska, polska, norska och tyska. :-)

mikaelj
0

Lördag 24 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 7 (90% 1RM). Pass 3: knäböj och militärpress.

Knäböj: 112,5 kg (90%)
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 90 x 4
* 112,5 kg: 2 x 1 (personbästa!)

Totalt: 1.065 kg

* 5 x 4

* 3 x 3

Militärpress: 60 kg (90%)
* Uppvärmning: 20 kg x 8, 50 kg x 1
* 60 kg: 2 x 1

Totalt: 330 kg

**Kommentar
**

Mm, två och en halv timme sömn natten till idag, och tre-fyra timmar sömn nätterna innan. :-)

Totalt 4.205 kg.

mikaelj
0

Måndag 26 oktober 2009: Styrketräning Korte 3x3

Vecka 7, 95% 1RM. Pass 1: marklyft

* 3 x 3

* 5 x 4

Marklyft: 137,5 kg (95%)
Pronerat grepp.

* 90 kg x 3
* 90 kg x 3
* 110 kg x 2
* 155 kg x 1 (personbästa!)

Totalt: 1.395 kg.

* 5 x 4

Kommentar
Oh yeah!

Totalt 5.080 kg35 minuter.

mikaelj
0

Provar att enbart äta kött och kokosfett i några dagar. Äter jag som jag vill blir det 2000 kcal, fördelat på ca 150g protein och 150g fett och lite extra kokosfett. Noterar vikt, humör och annat.

Sedan tänkte jag göra samma nästa vecka, med aningens lägre proteinintag och mer fett, ca 120g protein och 220g fett varav 100g kokosfett (~2500 kcal), och se vad som händer där. Jag är nyfiken på kokosfettets termiska effekt.

shomeg
0

usch, känner mig pressad när jag läser denna tråd Skäms

Du ligger i bra måste jag säga, kul å se. keep up…. Glad

mikaelj
0

Hemligheten är att hitta något man tycker är roligt. Jag ser fram emot varje träningspass!

mikaelj
0

Fick inte riktigt till utsträckningen. Blev tipsad om att skjuta fram höften istället för att försöka dra fram axlarna. Skall prova det nästa gång.

Varsågoda, 160 kg marklyft med pronerat grepp!

eva-
0

tjo

hur går det med kött o kokosdieten? inte tröttnat än;)

vad förväntar du dig/ vad vill du uppnå med den?

ha en fin helg

mikaelj
0

Tvärtom, känns riktigt bra att äta mycket fett. Jag tänkte se hur vågen och vikterna på gymmet påverkas.

Ha en fin helg du med!

eva-
0

ja det e flott me fett;)

har du märkt ngn skillnad på högre/lägre fett resp högre/lägre protteandel?

mikaelj
0

Jag håller mig mätt längre med mer fett och lite mindre protein.

eva-
0

har vikten/formen påverkats? och styrkan?

mikaelj
0

Vikten har kanske minskat lite, för tidigt att säga. Styrkan gissar jag är opåverkad, har inte tränat på en vecka (förkyld). Återstår att se!

Fetrik-Snubbe
0

#95 Ser förbannat bra ut.  Imponerad av din ihärdighet och frekvens på träningen.

mikaelj
0

#102 Tackar! Så fort jag blir av med den här urbota förkylningen skall jag ge mig på att göra ett lyft med ordentlig utsträckning.

Det känns kul att både bli starkare och gå ned i vikt samtidigt:

mikaelj
0

Lördag 14 november 2009: Plask och lek

Yay, nu är snuvan borta! Äntligen tillbaka till inomhuset och stängerna med de runda skivorna.

Böj
* 80 kg: 5x4

Bänk
* Uppvärmning: 40 kg x8, 60 kg x 5
* 70 kg: 5x5

Mark
* Uppvärmning: 70 kg x 8
* 110 kg: 3x3

Kommentar

Idag var jag duktigt klen! Allt kändes jättetungt. Träning vid halv ett (innan frukost) och bara fem timmars sömn påverkar säkert. Jag skyller allt på gårdagens dödsmust.

Skönt att komma iväg ändå. Det blir bättre nästa gång!

Totalt lyfte jag några tonen timme elller så.

Ostkaka

Eftersom det är ostkakans dag idag åt jag ostkaka.

Och eftersom man inte blir mätt på keso åt jag massa ost och surkålscoleslaw, lätt 2000 kcal, i mitt första (och troligtvis enda) mål idag… Men! Gott var det. Riktigt gott.

Här är receptet:

* 120g mandel (2 dl hel mandel): 30p, 62f, 5kh
* 230g ägg (4 XL): 30p, 24f, 3kh
* 500g keso, sköljd: 60p, 5f, 10kh
* 2 dl 3% mjölk: 7p, 6f, 10kh
* bittermandelextrakt, sötningspulver

Totalt 120 gram protein, 97 gram fett, 28 gram kolhydrater, ~1500 kcal.

1. Mal mandlar, häll över i skål.
2. Skölj keson i sil. Häll över i mixern ihop med mjölken, bittermandelextrakt och sötningspulver. Mixas slät.
3. Kesoblandningen över till skålen.
4. Rör ner äggen.
5. Häll över i smörad ugnsfast form. 40 minuter, 150 grader (varmluftsugn, något högre annars).

Mums!

mikaelj
0

Lördag 14 november, forts: Hopp och studs

Klarade mina första två nior på Pump It Up Pro idag. Underbart!

* Bambole
* Zodiac

Stegen på Zodiac kändes väldigt lika de på ITG2. Gissar på att Kyle Ward har koreograferat dem till PiUP också. Bambole var rolig, med en del intressanta turns om inte går att double-step:a.

Bra tryck i ostkakan! :-)

mikaelj
0

Måndag 16 november 2009: Styrketräning (~80%)

Bara knäböj och marklyft idag (ont i handleden).

Böj (80 kg, 64% 1RM)
* 80 kg: 8x5

Mark
* 110 kg x 3
* 110 kg x 4
* 110 kg x 3

Kommentar

Mördande träningsvärk i benen fortfarande. Mördande träningsvärk överallt, rentav. Två veckors vila följt av ett styrkepass & ett intervall(?)-pass för benen (plus cykel t.o.r.!) på samma dag i lördags tog ordentligt. Lika bra att gå från 0 till 100% direkt, eller hur det nu var…

Knäböj
Rep 4-5 på set 7 och rep 5 på set 8 var riktigt tungt. Mitt ansikte såg kul ut i spegeln.

Marklyft
Helt okej. Andra setet kändes bättre än första.

Överlag

Totalt sett är det ändå en förbättring sedan i lördags, och givet träningsvärken kan det naturligtvis bara bli bättre. Jag slutade på en högre nivå än det här, och där skall jag också fortsätta!

mikaelj
0

Onsdag 18 september 2009: Styrketräning

Lite hederlig irritation fixade nervositeten!

Böj
* 80 kg: 8x5

Totalt: 3.680 kg.

Bänk
* 65 kg: 3 x 6
* 65 kg: 2 x 5

Totalt: 2.140 kg

Mark
* 100 kg: 4 x 5
* 100 kg: 1 x 4 (här tappade jag greppet på sista på vägen upp och kunde inte få upp den i samma set)

Totalt: 2.960 kg

Press
* 40 kg x 6
* 40 kg x 6
* 40 kg x 5

Totalt: 840 kg

Kommentarer

Sista repetitionen på sista setet böj var… ja, som en vis man en gång sade: "Det ska smaka brunt"

Bredare grepp på bänken. Jäkla tungt.

Tappade greppet i marklyft, men körde å andra sidan 7,5 kg mer än 64% så det känns bra ändå.

Press? Hoho. Stor humor. Nä, helt tillbaka är jag inte. :-)

I övrigt: snackade med en av gyminstruktörerna en sväng. Känns schysst att veta att det bara är att prata med vem som helst och ha trevliga samtal.
Dessutom stretchade jag benen idag och upptäckte en separation på baksida lår som inte varit där. Kombination av mer muskler och mindre fett.
Träning är definitivt knark.

Totalt 9.620 kg45 minuter.

eva-
0

#105 - första o sista meningen fullt begriplig, men det däremellan? plis förklara:)

är det ngn dataspelstango du utför?

mikaelj
0

Ja, maskindans på Liseberg.  Pump it up Pro har pilar i hörnena och en i mitten, medans In The Groove 2 har det vanliga korset.

eva-
0

hm, jag har ju kort, så det kunde ja ju testa.

"det vanliga korset"??? när det kommer till maskindans finns det inget som är vanligt för mig;) hur långt är ett pass?

dansade däremot igår kväll, med riktiga levande, varma o trevliga människor=) ger definitivt en massa plus på lyckokontot.

mikaelj
0

Det är inga pass. Det är en spelmaskin. I med 10 kr och spela max tre låtar eller tills du misslyckas. Se inlägg #71 här.

mikaelj
0

Fredag 20 november 2009: Styrketräning (64% 1RM, v4-repris)

Mellantider för att se hur länge jag är igång. Inkluderar byte mellan uppvärmnings- och arbetsvikter.

Böj
* 11:40
* 80 kg: 8 x 5
* 11:54

Totalt 3.680 kg, 9 set på 14 minuter (1:33 per set)

Bänk
* 11:57
* 65 kg x 6 (brett)
* 65 kg x 6 (mellan)
* 65 kg x 6 (brett)
* 65 kg x 6 (mellan)
* 65 kg x 5 (brett)
* 65 kg x 5 (mellan)
* 65 kg x 5 (brett)
* 65 kg x 5 (mellan)
* 12:15

Totalt 3.180 kg, 9 set på 17 minuter (1:52 per set)

Marklyft
* 12:17
* 92,5 kg: 8 x 5
* 12:31

Totalt 4.260 kg, 9 set på 14 minuter (1:33 per set)

Militärpress
* 12:33
* 42,5 kg x 6
* 42,5 kg x 3
* 12:37

Totalt 542,5 kg, 3 set på 4 minuter (1:19 per set)

Kommentar

Vilan är ganska kort. En halv minuts arbete ger inte mer än en minut vila.

Har ätit fritt (och kolhydratstrikt) men lyssnat på min hunger senaste veckan och kommer upp i ungefär 1500-2000 kcal per dag. På den här volymen och intensiteten verkar det inte vara tillräckligt. Styrkedelen tror jag är fullt genomförbar inom samma kalorifönster.

En annan aspekt kan vara träning efter 16 timmars fasta eller efter en måltid. Jag märker skillnad på ökat buktryck av att ha mat i magen, så eftermiddagsträning kanske passar mig bättre.

I bänkpress och militärpress kände jag hur skarpt tog slut, och särskilt på militärpress prioriterade jag min rygg framför att få upp några set till.

Kände mig väldigt förväntansfull och träningssugen när jag kom in till gymmet. Passet motsvarade mina förväntningar, och jag är nöjd med min insats!

Totalt 11.662,5 kg57 minuter.

mikaelj
0

Måndag 23 november 2009: Styrketräning (64%+)

Idag höjde jag vikterna och prioriterade form över volym.

Böj
11:21
* 85 kg: 6 x 5
11:31

Totalt 3.030 kg, 7 set på 10 minuter (1:25 per set)

Bänk
11:33
* 70 kg: 4 x 6
* 70 kg x 5
11:43

Totalt 2.350 kg, 6 set på 10 minuter (1:40 per set)

Mark
11:45
* 100 kg: 6x5
11:58

Total 3.560 kg, 7 set på 13 minuter (1:51 per set)

Kommentar

Hoppade över militärpress idag. Jag är en dålig människa! För att kompensera är jag också en stark människa.

Några färre set och istället +5 kg böj, +5 kg bänkpress och +7,5 kg mark. Högre vikter och sluta innan fail tror jag blir bra förberedelse inför kommande maxningar.

Jag är väldigt förvånad över hur lätt det gick i marklyft! Återigen är det greppet som är den begränsande faktorn, tyckte vikterna annars bara flög upp. Knäböj gick också väldigt bra, mycket bättre än förra gången. Osäker på varför varje set tog så lång tid i marklyft. Tror det var att lasta på arbetsvikterna.

Kul & svettigt pass!

Totalt 8.940 kg37 minuter.

Pasi
0

Om greppet sviktar - testa att ha en handflata åt vardera håll (en vanligt och den andra vriden med "palma" framåt).Glad
Kanske använda benen mer i marklyftet (kollade din nysläppta film), alltså inte börja räta på benen och böja fram rygg innan lyftet börjat.

mikaelj
0

Mm, de flesta använder mixat grepp. Jag är på tvären som vanligt. :-) Har provat några gånger, men jag tycker att det är svårt att lyfta då.

Skall tänka på det med benen, tack för tipset!

mikaelj
0

Onsdag 25 november 2009: Styrketräning

Böj
* 85 kg: 5 x 5

Bänk
* 67,5 kg: 4 x 6
* 67,5 kg: 1 x 4

Mark
* 100 kg x 4
* 140 kg x 1

**Kommentar
**Vaknade halv åtta imorse och var helt slut, trots en hel natts sömn. Varit väldigt trött och hungrig senaste dagarna. Förstår inte vad som är med mig.

mikaelj
0

Fredag 27 november 2009: Styrketräning

Vaknade 05:20 och insåg att det här väl skulle bli sämsta dagen på året. Trött, hungrig och lättretad. Slet åt mig träningskläderna eftersom det ju är fredag, utan några större förhoppningar om att jag skulle träna, eller att det skulle gå bra om jag väl gjorde det…

Men!

Böj (67,7%)
19:48
* 85 kg: 8x5
19:58

Totalt 3.880 kg, 9 set på 10 minuter (1:07 per set)

Bänk (69,3%)
20:00
* 70 kg x 6
* 70 kg x 6
* 70 kg x 6
* 70 kg x 5
* 70 kg x 4
20:07

Totalt 2.210 kg, 6 set på 7 minuter (1:10 per set)

Mark (70%, eller ja…)
20:10
* 100 kg: 8x5
20:24

Totalt 4.560 kg, 9 set på 14 minuter (1:33 per set)

Militärpress (60%)
20:26
* 40 kg x 6
* 40 kg x 6
* 40 kg x 5
20:30

Totalt 840 kg, 4 set på 4 minuter (1:00 per set)

**Kommentar
**… men precis innan jag skulle gå från jobbet fick jag en idé, provade den, och det funkade! Humöret uppåt. Tog mig in till gymmet. Började böja. Kändes riktigt bra! Fortsatte, och för varje set kändes det bättre och bättre. Orken var kvar hela tiden och jag var Bamse med dundermajonnäs!

Över till bänk. Tungt, och nu när jag ser vilken intensitet är det inte särskilt konstigt! Fortfarande lite ont i vänster handled, så det kändes bättre att spara på kroppen än att mala på.

Mark. Pump i underarmarna sista två-tre set. Och i korsryggen. Kändes ändå som att jag hade ork för fler set, precis som i knäböjen.

Press? Japp, även den. Började bra, men orken tog plötsligt slut? Prio rygg och handleder igen, så jag satte den åt sidan. Helt okej.

Summa

Från början på böj till slutet av mark lyfte jag 10,6 ton på 36 minuter!, med ännu kortare vila än sist. Det känns riktigt lovande, och en perfekt start på helgen!

mikaelj
0

Måndag 30 november 2009: Styrketräning (fokus mark)

Dags att börja om på styrkedelen igen.

Böj
* 75 kg: 3x3

Bänk
* 60 kg: 5x4

Mark
* 110 kg: 2 x 2
* 140 kg x 1
* 160 kg x 0,8 - 0,9?

Räckhävning (AF-strikt)
* Pronerat KV x 10
* Supinerat KV x 8 + 2 ostrikta

Kommentar

På knäna två gånger och försökte komma upp, men fingertopparna bara släpper!

För någon vecka sedan när jag provade på 140 satt stången fast i marken. Den här gången var det inga som helst problem att dra. Styrkan har alltså inte försvunnit. Det är bra!

Nästa gång…

mikaelj
0

Onsdag 2 december 2009: Styrketräning (fokus bänk)

Vilken dag som helst kommer jag somna under skivstången…

Böja
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 60 kg x 4
* 80 kg x 5
* 100 kg x3
* 100 kg x3
* 100 kg x3
* 110 kg x 2
* 110 kg x 1

Pressa
* Uppvärmning 40 kg x 8, 60 kg x 4
* 70 kg x 2
* 80 kg x 2
* 80 kg x 1
* 90 kg x 1
* 100 kg x BZZT
* 95 kg x 1

Dra
* 90 kg x 4
* 130 kg x 3
* 130 kg x 3
* 130 kg x 1

AF räckhävning
* 5 pron.
* 5 sup.

Kommentar

Namnam. Böj smakar gott. Egentligen är det 3x3 på 75 kg, men äh! Hinner vila tills nästa pass på lördag eller söndag. Provade lite mindre fotmellanrum. Det verkade hjälpa. Känner mig riktigt säker i böjen nu.

Pump i underarmarna! Så spänt som det var nu hade det nog gjort ont med [meningsfulla mängder] glykogen i.

HakanKrakan
0

Du har gjort jävligt bra styrkeökningar, jag är imponerad.. Men fy fan va krångligt…. Jag kanske testar, har liksom fastnat på samma vikter.. Men å andra sidan så tränar jag inte som en styrkelyftare, jag tränar mer som en sån där som spänner musklerna på gymmet..

mikaelj
0

Tackar! Ja, är också nöjd med resultaten. Särskilt som jag har gått ned i vikt sedan jag började.

Krångligt? Nja.. Böj 5-8x5, bänk 6-8x6, dra 5-8x5. Däremot är det psykiskt påfrestande och väldigt tungt p g a volymen. Jag har fått några fler att prova på Korte 3x3 och de är också väldigt nöjda.

Hoppas på att nå mina mål för 2009. Tiden börjar ta slut. :-)

mikaelj
0

Tillbaka från Fitnessfestivalen.  Besökte Träningslära/NGruppen-montern med Jacob Gudiol och Anki Sundin.

Gjorde 26 godkända barrsänkningar ("dips") och 15 godkända pronerade räckhävningar ("chins").

Nu är det dags att äta frukost.

Anna-fd-137kg
0

Frukost kl 18:56?! Det tycker tom jag som ändå måste anses som hyfsat härdad är en smula sent… ;)

Vad sade Jacob då? *nyfiken*

mikaelj
0

Sover jag bara ordentligt kan jag vara utan mat (förutom 1 dl mjölk) i 24 timmar…

Jacob gav mig hejarop när jag tävlade, och när jag inte tävlade pratade vi om vad de gjorde, hur det hade gått under dagen och så. En trevlig prick!

Med Anki pratade jag om periodisk fasta och lågkolhydratkost. Hon utlovade ett blogginlägg ("men det är långt fram i tiden") om PF.

Anna-fd-137kg
0

Hoppla! Det är otroligt vad kroppen är häftig om man låter den vara det! :)

Jag tycker att Jacob ger ett sympatiskt och samlat intryck hos Kostdoktorn, kul att höra att det var så i verkligheten också. Anki visst jag inte vem det var men hittade en hennes blogg nu tack vare dig, väldigt intressant!

mikaelj
0

Tisdag 8 december 2009: Styrketräning

Hängde på arbetskompisen och tränade. Varannat set, lugnt tempo.
Handlat magnesium.

Böj
* 100 kg x 4
* 100 kg x 4
* 100 kg x 3

Bänk
* 70 kg x 7
* 80 kg x 5
* 80 kg x 5
* 97,5 kg x BZZT!

Mark
* Uppvärmning: 50 kg x 8 (stöt)
* 70 kg x 8
* 100 kg x 5
* 100 kg x 4
* 160 kg x 1 ( mixat :( ) (personbästa)

Militärpress
* 30 kg x 9
* 30 kg x 8

**Kommentar
**

Magnesiumblocket var smuligt.

Bänk: nästan. Jag borde göra ett försök när jag går in för det. Och inte på för lite sömn och för lite mat…

Mark: kände att jag gled igen, även med magnesium. Bytte grepp snabbt och drog upp den utan större svårigheter.

Personbästa med +5 kg från tidigare, ändå känns det som att jag har fuskat…

nr-9
0

Ursäkta att jag stör i din tråd men du är så kunnig i träning.

Hur mycket protein anser du att man behöver om man är måttligt aktiv? Såg något du skrivit om glukagon och ketos.

mikaelj
0

Kring 1,5-2,0g/kg, och gärna låta 20-30g av det komma från EAA kring träning. Exakta siffror är det dock ingen som vet… Och det är inte heller säkert att det ens behövs så mycket protein. 1,5g så kan man inte komma fel. Det viktigaste är att styrketräna.

nr-9
0

Så upp till 2g/kg och dag är det ingen större risk att det "stör" ketosen?

Pasi
0

#129 Nu är ju inte jag Mikael (han ligger säkert och sover den slöfocken) - Finns inget nödvändigt med ketos i sig.
Däremot vill man undvika förhöjningar på blodsockret och ev även höjning av insulinet.
Dock innebär insulinhöjning pga protein en annan effekt än av socker eftersom även glukagonet höjs för att kompensera. Exakt summasummarum av detta vet inte jag (ingen annan heller för den delenFlört).

Studier på proteinintag har inte lyckats påvisa nån blodsockerhöjning från protein.

nr-9
0

Tack för förklaringen! Jag försöker förstå varför blodsockret påverkas olika mycket av träning (oftast markant högre) och försöker dra kopplingar till andra faktorer såsom ansträngningsgrad, tidpunkt och födointag.  

Nu ska jag försöka sluta kapa den här tråden.

mikaelj
0

Blodsockret påverkas av träning i den mån att adrenalin/kortisol/noradrenalin/etc frisätter glukos via ett gäng andra mekanismer.

Stressreaktion för att se till att du har tillgängligt med energi för att kunna fly, helt enkelt.

cream
0

#132:

Fly, eller kanske dräpa? :)

mikaelj
0

Torsdag 10 december 2009: Styrketräning

Böj
* 90 kg: 5x5
* 110 kg x 1

Bänk
* Uppvärmning: 47,5 kg
* 87,5 kg x 3

Barrsänkning (AF, KV=73-74)
* KV x 28
* Kv x 8

Mark
* 130 kg, upp och lås, håll 6s
* = 10s
* = 8s
* = 4s

Räckhävning (AF, KV=73-74)
* KV x 10

Kommentar

Fullt med smågrabbar på gymmet. Flikade in mellan två som bänkpressade, därav de udda vikterna (de körde samma vikt, jag +40). Valde att ta ut armarna/triceps i barrsänkning.

Som gick fint. Först. Andra gången, inte lika bra. Oj, vad armar och andra små muskelgrupper tar slut fort.

Provade att hålla utlåst i marklyft efter någons förslag. Jag är osäker på om det är rätt övning, men det tränar ju helt klart underarmarna. Det borde vara där problemet ligger, åtminstone vad jag ser av klättrares underarmar, och de använder sitt grepp mycket. Väldigt mycket blod i underarmarna. Lite smått obehagligt, gillar inte "pump".

Passet kändes bra! Inte särskilt mycket volym och hyfsat tungt. Jag kanske kan köra lite högre volym i fortsättningen. Men på 1300 kcal/dag finns det inte mycket utrymme för utsvävningar. :-)

Pasi
0

Bantar du?Cool

mikaelj
0

Isch, jag gillar inte ordet "banta"…

Jo, jag försöker bli av med onödigt fett på kroppen.

Pasi
0

Tjockis!Skrattande

Hur har du tänkt att sedan hålla detta fett borta från kroppen i framtiden?
Hur stora tror du att dina lager av intamuskulärt fett kommer att vara, med tanke på att du satsar på "ork"/uthållighet?

mikaelj
0

Intramuskulärt fett är OK! Det är underhudsfett jag vill bli av med.

Hålla det borta i framtiden tror jag inte kommer vara några problem. Jag har lärt känna min kropp ganska bra nu, och om det är något jag kommer lägga på mig i vikt så är det muskler.

Det är inte som att jag växlar mellan att gå upp i vikt igen, utan jag har gradvis (i trappsteg), sakta men säkert gått ned det senaste året. Har växlat mellan att äta efter hunger (= energibalans) och att äta i underskott. Styrkan är kvar dessutom, så det är inte muskler jag blir av med.

Pasi
0

Jag säger inte att du blir av med muskler, utan att minskat underhudsfett högst troligt även innebär mindre fettlager i musklerna och med det en sämre ork.Glad

cream
0

Hej!

Vad menar du med att hålla "utlåst"? Bara att du håller kvar stången i upprätt läge eller gör du något speciellt?

mikaelj
0

Hålla kvar den i upprätt läge. Jag räknade tills axlarna började att svikta.

cream
0

Okej! Intressant. Skall testa nästa gång jag kör mark. Lyfter dock inte i närheten av dina massor Glad

mikaelj
0

Det är bara greppträning. Går säkert att göra samma sak med särskilda klämmor man kan köpa. Jag föredrar dock att träna på det jag gör genom att göra det, om du förstår. Pronerat grepp är väldigt tungt för fingrarna.

mikaelj
0

Söndag 13 december 2009: Styrketräning

Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8 + 4
* 90 kg x 5
* 90 kg x 5
* 90 kg x 5
* 90 kg x 5
* (AF-BS KV x 26, ont i huvudet)
* 90 kg x 5
* (AF-BS KV x 10)
* 90 kg x 5
* (AF-BS KV x 10)

Mark
* 110 kg: 2 x 5
* 130 kg x 1
* 130 kg x 1 (tumlås. märkte skillnad)

mikaelj
0

Måndag 14 december 2009: Styrka, eller nå't

Tänkte göra någon sorts cirkelträning med marklyft, barrsänkning och räckhävning idag. Komplementera gårdagen.

Träning
* Mark 70 kg x 8
* Mark 110 kg x 5
* Barrsänkning x 15
* Räckhävning x 10
* Mark 110 kg x 5
* Barrsänkning x 15
* Räckhävning x 7

Kommentar

… och när det låg en tjomme under hävställningen och gjorde cabelcurls så att han blockade både mark och räckhävning tappade jag sugen. Dessutom var det lite väl optimistiskt att träna efter 21 timmar utan mat, utöver 1 dl mjölk. Ett litet mål innan nästa gång.

Fick lyft lite, åtminstone, och ihop med gårdagen får det väl duga. Träningsupplägget (fast fler set) tror jag fortfarande på, det kändes roligt.

cream
0

Denna 1 dl mjölk, fyller den någon speciell funktion när du går längre tid utan att äta?

mikaelj
0

Nej, tvärtom. Det bästa är att undvika allt energigivande under fasteperioden.

Jag har mjölk i kaffe för att det skall vara drickbart.

cream
0

Hehe, kaffe är väl inte odrickbart utan mjölk :P. Men jag förstår vad du menar. En skvätt mjölk eller grädde tar "spetsen" ifrån kaffet.

mikaelj
0

Annars hade jag nog inte druckit någon mjölk alls. På morgonen känner jag mig ibland småhungrig och just kaffe+mjölk tar helt bort den hungern. Té+mjölk är inte lika effektivt. Antagligen delvis en vanesak, men det är dessutom rätt trevligt att få i sig något varmt och läsa tidningen när man vaknar.

mikaelj
0

Onsdag 16 december 2009: Styrketräning

Sista måltiden 21.30, en skål surkål 15.30, styrketräning 16.30. Bra kompromiss mellan att få i sig större delen av maten efter träningen och att få tillräckligt med buktryck. Fortfarande 1100-1200 kcal/dag, förutom just idag med julbordet.

Böj
* 90 kg: 5 x 5

Bänkpress
* 67,5 kg: 6 x 6

Mark
* 110 kg: 6 x 5
* 110 kg x 3

Fredag 18 december 2009: Styrketräning

Samma matschema som igår, minus julbord förstås. Vilket innebär mat från 18.30-21.30. Hungern var svår att bortse från idag, men det gick.

Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8 + 8

Bänkpress
* Uppvärmning: 40 kg x 8 + 8
* 70 kg: 6 x 6

Mark
* 90 kg x 4
* 120 kg x 3
* 120 kg: 2 x 4 (tumlås)
* 120 kg x 3

Kommentar (bägge dagar)

Jag lyfter tyngre vikter än motsvarande vecka 4 på volymdelen i Korte 3x3. Alltså har jag blivit starkare. Men under passen känns det ändå som att någon dragit ut choken. Motivation och ork borta, längre än kaloriunderskottet varat. Blev inte ens svettig på fredagen, känns som att jag inte kan ta ut mig ordentligt.

Inte blir jag mer vältränad av underätningen heller, varken i spegeln eller på vågen. Ger det några dagar till. Bara att bita ihop…

mikaelj
0

Ny samlarbild!

mikaelj
0

Tisdag 22 december 2009: Styrketräning

Vaknade med lite halsont. Om det är tänkt att jag skall bli förkyld kommer det bara inträffa snabbare om jag tränar, vilket är positivt.

Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8 + 8
* 90 kg: 3 x 5
* 100 kg: 1 x 2
* 110 kg: 2 x 1

Bänk
* Uppvärmning: 40 kg x 8 + 8
* 70 kg: 3 x 6
* 80 kg: 2 x 2
* 90 kg: 1 x 2

Mark
* 90 kg: 1 x 5
* 120 kg: 2 x 3

Kommentar

Svettig redan i första setet knäböj? Sjuk, som sagt. näsan rinner lite redan nu.
Första på 110 kg gick lätt, andra tappade jag ryggen framåt och det kändes mycket tyngre. Viktigt att titta uppåt och ha rak rygg märkte jag.

Tidsbrist för att hinna med till Golden Days julbuffé, därav marklyftet. Plus att jag inte vill utmana ödet alltför mycket. Hoppas ungefär den här intensiteten och volymen (antagligen närmare fredagens pass, det var oproblematiskt) räcker till för att bibehålla muskelmassa. Blir ungefär energibalans eller strax över närmaste dagarna tills jag blir frisk.

cream
0

Juluppehåll eller kommer allt på en gång?

Alltid spännande att läsa här så det känns lite tomt. Glad

mikaelj
0

Förkyld! Precis som jag hade trott. På bättringsvägen nu. Hoppas på att bli frisk till helgen… Vill träna igen!

Kan roa er med lite matloggar så länge. :-)

Söndag:

10.00: 1,5 dl mjölk
18-20: (på bion) 500g mozzarella, 250g keso med jordnötssmör, 250g ricotta med lingonsylt
21.00: en skål surkål med kesella, dijon, vitlök & svartpeppar.

Måndag:

09.00: 1 dl mjölk
13.00: ½ dl mjölk
20.00-21.30:
* en tallrik revbensspjäll och tjocka skivor julskinka med senap
* en skål surkål med dijon, peppar, kesella och senap
* 250g kesella med kanel och sånt
* en skål kruskakli-kokos-mandel-sesamfrön, kanel, kesella-mjölk-blandning

cream
0

Hoppas du kryar på dig snart.

Gott nytt år!

sarafg
0

Är det pga smaken som du väljer mjölk istället för grädde?

Gissar att kaloriintaget lätt kan minska när man kör med periodisk fasta. Tänker du att det är en nackdel eller en fördel eller att det kvittar? Jag trodde att ämnesomsättningen kunde gå ner av att man inte äter under ett längre antal timmar.

mikaelj
0

Är det pga smaken som du väljer mjölk istället för grädde?

Smak och energiinnehåll.

Gissar att kaloriintaget lätt kan minska när man kör med periodisk fasta. Tänker du att det är en nackdel eller en fördel eller att det kvittar?

Fördel, definitivt. Ju kortare ätfönster, desto enklare att hålla sig mätt på en begränsad mängd energi.

Jag trodde att ämnesomsättningen kunde gå ner av att man inte äter under ett längre antal timmar.

De första tre dygnen utan mat ökar ämnesomsättningen (= fettförbränningen) markant, för att sedan börja dala.

sarafg
0

Ju kortare ätfönster, desto enklare att hålla sig mätt på en begränsad mängd energi.

Varför är det så? Känner du mindre hunger, ju längre du är utan mat eller beror det på något annat?

Tappar du mer kroppsfett när du minskar kaloriintaget eller vad är annars syftet med det? Finns det någon uträkning bakom dina 1300 kalorier per dag?
_
De första tre dygnen utan mat ökar ämnesomsättningen (= fettförbränningen) markant, för att sedan börja dala._

Dalar den till normala nivåer då eller ännu lägre? Stämmer det inte att kroppens fettförbränning går på lågvarv när man stryper intaget? Menar du att eftersom du enbart fastar i ca 20 timmar så hinner inte ämnesomsättningen sjunka?

mikaelj
0

Varför är det så? Känner du mindre hunger, ju längre du är utan mat eller beror det på något annat?

Under fastan blir jag inte hungrig. När jag väl bryter fastan blir jag hungrig. Med begränsad mängd energi att sätta i mig kan jag äta mig mätt om jag bara äter ett mål jämfört med om jag äter två eller tre eller fyra.

Jag brukar jämföra det med att sova: sova ordentligt när man väl sover, istället för att smådutta.  Dessutom: en rejäl måltid (plus efterrätt) och fasta 20h ger högre tid att frisätta kroppsfett då insulinnivåerna är på absolut lägsta nivåerna.

Tappar du mer kroppsfett när du minskar kaloriintaget eller vad är annars syftet med det?

Jag minskar sannerligen inte i kroppsfett av att öka energiintaget… Vad finns det då för anledning att ha ett uttag från fettcellerna?

Finns det någon uträkning bakom dina 1300 kalorier per dag?

1300? Snarare 1000-1100. 200-230g protein och några gram EPA/DHA. Plus strökolhydrater och ströfett. Jag räknar protein, inte kalorier.  Men det är något jag inte följer särskilt länge, vecka eller två max. Annars äter jag helt fritt, vad det nu kan bli - 2000-2500-3000-3500 kcal.

Dalar den till normala nivåer då eller ännu lägre?

Lägre.

Stämmer det inte att kroppens fettförbränning går på lågvarv när man stryper intaget?

Nej, inte om fastan är kortare än 3 dygn.

Menar du att eftersom du enbart fastar i ca 20 timmar så hinner inte ämnesomsättningen sjunka?

Ja.

Kroppens ämnesomsättning sjunker om du underäter kraftigt under en längre tidsperiod.  Det gör jag inte.  Det verkar dessutom som att ett mål mat per dag istälet för 2-3 gör att ämnesomsättningen hålls uppe längre.

mikaelj
0

Tisdag 5 januari 2010: Styrketräning högrep

Skivstångsträning på Friskis & Svettis. "Komplexa ben", "tunga ben" och massa andra hittepåövningar. I själva verket lite balansövningar och knäböj. Blir mer av ett helkroppspass (10 kg + 2(?) kg stång bicepscurl, yay) än mina vanliga pass, vilket kändes bra att börja med.

Första träningsdagen på ett tag p g a förkylningen. Skonsammare mot kroppen att lyfta lite lättare vikter, var lite orolig för att skada mig och/eller inte orka om jag skulle lyfta tungt. Riskabelt vid böj.

Dessutom är utmattande träning aptitdämpande. Middag igår 19.30-21.30 och 1 dl mjölk vid 9 imorse. Nästa måltid sent ikväll.

sarafg
0

Jag brukar jämföra det med att sova: sova ordentligt när man väl sover, istället för att smådutta.

Tror du att det finns en risk för att din kropp stressas av fastan? Är det något som du har känt av?
_
Jag minskar sannerligen inte i kroppsfett av att öka energiintaget… Vad finns det då för anledning att ha ett uttag från fettcellerna?_

Jag vet inte, men personer som vill minska i kroppsfett och äter kolhydratsnålt rekommenderas ju ofta att äta mycket fett. Det händer väl ganska ofta att folk som förespråkar LCHF ger tips om att tillsätta extra fett för att få fart på fettförbränningen? Borde inte det egna kroppsfettet nästan alltid räcka, för uttag, hos en överviktig person? (Jag menar om man bortser från den mängd kostfett som behövs med tanke på t.ex. vitaminer.)

mikaelj
0

Tror du att det finns en risk för att din kropp stressas av fastan? Är det något som du har känt av?

Jag blir lite frusen ungefär 17 timmar in, som försvinner någon timme senare. Det här dygnet blev det fasta 21.30-19.30 (d v s 22 timmar) förutom 1 dl mjölk och 10g EAA vid träning, men det bortser jag ifrån.

Jag vet inte, men personer som vill minska i kroppsfett och äter kolhydratsnålt rekommenderas ju ofta att äta mycket fett.

För mycket protein ger insulininsöndring, så det är sant att du inte skall äta för mycket protein vid en ketogen diet. Du kan rentav få den att bli icke-ketogen genom att äta tillräckligt med protein.  Dessutom håller fett dig mätt på sikt, mellan måltiderna. Men vid extremt låga energiintag fungerar det dock lite annorlunda.

Det händer väl ganska ofta att folk som förespråkar LCHF ger tips om att tillsätta extra fett för att få fart på fettförbränningen?

Om du tidigare svältit dig själv är det en bra idé att höja energiintaget så att du når en mer rimlig energinivå. Men kroppsfettförbränningen ökar inte av att äta mer fett, däremot kommer kroppen förbränna mer fett i och med att du äter mer fett. Men det är två olika saker.

Borde inte det egna kroppsfettet nästan alltid räcka, för uttag, hos en överviktig person?

Jo, för en gravt överviktig person. Ju mindre övervikt du har, desto mindre energi kan komma från kroppens fettförråd. Ungefär 70 kcal/kg fettmassa och dygn brukar anges som ett värde på hur mycket energi kroppen kan ta ut. Resten kommer att tas från muskler, samt från att din basala ämnesomsättning sjunker.

(Jag menar om man bortser från den mängd kostfett som behövs med tanke på t.ex. vitaminer)

Det enda man måste få i sig är essentiella fettsyror (omega-6, omega-3), vitaminer, mineraler och protein.

cream
0

Det där med max 70 kcal per kilo fettmassa låter skumt.

Har man 12 kg fett på kroppen (15% kroppsfett hos en person som väger 80 kg) skulle alltså, vid ett dagsbehov på 2500 kcal 2500-(70*12) = 1660 kcal då tas från muskler ifall personen fastade?

Eftersom muskler endast är ca 20% protein innebär det att ett hekto muskler ger maximalt 20*4 = 80 kcal.. skulle alltså en fastande person med 12 kilo kroppsfett bryta ned 1660/80 = 21 hekto, alltså 2.1 kilo muskler som försvinner en dag?

mikaelj
0

Du får gärna leta fram en annan siffra.

2500 som du nämner är för övrigt inkl. aktivitet, BMR är närmare 1600 kcal.

sarafg
0

_För mycket protein ger insulininsöndring, så det är sant att du inte skall äta för mycket protein vid en ketogen diet.

Menar du för mycket protein i relation till kostfett eller för mycket protein i relation till kroppsvikt? Om du menar i relation till kostfett: ungefär vilken procentsiffra tror du är lagom?

_Men kroppsfettförbränningen ökar inte av att äta mer fett, däremot kommer kroppen förbränna mer fett i och med att du äter mer fett. Men det är två olika saker.

Menar du att kostfettet aldrig stimulerar fettförbränningen såpass mycket så att kroppen börjar ta av de egna fettdepåerna?
 __

Jag trodde att man inte behöver räkna kalorier vid LCHF-kost, men det är kanske fel?

Ungefär 70 kcal/kg fettmassa och dygn brukar anges som ett värde på hur mycket energi kroppen kan ta ut.

Gäller detta även om man inte fastar? Om man äter för lite fett, men okej mängd protein, används också då det egna kroppsfettet?

mikaelj
0

Protein som en absolut siffra. Kolla upp "the ketogenic ratio" (beskrivs t ex i Lyle McDonalds bok The Ketogenic Diet, men informationen finns på nätet) om du letar) om du vill ha en mer ingående förklaring.

Menar du att kostfettet aldrig stimulerar fettförbränningen såpass mycket så att kroppen börjar ta av de egna fettdepåerna?

Kostfett i sig stimuleringar inlagring. Vad som händer när du äter mer fett (och därmed energi) är att du orkar göra mer och får en högre energiförbrukning, samt att fett ger en väldigt låg insulininsöndring jämfört med kolhydrater och protein. På så vis blockeras inte uttaget från fettcellerna lika mycket.

Men om något kommer fett snarare blockera kroppsfettsförbränning. Se det som en våg.

Jag trodde att man inte behöver räkna kalorier vid LCHF-kost, men det är kanske fel?

Mina åsikter:

Många säger att de kan äta mer energi nu än tidigare, vilket jag tror beror på graden av insulinresistens. Om du tidigare åt mycket kolhydrater blockerades fettutaget (= "lipolys") i hög grad. När insulinnivåerna sjunker till lägre nivåer höjs lipolysen, och därmed är det inte omöjligt att man kan äta mer energi. Det gäller om du alltså börjar få diabetes typ 2.

För alla andra: du minskar spontant energiintaget, dels för att du utesluter en stor grupp energigivare (50% kolhydrater) som du kanske inte ersätter helt med annat, dels för att protein mättar utan att ge blodsockersvängningar, samt till sist för att fett gör att du håller dig mätt längre och inte behöver äta lika ofta/mycket, särskilt mellan måltiderna.

Gäller detta även om man inte fastar? Om man äter för lite fett, men okej mängd protein, används också då det egna kroppsfettet?

Jag vet tyvärr inte hur siffran är framräknad. Det är inte heller bara att enbart äta protein, utan du måste dessutom styrketräna, hålla koll på vitaminer/mineraler/fetter, samt enbart göra det i en begränsad tid. Annars kan det gå ganska illa.

Se Lyle McDonalds "The Rapid Fat Loss Handbook" på http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

sarafg
0

En våg?

mikaelj
0

Som i en klassisk våg, mer av en gunga: det fett du äter behöver kroppen inte förbruka av sitt eget förråd, och tvärtom.

cream
0

Jag motsäger ingenting du säger mikael, jag har aldrig hört någon siffra över huvud taget (trodde inte heller det fanns någon!). Jag tyckte bara det lät skumt att man skulle kunna tappa lika mycket muskler på ett dygn som man normalt i bästa fall kan räkna med att lägga på sig på ett halvår om man styrketränar hårt.

Jag håller med dig om att 2500 kcal är mer än en basal förbrukning, men det är knappast orimligt, speciellt inte för någon som spenderar mycket energi på att leta mat (vilket borde vara en ganska naturlig aktivitet vid matbrist!)

Undrar lite vart du fått siffran 70 kcal/kg kroppsfett ifrån? Är det en studie, och isåfall är den studien gjord på normalkostare? Det brukar ju nämnas att insulin "låser fettlagren" i lowcarb-kretsar. Kan det inte tänkas att fettreserverna är mer tillgängliga på en ketogen diet?

mikaelj
0

Minns inte, och ja, det är ett rimligt antagande.

mikaelj
0

Tisdag 5 januari 2010: Styrketräning högrep

Skivstång F&S, inget nytt under solen.

Blodsockermätningar

Precision Xceed.

Torsdag
* 19.15: 2 msk Start, 1 dl kruskakli, 2 msk 1% kesella, 4 msk kokos, 2 msk solrosfrön
* 19.45: surkål, 100g 4% mjukost, 150g tonfisk, sriracha, ketchup
* 20.15: surkål, 100g 4% mjukost, 150g tonfisk, sriracha, ketchup
* 20.45: 2 msk Start, 1 dl kruskakli, 250g 1% kesella, 4 msk kokos, 2 msk solrosfrön

Fredag:
* 07.30: ½ dl mjölk, kaffe
* 09.00: 50 cl powerking light
* 11.00: 25 cl powerking light
* (16h fasta) 12.45: glukos 3,8 mmol/L; beta-ketoner 0,1 mmol/L
* 13.00: ½ dl mjölk, kaffe
* (20h fasta) 16.25: glukos 3,8 mmol/L; beta-ketoner 0,1 mmol/L
* 16.30: 10g EAA
* 16.30-17.30: träning
*** 17.35: glukos 5,6 mmol/L
**

Kommentar

Inga påvisbara ketoner i blodet, alltså inte ketos. För mycket kolhydrater, och för mycket protein (200+ på PSMF). Dricker mycket vatten, men jag tror inte att det påverkar blodets koncentration? Uttorkning används ketogen kost hos epileptiker just för att ge högre halt beta-ketoner.

Blodsockret lågt: 3,8 mmol/L.

Väldigt intressant, eftersom det är bra mycket lägre än mina tidigare fastevärden (uppmätta på lab) på 5,4 resp 5,6 mmol/L. Gissningsvis för att det togs innan 8, d v s kortisoleffekten. Höjdes rejält av antingen EAA eller träning. Tror träningen var den huvudsakliga orsaken.

mikaelj
0

Blodsocker efter måltid

18.30-19.30: (afterwork) två små tallrikar med pizzasallad, morot, kikärtor, torkad inlagd tomat
22.00: 150g tonfisk, 100g 4% mjukost, surkål, pepparsås, senap, sriracha
22.30-23.30: 500g kesella, 2-3 (eller 4? heh) dl kakao, ½ dl jordnötssmör, 250g keso
00.00: 2 msk start, 1 dl mjölk, någon matsked kesella, 1 dl kruskakli, kokos, solrosfrön, kanel
01.05: 5,9 mmol/L

Inget direkt blodsockerhöjande, fiber sänker upptaget och kanel ökar insulinkänsligheten. 5,9 mmol/L är ändå ett bra värde efter att ha ätit hela dagens energibehov. (2000 kcal kanske? eller mer?)

Skall göra ett glukosbelastningstest (75g druvsocker i 3 dl vatten) också.

sarafg
0

Jag läser nu Mc Donalds The Rapid Fat Loss Handbook, men greppar inte hur LBM och BF ska räknas ut. Vore snällt om du vill förklara.

mikaelj
0

Man kan inte räkna ut det, utan man måste mäta det med kaliper eller bodypod. Eller be någon göra en uppskattning från bilder.

mikaelj
0

Lördag 9 januari: Styrketräning

Spontan-Koloträff på Sportlife Almedal!

Räckhävning
* KV+10 kg x 5
* KV+20 kg x 3

Böj
* 60 kg x 8
* 100 kg x 5
* 100 kg x 4
* 100 kg x 3
* 90 kg: 3 x 5

Mark
* 90 kg x 5
* 110 kg x 2
* 110 kg x 1
* 140 kg: 2 x 1

Barrsänkning
* KV+20 kg x 10
* KV+20 kg x 10
* KV+30 kg x 8
* KV+30 kg x 6

Kommentar
Viktade övningar var riktigt kul!
Mina arbetsvikter i böj var som Lillens uppvärmningsvikter… Men, han tyckte att min teknik var fint & böjen djupa, så flugvikterna kändes helt okej ändå.

Efteråt gick vi i enad tropp mot Willys, där vi trängdes framför Kesohyllan (Kesoracket?). Bra början på dagen, och ett kul träningspass! Förvånansvärt bra trots att jag tränade igår.

mikaelj
0

Måndag 11 januari 2010: Styrketräning högrep

Åt kl. 21 igår, träning 19.30-20.30.
~2 dl mjölk under dagen, plus EAA kring träning. Gick förvånansvärt bra, trots över ett dygns fasta och lite klent med energi igårkväll.

Anna-fd-137kg
0

Vad i hela friden är det du äter? Kalkonlår? Först trodde jag att det var en gigantisk glass…

Fjallraven
0

Hehe trodde också det var en jättestor glass…Men låter mer logiskt med ett kalkonlår ;)

mikaelj
0

Japp, ett kalkonlår på trekvarts kilo!

Anna-fd-137kg
0

Jisses killen! Nu känns direkt ordet "stenålderskost" väldigt motiverat! :D Ha en skön helg!

yngwie
0

Jag är jätteimponerad av både prestationen i din träning och ambitionen i att föra anteckningar och publicera resultaten! Förstår att du inte har något värde i min bedömning av estetiken, särskilt när den inte är i fokus, men jag vill ändå säga att jag tycker att muskelbyggandet verkar passa din kroppstyp. Det ser kanonbra ut, jag associerar till indianstammens bäste jägare och krigare! Hoppas det inte gör något att jag fliker in med lite amatörfrågor (jag lovar att läsa på mer på egen hand också).

1. Finns det någon prestationsmässig innebörd i att minimera muskelvolym, mer än att det ger mer motor per viktenhet? Har det med kompositionen så att säga av vävnaden med hänsyn till blodtillförsel etc?
2. Jag tror att min egen kroppstyp passar bättre med mer volym, gärna med mer underhudsfett också, i alla fall något slags vikingideal jag fantiserar om. Vilken träningstyp skulle du rekommendera för att uppnå det? Hittade ingen illustrativ bild, men jag tror du kan tänka dig en sterotypisk viking, bred, med mycket volym över mage och rygg, gorillastuket nästan.
3. Anser du att ett sådant mål skulle kräva en träningsform som är onaturlig, för smal (inriktad) och/eller resultera i ineffektiva muskler?
4. Kan någon särskild kosthållning främja denna kroppsbyggnadstyp (inom ramarna för LCHF menar jag)?

JAUS
0

#181 En liten rättning bara, gorillor har inte mycket fett på kroppen det är bara muskler, en gorilla kan lyfta en bil utan problem. Vi människor är klena jämfört med våra kusiner aporna, ingen levande människa har skuggan av en chans mot en normal fullvuxen schimpans när det kommer till råstyrka. Däremot är de usla löpare jämfört med oss.

cream
0

#182 sen har vi också spjut, eld, pilbågar och knivar, för att inte tala om bilar och automatvapen.. vilka är en lika stor del av vår evolution som något annat!

Att jämföra en människa utan vapen, redskap eller fordon är som att jämföra en orm utan gift, ett lejon utan klor och tänder eller en elefant utan betar. Det vi saknar i råstyrka får vi igen mångfalt i och med vår teknologiska evolution, vilket vår (relativt) enorma hjärna tillåtit.

helvete
0

Vad gör du mer än äter och tränar? Låter trist. Varför har du franska citat?

JAUS
0

#183 Du har fått det om bakfoten, hjärnan växte sig stor först, långt senare kom vapnen. Människan behöver inga vapen för att jaga, det är endast bekvämare. Vi springer ihjäl våra byten tack vare vår kropp som anpassad för långdistanslöpning. Uthålligheten är alltså vårt riktiga "vapen". Se videon nedan för mer info.

cream
0

Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Spear

"Archeological evidence documents that wooden spears were used for hunting at least 400,000 years ago.[3] However, wood does not preserve well. Craig Stanford, a primatologist and professor of anthropology at the University of Southern California, has suggested that the discovery of spear use by chimpanzees probably means that early humans used wooden spears as well, perhaps five million years ago.[4]"

Vi kanske inte behöver vapen för att ha ihjäl en gasell men jag har svårt att tro att våra förfäder kunde nerlägga en vattenbuffel, mammut eller mastodont genom att sprigna den trött. Mycket mer troligt att dessa djur gick till motattack. Jag har svårt att se en människa slå ihjäl en tjur eller elefant med bara händerna.

Det du säger är ologiskt då det knappast behövs någon stor hjärna för att springa efter en gasell i 6 timmar. Då är det snarare en fördel med en liten hjärna, så att mer energi kan användas till själva löpningen.

mikaelj
0

#180 / Anna

Jisses killen! Nu känns direkt ordet "stenålderskost" väldigt motiverat! :D Ha en skön helg!

Haha, japp! Så få ingredienser som möjligt är vad jag strävar efter. Hålla det enkelt. Och tack!

#181 / yngwie

Jag är jätteimponerad av både prestationen i din träning och ambitionen i tt föra anteckningar och publicera resultaten!

Jag gör det mest för min egen skull. Måste hålla koll på vad jag gör för att kunna utvecklas!

1. Finns det någon prestationsmässig innebörd i att minimera muskelvolym, mer än att det ger mer motor per viktenhet? Har det med kompositionen så att säga av vävnaden med hänsyn till blodtillförsel etc?

Stora muskler kostar mycket syre. Jag vill inte se stark ut, jag vill vara stark. Därav noll hypertrofi-specifik träning.

2. . Vilken träningstyp skulle du rekommendera för att uppnå det? Hittade ingen illustrativ bild, men jag tror du kan tänka dig en sterotypisk viking, bred, med mycket volym över mage och rygg, gorillastuket nästan.

Låter som standard disco/beach-träning med bara överkropp, och i min mening helt förkastligt. Kolla upp "HST" (Hypertrophy Specific Training), om du det är vad du vill.

3. Anser du att ett sådant mål skulle kräva en träningsform som är onaturlig, för smal (inriktad) och/eller resultera i ineffektiva muskler?

Inte en aning.

4. Kan någon särskild kosthållning främja denna kroppsbyggnadstyp (inom ramarna för LCHF menar jag)?

Det handlar som vanligt om att äta mycket mat & näringstiming.

#184 / helvete

Vad gör du mer än äter och tränar?

Du menar de resterande 22-23 timmarna om dygnet? Det skriver jag inte om här, eftersom tråden handlar om träning.

Varför har du franska citat?

För att det är ett väldigt fint stycke. Titelmusiken till "Les Mondes Engloutis".

mikaelj
0

Fredag 15 januari - lördag 23 januari 2010: Livigno, Italien

Jag och fyra datornördar åker bräda. Sol och blå himmel hela tiden & toppenbackar.

http://ost.ath.cx/tmp/livigno10jan/2010-01-18/small-sdc11531.jpg

Efter att ha inspekterat frukosten beslutade jag mig för att fortsätta med ett mål om dagen:

http://ost.ath.cx/tmp/livigno10jan/2010-01-20/small-sdc11578.jpg

Eftersom de flesta äter tre gånger om dagen var middagen lite mindre än vad jag är van vid fick jag fylla på med lite extra. Mozzarella, ricotta och "köttiga bitar i gele":

http://ost.ath.cx/tmp/livigno10jan/2010-01-19/small-sdc11572.jpg

I slutet av veckan anordnades en picknick. Jag är inte den som är den, så det blev väldans massa mat det dygnet:

http://ost.ath.cx/tmp/livigno10jan/2010-01-21/small-sdc11592.jpg

Avslutning med en riktig italiensk pizza på kvällen. Jag drack mer vatten det dygnet än på två hela dagar! K som i kolhydrater som i kamel?

Sista åkdagen tog vi det lugnt efter lunchen:

http://ost.ath.cx/tmp/livigno10jan/2010-01-22/small-sdc11636.jpg

----

Åkte 9-15 varje dag med en stunds paus för lunch (för de andra, jag drack cappuccino eller Cola light). Stor måltid på kvällen för mig, de andra åt dessutom musli/bröd till frukost och spaghetti/lasagne till lunch. Inga problem med orken. Vid lunch är det pausen som behövs, inte energin från maten. Jag åt mig fullständigt proppmätt varje kväll och ändå ser det ut som att jag blivit av med mer kroppsfett. Om det kanske inte bara var muskler jag blev av med, i och med att jag inte styrketränade? :-)

Lördag morgon, sista dygnet (bussresan hem tar ~1 dygn), åt jag frukost, sedan ett äpple och en skål morotssoppa på kvällen. Under den tiden hade de andra ätit lunch och ylat om att få äta en varm middag. Dagen efter drack jag en kopp kaffe till frukost när de andra åt schnitzel & pommes. Först vid 18-tiden på söndag åt jag min middag: en helgrillad kyckling med kesella/majonnäs-dip, några skålar "musli" (fibrex/kruskakli) och en massa keso & jordnötssmör.

För mig känns numera den vanliga måltidsfrekvensen med tre till fem mål om dagen som om man inte skulle göra annat än att äta. Fascinerande!

----

Satte ett nytt trick också: 270 faceplant!

mikaelj
0

Måndag 25 januari 2010: Uthålighetsstyrketräning

Skivstång F&S

Onsdag 27 januari 2010: Styrketräning

Tidsbrist för att gå på Bollywood-utställning i stan plus träning imorgon. Halvt pass idag.

Böj

* Uppvärmning: 40 kg x 10, 60 kg x 8

Kommentar

Trodde att jag skulle tappa mycket av min styrka. Kanske inte i benen eftersom jag anstränger dem av att åka bräda (dock mycket mindre i år än förra året, tack vare rejält förbättrad teknik).
Istället har jag fått ökad bålstyrka/-stabilitet! Märktes tydligt i böj. Det är mycket statisk bålbelastning när man åker bräda, särskilt när man åker på skäret (slalom) i hög fart, snarare än att åka med styrfoten (= bromsa ned, i praktiken).

Kul (och aningens ovant!) att styrketräna igen!

JAUS
0

#186 Du har helt fel, en stor hjärna är nödvändig eftersom bytet är snabbare och kommer att springa ifrån dig så måste du ha förmågan att spåra och sätta dig in i hur bytet tänker. Denna förmåga har har hos oss utvecklats allt mer. Våra kroppar är faktiskt optimerade för långdistanslöpng. Människan jagade inte särkilt stora djur till en början faktiskt.

Jag tycker att vi flyttar denna diskution till denna tråd och lämnar Mikaels träningstråd i fred.

yngwie
0

Tack för svaren! Jobba på, alltid ovant när man är lite rostig, du får in snitsen snart igen.

mikaelj
0

Torsdag 28 januari 2010: Styrketräning

Lunchpass med en kompis idag! Fick låna av hans flytande magnesium. Det var bra mycket bättre än vanliga magnesiumblock. Jag hade på tummar och fingrar, skulle kanske haft lite även på sidan av tummen. Trots det kändes det ungefär som torkpapper, och det satt ordentligt på händerna. Med lite på kanten på tummarna blir det nog perfekt.

Marklyft
* 60 kg x 8

Böj
* 60 kg x 8

Barrsänkning
* KV + 20 kg: 5 x 10

Marklyft (igen)
* 110 kg: 5 x 5

Räckhävning
* KV x 5

Kommentar
I väntan på mitt beställda bälte byggde jag ett ghettobälte av ett rep och några spännen & band som låg i gymmet. :-) Gör inget att det satt lite obekvämt, för jag fick ju på en 20 kg-platta!
Viktade sänk- och hävövningar är riktigt roligt!

mikaelj
0

Här åker jag i vispgrädde (från 17 januari 2010).

mikaelj
0

Tisdag 2 februari 2010: Styrketräning

Lunchpass med en kompis. Agerade bänkpassare och lekte runt. Börjar närma oss varandras arbetsvikter på böj, så vi kunde köra varannat set.

Kroppsvikt okänd, troligtvis 72-76 kg.

Böj
* Uppvärmning 60 kg x 8
* 90 kg: 2 x 5
* 100 kg: 3 x 5

Barrsänkning
* KV+20 kg: 5 x 10

Räckhävning
* KV+20 kg x 2
* KV+20 kg x 3 (personbästa!)
* KV+20 kg x 3

Barrsänkning
* KV+40 kg x 5
* KV+40 kg x 6 (personbästa!)
* KV+40 kg x 4

Kommentar

Muhaha.

mikaelj
0

Kolesterol 2008/2009:

* total ~11

* LDL ~7

* HDL 3,4

* TG 0,8

Kolesterol januari 2010:

* total 5,8

* LDL 2,8

* HDL 2,6

* TG 0,68

Nästan lika höga HDL- som LDL-värden. Jag är stålmannen!

Fett dåligt för kolesterolvärdena? Pah!

Pasi
0

#195 Undrar vart alla LDL:er tog vägen. Kanske sitter de på dina kärlväggar?Flört

mikaelj
0

Eller i cellerna? Bevisligen behövdes de då, men inte längre. Jag är nöjd med att läkarna nu oroar sig över en sak mindre. Å andra sidan lät det på honom som om han trodde att jag var orolig, men eftersom jag inte var det började han inte tjata om statiner. Han reagerade inte ens på när jag beskrev hur jag åt. Bra bra!

Pasi
0

Hur är det med dina Thyroida-hormon nu då - har de också blivit bra?

mikaelj
0

Tror det.

mikaelj
0

Fredag 5 februari 2010: Styrketräning (barrsänkning, räckhävning)

Fick mitt dipbälte idag, Workhouse. Tidsbrist, som vanligt, tack vare massagen.

Räckhävning
* KV x 5
* +15 kg x 5
* +10 kg: 5 x 5 (ganska ostrikt från näsan på rep 4, lite mycket gungande sista vägen upp på rep 5)

Barrsänkning
* KV x 5
* +40 kg x 5
* +40 kg x 4
* +30 kg: 5 x 5
* +40 kg x 4

Kommentar

Kul kul kul! Lite mindre ork än i tisdags då 40 kg gick upp enklare. Sov lite för få timmar inatt, kanske berodde på det.

Många stora ögon som slet (nåja, viftade) i maskinerna när jag spände fast två 20 kg viktplattor. Bra för egot!

mikaelj
0

Måndag 8 februari 2010: Statistik dag 1

Blir det något så blir det. Lika bra att ha det dokumenterat, ifall att.

Träning
- (för mycket att göra på jobbet)

Mat
10-16:
* 1/2 dl 3% mjölk: 2,5kh 1,5f 1,5p
* 30g fibrex: 1,7kh 2,7p (räknar inte med proteinet i slutsiffran)

20.30-21:
* 30g fibrex: 1,7kh 2,7p
* MCT: 30f
* 50g creme fraiche: 17f 1,5kh 1,5p

* 3x185g euroshopper tonfisk: 105p 2,5f
* 1 msk tabasco: (?)

* 2 dl mjölkprotein: 60p

Totalt 168p 51f 7,5kh = 1161 kcal

Blodsocker kl. 21.30
Första mätvärdet var väldigt lågt, därav de andra mätningarna.

* sidan höger ringfinger: 2,9 mmol/L
* sidan vänster ringfinger: 3,8 mmol/L
* sidan vänster långfinger: 3,1 mmol/L

Enligt Dan Duchaine är gränsen för ketonproduktion 50mg/dl = ~2,77 mmol/L. Givet mitt vanligtvis höga proteinintag och förrgårdagens chokladtårta på kalaset mäter jag inte ketoner idag.

mikaelj
0

Tisdag 9 februari 2010: Statistik dag 2

Träning
Skivstång F&S

Mat
09.40: 1/4 dl 3% mjölk
11.30: 10g EAA
12.30: 10g EAA
13.30: 10g EAA
14.15: 30g Fibrex, 30g MCT
16.15: 1/4 dl 3% mjölk
17.20: 3x120g eldorado tonfisk = 82p; 40g smör = 32f; 2 msk tabasco
19.00: lite räkomelett, lite lax
00.30: 30g Fibrex; 120g eldorado tonfisk = 27p; 125g mozarella = 21p, 24f; 3 msk tabasco

Totalt 6kh, 163p, 89f = 1477 kcal (plus det från lax och räka, okänd mängd)
Eftersom jag delade upp måltiderna över dagen var jag hungrigare än vanligt på kvällen. Utan framförallt osten hade det varit en bättre protein- och kcalnivå.

mikaelj
0

Onsdag 10 februari 2010: Statistik dag 3

Träning
17.30-18.30: Skivstång F&S

Träningsvärk sedan igår, höger baksida lår ("hamstring"). Sänkte vikterna på böj och fokuserade på raka mark och bänk.

Mat
09.00: 1/4 dl 3% mjölk
10.45: 15g MCT
14.00: 30g Fibrex, 15g MCT
15.00: 1/4 dl 3% mjölk
17.30: 10g EAA
18.40: 10g EAA
19.30: 30g Fibrex, 17g MCT, 2xICA Tonfisk = 75p, 3 msk tabasco
20.00: 15g MCT, 430g Simmenthaler = 6,5f 51p
20.40: 90g tonfisk (i gelé?! italienare geléar allt!) = 12p, 1.5f; 27g CF = 9f, 0,5p 0,5kh

Totalt 5,5kh (plus det från tabasco), 160p, 80f = 1382 kcal. I verkligheten säkert någonstans kring 1400-1500.

Blodsocker kl. 19.20 (innan måltid)
Glukos: 3,8 mmol/L
Ketoner: 0,2 mmol/L

Läste någonstans att ketonnivåerna förblir låga vid lågt energiintag kombinerat med hård träning. Det borde vara vad som händer här, eftersom jag håller nere både protein- och kolhydratmängden och äter relativt mycket MCT-fett som ju skall göras om till ketoner ganska kvickt.

Annars förstår jag inte riktigt vad som händer. Efter tre dagar med ganska ordentlig kolhydratrestriktion då man definitivt skall kunna mäta upp ketoner (t o m i urin!) har jag knappt spår av dem i blodet.
*kliar sig i huvudet*

Pasi
0

Gissar att dina muskler bränner dina eventuella överskottsketoner - de har väl fått smak på sånt i sin energibrist.

Vad lite du äter!?

Jag drog ju själv ner matintaget i september (tror jag) för att spara lite pengar från kanske 4500kcal till runt 3500kcal. Någon fettminskning märkte jag inte, men nu ser jag definitivt att jag förlorat märkbart med muskelmassa för första gången på 3 år.
Så själv ska jag börja äta mer igen (och kanske köra igång träningen igen)… startade med frukost på över 4000kcal (bara blev så när jag åt medans jag läste).:D

mikaelj
0

Gissar att dina muskler bränner dina eventuella överskottsketoner - de har väl fått smak på sånt i sin energibrist.

Antagligen, men borde inte musklerna föredra fria fettsyror efter ett tag? Å andra sidan, när jag äter så lite energi kanske det bara räcker för att försärja hjärnan. Men det borde ändå vara liiite mer ketoner i blodet? Aja.

Vad lite du äter!?

Och tränar mycket! Några dagar till, vill verifiera en sak.

Jag drog ju själv ner matintaget i september (tror jag) för att spara lite pengar från kanske 4500kcal till runt 3500kcal. Någon fettminskning märkte jag inte, men nu ser jag definitivt att jag förlorat märkbart med muskelmassa för första gången på 3 år.

Det där är intressant. På så kort tid? Förbrukar du kring 4500 per dag, alltså? Jag vet att du har sagt att du är stor, men du måste vara enorm! :-)

Så själv ska jag börja äta mer igen (och kanske köra igång träningen igen)… startade med frukost på över 4000kcal (bara blev så när jag åt medans jag läste).:D

Hah, gott! Vad åt du då?

Pasi
0

Vad lite du äter!?

Och tränar mycket! Några dagar till, vill verifiera en sak.

Aha, vadå?

Det där är intressant. På så kort tid? Förbrukar du kring 4500 per dag, alltså? Jag vet att du har sagt att du är stor, men du måste vara enorm! :-)

Nä, ca 100kg - men kroppen förbrukar ju ungefär så mycket man äter; blir det överkott en tid så lagras det in som muskler och fett (hormonbalansen bestämmer) tills energiförbrukning motsvarar energiintag igen. Nu förbrukar jag mina 3500kcal, men med mindre muskler som följd… kanske inte så många kg mindre men ändå kännbart/märkbart.

Hah, gott! Vad åt du då?

En bottenlös pizza (direkt i gratängform) med passerade tomater, 400g mozzarella, 2-300g fet stark prästost, 3-400g tysk salami, lök, cayenne, oregano och smör. Det var tänkt till 2 portioner egentligen.

mikaelj
0

Schysst. Låter som mina monstermiddagar. Fast då äter jag bara en gång om dagen, förstås. :-)

Jag har funderat på att överäta på något som är väldigt lågkolhydrat och se vad resultatet blir. Har bara svårt att släppa en del mejeriprodukter och mina mumsiga grönsaker.

Pasi
0

#210 Samma här - älskar ju mejeri … men det blir perioder varje månad med bara kött, fisk och smör eftersom jag har så långt till affären (handlar 1-3 ggr / mån) och grädden bara håller sig ca 7-10 dagar. Normalt är mitt lilla grönsakslager slut då också, så det blir ren fakir (då mår man som bäst).

Jag åt visserligen lite mer salami och ost förut; men man kan säga att det blev ett enmåltidersdygn med ett litet 1000kcal mellanmål. Nästan som din måltidsmodell.Glad

mikaelj
0

Fredag 12 februari 2010: Statistik dag 5 (carbup)

Mat (del 1)
10.30: 1/8 dl 3% mjölk
13.45: 1/4 dl 3% mjölk, 1 babybelost
16.30: 10g EAA
18.25: 10g EAA, OGTT (75g Dextropur, 300 ml vatten)

SÖTT. Som att, ptja, dricka rent socker. Som det ju faktiskt var (nästan). I övrigt märkte jag inget särskilt. Som väntat, förvisso, även om jag blev lite besviken på att jag inte skulle börja svettas eller få panikångest, eller annat jag läst om vad folk som äter LCHF och sedan får i sig kolhydrater ju råkar ut för…

Träning
16.30: Skivstång F&S Johanneberg (Julia C - hyfsad musik, ingen taktkänsla :-))
17.30: Intensivgympa F&S Johanneberg (Ellinor A - bra musik, bra taktkänsla!)

Jag tvekade hela vägen från skivstångspasset till intensivpasset om jag verkligen skulle utsätta mig för det. Kände mig hyfsat mör redan, plus att mitt musiköra var helt förvirrat från att göra övningar i otakt till musiken. :-)

Började starkt med 80-talsmusik (Sandra?), Rammstein m.fl. Ett pass helt i min smak. Ungefär hälften in i passet började alla kroppsviktsövningar, som sidoplankan, plankan, armhävningar, cykla-på-golvet. Det var längesen jag var på ett intensivpass sist. Förut var det min huvudsakliga träningsform. Tyckte att jag hade tappat lite och blev lite putt. Sedan slog det mig att jag inte ätit något sedan igår, och att jag redan varit på ett träningspass som belastar ungefär samma muskler och muskelfibertyper. Det fick lite fart på mig. :-) Funderade ändå flera gånger på att kanske vila lite eller bara köra halva passet, men jag lyckades sätta mig själv på plats och fortsatte resten av passet. Det var ju ändå roligt!

Blodstatus
16.20: Glukos 3,9 ketoner 0,3.
19.25: (OGTT +1h) 7,5 mmol/L

Kriterierna för att ha normal glukosomsättning är <8,7 mmol/L 2h efter OGTT, alltså godkänt resultat redan efter 1h. Förvånande annars med lång fasta och så mycket träning… Kanske lite fusk, rentav.

Mat (del 2)
Ultimate Diet 2.0-riktlinjerna på 60 kg LBM (75g kroppsvikt, dvs 20% kroppsfett) och 14g/kg ger 720g. Riktlinjerna är 12-16g/kg, medan Dan Duchaine/BODYOPUS rekommenderar 16g/kg, punkt. Valde mittenvärdet och en konservativ mängd kroppsfett för att vara på den säkra sidan och ha lite marginal.

20.00:

* Råraka A (mat): 500g grovriven potatis, 1 dl BakePro, 3 äggvitor.
Ovanpå 270g tonfisk, 3% rhode island och piri piri-sås

* Råraka B (efterrätt): 500g grovriven potatis, 1 dl Protec vanilj, 3 äggvitor.
Ovanpå ~100g lågkalorisylt och 250g minikeso

Jag får revidera min syn på potatis. Det mättar oerhört mycket mer än vad jag minns. I stekt form smakar det dessutom bra!

21.00: 4 dl mild lättyoghurt med kanel = 16kh
22.00: 6 skivor polarkraft extrem med lättkesella/kanel/sötströ = ~70g kh

Kände mig lealös i kroppen, särskilt benen, vid 21-tiden. Jag chansar på att potatisen började sätta in. Lite svårt att somna senare på kvällen. Viss huvudvärk, trots 1,5l mineralvatten under kvällen. Magen full med mat! :-)

Totalt: 355g kh.

Jag är lite tveksam på om det går att få in allt glykogen på så kort tid som 30 timmar (lördag kväll), så att det inte bara blir palmitinsyra av allting (eller vad är det egentligen som händer med det som inte lagras in?).
Å andra sidan tas det upp även under sömnen, så den riktiga sifran är nog närmare 35 timmar. Kanske får fortsätta in på söndag förmiddag.

Pasi
0

Eh, vad håller du på med?
Viktväktarna?

mikaelj
0

Det kändes inte rätt att gnälla på Ultimate Diet 2.0 / BODYOPUS utan att ha provat det.

Jag undrar om jag alls tar upp något av potatisen/brödet jag äter, med tanke på hur mycket bakterierna i magen verkar äta upp. Flatulens, javisst. Det är nästintill löjligt mycket. Tur att det bara är idag kvar, får själv huvudvärk. :-)

Magen fungerar väldigt annorlunda jämfört med när jag äter som jag brukar. Och så är jag konstant sömnig.

mikaelj
0

Lördag 13 februari 2010: Statistik dag 6 (carbup)

Kolhydratsräkningen fortsätter från igår. Håller nere fettmängden, och protein kommer på köpet, så jag räknar inte det separat.

Mat
08.00: 114g bröd = 60kh; 2 dl havregröt, 1 dl mjölk, 2 dl yoghurt = 51g kh => tot. 466g kh
10.45: 7 dl yoghurt = 28g kh => 494g
11.45: 58g bröd, 1 dl mjölk => 530g
13.00: 400g grönsaker+sås = 15g => 545g
14.00: 1 dl stekt havregröt, 42g messmör => 585g
18.00: 1 kg potatis, 150g tonfisk, 200g lättsylt => 745g
20.00: 60g bröd, 2 dl mjölk, 1/8 kg potatis => 805g
22.00: 1 kg potatis (+keso, lättsylt, 1 dl proteinpulver), 1 dl mjölk => 970g
23.45: 60g bröd, 4 dl mjölk => 1020g kolhydrater

Kommentarer
Hur är det ens möjligt att bli så gasig? Polysackaridnedbrytande enzym nedreglerade i botten? Det kändes som att bakterier åt upp allt jag fick i mig. Rårakorna kanske inte blev tillräckligt tillagade i stekpannan? Goda, förvisso!

Gick utan problem över min (konservativt) beräknade kolhydratmängd. Med avrundningsfel, fett och protein borde det blivit kring 5000-6000 kcal från fredag kväll. (å andra sidan blir det bara 2500 kcal/dag, eftersom jag ju fastade fram tills dess på fredagen. hrm… inte så mycket till överätning egentligen?)

Hungrig konstant, trots att jag äter hela tiden. Eller tack vare? Gör det eftersom litteraturen rekommenderar att man äter ofta för att hinna få i sig mat i samma takt som det tas upp av musklerna. Särskilt som glykogensyntesen fort saktar ned. Hursomhelst, att äta hela tiden är inte optimalt för mättnadskänslorna. Samt att jag var väldigt sömnig.

Ingen direkt överätningskänsla som jag kan få annars, d v s att musklerna spänner. Återstår att se hur det känns imorgon (söndag) på styrketräningen! (till skillnad från veckans tidigare pass som varit till för glykogentömning)

mikaelj
0

Söndag 14 februari 2010: Statistik dag 7 (styrka)

Ingen viktskillnad från fredag kväll, och jag såg likadan ut också - inte ens plufsigare. Som jag misstänkte lagrades väldigt lite av potatisen in som muskelglykogen. Undrar om det dessutom "drog med sig" en del av de andra kolhydraterna?

Böj
* 95 kg: 2 x 5
* 100 kg: 5 x 5

Bänk
* 70 kg: 2 x 6
* 75 kg: 4 x 6

Kommentar

Var rentav tröttare och svagare än vanligt. Anledningen att jag ändå klarade (lite mer) än vad jag brukar är för att jag hade 5-7 minuters setvila, till skillnad från 1-2 minuter… Inte helt illa för att vara ett träningspass, förutom att det tog nästan dubbelt så lång tid. :-)

Så jag blev alltså inte starkare, heller. Eftersom jag vill utvärdera det på riktigt får jag göra om det med någon kolhydratkälla jag garanterat vet tas upp. Tillbaka till ritbordet!

mikaelj
0

För några månader sedan sedan vägde jag 72. Nu väger jag 77 kg. Det känns inte helt rimligt att jag överätit med 45 Mcal under den perioden, och om jag nu har gjort det, så har fettet placerat sig på ställen jag inte ser.

Märkligt.

eva-
0

men nu har du ju käkat kolisar o de binder extra vatten. hur vet du om det inte är en del vattenvikt?

mikaelj
0

Nix, inte vattenvikt: jag väger lika mycket på fredagen som idag, efter söndagens kolhydratätande - verkar som att det inte lagrades i någon omfattning. Dessutom borde det mesta ha försvunnit redan av gårdagens två träningspass.

Pasi
0

#216 Hm - undrar om vi kanske kan dra slutsatsen att en diet som inte är artriktig troligen inte ökar prestationsförmågan, trots all propaganda om att så skulle vara fallet?Flört

mikaelj
0

Nja. Jag skall göra ett försök till, eftersom det ju inte verkade ha tagits upp.

Huvudsakligen ris, en del pasta och lite bröd. Och tro't eller ej, det är inte särskilt roligt med kolhydratuppladdningarna, eftersom jag måste begränsa både fett och fruktos. Utöver att jag är hungrig & sömnig hela tiden.

Allt för vetenskapen!

mikaelj
0

Måndag 15 februari 2010: Statistik vecka 2, dag 1 (vila)

Väldigt trött, på grund av alldeles för lite sömn från gårdagen. Hungrig mest
hela tiden. Åt MCT under dagen för att förhoppningsvis öka ketonnivåer.

Mat
08.00: 125g 1% kesella, kanel = 4,5 kh
09.00: 1/5 dl mjölk 3% = 1 kh
11.35: 15g MCT
13.00: 15g MCT
14.00: 125g 1% kesella, kanel = 4,5 kh
16.00: 15g MCT
tot. 30p, 47f, 10kh

18-22:
26g majo = 20f
125g moz = 21f 24p 1kh
210g ägg = 22f 26p
30g smör = 24f
133g cheddar = 40f 30p

svamp = 1kh
26g majo = 20f
tonfisk = 37p

133g 10% ost = 13f 40p
26g majo = 21f

90g simmenthaler = 11p
30g CF = 10f, 1kh

doublepro choklad = 90p
100g cf = 34f, 3kh, 1p
tot. 225f, 259p, 4kh

Totalt: 272 gram fett, 289g protein, 14 kh = ~3700 kcal

Kommentar

Småmåltider funkar inget vidare. Bättre med en riktig måltid att äta vid ett tillfälle. Väldigt mycket energi, totalt sett, men det mättade ändå inte. Lagad mat, och mat som man kan tugga verkar vara rätt recept. Visst, det går snabbare att få i sig småplock (var som sagt hungrig igår), men det motverkar paradoxalt inte hungern.

Lite för mycket fett på en gång också, så en del av fettet (kanske även proteinet) jag åt togs inte upp.

mikaelj
0

Tisdag 16 februari 2010: Statistik vecka 2, dag 2 (träning/glykogentömning

Efter att ha funderat på varför jag får så låga ketonnivåer har jag tittat igenom mitt intag av citronsyra (E330). Drack en Powerking Sugarfree (25cl), vilket jag skall lägga av med helt ett tag framöver.
Äpplesyra skall tydligen inte påverka något. Förhoppningsvis är EsaPro citron OK.

Fortfarande hungrig & trött, men bättre än igår. Imorgon är det nog som vanligt igen.

Träning
11.30-12.30: Skivstång F&S. Bra & glad ledare, hyfsad musik, bra övningar.
18.30-19.45: Skivstång kondition F&S. Bra styrkedel. Konditionsdelen (15 45s/15s-intervaller) var kanske lite för mesig. Räckte till för att helt göra slut på energin i låren, så syftet uppnåddes.

Förhoppningsvis är träningen på rätt nivå (3x16) för att förbruka muskelglykogen samt leverglykogen, för att dels möjliggöra superkompensationen senare i veckan, och dels för att framkalla ketos snabbare (via låg mängd leverglykogen). Får se om det lyckas. Tre dagar brukar anges för någon som inte tränar alls, och i BODYOPUS görs det på en dag (fast med bl a metformin och insulin). Gör eventuellt en mätning imorgon. Har några B-ketonstickor kvar.

Samtidigt minns jag från 2008 när jag började med lågkolhydratkost att jag svettades aceton i någon vecka, men att det tog ett bra tag innan jag kom dit. Då åt jag 600g köttfärs med ost och majonnäs varje dag i en vecka eller så. Antagligen också dryck med citronsyra, men jag är osäker. Sedan slutade det, och det har inte kommit tillbaka. Har läst att andra gången man går in i ketos får man inte samma överskott. Hmm.

Mat
09.20: 1/4 dl mjölk = 1kh, 25 cl powerking
11.30: 10g EAA
13.00: 240g tonfisk = 55p, 105g ost = 10f 30p, 40g majo = 32f, tabasco
15.00: 2 msk turkisk yoghurt = 3f 1kh 1p, 1/4 dl mjölk = 1kh
20.15: 67g ost = 20f 17p
20.40: 475g 20% köttfärs = 95f 95p, 100g ost = 30f 25p, 60 CF = 20f 1,5p 1,5kh
00.00: 100g 10% ost, 55g cheddar = 42p, 25f

Totalt: 237f 338p 5kh = ~2900 kcal

Alldeles för mycket protein, igen. Och fett, verkar det som, men framförallt proteinnivån är onödigt hög. Tonfisken och osten.
Hrm. Lite mer kolhydrater i form av surkål kan nog vara en bra avvägning ändå -- att äta mycket protein motverkar ju också ketos… Och är dyrt, och slösar på miljön.

mikaelj
0

Onsdag 17 februari 2010: Statistik (vecka 2, dag 3)

Mat
09.25: 1/4 dl mjölk = 1kh
12.25: 34g CF = 10f, 1kh, 1p; kanel
14.00: 1/4 dl mjölk = 1kh
15.00: 34g CF = 10f, 1kh, 1p; kanel
16.40: 34g CF = 10f, 1kh, 1p; kanel
18.00: 200 ml kokosmjölk = 36f, 6kh, 6p

= 10kh, 68f, 10p = 692 kcal

20.30: 280g ägg = 29f 36p; 400g surkål = 6kh; 165 ml kokos = 4kh 14f; 55g smör = 44f; 26g majonnäs = 20f; 50g CF = 17f, 1kh, 1p; 125g moz = 21p, 24f 1kh; 100g 10% ost = 10f 30p; 39g CF = 13f, 1p, 1kh; doublepro = 30p; 30g CF = 10f, 1p, 1kh

= 14kh, 181f, 120p

Totalt 24kh, 249f, 130p = 2857 kcal

Inte riktigt nöjd hungermässigt. Blev dessutom hungrigare av att hatta med CF-kanel-rörorna under dagen. Utesluter det framöver.

Övrigt
Missade träningen. Var så uppe i hackandet.

mikaelj
0

Torsdag 18 februari 2010: Statistik vecka 2, dag 4 (glykogentömning)

Skönt att vakna utvilad.

Träning
18.30-19.30: Skivstång F&S. Gisela S, Johanneberg. En del fria vikter, mycket axelplågande.

Mat
08.00: 3/4 dl mjölk
12.00: 1/4 dl mjölk
16.20: 15g Fibrex
17.00: 50g 1% kesella

= 7,5kh 3f 6p

20-21:
160g CF = 54f 4kh 4p
350g surkål = 5kh
50g smör = 40f
150g 10% ost = 15f 45p
350g ägg = 37f 45p
60g creme blå (16p, 39f) = 9p 23f
doublepro = 30p

= 9kh 169f 133p

Ovanstående var uppdelat på två omeletter med två sorters ostar, samt en portion DoublePro choklad med CF.

Totalt 17kh 172f 139p = 2172 kcal, fördelat på 3E% kh 71E% f 25E% p.

Bra måltid! Precis lagom nöjd. Var oerhört hungrig på eftermiddagen, därav Fibrex och Kesella.
Rätt sätt är (av dagens måltid att döma) att vräka på med så mycket fett som möjligt och hålla nere mängden proteinrika livsmedel (proteinet hänger med ändå). Då verkar jag landa ungefär rätt. Kolhydratmängden kunde varit lägre. Det här borde vara lagom för ketos, antar jag.

Övrigt
Fortfarande ont i vänster handled. Vila nästa vecka.

Vikt 74,8 - 75,5 kg (olika beroende på fot) efter träningen, innan kvällsmåltiden. Någorlunda representativt att jämföra med efter kolhydratladdning.
Jag är nog nära nedre gränsen för lagrat muskelglykogen. Morgondagens pass tar det sista, även om det antagligen inte finns särskilt mycket kvar att ta av.

Dagsformsbild efter träningspasset innan maten… något matt.

Pasi
0

15g Fibrex?
Du försöker minimera testosteronnivåerna antar jag?Cool

mikaelj
0

Mmm, sockerbeta…

mikaelj
0

Fredag 19 februari 2010: Statistik vecka 2, dag 5 (carbup del 1)

Mat (del 1)
08.00: 10g EAA
09.40: 1/4 dl mjölk
12.00: 1/4 dl mjölk

Träning
16.30-17.30: Skivstång F&S Johanneberg, Julia C. Noll taktkänsla i vanlig ordning. :-)
17.30-18.30: Intensivgympa F&S Johanneberg, Ellinor A. Samma pass, så lika bra. Sarah Walker (Chuck)-lookaliken där igen.

Intensivgympan kändes verkligen tung! Ont i handleden, så alla armhävningar fick göras på knogarna. Många sidolyft, planka-fast-flytta-på-händerna, cykla på marken, etc. Verkligen jobbigt.

Ett typiskt intensivpass:

* uppvärmning
* "syretopp": upphopp/froggies/blandade skutt - till för att få upp pulsen, och den går verkligen upp
* styrketräning: armhävningar, olika varianter på situps, stödja sig på armbågarna och flytta fötterna, etc. riktigt tufft!
* syretopp
* styrketräning
* syretopp
* nedvarvning/stretch

I omklädningsrummet såg en kille att jag åt EAA ur min teststickeburk och frågade var det var. Stackarn fick en lång utläggning om (i tur och ordning) EAA, MPS, PF, GNG och LCHF. Han borde tänkt efter innan han frågade mig…

Mat (del 2)
Köpte på mig 1 kg basmatiris. Praktisk kolhydratkälla. Väldigt gott ihop med tomatsås, tonfisk och kesella.

16.30: 10g EAA
18.30: 10g EAA, 100g druvsocker (=> 100g)
19.45: glas mjölk, 100g semmelbröd, färskost 4% (=> 160g)
20.00: 150g ris, tonfisk, chilisås, kesella (= 300g)
20.30: glas mjölk, 100g semmelbröd, färskost 4% (=> 360g)
20.45: 40g semmelbröd, 3 dl yoghurt, 150g polarkraft extrem (=> 475g)
21.30: 2 dl yoghurt (=> 480g)
22.00: glas mjölk, 40g semmelbröd (=> 510g)
22.45: 40g semmelbröd (=> 530g)
00.00: glas mjölk, 35g semmelbröd (=> 555g)

Plus protein och fett blir det kring 3000 kcal.

Övrigt
Kolhydrater känns i vaderna först. Ungefär som träningsvärk. Senare på kvällen blir jag dåsig. Magen mår bättre av ris och bröd än (antagligen otillagad) potatis.

Min spontana fundering om kolhydratladdning är att det inte är värt det. För mycket hunger, för lite mättnad, för mycket krav på glykogentömning. Den här mat- och träningsplanen gör det lite mer komplicerat. Antagligen har jag för dålig disciplin helt enkelt. Å andra sidan har jag nog inte heller samma mål med min träning och kost som målgruppen. Jag föredrar att kunna styrketräna som vanligt och fortsätta äta god mat under helgen.

Nåväl. 1000g är målet för helgen, men jag behöver energi för att driva runt mig själv också. Så det kommer nog bli mer? Får se hur det slutar.

Pasi
0

Undrar vilken skada all bildad AGE gör för hälsan, muskelbyggandet och motoriken (borde nog bildas ganska mycket med såna enorma kolhydratladdningar)?
Misstänker att man aldrig forskat i ämnet.

mikaelj
0

Jo, jag gissar det också. Skall bli intressant att se hur det faktiskt känns imorgon. Än så länge är det inget särskilt. Tanken är att man skall vara starkare & uthålligare med kolhydrater.

Återstår att se…

mikaelj
0

Lördag 20 februari 2010: Statistik vecka 2, dag 6 (carbup del 2)

Inte så mycket att orda om. 556g slutade fredagen på.

Mat
09.00: 2 dl havregröt, 2 dl mjölk, 1 dl yoghurt => 660
10.45: 2 dl mjölk => 670
12.55: 3 dl mjölk => 685
13.55: 150g ris, ½ burk ICA-tonfisk, ½ burk kesella, chilisås => 810
14.45: 77g polarkraft extrem => 848
15.15: 92g semmelbröd => 890
16.00: ½ burk kesella, 4 dl yoghurt => 910
17.00: 3 dl mjölk => 925
18.00: 37g semmelbröd, kesella => 945
19.45: 1½ dl ris => 1035g
20.00: 145g semmelbröd, kesella, 3 dl mjölk => 1125
21.00: 120g semmelbröd, 3 dl mjölk => 1200
21.30: 77g polarkraft extrem => 1238
22.00: 2 dl yoghurt
00.00: 77g polarkraft extrem, 2 dl yoghurt => 1292

Mättnaden från kolhydrater är verkligen konstig.

Mängden borde med råge räcka för fullständig glykogenfyllning.

mikaelj
0

Söndag 21 februari 2010: Statistik vecka 2, dag 7 (styrka)

Lite halvdåligt med sömn, desvärre. Kan inverka träningen negativt. Tränade 12-13, så det kan dessutom ha varit lite för tidigt på dagen? Plus att jag tränade hårt på fredagen också. Orättvist, men det borde ändå ge en fingervisning.

Mat
11.30: 150g polarkraft extrem, messmör => 1400

Böj
* 90 kg x 5
* 105 kg x 5
* 105 kg x 3
* 105 kg x 3
* 107,5 kg x 2 - kändes enklare än 105?
* 110 kg x 1
* 112,5 kg x 2 - fällkniv på sista!
* 115 x BZZT - gick att använda ställningen att lasta av vikten på.

Bänk
* Uppvärmning: 50 kg x 8
* 80 kg x 4
* 90 kg x 2
* 95 kg x 1
* 97,5 kg x 1
* 100 kg x BZZT

Kommentar

Lång vila mellan seten idag igen, som förra veckan. 3-6 minuter. Sitter fortfarande fast på samma ställe i bänkpress. Kanske borde göra fler singlar på 95-97,5? Böj vet jag inte riktigt hur långt ifrån jag var, eftersom jag bara har maxat en gång tidigare (120 kg på Koloträffen på Sportlife Backaplan). Det kändes ändå rätt bra.

Märkte hursomhelst ingen skillnad av en glykogenladdning och överätning. Och därmed var det experimentet avslutat!

mikaelj
0

Tisdag 2 mars 2010: Styrketräning (böj, mark)
12.15-12.50

Extra många vilodagar sen senaste träningspasset för att få ordning på handleden. Nu är den bra igen!

Böj
* 102,5 kg x 3 + fail på väg uppåt
* 102,5 kg x 1
* 100 kg x 2

Marklyft (tumlås, pronerat)
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 90 kg x 5
* 120 kg: 5 x 5

Kommentarer

Böj: Gav upp i förtid. Bålpartiet (magen) är den begränsande faktorn. Ser jag tilbaka på tidigare träningspass verkar jag ha blivit mycket klenare, t ex 14 februari 2010 med 5x5 på 100 kg. Förvisso >= 5 minuters setvila, men ändå? Jag undrar svagheten beror på.

Mark: En annan övning som också kräver bålstabilitet, dock mer åt ländryggen än magen som vid böj. Här verkar jag istället ha blivit starkare? Förvillande faktor är att jag använde tumlås, dock är det en förbättring från ett nästan identiskt pass 18 december 2009 där jag bara orkade 120 x 3 + 4 + 4 + 3 med tumlås. Det var dessutom ett kvällspass där jag vanligtvis är starkare.

Så… magen har blivit klenare och ryggen har blivit starkare? o_O

mikaelj
0

Lördag 6 mars 2010: Styrketräning (böj, fika, bänk, småprat, mark, rh, bs)

Mini-Kolo-träff! Skuggan, Sam (Wesaft), Lillen (Ekman), O_Wao, Numse på Sportlife Almedal.
Nu får vi börja ha träffarna på Friskis & Svettis, för det var mitt sista friträningskort…

KV = ~75 kg

Böj
* 90 kg x 5
* 100 kg: 5 + 5 + 3 + 2 (långsamma) + 3
* 105 x 1
* 90 kg x 4
* 90 kg: 2 x 5 (stången längre bak på ryggen)
* 105 kg x 1
* 90 kg: 6 + 5

Bänk
* 80 kg: 5 x 5 (-1 rep på sista setet) (personbästa)

Mark (med tumlås)
* Uppvärmning: blandade tekniklyft på 40 kg, 60 kg x 8
* 130 kg: 5 (personbästa) + 5 + 3

Räckhävning
* KV x 5

Barrsänkning
* KV + 40 kg x 3

Kommentar

Lite uppstyckat med vila och prat mellan seten, inte strikt 5x5. Det var bra att jag utmanade mig i bänk och mark, för jag klarade ju det! I övningar där fail inte gör något är det lika bra att lyfta tungt. Det kändes som att jag skulle kunna klara av tyngre vikt på 5 rep i de första seten marklyft, hade nog även kunnat öka lite i bänk.

Fick hjälp av Wesaft i böj: provade att lägga stången längre bak på ryggen.
Gav mer stabilitet och tar mer på benen än på bålen. Skall nog fortsätta med det upplägget. Kändes bra!

Efteråt kaffe hos Sam (Mölndals bästa kaffe! snygga figurer också) med Ekman å Skuggan. Trevlig pratstund om, hrm, fett och Cordain-boken på soffbordet.

Paleo/lågkolhydrat blir allt vanligare även bland byggare/styrketränande! Tror CrossFit är till del att tacka för det.

Lite mer prat, men å andra sidan kan man få lite hjälp av andra som ser hur man gör. Ett riktigt kul pass, som dessutom hade en finfin transportsträcka på cykel i sol & blå himmel.

Toppenbra början på helgen!

Anders-S
0

Många som levt länge på lågkolhydratkost får i det närmaste nära-dödenupplevelser av den minsta brödbit eller godisbit.  Det finns beskrivet i trådarna efter storhelgerna.  Själv får jag blodtrycksstegring och näsblod om jag äter 100% kolhydrater, t.ex. en grönsakstallrik med mycket kokta morötter och rotfrukter.

Har du någon förklaring till varför du eller andra som tränar cykliskt ketogent med periodisk kolhydratladdning inte blir lika sjuka?

mikaelj
0

Jag tror att de inte hinner anpassa sig, vilket i praktiken betyder att deras intolerans mot stärkelse/glukos inte hunnit nedregleras lika mycket.

I regel har jag inga problem med stärkelse heller, om man ser till normala mängder. Nu var det ganska överdrivet mycket. :-)

mikaelj
0

Så här såg mitt andra set marklyft 130 kg x 5 ut.  Viss utbuktning i svanken.

Jag klarar säkert högre vikt vid samma repetitionstal. Frågan är hur mycket?

Pasi
0

#237 Tycker du kan börja använda benen lite merGlad…. sänka rumpan (kolla grabben i blå byxor i bakgrunden) och titta uppåt (underlättar) - sen är det bara att suga in luft, spännabuken och pressa upp axlarna mot taket (jag säger inte att du gör fel, men det kanske kan göras bättre; tro inte att jag själv gör det bättre… är ju urdålig på marklyftTungan ute).

När diskarna i ryggen börjar skjuta iväg åt alla håll, då har du nåt gränsen.;-)

Har du gjort nåt diagram över din utveckling?

chilisalsa
0

Håller med Pasi även om inte jag heller är riktigt bra på marklyft.

Har haft problem med ryggen en del och då är faktiskt marklyft en bra övning rätt utförd. Det verkar som du bara fokuserar på vad killen med kameran säger, och ändå blir det inte så nära det borde vara. Du ska istället fokusera på en sak. I princip ALL vikt bör vara på hälen vilket automatiskt leder att rumpan måste ner och stången kommer nära (kasar), och man pressar mer med benen samt sätet, och att ryggen sparas. När jag känner att det inte riktigt funkar brukar jag prova att lyfta barfota och fokusera på hälen.

Såg något annat klipp från sidan och där var det ganska tydligt att du lyfter ganska mycket  med ryggen Flört

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
0

Här är en kille som gör typ alla fel (240kg) och inte fokuserar på att lyfta med hälen, trots strumpläst…

http://www.youtube.com/watch?v=kFBIei_2eZ4&feature=related

Och här en som gör det bra med samma vikt.

http://www.youtube.com/watch?v=t8CTyj9KajI&feature=related

Medarbeterare på Kost

fatsdomino
0

Vad är ditt bästa resultat på en 10-veckors period när det gäller nedgång av din fett procent och uppgång i antal kilo muskler på denna kost??

mikaelj
0

Pasi & chilisalsa,

Jag håller vanligtvis bättre form än så, just för att jag inte annars lyfter så tungt. Det är väldigt nära min gräns för vad jag klar. Det är en del fuskande som jag annars inte hade gjort, som att lyfta med ryggen. Bara det att jag använder tumlås säger en del om hur tungt det är.

Skall se om det kan hjälpa mig något att lyfta barfota. Det har jag inte provat innan.

Inget diagram över min utveckling. Vore kul att göra någon gång. Problemet är att det är så många variabler som skall passas in i diagrammet: vikt på stången, antal repetitioner, antal set och inte minst setvila (som jag helst håller minimal). Det blir svårt att visualisera över tid i ett diagram. Särskilt setvilan har jag inte dokumenterad.

fatsdomino,

Inte en aning.

JAUS
0

Jag lyfter 120 kg 3 rep med vanligt överhandsgrepp, kanske ska prova tumlåsgrepp och lägga på några extra kilo. Smärtar det greppet mycket?

mikaelj
0

Om du med "grepp" menar handen känns det mindre, eftersom en större del av belastningen hamnar på tummen. Å andra sidan lyfter du mer, så nettoeffekten blir att händerna tar mer stryk. Mest tummen.

JAUS
0

Ok, vad är fördelen gentemot alternerat grepp (en hand över och en under)?

mikaelj
0

Bättre färdighet i överhandsgrepp. Praktiskt vid t ex frivändningar. Dessutom tror jag att det övar underarmarna bättre än vid mixat grepp.

JAUS
0

Ok, ska prova det nästa träningspass.

mikaelj
0

Lördag 13 mars 2010: Styrketräning (böj, mark, bänk, bs, rh)

Fortfarande trött och snuvig sedan förra lördagen. Vad är det för muppigheter min kropp håller på med?

Böj
* 60 kg x 8
* 100 kg: 3 + 3
* 107,5 kg: 2 (personbästa) + 1
* 110 kg x 1

Bänk
* 40 kg x 8, 60 kg x 4, 75 kg x 2
* 82,5 kg: 5 + 5 + 5 + 4 + 4 (personbästa)

Mark
* 60 kg x 8, 90 kg x 4
* 120 kg x 2
* 135 kg: 3 + 2 + 1

Barrsänkning
* KV x 10
* KV+35 kg: 5 x 5 (-1 rep på sista setet)

Räckhävning
* KV x 5
* KV + 10 kg: 4 + 3

Kommentar

Först efter 5x5 i böj kändes det som att jag var uppvärmd. Knas.
Gjorde ett försök på 95 kg i bänk, men fastnade i slutet på sp. Tog ut mig tidigare.
Marklyft var väldigt tungt, inte helt nöjd.
Högsta 5x5 (nästan) på barrsänkning (tidigare gjort 5+6+5 på +40 kg).
Räckhävning också tungt, dock förväntat eftersom det var i slutet.

Överlag, ptja… Bra böj, bra bänk, bra bs. Funkar!

mikaelj
0

Torsdag 18 mars 2010: Marklyft, räckhävning

Vaknat innan klockan ringer två dagar i rad, helt utvilad. Hurra!
17.30-18.15, fastande mage.

KV = ~75

Mark
* 60 kg x 8 + RH KV x 5
* 90 kg x 8 + RH KV x 5
* 100 kg x 5 + RH KV x 5
* 100 kg x 5
* 135 kg: 5 + 1 + 5 + 1

Räckhävning
* KV+7,5 kg x 5
* KV+10 kg x 5
* KV+10 kg x 5
* KV+12,5 kg x 4
* KV+15 kg x 1

**Kommentar
**För omväxlings skull var det någon som också drog mark när jag var där. Inte nog med det, det var dessutom en tjej!

Bättre än förra och förförra gången på mark. Helt okej på räckhävning, tror jag, för jag är inte helt säker på vad jag brukar ta där.
Utmattningspass och lång vila kan funka för progression.

mikaelj
0

Tisdag 23 mars 2010: Styrketräning (böj, bänk, barrsänkning)

Tidig träning (~11).

Böj
* 92,5 kg: 5 x 5
* 105 kg: 2 x 2

Bänk
* Uppvärmning: 40 kg x 8, 70 kg x 4
* 82,5 kg: 5, 5 (lätt!), 5, 5, 4

Barrsänkning
* KV: 2 x 5
* KV+36,25 kg: 5, 5, 5, 5, 4, 3

**Kommentar
**Böj: +2,5 kg i arbetsvikt! Mindre på max sedan förra veckan (annan fokus). Kändes ganska lätt.
Bänk: Andra setet kändes väldigt lätt. Lade upp stången igen och tittade så att vikterna var kvar. Kul känsla! Totalt sett +1 rep sedan sist. Kände mig lite yr efter sista setet. Direkt över till…
Barrsänkning: +1,25 kg! Fler set för att kompensera missen på sista rep i 5x5.

Ett riktigt bra pass!

mikaelj
0

Söndag 28 mars 2010: Styrketräning (böj, bänk, bs, mark, rh)

Koloträff på Sportlife Backaplan.

Böj
* 95 kg: 5 x 5 (personbästa)
* 107,5 kg: 3 (personbästa)
* 107,5 kg: 2
* 112,5 kg x 2 (personbästa)

Bänk
* Uppvärmning: 40 x 8, 70 x 4
* 82,5 kg: 5, 5, 5, 5, 4 (+ lyfthjälp upp på femte)

Barrsänkning
* KV x 5
* +37,5 kg: 5, 4, 3, 3, 3
* +45 kg x 1 (personbästa) (nääästan två - fastnade precis i slutet)
* +50 kg x 1 (personbästa!)

Mark
* 120 kg x 5
* 135 kg: 3, 1, 1
* (sumo) 120 x 1
* (sumo) 70 kg x 1, 1, 1, 1

Kommentar

Bänk: Pepp och teknik med en kompis. Kul!
Bs: Sämre än förra gången, fast +1,25 kg i vikt och att bänken precis innan kändes tyngre. Hyfsat resultat i arbetsvikterna ändå, alltså. Kul att prova max.
Mark: Mer teknik. Provade på sumo och barfotamark. Behöver arbeta på det. Slutade hellre tidigare än att riskerade korsryggen. Kanske borde göra mark på en annan dag än böjpassen…
Rh: Inte helt oväntat var det knastungt. Dessutom ganska ofokuserad.

Efteråt kebabsallad med extra kött & extra sås på samma pizzaria som förra gången. Bra ställe.

Ett bra pass!

…. notera reklamen. :-)

mikaelj
0

Söndag 4 april 2010: Styrketräning (böj, bänk, rh, bs)

Kolopass på Almedal. Höll på att somna hela vägen dit. Piggnade till när jag satte mig i stolarna i lobbyn och började snacka med resten. 
Några 1RM-försök. Räckte tyvärr inte hela vägen upp, även om det var väldigt nära!

Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 90 kg x 2
* 100 kg: 5 x 5 (personbästa!)
* 110 kg x 3 (personbästa!)
* 115 kg x 2 (personbästa!)
* 122,5 kg: miss
* 122,5 kg: miss

Bänk
* Uppvärmning: 50 kg x 6
* 85 kg: 5 x 5 (personbästa!)
* 100 kg: miss

Räckhävning
* KV x 9
* + 15 kg: 3 x 3

Barrsänkning
* + 51,25 kg x 3 (personbästa!)

Kommentar

Fail på böj i läget där det är 135 grader från låren till golvet. Bänk var inte heller mer än någon centimeter kvar. Båda övningarnas arbetsset kändes förvånansvärt lätta, särskilt bänken. Med färre arbetsset kanske det går vägen. Jag märkte definitivt skillnad när jag gjorde barrsänkning på max idag jämfört med sist då jag även hade arbetsseten med.

Räckhävningen var jobbig och tung. Vilket är synd, eftersom det är en väldigt bra övning som jag borde göra oftare…

Alltid kul att träna ihop med andra!

mikaelj
0

Lördag 17 april 2010: Styrketräning (böj, bänk, bs, rh)

Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 90 kg x 4
* 107,5 kg: 5 x 5 (minus 1 rep på set 3) (personbästa)
* Utgång + ihopklämd i botten: 140 kg

Bänk
* Uppvärmning: 40 kg x 8, 70 kg x 4
* 88,5 kg: 5 x 5 (minus 1 rep på sista setet) (personbästa)

Barrsänkning
* KV = 80 kg
* +40 kg x 4
* +65 kg x 2 (personbästa)
* +37,5 kg x 5
* +70 kg x 1 (personbästa)
* +37,5 kg x 5

Räckhävning (hemma efter passet)
* KV x 10
* KV x 10

Filmer & bilder
88,5 kg i bänk? Japp! Notera extravikten framför kompisens fot :-)

Video på 70 kg x 1 (+1 fail) barrsänkning.

Kommentar
* Böj: Kände mig rädd inför de första seten. Det var tungt. Riktigt tungt. Tekniken är avgörande märker jag i efterhand, eftersom serien blev 5, 5, 4, 5, 5. Alltså är det inte brist på styrka, utan koordination av kropp & sinne.
Möjligtvis var det för mycket optimism involverat när jag kände på 140 kg och tyckte att jag nog kunde gå ned åtminstone lite. Och lite till… Sedan låg jag där i botten och kom ingenvart.

Var dessutom bekymrad över mina ben eftersom jag precis börjat cykla, och hade cyklat 10 km kvällen innan och 15 km precis innan träningspasset. Gick finfint ändå!

* Bänkpress: Fick fast 0,5 kg-vikterna. Lagom ökning. Här är det, till skillnad från böj, musklerna som tar slut. Till nästa gång behöver jag placera stången längre ner mot fötterna; som det är nu lyfter jag nästan ovanför huvudet vilket troligtvis gör att jag blir svagare än nödvändigt.

* Barrsänkning: He he. Trots att 65 & 70 var aningens grunda. Men ändå. He he. He.

Slutbetyget på passet blir jättebra!

mikaelj
0

Lördag 24 april 2010: Styrketräning (böj, bänk)

Mycket träningsvärk i latissimus dorsi, axlar och underarmar sedan i torsdags. Träningsvärk i lår och vader av att stå på jobbet. Några timmar för lite sömn inatt. Solen skiner.

Planen är 110, 90 och 40. Hade en föraning om att jag hade träningsvärk i precis fel muskler för att genomföra det.

Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 90 kg x 4, 2
* 110 kg x 3
* 110 kg x 2
* 110 kg x 2
* 110 kg x 1

Det här var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig…

Bänk
* 80 kg x 5
* 90 kg x 5
* 90 kg x 4
* 90 kg x 3
* 90 kg x 3
* 95 kg x 2
* 100 kg x 1 (personbästa!)
* 105 kg x F -- kom upp till SP åtminstone, inte helt illa.

Yay! Numera bänkar jag tresiffrigt. Arbetsvikterna var det (som väntat) sämre med.

Barrsänkning
* KV x 5

…sedan orkade jag inte mer, ens på kroppsvikt. Hu. Axlarna gör ont.

Böj
* 110 kg x 1
* 110 kg x 2
* 110 kg x 1

… bara för att det är så kul att böja.

Övrigt

Som väntat var jag inte helt återställd. Inte helt dåligt ändå. Ett personbästa blev det åtminstone och därmed har jag nått ett av mina delmål!

mikaelj
0

Tisdag 27 april 2010: Styrketräning (mark, militärpress, räckhävning)

Personbästa: militärpress (5x5), räckhävning (5x5), mark (3RM)

16.15-18. Tidsbrist igen!
KV=82 kg

Mark
* Uppvärmning: 70 kg x 5
* 125 kg x 5
* 125 kg x 5
* 125 kg x 5 - pump i underarmarna
* 125 kg x 5 - tung sista
* 125 kg x 5
* 142,5 kg x 3 - tappade ryggen lite på sista och stannade vid 3. tumlås.

+10 istället för +5. Gick strålande, utan tumlås dessutom. Kände mig stark. Fick tekniktips i mark av en instruktör: upp med axlarna och rumpan samtidigt. Förstår nog faktiskt hur han menar den här gången.

Militärpress
* 50 kg x 5 - högerarmen hängde inte med
* 50 kg x 5 - fot bak, dålig form
* 50 kg x 5
* 50 kg x 5
* 50 kg x 5 - lätt. djupt andetag på vägen upp, andas in ned. stor skillnad.

Räckhävning
* Uppvärmning: KV x 5
* 11,25 kg: 5x5 - upp till hakan på varje. bra känsla.

Militärpress
* 60 kg x 1 + en som fastnade vid ögonhöjd, fortsatte till isometrisk fail

Övrigt

En liten hockeykille gick fram till mig och började prata. Trevligt filur. Duktigt stark dessutom, mindre än mig och har reppat på 130 i böj. Tävlingstränat tidigare. Inspirerande.

Jag hade troligtvis klarat fler set i alla övningar. Känner mig oförskämt fräsch. Träning skall vara nedbrytande och karaktärsdanande!

Progressionen fortsätter.

mikaelj
0

Söndag 2 maj 2010

mikaelj
0

Söndag 2 maj 2010: Styrketräning (böj, bs, bänk, curl)

Personbästa: böj (5x5), böj (2RM > förra 1RM), barrsänkning (1RM), barrsänkning (5x5)

Koloträff på Almedal med 944RS, Anton, Largoplz, Madame, Mathiasåelin, Poxeman, Rickard, Skuggan och tsp. Förhoppningsvis alla.
Gjorde bs- och curldelen av F5-testet för skojs skull. Biceps är inte min starka sida!

Böj
* Uppvärmning: 60 kg x 8, 90 kg x 4
* 110 kg: 5 x 5 (personbästa! +2,5 kg)

Förra veckan (med träningsvärk) gjorde jag 3, 2, 2, 1 på 110 kg, så jag var nervös inför den här. Obefogat.
Ansiktet var lika rött som tröjan, naturligtvis.

Barrsänkning
* KV x 27-och-nästan-en-helt-utsträckt (tangerade personbästa)

Bänk
* 90 kg x 2 sedan fail

Inte jättelistigt att börja bänka direkt efter maxningen innan, kanske.

Curl
* 40 kg x 3 (KV/2)

Barrsänkning
* 40 kg x 5
* 40 kg x 5
* 75 kg x 1 (personbästa +5 kg)
* 40 kg x 5
* 40 kg x 5
* 40 kg x 5 (personbästa +2,5 kg)
* 80 kg x F -- åkte rakt igenom

Böj
* 122,5 kg x 2 + fail vid SP (personbästa! +2,5 kg och +1 rep!)

Äntligen har jag efter en svacka kommit upp i & passerat mitt tidigare personbästa på 120 kg x 1 från 2009-10-31. Här finns möjlighet till mer. Kände mig jättestark! Progressiv 5x5 har gjort oerhört mycket för min viktvana och allmänstyrka.

Övrigt
Supernöjd med hur det gick i böjen! Barrsänkningen (5x5) var inte så oväntat eftersom jag inte hann trötta ut musklerna med bänk, sedan kom 1RM som en rolig bonus. Snart KV x 2 där!
… och förstås en riktig trevlig träff! Det blir sån trevlig stämning när man tränar med ett gäng människor som är lika engagerade som en själv och tar sin träning på allvar. En toppenavslutning på helgen!

mikaelj
0

Åhå, dags att uppdatera lite här.

Tisdag 15 juni 2010: Styrketräning: böj

Knäböj
* 20 kg x 10
* 60 kg x 8
* 90 kg x 5
* 100 kg x 3
* 110 kg x 2
* 120 kg x 1
* 125 kg x 1
* 135 kg x 1 personbästa!
* 140 kg x 0

Söndag 20 juni 2010: Styketräning (mark, rh)

Träning på SATS Värnhem/Malmö med en kompis.

Marklyft
* 20x?, 60x8, 80x5, 100x3, 120x2
* 142,5 kg x 5
* 147,5 kg x 5
* 152,5 kg x 5 -- wee! tyngsta femman hittils.

Tumlås sista två rep på 152,5 kg. Kände mig riktigt stark här, hade kunnat dra upp 155 tror jag.

Jag hade nog kunnat göra dem snyggare… fast det var ändå "helt okej" sade ögonvittnet. Åtminstone inte skadligt.

Räckhävningar
* KV x 10 (KV=82 kg kanske?)
* KV x 5
* +10 kg x 5
* +10 kg x 5
* +10 kg x 5
* +15 kg x 5
* +20 kg x 4

Kändes toppen i axlarna! Underbart. Det var ett tag sedan jag kunde köra så tungt.

mikaelj
0

Söndag 4 juli 2010: Styrketräning (mark, rh, bs)

Kom in till Turion, och kom på att det inte bara var ett böjrack som saknades, utan något sorts rack överhuvudtaget! Planen var just att böja idag. Får bli en annan dag.
En tjej stod och böjde. Hoppade in mellan för skojs skull.

Sedan gick jag över till marklyft. Konsten att lyfta upp tunga vikter, ställa ned dem igen, utan att faktiskt flytta på dem. :-)

Mark
* 75 kg x 8, 85 kg x 6, 100 kg x 3, 120 kg x 3
* 140 kg x 1
* 145 kg x 4 - Aha, man måste alltså ta i när man lyfter? Glömde helt av vad jag höll på med och ställde ned stången.
* 150 kg x 5 - Bättre!
* 160 kg x 5 - Bäst!

Ålrajt. Tekniken? Njae. Kanske, kanske inte. Behöver lyfta mer med benen.
Jag måste spänna magen. Nu skriver jag ner "spänn magen!" på nästa uppslag i min träningsdagbok. Och nästnästa.

Men! Istället för att bli butter tog jag ett steg tillbaka, tänkte på "160 kg marklyft med trill" och hur det lyftet kändes, log för mig själv och hoppade vidare till nästa övning. Där det också skulle sättas nya rekord.

Räckhävningar, pron. (KV = ~83 kg)
* KV x 10
* +10 kg x5
* +15 kg x 5
* +20 kg x 5
* +30 kg x 3½ - Yeah! Kändes finfint i axlarna också.

Barrsänkningar
* KV x 10
* +20 kg x 5
* +30 kg x 5
* +40 kg x 5
* +50 kg x 4,5 kg - Djupare än vanligt! Styrkan är kvar trots uppehållet. Topp!

Allmänt

Jag är mycket starkare och har mer muskler än någonsin förr. Självförtroendet för att klara bra mycket mer finns där. Dessutom syns små förändringar på kroppen hela tiden, som att jag utöver mina lår dessutom har lite muskler på underbenen. Resultaten syns både på skivstången och i spegeln.

Känns rätt gôtt faktiskt!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.