Smörmystik!
Svenskt smör har en fetthalt på 80 % om jag skall tro på Googles inläggen. Här i Litauen står det 82 % på alla smörpaket. Det där har inte så stor betydelse då det gäller mina funderingar. Det är så att för några veckor sedan har vi börjat tillverka vårt eget smör av vispgrädde. Vad vi märker till vår förvåning är att det hemgjorda smöret är betydligt hårdare i sin konsistens i förhållande till köpesmöret då de legat några timmar i kylskåp. Vidare, hur kan smöret vara billigare i butiken än det man tillverkar själv? Det måste ju kosta att tillverka smör i mejeriet? Vad kan detta bero på? Vad säger ni om detta fenomen?

Enligt lag måste smör innehålla minst 80% mjölkfett.. och då är det väl klart att Arla ser till att det är 20% vatten?
Och jag tror det är förklaringen på varför ditt smör blir hårdare, det har lägre vattenhalt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
i Mitt valios smör står det grädde,salt(1,5%),syrningskultur. Fett 80%.
I vilken form är syrningskulturen månne? Blir det inte litet vätska över när man kärnar smör själv av grädden?

Zepp & Columba:
Kanske det är så att lagen säger 82 % i Litauen och det innebär ju bevisligen att det går att producera smör med 82 % fetthalt. Trotts detta är det hemmagjorda smöret hårdare. Hustrun meddelar: Då hon vispade 9 dl vispgrädde blev det ungefär 4 dl smör och 5 dl vätska. Undrar då vad fetthalten är på detta smör? Gissningsvis är det betydligt högre än 80 - 82 %. Har vi ingen mejeripersonal bland medlemmarna?
Varför har du smöret i kylskåpet för? Själv har jag det i rumstemperatur, då smälter det snabbare i stekpannan.

#1 Sen är ju inte arlas smör så smakrikt heller..
#4 Blir inte smöret dåligt då?

Ingen stress här inte
.

Visst kan det hända att hårdheten beror på högre fetthalt, men det skulle ju också kunna bero på annan fettsammansättning. Kommer mejeriets smörgrädde från kor som ätit samma foder, som de kor som ger grädden ni använder?

#4: Jag har smöret i kylskåpet, det smälter ju på en gång när man sätter igång stekplattan så det kan väl inte bli nån större skillnad?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#5 Varför skulle det bli dåligt? Folk hade faktiskt inte kylskåp för i tiden. Smör håller sig utmärkt även i sommarvärme.
#8 Det smälter mycket snabbare och stekpannan behåller mer av sin värme.

Tjaha du Pasi, vem katten vet? Hur som, det hemgjorda smöret delade hustrun i två klumpar. En med finhackad persilja och en med vitlök. Dessa båda smörklumpar gör livet värt att leva, tro mig!
starhawk, instämmer.

"…det hemgjorda smöret delade hustrun i två klumpar."
Låter farligt - din hustru kan knappast må bra efter det!?

Nu hänger jag inte med Pasi. Troligtvis är jag dum i huvet, men jag kräver en förklaring!
. Är inte en klumpeduns en otymplig liten rulting?

Grammatik bustas, det som delas i två klumpar är det subjekt som är närmast före "i två klumpar" således hustrun
Jämför följande: Olle hade fått en tårta av sin Mormor som han åt upp alldeles själv.
Vad åt Olle upp? grammatiskt sett Mormor!
Att vi sedan använder logiken för att rätta den felaktiga grammatiken är en annan historia
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Timmermannen delade stocken
Pokerspelaren delade leken
Smöret delade hustrun
Bara syftningsfel ("…smöret delades av hustrun" - fungerar), som jag med min dåliga humor skrattade gott åt då jag såg det ske i min fantasi.

Ja jädrar i min lilla låda. Vilken tur att hon inte kan "svenska". Nu skall jag gå och dela hustrun i två lika stora delar. Delad glädje, dubbel glädje. starhawk och Pasi, måste ni vara så mot mig? Jag var på ett underbart humör och solen skiner och jag har ett glas rött vin framför mig. Nu skall jag behöva sitta här och rodna inför 10 000: tals LCHF: are denna afton. 

#15 Inte ska du skämmas eller rodna för att du får mig att skratta lite gott, ännu en gång (delad glädje…).
#5 Inte på ett par veckor och vid det laget är det väl slut (iaf hos mig)? Sen behöver man inte ta fram hela smörklumpen på en gång, numer delar jag 500g paketen på två, ställer fram ena i en bytta och den andra i kylen…

(Ursäkta fetstilen. Jag får inte bort den överallt.)
#3:
9 dl grädde: ca 900 g (?)
40 % fett av 900 g = 360 g fett
1 dl smör väger ca 95 g. Ni fick 4 dl smör - alltså ca 380 g smör. Av detta borde ca 360 g vara fett.
360/380 =0,947= 94,7 % fett
Eller så delar man 360 g fett i fyra delar. (Eftersom det blev 4 dl smör.) 360/4=90g
Om allt fettet hamnade i smöret så borde det finnas ca 90 g fett i varje dl smör. Alltså 90/95 = 0,947 = 94,7 % fett
Det stämmer förmodligen inte exakt på något vis. Jag vet ju inte ens vad 9 dl vispgrädde väger. Det måste väl vara mindre än 900 g? Och allt fett kanske inte hamnar i smöret? Men kanske den uträknade fetthalten ändå ligger ganska nära verkligheten?
Fast om smör väger 95 g per dl och vätska väger 100 g per dl - och ni fick fram 4 dl smör och 5 dl vätska - då borde 9 dl grädde väga 880 g.
Jag ser dessutom på mitt gräddpaket att 100 ml grädde innehåller 40 g fett. (Inte 100 g grädde utan ml.)
Så nu struntar jag i det här. Det blev för krångligt…
#9:
Det smälter mycket snabbare och stekpannan behåller mer av sin värme.
I rumstemperatur är väl smöret smält redan innan det nuddar stekpannan? 
"Every point of view is a view from a point."

Tack Internettan! Det troliga är nog då att smöret innehåller mer än 90 % fett.
Bästa sättet att ha bredbart smör - är en smörklocka. Gammalt beprövat sätt - som kommer fr tiden utan kylskåp (se ex. på länkarna).
White Porcelain Butter Keeper
http://store.thestoreforhealthyliving.com/merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TEWS&Product_Code=WPBK&Category_Code=NW
Smörklocka ø9 cm - vit/stål
http://www.sebastian.se/templates/product.asp?ProductGuid=12309&GroupGuid=4666
"The Butter Keeper, "Butter Bell", keeps butter fresh and spreadable at room temperature for up to 30 days without refrigeration.
By insulating, protecting and cooling butter, you can maintain it at a perfect spreading consistency. Water is used to provide an airtight seal protecting the flavor and freshness. Just add 1/2 cup cold water to the bottom of the bell, then invert the butter filled top into the container. The water seals out the air, keeping the butter soft and sweet".
Sådan kan du göra själv av ett par olika stora koppar/muggar/skålar + ett fat:
Häll lite vatten (som bytes varje dag) på fatet - så att det blir lufttätt.
/L

Hur kommer det sig att Valios smör stänker som om det är en massa rapsolja i det när man har det till stekning?
#18 ctr 7 får texten normal igen
#18 Smörets smältpunkt är över 30 C och normal rumstemperatur är 20 c. Smöret smälter endast under riktigt varma sommardagar och så varmt har det inte varit ännu. Har man bara en bra smörask i keramik med lock så är det inget problem att ha smöret på bordet som man hade det förr.

#22:
Tack! Ska pröva nästa gång det "fastnar".
#23:
Okej, jag överdrev väl lite. Men jag själv bor på övervåningen i ett hus - där det lätt blir för varmt. Jag har problem med att smöret blir för löst. (Men inte smält som i rinnande.)
"Every point of view is a view from a point."
#24 En bra smörask löser problemet.
En av frågorna i #0 har inte dryftats och det är hur smöret kan vara billigare i butiken än när man gör det själv. Jag har en teori!
Du betalar ju butikspris på grädden, så även i det fallet har du betalat bonden för mjölken, åkeriet (åkerierna) för transporten, Arla (eller någon annan) för förädlingen och förpackningen samt butiken för lagerhållningen och försäljningen. Och allt det för mer vikt och volym än smöret du fick!
Dessutom skulle jag tro att de även använder restprodukten till något. Det kan säkert vara bas i något fettfritt med en massa konsistensgivare!

#26 klockrent!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
På 80talet betalades bonden med ca 3 kr / liter 4% mjölk, Om mjölken innehöll högre fetthalt fick man högre betalt. Vilket medförde att vi fick ett stort smörberg som ingen ville köpa. I slutet av 80-talet ändrades betalningen, bonden fick mer betalt om inte mjölken var över 4% fetthalt men innehöll mer protein.
I och med att betalningen ändrade så ändrades uttfodringen mot större kraftfoder andel i fodret och med aveln så ökade medelavkastning per ko och år med ca 2000kg mjölk mellan år 1990 till 2000.
Idag får bonden också strax under 3kr /liter mjölk (ej ekologisk).
Jag tror att vi fortfarande har ett överskott på mjölkfett, därför att smör är billigare än grädde att göra smör av. Mjölkpulver och smör är betydligt längre hållbarhet på än fäsk mjölk och grädde, så man kan göra det av överskotts mjölk.