Förvirrad ang Sukrin.
Jag är fortfarande så ny och väger allt och för in i minmat. Försöker bli ett UFO. Vågar man använda Sukrin, alltså lita på att det ger 0 kolhydrater, 0 insulinpåslag? Behöver man föra in det på något sätt som 'inkomst' i minmat? Jag tycker det här lutar åt too-good-to-be-true, och saker som känns så tenderar ju vara det.
Jag har sökt här på forumet men inte hittat ngt.

Jag fick hem mitt Sukrin idag, och det smakar verkligen too-good-to-be-true! Jag är helt överlycklig över att ha hittat något som SMAKAR socker! Sötningsmedel smakar verkligen vidrigt (och det smakar värre och värre tycker jag).
Det utlovas ju att det inte ska ge någon blodsockerhöjning och inget insulinpåslag. Många räknar väl sockeralkoholer som 50% av sitt kolhydratvärde för att vara på den säkra sidan, vad jag har förstått.
Det är ju inga stora mängder man använder av Sukrinet, så även om du räknar med 50% av kolhydratvärdet så kan det väl inte bli så himla mycket på någon sked bara?

Då skulle man i så fall räkna det som 50 g kolhydrater per 100 g? Det tycker jag låter ap-mycket. Visst använder man ju bara lite och det är ju bara till fest (iaf som jag tänkt använda det, göra lite glass och så).
Jag har också beställt Sukrin, det skall bli grymt spännande.
Det var några här på KIF som testade sitt blodsocker efter att ha ätit sukrin och det höjde inte blodsockret något.. Här är tråden om detta! sukrintest

Jag vet att man räknar så på en del andra sockeralkoholer i alla fall, som maltiol till exempel.
Jo, om man ska baka till exempel så blir det ju väldans mycket att räkna så. Det finns mer fakta om Sukrin i någon tråd som handlar om bakning har jag för mig. Jag ska rota lite och se om jag hittar den igen.
#1 Hur många kolhydrater sockeralkoholer innehåller varierar med vilken sockeralkohol det är så det finns ingen anledning att hitta på hur många kolhydrater det skall räknas som. Sukrins kolhydrater räknas inte.
Likväl är det helt individuellt hur man reagerar på sötma. Det kan ingen belasta sukrin för.
Men det finns många trådar om sukrin, utöver den missaz lade in.

#5 Jo, jag har hittat massor av trådar men inte fått riktigt klarhet i om man kan äta det här 'gratis' eller om man måste ta upp det som 'ätna kolhydrater'. Det är väl där kruxet ligger.
Sen förstår jag att det är en aspekt att det kan trigga sötsuget och vanan att äta gottor men det är ju en helt annan sida av myntet.
Jag tolkar ändå ditt svar som att jag inte behöver räkna Sukrinet?

#5 Jag tror att det är Atkins hittepå att man ska räkna sockeralkoholer som 50% av kolhydratvärdet, så det är inget jag har snickrat ihop själv 
Jag brukar inte räkna själv (försöker bara ha med det i tankarna att ta det lite lugnt med för mycket sockeralkolholer också - Cloettas sockerfria choklad m maltiol t ex) har bara stött på det att flera brukar ta det säkra före det osäkra eller vad mans ska säga, och räkna så.
För visst känns det som att Sukrin bara är för bra för att vara sant?

#6 Om man ska tro på tillverkaren så ger Sukrinet 0.
Och om man ska tro på våra egna KiF:ares test så ger det 0.
Det är väl bara att se glad ut och hoppas att det stämmer… 
#7 nja inte Atkins hittepå, de som tillverkar "Atkins-barer" etc. är istället de som gjort lite hittepå och trollat bort bla maltitol, tror att före tidigt 2000-tal så sa Atkins själv att de inte var tillåtna, men ungefär samtidigt som en atkins organisation började sälja massa sötade med sockeralkoholer produkter så var det helt plötsligt ok ^^ - men det erkänns väl även från det hållet att de kan vara problem för viktminskning för en del, men kanske inte super tydligt… Det finns lite test och tabeller lite här och var (har tappat bort länk just nu) och även en som postades här på KiF om hur man ska räkna de olika sockeralkoholerna - för de skiljer sig åt mycket.
Från den som Sukrin består av som är i princip 0 till maltitol som ska räknas till ca hälften, ska även finnas maltitolsirap som är i princip lika mycket blodsocker påslag som socker (dock lite lägre GI)
Men Sukrin ska vara helt ok, om man bortser från vad söta smaker kan trigga hos en del, har även läst på en del ställen att söt smak som sådan kan öka insulinpåslaget - men vet inte hur tillförlitligt det är.
Martin Ingvar skriver i Hjärnkoll-boken att sötade, men sockerfria, produkter kan ställa till det. Han menar att söt smak får kroppen att anta att insulin kommer att behövas. Så kroppen kanske börjar utsöndra insulin som sedan inte behövs.
Om man ofta äter sådant (t.ex. light läsk-drickarna) så lär sig kroppen att söt smak inte betyder insulinbehov. Om man då äter kolhydrater, så hinner blodsockret väldigt högt innan kroppen märker att det faktiskt behövdes insulin denna gång.
Allt enligt boken Hjärnkoll på vikten alltså.
En liten dos sukrin nu och då har säkert inte den effekten. Men då behöver man nog inte räkna några extra kolhydrater heller…

#9 Ja det var väl lite slarvigt att skylla på herr Atkins själv, det var ju just i samband med produktsortimentet jag stött på det 
Det är nog här jag har sett de där tabellerna på sockeralkoholer, där jag bara minns att maltiol kan vara en liten fuling som man får ha med lite i tankarna.
Sukrin kan alltså vara en av de bästa sakerna som tillförts mänskligheten? Gött! Då tar jag kanske mig en kopp te till 

gräddglassen är räddad alltså! 

Vill man jobba på att behålla sötsuget så är nog sukrin en bra lösning.
/SSS

Sitter här och funderar… Det känns ju sannerligen korkat att säga att man inte har något sötsug när jag både har startat en tråd om, och inhandlat sukrin. Men jag har faktiskt inte det, vad jag är medveten om. Jag har aldrig varit någon godisgris, aldrig gillat fikabröd eller godis utan mitt sug och min fetma härrör nog mer från mcDonalds och pizzor och hamburgare….och oboy kanske.
Känner mest att det är vårkänslorna som kommer och då tänker jag på glass på altanen. Nu har jag mixat frusna hallon och grädde och ätit några matskedar och det var helt okej i smaken, men om man gör med sukrin så kanske resten av familjen äter också. Och det är ju ändå inte kemiskt konstig skit efter vad jag har förstår.
Känner också att jag mycket väl kan avstå, har inget sånt där sug att gå i skafferier, dessutom har jag en jäkla vilja. Tanken är väl den att; varför avstå varenda eviga gång om nu sukrinet inte påverkar mig, fysiskt?

#13 Visst är mitt mål på sikt att bli av med sockersuget. Men allt kan inte hända på en dag, och om Sukrinet kan vara den livlinan som hindrar mig från att falla ner i sockerträsket igen så tycker jag att det är ett bra övergångsalternativ!
Trevligt om man kan bibehålla det sociala också, med det eviga fikandet… Det är väl tramsigt kanske, men det betyder mycket att kunna bjuda sina gäster på något annat än ett stekt ägg
. Att kunna svänga ihop en egen kaka som är OK det är guld värt!

#15 Åh, jag håller med dig så det värker. 

Man kan väl slänga ihop hur många pajer och bullar man vill. Jag har många bullmammor som lyckas alldeles utmärkt. Men de bakar självklart åt andra. Anna D Jacobsson är väl ett sånt exempel. Det är först om man börjar äta av kolhydraterna själv som man får problem.
/SSS
#15 Du kan lika gärna svänga ihop några riktiga praliner/tryfflar att bjuda på? Och börja införa hur man äter lite av det som är godis.
På bättre restauranger där man äter mat som rent krasst är som LCHF för en normalfrisk person (fokus på råvara, inga berg av kolhydrater, etc), är desserten gärna liten. Några skedar, eller en tryffel. Perfekt och lagom. Och man skriker inte efter mer eftersom maten mättade utan att driva upp hungern.

Jag tror inte jag haft något riktigt sötsug på länge, däremotr plågas jag dagligen av tankar som: Åh, jag kommer aldrig mer kunna trycka en vanlig chokladkaka eller dricka coca-cola eller vräka i mig popcorn. Det är väl snarare ett slags sorgearbete över allt sånt jag tycker om som jag måste avstå om jag vill ha en god hälsa. Och även den sociala biten, folk fortsätter ju med de gamla vanorna runt omkring en hela tiden så man blir ständigt påmind och känner sig utanför.
Därför försöker jag hela tiden skapa alternativ till den gamla maten med sukrin, fiberhusk osv istället för att bara fokusera det jag kan äta med gott samvete.
Sukrin är ingen vanlig sockeralkohol och kan inte jämföras med t.ex. maltiol (diarre
), gör glass med det ibland, riktigt gott blir det. Har som mest konsumerat 1dl sukrin i taget, kände ingen dåsighet som jag brukade få av socker när jag åt det.

Blir lite provocerad av uttalandet att jobba på att behålla sötsuget. Har aldrig varit en person som bakar mycket men nu när det var midsommar så bakade jag en mjuk kaka från den nya kakboken. Jag har inget sug efter kakor eller godis men när man sitter med släkten och alla fikar är det rätt trist att inte äta något. Det finns olika alternativ för mig. Gå iväg och sätta mig och läsa så fort de andra fikar. Enbart sitta med min kaffekopp, ta lite av midsommartårtan, eller ha med eget, gott, fika bröd.
Vill man ses som fanatiker och avskräcka alla från Lchf genom att framstå lika duktig som man varit i viktväktarna så ska man väl avstå. Förmig känns inte det så intressant.
Naturligtvis så blir det annat för dem dom triggas av smaken. Jag som är en godisråtta av stora mått så handlar det tydligen inte om detta då jag inte triggas.
Jag kan inte ens minnas när jag köpte min senaste förpackning sukrin (250g), någon gång förra året var det och jag har fortfarande 50g kvar. Om det verkligen triggade sötsug borde det varit slut långt tidigare.