Huskur mot förkylning?
Har nu varit ordentligt dålig i över tre veckor och än ser det inte ut att ge sig, har mycket hosta och slem i lungorna, har lock och värk i öronen, huvudvärk mm
Har varit till läkaren som skrev ut kortisonspray, men efter 7 dar så känner jag inte nån större skillnad. Har aldrig förr varit så dålig av en förkylning, de första två veckorna hade jag till o med feber som jag annars nästa aldrig får. Enda positiva är att jag verkar gå ner i vikt av eländet :)
Någon som har nån bra huskur att dela med sig som inte innehåller honung som jag nu använder för halsen? Känns som att det söta hjälper till att lösa slem, men kanske finns nåt annat som funkar lika bra 

Varmt vatten med pressad citron - gurglas och sväljs så hett det går.
Klassisk huskur mot krupp, förkylningsastma & liknande:
(Ha allt nedanstående till hands innan, vattnet ska vara HETT)
Fyll handfatet med kokande vatten (tekokare?)
Tillsätt ev några droppar mintolja (apotekets) e dyl
Häng en större handduk över huvudet och håll så tätt du kan mot handfatskanten
Andas djupt ut och in så länge du står ut
Ta en paus och svalna av.
Kör igen
Upprepa tills vattnet svalnar eller du storknar
Man får väldigt fräsch hy på detta, dessutom.
Brutalt men väldigt effektivt mot typ slem i bihålor och bronker
Fabricati diem, pvnc!

Jag tycker att det brukar kännas bra att dricka nåt varmt, som the. Det löser slemmet lite. Undvik mjölkprodukter då de är slembildande.
Vitlök, C-vitamin och echinacea brukar ju användas mot förkylning.
Jag brukar gurgla whiskey ibland när jag har ont i halsen… :) man måste ju inte svälja den.
Jag blev förtjust i ingefärsdricka häromkvällen. En bit ingefära som strimlades och lades i kokande vatten 1-2 minuter och med en skvätt citron. Sötning om man vill. Tyvärr kan jag inte säga om det har någon reell hjälp annat än att det känns friskt att dricka, det är ganska starkt.
#1 Först grattis till tidningsreportaget.
Det du beskrev med handfatet känner jag igen från min barndom. Men minna gjorde så här. Kokade vatten på spisen och hade i kamomill blomma, sedan la hon den stora kastrullen på bordet och vi böjde huvudet över, samt hela huvet och kastrullen var täckt med en stor handduk. När vattnet blev för kallt, satte vi kastrullen på spisen igen.

Naturvetare som jag är tror jag EGENTLIGEN inte så mycket på huskurer, men jag har en favorit som jag brukar kurera mig med, mest för "känslans" skull :P
fFick receptet från nån hemsida för flera år sen, hittar inte länken nu…
(man kan "dosera" efter tycke, jag har skrivit hur jag brukar göra i kursiv)
Du behöver:
-ingefära
-färsk lime
-honung (enligt originalreceptet, men nu för tiden sötar jag med pyttelite stevia, sötning kan nämligen behövas för smakens skull!)
Gör såhär:
Fyll en kastrull med kallt vatten och lägg i en bit ingefära (med skal på, tvätta innan)
Jag brukar hyvla i ca 3 kubikcentimeter ingefära i 2 liter vatten.
Låt koka upp och stormkoka sen utan lock tills halva vätskan återstår. Ta av katrullen från värmen. Riv i limeskal och pressa i limesaften, rör om.
Jag brukar ta 1/2 lime till 2 l vatten.
Sila och söta med valfri sötning. Njut!
Detta ger en stark och värmande dryck som man (enligt källan) ska dricka minst 1/2 liter om dagen av i ett par dagar för att bli av med förkylningen :) jag häller i mig 1 liter/dag utan problem, supergott om man gillar ingefära! Som sagt, jag tror inte direkt på dess "helande krafter", men det känns onekligen bra, och jag tror att psyket kan påverka den fysiska hälsan mer än man tror ^_^
(Edit: haha MimLan hann före mig medans jag skrev :P)

#4 När jag var liten fanns det någon sorts kamfer att köpa på apoteket, samma starka lukt som i tigerbalsam, som användes till ovanstående. Kamomill är nog lindrigare att andas in.
Fabricati diem, pvnc!
Låter som bra tips, ska testa :) tack så mycket.

IngelaZ - berätta hur det gick sen!
Fabricati diem, pvnc!
Och krya på dig, Ingela!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
För oss som INTE tror på skojiga huskurer - Bromhexin, säger jag bara.
Bromhexin är precis samma saksom Bisolvon, bara billigare.
På burken står det, ytterst vilseledande: "Vid tillfällig kortvarig hosta med segt slem" - det innebär faktiskt att du kan äta de här tabletterna när och varsomhelst du får detta sega slem - i halsen, i näsan, i lufrören…wherever…Det behöver inte vara hosta inblandad alls…
Den stora fördelen framför sprej av olika sorter är ju att tabletterna kommer åt inifrån och överallt.

törs man så kan man prova nässköljning. Man blandar saltlösning av ljummet vatten och salt och sköljer näsa + bihålor med detta… Det tar bort baciller och salt är decinficerande…

Jag brukar köra den där med varmt vatten och handduken. Det brukar hjälpa lite. Jag brukar ha pepparmyntsolja i.
Pepparmyntsolja kan du doppa lite på en tuss och ha när du ska sova också.
Annars: te gjort på salvia och timjan. Salvia och timjan är antiflamatoriska.
Massor med vitlök i olika former.
En varm dusch eller ett bad med eteriska oljor i som pepparmynta, kamfer eller liknande.
Skölja näsan… inte alls trevlig:/ men funkar. Gör koksaltlösning som du sedan sköljer igenom näsan med… det här tar också bort alla baciller i bihålor och sånt. Beskrivning tror jag finns på apoteket.
Gurgla halsen med alkohol innan du går och lägger dig.
Borsta tänderna offta.
Sova mycket.
Det är alla jag kan komma på just nu. Krya på dig!
Annars kan du nog få lite bättre mediciner om du går till läkaren igen. Cochillana etyfin är effektivt mot slem och hosta… Eller nåt annat effektivt slemlösande.

Något som har hjälpt vår familj i flera år - att slippa förkylning/Influensa - är Homeopatmedicinen Influenzinum D-12. Jag har köpt den av en homeopatläkare, men finns kanske på Hälsokosten. Det är piller som man skall ta i förebyggande syfte 1 g/veckan, men är även bra som akut hjälp.

Koka upp vatten och häll ner en slatt whisky. Behövs inte så mycket whisky ifall du inte gillar det, men ger en skön lindring.
Jo jag har testat Bromhexin men det fick jag klåda av och molipect som läkaren skrev ut blev jag darrig av, fick hjärtklappning och illamående.
Det är därför jag försöker hitta lite bortglömda huskurer som kanske hjälper 
Det hjälpte faktiskt med varmt vatten och handduk. Hade lite kvällsörtte med pepparmynta som jag slängde i nåra påsar av. Det öppnade upp i näsan och jag började må lite bättre. Gick också lättare att hosta.
Känner till mykoplasma, min systerdotter har haft det. Men då brukar man ha torrhosta utan slem. Får väl vänta nåra dar till och se hur det känns.
Tack för alla tips 
Oleum Basileum
Blandning som köps på Apoteket. (oljor av pepparmynta, eukalyptus, kajeputo, vintergröna, enbär och kryddnejlika *läser*)
Fungerar bra på kudden och säkert också i hett vattenbad. =)
när fläderbusken blommat över bildas svarta bär. man kan ta en deciliter bär två deciliter rent brännvin, låt det stå och dra nån vecka. sen kommer förkylningen, då tar man en liten sup. vips så är man frisk igen.
det stämmer ibland iallafall.

Det går tydligen någon attans seg förkylning just nu, det är många som blir sjuka länge. Jag fick en härlig dubbelinfektion med både segviruset och streptokocker, så jag hade det inte så roligt ett par veckor. Och jag gick upp under tiden jag… 
#17 Fick du klåda av Mollipect också? Det innehåller också bromhexidin. Samt efedrin, vilket är anledning till att man blir speedad och darrig. Men det vidgar luftrören också, så kan man stå ut med hjärtklappningen hjälper det rätt bra. Ta halv dos?
Cocillana är mer däremot hostdämpande än slemlösande. Och tvärtemot Mollipect blir man luuuuuugn och fiiiiiiiiin av det morfinliknande ämnet - vilket samtidigt gör det lättare att sova! 
En del svär vid Echinea eller Kan Jang, men Kan Jang innehåller socker.
Själv gillar jag också ångtipset, och nässköljning om näsan är täppt. Men glöm inte att ha lite salt i näsvattnet, annars svider det!
#20 är inte helt säker på att jag reagerade på själva bromhexin, klådan kan ju va av annan orsak, däremot så kände jag av molipect men skulle säkert funka att ta halva dosen. Dock tyckte jag inte att det gav någon vidare effekt.
Ångtipset var bra, kändes som att det hjälpte och jag har börjat bli lite bättre nu, men visst är det en attans seg förkylning.
Hej, Jag hopps du är bättre i förkylningen nu.
När jag får hnsta så tar jag på mig mitt smycke som består av Grön Aventurin och efter ett par dar så mäker jag skillnad. Jag slipper strokna av hosta men får ändå upp slem fast jag hostar mycket mindre. Prova så får du själv se.
Det verkar säkert som en saga att man kan bli hjälpt av en sten men det funkar verkligen. Det fins många stenar som hjälper not olika åkommor.
Andra stenar som hjälper är T.ex. Röd jaspis eller Sodalit mot svallningar.
Kattöga mot Hemorojder.
Hälsingar från Minett.
Ops. förlåt mig. Jag såg inte att det var så längesedan du skrev ditt inlägg. Men jag hoppas verligen att du blev helt bra från din envisa förkylning och att du belv av med ditt slem.