Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 14111 ggr
krimyr
2

chokladdiet

Hej allihop!

Nu har jag ätit lchf sedan ett par månader tillbaka. Genast när jag började kände jag mig piggare osv. Mycket trevligt!

Jag gick upp i vikt (var/är normalviktigt), vilket kanske inte var så konstigt med tanke på att jag åt uppemot 3000 kalorier om dagen (massor!).

Nu har jag hittat en bättre balans (räknar inte kolisar men ligger nog kring 2000) och dessutom börjat jobba, gymma och träna hund i princip varje dag. Jag känner mig urstark!! Och det händer saker med kroppen :)

Har blivit en helt annan människa och detta har jag kosten att tacka :) Det är fantastiskt!

Men!

Fortfarande hade jag problem med min mage - under många år nu så har avföringen varit så gott som inget alls. Inte så att jag upplevt mig som stoppad utan det har liksom inte funnits något. Till viss del har inolaxol fungerat men inte oxytarm osv.

För någon vecka tillbaka har jag ätit choklad och insåg snart att min mage kom igång. Nu har jag fortsatt äta ca 100g mörk choklad om dagen och hittills har det funkat toppen!

Dock blir det lite dyrt i längden och vill ha några bra tips på hur jag skulle kunna få i mig massor med kakao på ett hyfsat billigt och gott sätt?

Dessutom blir det ju en viss mängd extra kolhydrater om dagen, men med tanke på att jag tränar hyfsat hårt och rör mig i jobbet (och är normalviktig) så borde inte 30 g extra kolisar göra någon stor skillnad så länge jag håller mig kring 20 kolhydrater i den övriga maten. Eller vad tror ni?

Nu kan det vara en tillfällighet att magen börjat funka, men just nu njuter jag av min fantastiska diet!

(23 år, kvinna, ca 65 kg 172 cm)

Tacksam för tips, kommentarer eller egna erfarenheter!

Effie
0

Äggmjölk med kakao är väl det första man kommer att tänka på. (med lite vaniljpulver också, för smakens skull)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Trollpyret
1

Om du tycker om intensiv chokladsmak kan du ta ca ½ dl grädde (ovispad) och röra ner ca 1 msk kakao så att det blandar sig. Ibland har jag lite vaniljpulver i också. Låt det stå några minuter, rör om igen och tillsätt lite mer grädde om det är för tjockt eller lite mer kakao om det är för löst.  Det blir som en Chokladmousse med väldigt mycket chokladsmak. Supergott!

MimLan
0

En tanke är att din mage kanske reagerar på magnesiumet i chokladen?

Det är inte ovanligt att reagera med en lös/are mage när man äter magnesium som tillskott iaf. Chokladen kanske gör att du kommer upp i någon nivå som funkar för dig.

kaisakavat
0

Även jag säger magnesium. Jag tar tillskott i perioder, i form av Dolomitpulver en halv tsk utrört i vatten. Då blir maggen "lagom"..

Nog för att choklad är gott, men det blir ju lite kolhydrater åxå. Vill du dra ner på dem så tag mg-tillskott istället.

[akaron]
0

Jag hade ett enormt chokladsug och åt som dig 100g mörk choklad per dag. Men när jag började med Dolomit/tillskott på magnesium slapp jag både choklasug och fick igång magen bra. Kakao är ett av de livsmedel som har det högsta innehållet av magnesium, så det är bara din kropp som vill tala om för det att det är magnesium som behövs. Kalk och magnesium samverkar så det ä idé att äta båda samtidigt. Dolomit fungerar bra för just magen, men det finns andra magnesiumtillskott som sägs vara bättre om man har magnesiumbrist. Läs gärna vad Anna Hallén skrivit.

krimyr
0

Jag har ju provat oxitarm (som det väl heter?) och det preparatet innehåller väl magnesium? Det hjälpte inte, det enda som tidigare har hjälpt är Inolaxol som är en typ av bulkmedel.

Egentligen gillar jag inte intensiv chokladsmak men börjar vänja mig. Jag ska absolut prova grädde + kakao. Det kan bli superbra!

Det jag måste prova mig fram är ju hur mycket kakao/choklad som behövs..

Lisabet
0

Choklad eller kakao är helt klart roligare och godare att äta än magnesiumtabletter, men just Oxitarm innehåller bara 170 mg magnesium, och det är inte så mycket, och inte heller Dolomitkalk, 138 mg.

100 gr kakao innehåller (enligt fineli) 520 mg magnesium.

krimyr
1

#7 Nu har jag kastat burken med Oxitarm och kan inte själv avläsa halten magnesium. Under den period jag prövade medlet, åt jag fyra tabletter/dag. Är det 170 g / tablett blir mängden trots allt densamma som 100 g choklad ?

TinaFS
0

En msk kakao väger ca 6 g vilket ger 31 mg Mg. Det krävs ganska mycket kakao för att komma upp i de nivåer som finns i tabletterna.

Lisabet
0

Oxitarm innehåller 170 mg magnesiumhydroxid per tablett, och ska ha laxerande effekt. Men om just det medlet inte bet på dig, så är väl annat bättre.

markazits
0

Å andra sidan är väl inte inte chokladkaka à 18-20 kr/dag så himla dyrt….

Oxytamr 270 kr + frakt för 120 tabletter. 4 tabl/dag --> 10 kr dag.

Och då skulle jag välja chokladkakan vilken dag som helst! :)

Choklad är livet - choklad är gott!

Det kan ju också vara så att det är kombinationen av chokladkakan som du mår bra av, och att enbart kakako inte ger samma goda effekt. Bara att prova sig fram.

//Maria Markazits

http://www.markazits.com

ingrid-in-sweden
0

Kolla också sockerhalten.

Min bättre hälft blandar upp grädde och kakopulver av den dyra fina sorten och vispar ihop en sorts mousse.

Wildrat
0

Magnesium och kokosfett är mitt tips. Vill du fortfarande ha choklad så gör ischoklad med kokosfettet (hälften kokosfett, hälften choklad eller ännu högre del kokosfett). Kokosfett är ordentligt laxerande så ät inte för mycket och ta det helst på morgonen/förmiddagen då du kan få ont i magen och bli pigg om du tar det på kvällen.

Magnesiumtabletterna köps på hälsokostaffären. Ledins (250mg) är billigast men Greath Earth (375mg) kan ev vara bättre på att lösa. Ta så stor dos som behövs för dina problem, överdoseringssymptomet är just att man blir lös i magen och hög dos är inte farligt.

Bilringar
0

Dricker du kaffe? Jag har märkt att jag blir nödig om jag gör varm choklad med helmjölk/grädde, två rutor 85 % choklad och en tesked snabbkaffe eller en halv kopp bryggkaffe. En tesked kokosfett brukar jag ha i också.

Fast jag är nog lite överkänslig för kaffe, faktiskt. Känner effekterna av en halv kopp i timmar och får ont i magen om jag dricker en hel kopp. Och så har jag egentligen inga problem med avföringen så länge jag håller broccoli-intaget på lämplig nivå. Har jag överdoserat broccoli och börjar känna mig orolig över nr 2 brukar jag göra brygden ovan. Funkar skitbra Cool

Skowne
0

Är det negativt att det går lång tid mellan toalett besöken?

Själv är jag ganska glad över att numera gå var 3-4'e dag istället för 1-2ggr dagligen..

snippen
0

På en ganska strikt lchf är nog inte 3-4 dagar ovanligt eller mer och helt naturligt.

Wildrat
0

#15 Om allt känns normalt när du går på toa så är det inte negativt…

krimyr
0

Jo, men skiter man en gång/månad så har man nog vissa problem.!

missaz
0

#18 Absolut… har du provat kokosfett? Det är effektivt!

Wildrat
0

#18 Inte om allt känns bra när man väl går på toa och tarmarna känns ok under tiden. Det finns inget optimalt antal gånger man bör gå på toa (vad än dietisterna säger) utan det är helt individuellt.

Men mår man dåligt (känner sig uppblåst, har lös eller hård mage osv) så är det ju nånting som inte är som det ska och bör åtgärdas. Hård mage åtgärdas enklast med kokosfett och magnesium, detta kan även till viss del sätta fart på tarmrörelserna.

Funkar inget naturligt så får man ta till piller, Primperan för att sätta igång tarmarna, Imodium för att stänga av…

[Pennylane1]
0

Primperan för att sätta igång tarmarna? Det har jag fått mot illamående, i kombination med migränmedicin. Har inte upplevt gångsatta tarmar  men det kanske är en doseringsfråga?

Wildrat
0

#21 Primperan hjälper mot illamående just för att den bla stimulerar perialstiken. Vid migrän slutar magen och tarmarna fungera som de ska och då hjälper ju inte medicinen man sväljer heller, Pimperanet motverkar detta.

AlbaStiffler
0

Prova något nyttigt istället, psylliumfrön finns påhälsokosthyllan. Strö en msk över maten/salladen eller blöt upp i ett glas vatten oskölj ner. Det gör susen för magen o matsmältningen. Känns ju inte värst bra att regelbundet välja i sig tex choklad om man vill vara frisk o kry. ;)

krimyr
0

#23 Skulle choklad göra mig sjuk och dålig menar du? 

psylliumfrön har inte hjälpt mig tidigare så är tveksam att det skulle funka nu. Jag märker att när jag inte ätit choklad en dag, så blir det inte samma effekt på magen men direkt när jag ätit choklad så börjar det trycka på nästan direkt :)

AlbaStiffler
0

I princip allting är skadligt i stora mängder så även vatten, men 100g per dag är kanske inte skadligt direkt. Men värst nyttigt är det väl ändå inte med den stora mängden om du vill banta. Det är ju dessutom inte värst nyttiga fetter i choklad, kokosfetter o "skit". Lite beroende på chokladtyp. Men nej, jag skulle helt ovetenskapligt vilja hävda att choklad inte är rätt mat att använda för att få magen i form. Lite mörk choklad säger de ju dock är nyttigt, på samma sätt som rödvin, innehåller ju antioxidanter. Men då pratar vi väl 1-2 rutor fin mörk choklad per dag o inte 100g. ;-)

AlbaStiffler
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teobrominförgiftning
Lite info pm chokladförgiftning bland människor o djur. :)

Här e en intressant chokladartikel, står mycket om ämnena det innehåller o dess verkan. Står bl.a. Att choklad i genomsnitt innehåller 500kcal per 100g, alltså en riktigt stor middag (som kvinna ska du äta ca 2000kcal/dag för att hålla vikten).
Däremot nämner man även ett tillskott somm finns som innehåller allt nyttigt choklad innehåller fast inte fettet o sockret, heter Chokamine, kanske intressant…? ;)
Här är länken
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/544

MimLan
0

#25 Kokosfett inte nyttigt? Du får nog omvärdera den uppfattningen för det fungerar dåligt som argument med tanke på just hur nyttigt det är.

MCT, laurinsyra, kaprylsyra. You name it.

[Pennylane1]
0

500 kcal en riktigt stor middag? Om man ska äta 2000 per dag? Det låter ju rätt konstigt det med. Om vi nu brydde oss om kalorierna.

cream1
0

Varm choklad kan det va något?

Jag gör såhär: Häll i några skedar kakao beroende på önskad smak(/effekt) i en mugg/glas, rör ut med lite varmt vatten, grädde och en msk kokosfett. Häll sedan i mer kokande vatten och grädde efter önskad färg/koncentrat. Man kan även blanda i lite kaffe om man tycker det är gott.

Detta sprakar iallafall igång min tarm.  Och gott är det!

Dock kanske det inte är bra för njurarna med för mycket kakao/kaffe, men allt handlar ju om måttaFlört

Wildrat
0

#25 I bra choklad är det kakaosmör dvs fettet från kakaobönan som är precis lika nyttigt (dvs ofarligt) som alla andra mättade fetter. I dålig choklad (främst chokladöverdrag på kakor osv) har de bytt ut kakaofettet (som är dyrt) mot manipulerade fetter av bla raps, dvs margarinliknande. Konstgjort och mycket onyttigt…

krimyr
0

Nu har jag bytt choklad till >80% kakaohalt och därför verkar det funka med "enbart" ca 50 g / dag. Då blir det inte heller särskilt dyrt (inte heller så många kolisar)!

Som jag tidigare sagt behöver jag inte banta och dessutom tränar jag ganska hårt. Så jag behöver nog inte vara så sträng med kolisar eller med kalorihalt. Jag tänker dock på att det ingår en viss fetthalt i chokladen och har därför dragit ner litet på övrigt fett.

Tack för alla tips! Jag ska prova olika varma chokladdrycker också, men rent kostnadsmässigt blir det inte billigare med tanke på att jag nog behöver en viss mängd varje dag.

Jennix
0

#25 Kokosfett är väldigt nyttigt, enligt de senaste vetenskapliga rönen. Det hävdas från olika håll, inte enbart LowCarb experter. Flört

Jag ser inte alls att choklad skulle vara onyttigt, speciellt om man äter choklad utan soja eller sötningsmedel i…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!