Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7318 ggr
Ancora
0

Effekter av bakslag?

Hej allesammans,

Jag är 6 dagar in på min lchf-diet, och jag har svårt att sluta drömma om bröd, muffins, brownies och choklad.

Så, min fråga är: Vad händer om man ger vika för begäret och äter en stor chokladkaka, till exempel? Hur reagerar kroppen? Blir det svårare sedan att fortsätta?

Jag vore mycket tacksam för era reflektioner.

Wtn3
0

Det beror på ens egen envishet. Det är sällan så att man, likt en alkholbaksmälla, dagen eften mår mår illa av tanken på mer sprit, tvärtom snarare, suktet efter mer socker är större än någonsin, men det går att stå emot.

willas
0

Jag har under mina drygt 9 månader gjort ett riktigt rejält avsteg. Då frossade jag i dessertbordets fröjder vid Viking Lines buffetbord.

Jag fick inga som helst fysiska problem av det. Inte var det svårt att återgå till normal LCHF då jag kom hem. Kanske det var lätt då avsteget skedde på annan plats än hemma.

Därutöver har jag gjort små avsteg: en bit bröllopstårta, chokladkonfekt under julhelgen etc. Inte har det heller inneburit följder av något slag.

Kanske är det svårare att återgå till LCHF om man ger efter för sitt sug i den vanliga vardgaen.

Effie
0

Jag har läst många trådar om detta, och det verkar som att det varierar. En del mår jättedåligt och tillbringar natten kvidande på toaletten, en del äter och återgår till LCHF utan problem. Och en del kan inte sluta äta godis och kakor om de börjar. Är man precis i avgiftningen tror jag inte alls att det är någon bra idé att testa. Suget brukar gå över, även om det kan ta ett tag för vissa. Det är värt det. Ät rejält med fett; var inte hungrig; mera fett vid sug.

Effie; f.d. chokladoman. Äter choklad ibland, men det brukar sällan vara någon bra idé.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

isalu507
0

Jag själv kan inte ta ett "bakslag" för då kommer sockersuget i full storm som jag inte kan stå emot. Om du är 6 dagar in i det hela, så är det nog vanliga abstinensbesvär du upplever just nu, med ökat sug efter kolhydrater (din kropp försöker få dig att äta det den är van vid att du äter.).

Stå ut några dagar till så går det nog över, annars så får du ju liksom börja om från början med sockeravvänjning.

dufva
0

Du får börja om från scratch om du fuskar rejält  så här tidigt in i kosten så gör inte det.

Ät dig riktigt mätt på fett och kött så avtar suget istället

Mooniq
0

Hej

Här e värsta f.d sockerjunkie'n.. När jag började med LCHF så laddade jag kylen med smågott att äta.. ex gurkskivor med salami och ost. Jag hade färdiga blomkålsbuketter och rädisor som jag dippade i creme fraiche smaksatt med lite pressad vitlök… Sen åt jag mycket ägg i början. omeletter, kokta kalla och även ägghalvor med räkor o majonäs.. kanske kan detta hjälpa att dra fokus från godis/sötsuget…

jag ger efter för riktigt mörk choklad ibland.. 90%- 99%-ig. Jag köper ekologiskt kokosfett med doft o smak kvar och gör ischoklad ibland. Smälter samman kokos + choklad (100 gram av varje) o häller i " isbitsformen" o ställer i frysen. Sen när det stelnat så kan man hälla upp dom i en skål o ha i kylen.. Detta tycker jag dock INTE att du ska göra de första veckorna.

Leta i högermarginalen efter brödrecept - där finns sesambröd som är jättelätt att baka, känns o smakar som bröd. Många suger rejält efter smörgås när de går över till LCHF. Sesambrödet förvaras i kyl, o går bra att frysa in.

Önskar dig lycka till, så klart..

MonicaSkrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

vimsig
0

Det som jag saknar "i mitt tidigare liv" har jag hittat på ersättare till.

De kanske inte är lika goda, men det blir en liten guldkant på tillvaron.

Tidigare har jag ätit lösgodis på lördagskvällen, nu smälter jag mörk choklad, blandar i grovhackade nötter/mandlar, lägger i små kakformar eller högar på plåt, låter stelna, och så har jag mitt godis. Dessa räcker ju flera veckor då man inte kan/ska äta så många åt gången.

Jag saknade bröd jättemycket! Nu gör jag LCHF-limpa, skär upp, styckfryser, lägger i påse i frysen och äter 1 st/dag till morgonkaffet.

Jag har även bakat kladdkaka & morotskaka i muffinsformar med Sukrin i. De är riktigt goda. Så ska man t ex bort på fika, eller shoppingdag i stan, så plockar jag med mig vad jag behöver hemifrån i en liten låda i handväskan, så det har funkat jättebra!

En gång köpte jag en stor räkmacka på ett café, flyttade över allt gott på, till mitt eget bröd och fick världens godaste LCHF-räk-macka!

Men detta är sånt som jag känner att jag behöver, det är säkert olika ifrån person till person.

Jag har ätit LCHF i grygt 4 månader nu, mår jättebra och försöker få till en kost som jag ska kunna äta resten av mitt liv.

Men som många innan mig har sagt här: vänta lite med avstegen så kommer du känna vad du absolut måste ha en ersättning för på lång sikt.

Jag trodde att mina tidigare 5 frukter om dagen skulle vara det största problemet, men konstigt nog har jag inte saknat frukt alls, så jag tror att du ska försöka härda ut lite, så kommer det att löna sig på lång sikt.

Ms-c
0

Jag lyckas inte hålla mig från avsteg men de blir inte så ofta… Har ätit enligt LCHF i ett år. Jag har inte några problem med sockersuget men får otroliga kramper i magen efter att jag bara ätit en liten kaka eller bulle eller nåt. Smågodis kanjag inte äta längre får jag får en så otroligt äcklig "sockerchock" eller vad jag ska kalla det så jag mår illa efter bara ett par bitar.

Maja2
0

Jag har ätit lchf i 1.5 år. Saknar ingenting som jag åt tidigare :)  Får jag för mig att äta en kaka tex, så får jag ont i magen och blir bubblig och gasig. INTE värt det :)

vimsig
0

Fast jag åt en liten bit cheesecake (skrapade bort kexen) och den helt underbart god! Men jag blev faktiskt inte mer sugen efter det, tack o lov.

I morgon ska vi på 50-års uppvaktning, undrar hur de går? och sen ska vi till Amsterdam i 4 dagar….hm…

Marialainen
0

Ett avsteg då & då gör nog ingen skillnad. Ju längre tiden går kommer du inte vara sugen.

Jag har alltid hemma Lindt`s 99% choklad hemma. Äter lite av den i princip varje dag. Så det är ett tips!!!

Många tycker att den e såååååååååååååå äcklig!!! Men det är bara vanesak. Min sambo som inte ens åt 70% choklad när vi träffades, vill bara ha den chokladen nu;)

Ancora
0

Tack snälla ni för svaren. Ja, det är fortfarande kärvt med suget ibland; ja, jag har "syndat" med en enstaka ruta 85%ig choklad, men jag skall försöka att vara konsekvent ett par veckor och se om suget blir svagare då.

Ancora
0

Jaha ja!

Nu, efter nästan två månader LCHF, hoppade jag av vagnen rejält, åt en jättebit sockerkaka. Och magen gjorde totalt uppror! Sex timmar springande till toaletten…

Det känns nästan lite bra att jag har ställt om kroppen såpass, faktiskt.

Wtn3
0

Drabbas man av sådana besvär vid avsteg blir det enklare att hålla sig till kosten minst sagt =) Själv får jag inga besvär alls, annat än avstannad viktnedgång och lite sug efter mer.