Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4629 ggr
Million
0

Million

Bakgrund:

Jag kom i kontakt med LCHF första gången för ca 1 år sedan. Min pappa åt LCHF och gick ner ordentligt. Jag och många andra suckade och skakade på huvudet åt kosten.. sen såg jag ju själv skillnaden.

Efter det har jag inte funderat mer över LCHF.  Men pga problem med magen som bara blivit värre och värre har jag bestämt mig för att prova. 28 mars 2009 startade jag. Och sen dess har magen faktiskt fungerat perfekt.

Fick en del övergångsbesvär: sendrag i vaderna (har fortfarande ibland), yrsel, svaghet, mens i nästan 3 veckor.. Men nu känns det stabilare!

Jag trodde nog inte själv att jag skulle bli LCHF:are när jag började misstänka att kolhydrater var dåligt för magen. Jag skulle bara dra ner ordentligt men så hamnade jag här på forumet. Skrattande Dessutom har jag alltid älskat fett (och alltid varit smal som en sticka, samband?) så jag trivs jättebra med att äta såhär.

Jag är lakto-ovo-vegetarian, jag äter alltså ägg och dricker mjölk. Eller ja, jag dricker inte mjölk egentligen, jag äter mjölkprodukter. :D Äter inte fisk, skaldjur, kött.

Dagsform:

60 kg (20 april, har inte vägt mig sen dess), Midjemått 68 cm. Tidigare var jag nog lika smal men magen var så uppsvullen så midjemåttet låg ofta runt 72.

Styrketränar 2 gånger i veckan, försöker klämma in 1-2 andra pass också (core, body pump, pilates eller spinning).

Mentalt är det lite svajigt, idag känns det bra men igår var jag tveksam till att fortsätta med kosten. Tack för pepp!

Mål:

Det primära målet är uppnått, att magen ska må bra. Det sekundära målet är att få en grymt snygg kropp. (Vilket innebär några kilo upp i muskler, ev några fettkilon mindre.) Hoppas på bättre resultat än om jag skulle träna på kolhydratkost. Förhoppningsvis kommer jag lägga upp före- och efterbilder någon gång..

nobban7
0

Målet uppnått på mindre än två månader - inte illa! Grattis!

Pasi
0

Du kanske skall överväga att börja äta även lite fisk, skaldjur och kanske tom kött? Ger fin kropp med mycket muskler, du vet!Flört

Million
0

Ja, det tog väl ca 5 dagar. Helt fantastiskt. Glad

Stämmer säkert men det känns inte som ett alternativ för mig. Tack ändå Skrattande

Million
0

"Mentalt är det svajigt", jag låter ju som ett psykfall.. Skrattande

Ska beställa nytt proteinpulver nu, funderar på vad som är skillnaden mellan whey 80 och 100? Förutom att det är mycket mindre kolhydrater i 100..

Nu när jag ändå skriver kan jag berätta att jag ätit wienerbröd och druckit sherry idag.. dekadens! Och dessutom tog jag en cigg också, jag som nästan aldrig röker.. Sen gick jag på bodypump på kvällen, svettades som en gris och kände att jag kompenserade lite grann för mitt osunda leverne.. hehe. Intalar mig själv att kolhydraterna inte gjorde så stor skada eftersom jag gick och tränade.

Million
0

Fick ganska mycket träningsvärk av bodypumpen så det tog nog mer än jag trodde.. Idag blev det 60 min på gymmet, kunde öka på en hel del vikter. Tycker faktiskt att jag börjar se skillnad på min kropp också. Speciellt armarna syns det på, har alltid haft små pinniga armar men nu är det allt lite bulor på dem. Skrattande

Osäkerheten som jag hade förra veckan (när jag t.o.m. funderade på att börja äta kolhydrater igen) är som bortblåst. Jag känner att det här är rätt för kroppen.

Beställde proteinpulver idag, blev whey 80. Kikade lite på EAA också men det förstod jag mig inte riktigt på.

Vecka 30 ska jag åka på sol- & badsemester, planen fram till dess ser ut ungefär såhär:

Fram till v. 28 tänkte jag äta som jag gör nu, inte superstrikt. Träna styrka 2-3 gånger i veckan och kondition 1 gång (utöver mina dagliga promenader)

Vecka 28 och 29 tänkte jag dra ner riktigt mycket på kolhydraterna, träna styrka ca 1 gång i veckan och öka till 3 konditionspass eller nåt sånt.

Skulle jag kunna åstadkomma en liten minideff? Skrattande

Pasi
0

Jo, det är ju normalt lättare att gå ner i vikt då man drar ner på kollisarna…..men jag kallar det inte deff utan sund livsstil.Flört

Million
0

hähä ja det stämmer nog Skrattande

Men eftersom jag inte behöver gå ner i vikt utan bara vill få bort lite fett ändå, så kanske det kan kallas deff iaf. Eftersom syftet är att få väldefinierade muskler :)

Jag skulle iofs kunna dra ner ännu mer på kolhydraterna redan nu, skulle säkert bara vara en fördel, men jag tror inte att jag skulle kunna stå ut så länge utan mejeriprodukter. Blir ju en hel del ägg då. Men 2 veckor klarar jag lätt!

Pasi
0

Hehe, jag har aldrig träffat nån som menat att de vill få mindre muskler så de sagt "gå ner i vikt"…utan det brukar vara fett de vill bli av med.Flört

Jag testade att ta bort grädden med tanke på pollensäsongen….och redan efter några dagar känns det ganska naturligt att inte vräka i sig grädde (är annars en mejeriälskare), utan ta smör/bea istället till köttet och fisken. Ost har jag ju svårt att släppa, men det har nog mindre negativ verkan och framförallt mindre kollisar.Tungan ute

Million
0

Nej det är klart att det är fett de flesta vill bli av med. Fast nu skrev jag iofs att jag inte behöver gå ner i vikt, jag vill ju bara bli av med lite fett (och upp i vikt av muskler) fast jag redan är smal Skrattande

Kan ju försöka dra ner så gott det går, prova mig fram lite. Det kanske är lättare än att från ena dagen till den andra göra massa goda saker "förbjudna". Kan ju vänja mig av med det gradvis istället.

Fast lite synd om sambon blir det eftersom han får laga all sin mat själv.. Obestämd

Funderar lite på det här med proteinpulvret, det är ju insulinhöjande.. och dessutom blandar jag det med yoghurt & grädde. Skulle det vara bättre att blanda med vatten?

Tänkte äta pulvret i några veckor framåt och sen när min "deff" (Oskyldig) börjar så slutar jag med det. För annars kanske det blir svårt att öka fettförbränningen?

Million
0

Dagsform:

62,4 kg (ökning med 2,4 sen 25:e maj)

Midja 72 cm. Har alltså ökat 3 cm. Skrikandes Säkert pga allt skräp jag åt runt midsommar. Bara att ta nya tag!

Magen är helt ok. Förutom omkretsen :P

Träningen gick skitdåligt förra veckan, kände mig svag och illamående och fick verkligen anstränga mig för att orka lika mycket som gången innan. Kan säkert också ha att göra med att jag åt för mycket kolhydrater veckan innan och fick lite omställningsbesvär igen?

Gymmade igår och det gick över förväntan. :) Trots att det gick så dåligt 3 dagar tidigare kunde jag nu öka en del vikter och orkade så pass mycket att jag kommer öka nästa gång igen.

Om några dagar börjar jag min vegetariska fakir eller vad man ska kalla det, tänkte hålla mig till ägg och majonnäs och kanske lite spenat. Och så ska jag köra fler konditionspass och längre morgonpromenader.

Million
0

Dagsform:

Midjan är tillbaka på 69. Skrattande Måste varit vatten. eller uppblåst eller nåt.

Gick på bodypump i morse, det var nog mitt bästa pass hittills, trots värmen Glad och igår var jag på spinning för första gången på länge, svettigt. men kul!

Jag har kommit in i en period där det känns som att jag kan träna hur mycket som helst Glad

Million
0

Min "äggdeff" går bra.. halva dagarna. Skrattande Det blir så tråkigt att äta enbart ägg så jag kan inte hålla mig från andra saker. Blir mer sugen på sånt som jag inte borde äta  än vad jag hade blivit om jag inte försökt mig på det här.. så som det brukar bli när jag försöker "förbjuda" något.

Orkar inte bry mig så mycket, det handlar ju inte om att jag behöver gå ner.

Träningen går riktigt bra, tycker det är skönt att träna nästan varje dag för då känns vilodagarna skönare. :)

Förändring: Imorgon tänkte jag prova lite tonfisk. Kanske. Kanske fegar ur, men jag vill prova. Har inte ätit fisk på 7 år.

Om en vecka ska jag bjuda min pappa på lunch. Vad ska jag bjuda på? Han ska just börja med LCHF (för andra gången) och jag vill ju såklart bjuda på något som är så gott att han aldrig vill sluta…

Därför borde det vara något som 1) är sjukt gott 2) gärna är en omgjord kolhydraträtt, för att visa att man inte behöver sakna något och 3) är vegetariskt eftersom jag inte kan tillaga kött. Skrattande

Pasi
0

#12 Alla kan tillaga kött!
Lite karré med bea är aldrig fel….men en smöråstårta känns ju lite mer kolhydratigt och förbjudet.

Million
0

Stämmer det verkligen? Jag är övertygad om att jag inte kan. Skrattande

En smörgåstårta skulle vara fett!

Jag måste ju få honom att förstå att han ska fortsätta med LCHF, att man inte behöver sakna något från den gamla kosten. Förra gången han slutade blev han tjock igen. Och han kommer säkert gå ner i vikt den här gången också och sen gå tillbaka till kolhydraterna.

Jag har försökt få honom hit till forumet för här skulle han få den pepp han behöver. Men han är för envis!  Jag är ju rädd om min tjocka pappa. Vill inte att han ska bli sjuk. :(

Pasi
0

Det underlättar grymt mycket om man får den stöttning som forumet innebär…..bortfallet från LCHF är nog mångdubbelt större bland bland den stora massan än inom Kif.
Lite smörgåstårtatips finns i kaisakavats tråd nr 7 och i oopsietråden ( och Airams matforum).

Million
0

Kan tänka mig att det är så.. själv hade jag helt säkert inte tagit mig igenom mina svackor om det inte vore för forumet! Jag får nog sätta honom vid min dator och tvinga honom att kolla. Skrattande

Ska kolla upp smörgåstårtorna, tack för tipset. Då kan jag slänga på lite räkor också utan att behöva tillaga något kött Glad

Jag berättade om äggmjölken, han är nog den enda som reagerat och sagt "GOTT!" haha. Så det ska jag bjuda på också.

nobban7
0

den här borde kanske passa - med räkor

Million
0

Tack för tipset! Farsan har beställt blomkålsbiffar nu men smörgåstårta måste jag absolut prova att göra någon annan gång. Glad

Million
0

Uppdatering! Det var länge sen jag var här.

Kosten funkar hur bra som helst, magen funkar bra, träningen går bra. Glad Att börja med LCHF är lätt det bästa jag gjort med mitt liv! Kommer aldrig att sluta.

Nu till saken, jag ville ju öka muskelmassan.. Jag har gått från 59 kg och midjemått 69 cm (februari i år, började med LCHF i slutet på mars) till vikt på 63,5 kg och midjemåttet fortfarande 69 cm. Glad

4,5 kg kanske inte låter mycket men jag kan lova att det syns skillnad. Kan försöka lägga in före- & efterbilder.. ska ordna nån bättre än den jag har nu bara!

Million
0

Ooo jag glömde, jag har smakat fisk för första gången på 7 år..

Million
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina före- och efterbilder blev dåliga och man såg inte så stor skillnad som jag trodde att man skulle göra.

Så det blir bara en arm-bild. Till vänster är för ett år sen och till höger för en månad sen.

LatMask
0

Wow, Million!

Det syns verkligen att det hänt jättemycket! För ett år sen var du en söt men lite tunn tjej, nu har du fått fina former och verkar på det hela taget mycket mer spänstig och energisk! Härligt att se!

Million
0

Tack! :)

solros_666
0

Vilken skillnad… bra jobbat ;)

LatMask
0

Halar upp Millions gamla tråd - den har fått en efterföljare!

Million
0

Tack, du var ju inte alls nån latmask Skrattande

Million
0

Förresten har jag börjat äta fisk! Även om jag skrev tidigare i tråden att det inte var något alternativ. Skrattande