Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 8477 ggr
Thyra4
0

Självmordsrisk p g a LCHF??

Igår träffade jag en bekant, som vet att jag äter enligt LCHF. Hon hade pratat med en läkare på ett större sjukhus i Stockholm. Denne läkare hade jobbat en period på en Psykiatrisk avdelning och där varnades det för att äta just LCHF - för att patienterna blev väldigt psykiskt dåliga och en del t.o.m hade försökt att ta sina liv (och en del hade lyckats). Jag protesterade starkt, men enligt den här läkaren så finns det ingen forskning om den här kosten.

Efter det att jag läst det senaste nummret av LCHF, så vet jag att det finns massor av studier genom åren som visar att den här kosten är nyttig. Jag fortsätter att äta GOTT.

Zepp
0

Jomenvist.. man blir säkert väldigt självmordsbenägen genom att äta näringsrik mat i lagoma portioner!?

Egentligen undrar jag vad de tror att vi äter?

Eller om man säger det på det här viset.. det finns inget magiskt alls i denna kosten, bara näringsrik mat som i bästa fall gör att kroppen fungerar som det var tänkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Ja, inte blir man självmordsbenägen för att man utesluter sånt som inte hör till människans naturliga kost.
Däremot undrar jag över spannmålet - det är ju rena självmordet att äta sånt…Tyst

Muskrat
0

Jag tror nog de måste ha förväxlat lchf med extrem lågfett kost som HAR exakt den effekten. Om fett mängden understiger 10% tror jag att det var. Och det var ett experiment Ancel Keys (märkligt nog) utförde för militärens räkning.

unoblom
0

Nej nu måste jag få lov att protestera.

Har aldrig känt mej mer uppåt sen jag började med LCHF och gått ner massor i vikt.

Men, kanske om man inte har så mycket övervikt och börjar experimentera och köra väldigt strikt LCHF, vad vet jag, då kanske det börjar spöka nåt.

Men är du  överviktig och äter normal LCHF kan det inte finnas någon risk.

Wtn3
0

Forskning i all ära, men ibland behöver man tänka lite själv också, viss forskning kanske pekar på att mat vi ätit i miljoner år är farlig, viss forskning kan också peka på att roten ur fyra inte alls är två, i sådana fall är det nog forskningen vi skall ifrågasätta, snarare än att tro blint på resultaten. Som vissa påpekat, att äta naturlig mat och inte vara rädd för fettet på djuren kan knappast innebära någon ökad självmordsbenägenhet.

ulf-jansson
0

Jag tror att det kan finnas en viss sanning i det . Det är väl fakta att vissa inte går ner i vikt och når sina mål på lchf och det verkar ju vara ganska vanligt med att känna olust när man inte kan hålla sig inom ramen för vad som är lchf mat .

Om man som nybörjare tror att det bara är att sätta igång att frossa i allt som ligger under 5% i fett så är det ju möjligt att äta så att man förvärrar sin mentala hälsa .

Skulle man leva på bara bacon och andra salt/glutamat-rika charkprodukter och därtill göra ett oplanerat avsteg med en massa kolhydrater och aldrig få i sig magnesium så kommer det bli ganska trångt i hjärnans blodomlopp och skapa djup ångest .

bustas
0

Panikdravel från en panikdoktor. Det han påstod är givetvis en förbannad lögn och denna lögn tog han till då han inte hade några andra argument. Själv hör jag märkliga saker då jag nämner att jag äter enigt LCHf. Det kan vara allt från mjäll till serimördare. Personligen har jag aldrig i mitt tidigare liv varit mer lugn och harmonisk än jag är nu i LCHF: livet.

Ha en riktigt trevlig midsommar alla goa lugna medlemmar.Skrattande

Ron-Jag
0

Kanske kan dom mena under omställningen. Jag mådde väldigt dåligt under omställningen och kände de första dagarna att livet saknade mening nu när jag inte fick äta socker. Men så är jag också väldigt sockerberoende.

dufva
0

Folk som mår dåligt begår självmord.

Sen kan man i efterhand försöka hitta anledningar som att det regnar mycket, eller är måndag för ofta.

En desperat människa som provar lchf-kost kan förstås som alla andra göra nåt obetänkt men det är knappast kostens fel.

missaz
0

När man pratar om en så allvarlig sak som psykisk ohälsa och självmord är det inte OK att småle åt ett så dumt uttalande, så jag blir istället fruktansvärt arg!!! Skrikandes

[annalinnea]
0

Jag har en undran.. Finns det någon brist som kan orsaka Depression mer än andra brister, typ d-vitaminbrist eller något sånt?

Nåt man kan tänka på att äta ordentligt av för att förebygga Depression och trötthet?

haneit
0

Tja, jag var då mycket tröttare och även mer nedstämd när jag åt lchf… Hade jag haft en Depression just då så kan jag inte säga att den inte skulle ha förvärrats.

Mådde bättre ganska omedelbart när jag började äta mer kolhydrater igen… (Även om det inte var mitt eget val. Det var graviditeten som krävde det)

Inkanyezi
0

Påståendena är ju ganska motsägande. Om läkaren säger att ingen forskning finns kring kosten, hur stämmer det med att ett antal patienter som gått över till sådan kost skulle ha försökt ta livet av sig och en del av dem lyckas? Frekvensen av personer som försöker ta livet av sig är högre på en psykavdelning än på andra ställen i samhället, men frekvensen av personer som äter LCHF tror jag inte är högre där än på andra håll. Även om vi är över tiotusen som gästar det här forumet, så är vi ju bara ungefär en på tusen i befolkningen i stort. Jag ser det som väldigt konstigt om den där doktorn skulle ha haft flera patienter som går över till LCHF, och min egen erfarenhet är att jag inte har blivit psykiskt sjuk eller självmordsbenägen av att äta så.

Det enda jag har sett som kopplar en kraftigt ökad frekvens av självmord till bantning är när man tittar på statistiken för dödlighet efter fetmaoperationer, som visar en alarmerande ökning, kopplad till psykisk ohälsa. Men det är ju ganska populärt bland läkare att förespråka såna operationer, så jag kan inte förstå varför de skulle ha motstånd mot LCHF, som inte har visat några såna problem.

Jag tycker att det är ett slag under bältet, helt i stil med att "man blir dum av att inte äta kolhydrater". Jag antar att det är jag som är dum, men det är i regel svårt att avgöra när två dårar argumenterar vem som är mest korkad. Påståendet är med största sannolikhet en lögn, och det gör mig ledsen, men inte deprimerad. Om det nu är en läkare som sa så där, så säger det i alla fall att alla läkare inte är särskilt nogräknade med att ha torrt på fötterna innan de uttalar sig.

Lena123
0

Man kan väl slarva med LCHF precis som med all annan kost med olika brister i kroppen som föjd,inget kostigt med det…

Hur många vegetarianer finns det inte som bara utesluter köttet men inte tillsätter bönor,linser och annat för att få i sig den näringen med näringsbrist och bristsjukdomar som följd.

http://www.winthers-skafferi.se/

kaisakavat
0

Vilken gojja..

Min första tanke: Hur många LCHFare kan denne läkare egentligen ha träffat på den där psykiatriska kliniken?? Menar - hur "stort" underlag kan han rimligtvis ha för påståendet att det är LCHF som är "boven"??

Nog börjar vi vara rätt många LCHFare i Sverige, men att han skulle ha sett någon markant inläggninga av just självmordsbenägna LCHFare, det tror jag bara inte på!!!

Och ifall det nu fanns någon, några sådanan patienter - vilken grad av depressionproblematik fanns innan LCHF??

Det här låter som historien om att man får hjärtinfarkt för att man äter LCHF - för EN patient fick det.

Aniara4
0

Tänkte på precis samma sak som Kaisakavat, den där hjärtläkaren som gick ut med att EN (tidigare hjärtsjuk) patient som åt LCHF fått sin andra hjärtinfarkt och dött, och därför var kosten farlig.

Anekdotisk evidens brukar det också kallas.

Och de som har ett seriöst förhållande till vetenskap brukar vara noga med att skilja mellan korrelation och orsakssamband. Om något käkar ärtor till middag och blir överkörd av en bil senare samma dag betyder inte det att ärtor är livsfarligt.

Ians
0

Och vad gjorde de andra patienterna där på psyk kliniken?…För det var väll inte bara Lchf:are där…ingen stor klinik isf Skrattande

Snarare skulle man kunna dra slutsatsen att sk normal kost får människor att må dåligt psykiskt…för de flesta äter Normal kost!..folk har så konstiga åsikter om saker de inte vet ett skit om….egentligen!

haneit
1

Ja, för lchf är ju lösningen på alla världens problem, och om någon individ inte mår bra på den kosten så är det ju dennes eget fel såklart! Då måste man ju göra något fel, det är ju uppenbart.

Det kan ju absolut inte vara så att lchf inte passar för alla individer. Det är ju omöjligt!

kaisakavat
0

haneit - Varför är det omöjligt?

LCHF kan ätas i rätt många olika "varianter", från VLCHF till ganska generöst med kh. Kh kan komma från mejeri, grönsaker eller viss mängd raffinerat socker, det är valfritt. Inom detta spann, tror jag att i princip alla människor kan må bra.

Däremot inte sagt att alla måste äta så för det. Det är frivilligt.

Inte heller sagt, att det inte kan ta tid att ställa om kosthållningen, både fysiska och psykologiska faktorer, tills man hittar en modell som passar. Vad äta? Hur mycket? När på dygnet?

Ians
0

#14…nej Lchf är inte lösningen på alla världens problem…men det är inte normal kost heller…

Visst påverkar kosten hur vi mår..men… det torde ju vara individuellt hur olika mat påverkar olika personer….

Det finns folk som dör av nötter…o andra som äter nötter och mår jätte bra…

Lchf mat passar inte för alla…..av samma anledning…men att påstå att lchf mat ökar risken för självmord är väll ändå att ta i!

Kalle-B
0

Jag tror många mår bättre av LCHF på så sätt att man går ner i vikt vilket får humöret att gå upp. Men jag är inte lika övertygad när det gäller på längre sikt. Har själv ätit LCHF 2,5 åt och kan inte skryta med att jag mår speciellt bra. Har periodvis mått ganska dåligt, men vill väl inte riktigt kalla det för Depression, vet inte riktigt var gränsen går. (Men min fysik är det inget fel på.)

Det finns faktiskt nån undersökning som visat att de som åt lågkolhydratkost mådde sämre psykiskt efter en tid, men jag kommer inte ihåg var den finns.

Jag tycker det är naivt att tro att LCHF skulle vara överlägsen annan kost på samtliga punkter - det finns alltid fördelar o nackdelar med i princip allting.

Läs gärna i den där tråden om att äta en potatis på kvällen. Där framgick att det var ganska många som inte var på topp psykiskt.

Kosten har väldigt stor inverkan på vårt psyke, och det är ett område där vi ännu inte känner till så mycket.

Jag påstår inte att man mår sämre av LCHF - men jag påstår att vi inte vet hur det påverkar vårt psyke.

Inkanyezi
0

Möjligen skulle utblottade fetmakirurger kunna drabbas om väldigt många väljer LCHF i stället för stympning.

ewaran
0

En länk från Dahlqvists blogg, om vad kolhydrater kan göra med hjärnan.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/insulin_bygger_alzheimer

bustas
0

Instämmer i kaisakavats #19. Dessutom äter ju knappast en enda LCHF: are likadan mat. Det är ju bara inriktningen som är gemensam.

savonit
0

Jag mår så dåligt äter LCHF vill ju bara dö.

Nej svammel.

På ett psyke, hmm folk börjar äta LCHF för att må bättre det hjälper inte dom försöker ta sina liv och se LCHF har gjort att tankarna är klarare och man klarar av att genomföra saker, dom lyckas ta sina liv. LCHF är orsaken till självmord. liksom posten är orsaken till knarkmissbruk.

Inkanyezi
0

Mina tankar är inte klarare just nu, jag har en infektion, som LCHF inte hindrade (Borrelia), och jag mår pyton. Ska jag skylla det på fästingen eller LCHF?

JAUS
0

Modern västerländsk kost orsakar många hälsoproblem, så att återgå till naturlig kost tar bort dem. LCHF är inget mirakel, kosten normaliserar endast hälsan till den nivån som den ska vara på. Det är alltså "standardkosten" som är direkt skadlig. Problem som inte är orsakade av kosten hjälper inte LCHF mot, så enkelt är det.

Pasi
0

#6 Du menar alltså att att antalet människor som inte går ner i vikt, samt mängden glutamat (och även Mg-brist) skulle öka om man tar bort socker och spannmål ur kosten - hur tänkte du?

#11 Ja, D-vitamin- och omega3-brist, men även lågt kolesterol, resulterar ofta i Depression - stora mängder sol, lever, fisk, ägg och D-vitamintillskott är bra för mentala hälsan och en kvick hjärna.

ewaran
0

Tycker att detta är som att säga, att om en människa som äter LCHF drunknar, så betyder det att LCHF ökar drunkningsrisken.

Det var väl så, ifall det nu är sant, att det var psykiskt sjuka människor som åt LCHF och begick självmord.

Inte friska människor som åt LCHF och blev så psykiskt sjuka av det att de begick självmord???

[annalinnea]
0

Tack Pasi för svaret!

Catnap
0

Jag har aldrig hört någon som på allavra tror att man blir självmordbenägen av att äta LCHF, däremot beter sig vännerna som att man är redo att skära upp handlederna när de äter bullar inför mig och säger alltid "Fölåt, stackars dig" medan jag inte ens är sugen och inte har några problem alls med att de äter sitt fikabröd, popcorn godis och allt va de trycker i sig. Skrattande

Måste vara något sådant läkaren menade Flört

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Zepp
0

Altså.. det blir lite absurt.. inte så lite heller.. det är som diskutionen om det skulle kunna vara farligt att komma ut i skogen och andas frisk skogsluft när man levt ett helt liv i storstadens förorenade luft!

Det enda man vet är att inget är säkert och hade man inte ätit LCHF så skulle man ha handlat något annat vilket skulle lett till att man vistats två minuter extra i affären och därmed alldrig blivit överkörd av just den bilen som kom när man passerade övergångsstället!

Undrar om inte det är fler som äter LCHF som har skoskav oxå?

haneit
0

kaisakavat:

Jag var ironisk…

Jag blir oerhört arg och besviken för att om det är någon som inte mår bra på lchf, alternativt inte går ner i vikt, så skylls det på personen. Många kan inte ens tänka tanken att lchf kanke inte passar alla…

Catnap
0

#32 Haha! Cool

//Angelica

KarinSch
1

Jag mådde riktigt psykiskt dåligt när jag åt strikt LCHF (under 20g), grät och fungerade överhuvudtaget inte alls. Ttrodde det var omstälningsproblem men gav upp efter fyra månader. Nu mår jag bra igen, äter 50-100 g kolisar, i form av grönsaker, bär och lite pasta/potatis. Jag tror inte man blir mer självmordsbenägen av själva kosten, däremot tror jag att vissa behöver lite mer kolhydrater för att inte må dåligt.

Zepp
0

Med tanke på att lågkolhydratkost är väldigt vitt område har jag alltid undrat över det med att "Lchf passar inte alla"!

Med utgångspunkt från min egen definition som innebär att man äter mat med essentiell näring i lagoma proportioner i lagoma portioner, så skulle det i förlängningen innebära att vissa måste äta skräpmat utan näring för att må bra?

Det blir mest en semantisk övning.. självklart är det inte allra bäst för alla oenvar att äta en strikt kost av något slag.. jag undrar mest hur de verkligen åt.. hur de späkte sig för att uppfylla någon form av norm.. när de i själva verket borde lärt sig sin kropps signaler.. och skilja mellan psykiska och metabola sådana!?

rickardcarlsson
0

Det kan nog ligga något i vad läkaren säger.

Svår Depression och i förlägningen självmord är tydligt kopplad till serotoninivån. Serotonin är en signalsubstans som är relevant både för vår aptit och vårt humör. Det är alltså tydligt kopplat till mat. Man vet att serotoninnivån stiger av att man äter framförallt snabba kolhydrater (förutsatt att man inte har brist på en specifik aminosyra som krävs). Detta är en (av flera) anledning till "sockerberoende".

Många som egentligen lider av problem beroende på låga halter av serotonin självmedicinerar genom sötsaker. Det ger då liknade effekter som man annars skulle fått av "lyckopiller".

Om sådana personer abrubt slutar med att självmedicinera genom socker (tröstätande) genom till exempel LCHF kan de kastas ned i Depression som i förlägningen kan leda till självmord.

Det finns dock ett par intressanta saker att fundera över här. Om man konstant äter mycket snabba kolhydrater kan hjärnan vänja sig vid en konstant förhöjd serotoninivå. En återgång till det "normala" kanske tillfälligt ger nedstämdhet men där kanske man så att säga vänjer sig rätt snabbt.

Detta är utan tvekan något man bör forska mer på. I nuläget kanske det inte är särskilt klokt att snabbt övergå till strikt låkolhydratkost om man har eller har haft problem med Depression.

Mina personliga erfarenheter är att jag lidit av lättare Depression från och till så länge jag kan minnas. Sedan ett år tillbaka äter jag LCHF (inte jättestrikt - men däremot konsekvent och med få snedsteg) och jag har aldrig mått bättre psykologiskt. Det enda jag kan beskriva det som är att berg-och-dal-banan som pågått i mitt psyke har stannat upp och jag har fått ett enormt lugn inom mig själv som jag faktiskt aldrig kan minnas att jag haft tidigare. Så det är uppenbarligen olika hur man reagerar.

Inkanyezi
0

Jag har varit inne i en djup Depression under mycket lång tid, och den dämpade jag inte med socker. Jag accepterade den som en naturlig följd av en oväntad och traumatisk skilsmässa. Nu har det gått nära trettio år, och det började släppa för ungefär tio år sedan. Jag har inte under tiden med LCHF, ungefär två och ett halvt år nu, känt av minsta tendens till Depression. Men jag vet så klart inte vad som eventuellt kunde ha hänt om jag skulle ha "tröstätit" mig ur den långvariga krisen.

Allt utöver vad man verkligen kan konstatera är ju rena spekulationer, och jag har inte mått dåligt på något sätt av att dra ner på kolhydrater. Psykiskt har jag mått bra under den här tiden, och fysiskt har jag förändrats till det bättre utan att vikten har ändrats nämnvärt. Men jag är kvitt finnar som jag jämt hade tidigare, och mitt Blodtryck har sjunkit, och min kropp har formats om; slankare, mer muskulös. Jag trivs jättebra med det, och jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle leda till Depression.

Men jag antar att en psykavdelning, förutom att ta hand om självmordsbenägna, också får in folk med ätstörningar, och det kanske till och med i något fall kombineras. En tvär omkastning av hur man äter kan ju hänga ihop med psykiska problem, och behöver ju inte nödvändigtvis vara kopplad till att avstå från kolhydrater. Folk som sticker fingrarna i halsen på muggen efter att ha ätit, eller har andra idéer kopplade till mat, kan ju också halka in på våran bana, men det är ju inte säkert att de därför blir friska?

Så en viss vaksamhet på beteendet hos dem som är psykiskt sjuka kan väl vara motiverad, och det kan ju vara ett tecken på att något inte står rätt till, när någon gör en abrupt ändring i sina livsmönster. Och så klart kan det vara ett tecken på förbättring lika väl som försämring. Som doktorn sade, det finns ingen forskning. Alltså bara spekulationer.

Wildrat
0

Läkare träffar väl öht få friska människor som ändrar kosten så de erfarenheter de har är ju hur kosten påverkar sjuka inom sin specialitet dvs psykläkare träffar psykpatienter som ändrar kost, hjärtläkare träffar hjärtpatienter som ändrar sin kost. De VET alltså eg ingenting om hur man reagerar utan hur vissa sjuka reagerar och alla som har något hälsoproblem här inne vet ju att man kan råka ut för diverse problem med kostomläggningen.

Pasi
0

#37 Du missar lite av helheten - för vad händer med hormonnivåer normalt då du fått en hög topp?
(Rekyl!
Det är mycket svårt att ständigt hålla insulinet så högt att serotoninet hålls högt)

Och hur fungerar det med receptorerna då?
(hint - antalet brukar öka men känsligheten minska)
Detta är troligen huvudanledningen till att sockerberoende måste självmedicinera**.

Hur ser övrig hormonbild ut - sällan eller aldrig man direkt kan tolka ut nåt genom att anlysera ett enda hormon i taget.
(Högt eller svajigt insulin och BS påverkar andra hormon - Kortisol, GH, Könshormoner osv - hur detta påverkar helheten vet nog ingen utom den som bär kroppen)

När du äter protein höjs också insulinet - men nu behöver inte aminosyrorna konkurrera med socker.
Jag tror tom att man kan ha högre medelnivåer på LCHF än på HC-kost…men egentligen vet jag inte. I slutändan är det nog normala nivåer man vill ha - mer är inte alltid bättre.

**Oftast brukar sockerätandet leda till att de sockerberoende måste ha socker för att må normalt, precis som tunga amfetaminmissbrukare behöver höja noradrenalinet för att känna sig normala.

Zepp - Väldigt klokt skrivet!Glad

odezza
0

Jag kan ju inte prata för andra, men för mig är det så att jag hade självmordstankar innan jag började med LCHF för 4 år sedan, och fick diagnosen "kronisk Depression, ej behandlingsbar".

LCHF blev räddningen för mig. Nu har jag adrig självmordstankar. Psykiskt sett har jag aldrig mått bättre än jag gör nu.

Jag äter kolisar i form av grädde och ovanjordsgrönsaker, lite choklad och jordnötter ibland, blodapelsiner på vintern. Rätt strikt till vardags, men lite fest ibland.

Men jag äter så gott som aldrig spannmålsprodukter, då känner jag depressionen komma krypande.

"still lost in space and time"

Catnap
0

#41 Vad härligt att du mår så mycket bättre med kostomlägget! Glad

//Angelica

ulf-jansson
0

28# Så här tänkte jag . Högt Blodtryck är orsak alternativt en följd av dom flesta sjukdomar som finns . Just mental hälsa gissar jag orsakas direkt av ett högt Blodtryck då man kan framkalla mental ohälsa genom att dyka .

Dom flesta som äter lchf får i sig mycket mer salt/glutamat och mindre magnesium än en person som bara lever på frukt .

Normalt sänker man blodtrycket när man äter lchf genom att vi tar bort glukosen i blodet som binder 19 vattenmolekyler på varje glukos om jag minns rätt . Om man äter mycket charkprodukter så minskar man dom positiva effekterna av glukosbortfallet drastiskt . Och om man därtill skulle göra ett snedsteg i godispåsen så finns väl risken att man kommer få ett högre Blodtryck än man skulle haft på normal kost .

Wildrat
0

#43 Vilka som äter LCHF får i sig mer salt och glutamat? De allra flesta jag vet som äter LCHF undviker tillsatser som glutamat och drar också ner på saltmängden då man inte längre äter färdigmat…

ulf-jansson
0

44# Nu jämförde jag med en som åt frukt och inte normal kost . Bacon innehåller ca 1000 gånger mer salt än äpplen .

Att man kan få i sig mer salter på lchf godkända livsmedel är ju inte samma sak som att alla får det jämfört med en normal kost .

Wildrat
0

#45 Nu är ju frukterianer väldigt sällsynta och jag har svårt att tänka mig att de kan må bra i längden då frukt nästan helt saknar flera essenssiella makronutrienter. Och näringsbrist blir man garanterat deprimerad av…

ulf-jansson
0

46# Nu vet jag inte om jag är rätt person att försvara andra koster då jag själv äter lchf .. Men att lchf skulle vara det enda sättet att äta på för att vara frisk det tror jag inte .

Så länge man håller en bra fördelning på omegafetterna så tror jag aldrig kroppen skulle bli sjuk av att få sin näring från kolhydrater

rickardcarlsson
0

Pasi: Min poäng var framförallt att det finns ett rimligt samband mellan kolhydratater och serotonin och därför kan man tänka sig att det händer något. Om det blir bättre eller sämre beror nog på olika faktorer och just därför man bör forska på detta.

En anledning till varför just insulinhöjning via kolhydrater tros vara bättre för serotoninnivåerna är att andra aminosyror kan konkurrera ut tryptofan som är det som behövs för att tillverka serotonin.

Tankengången är alltså att lättast ökar sin serotoninivåer om man får i sig kolhydrater i samband med rätt aminosyra utan att få i sig så mycket protein generellt. En banan  på fastande mage borde fungera rätt bra.

Men i mitt fall, och flera t.ex. #41, verkar ju lchf snarast hjälpt en psykiskt. I vilket fall tycker jag detta är något man bör forska mer på och försöka förstå lite bättre vad som händer. Jag tror definitivt på att överdrivet kolhydratintag är något som förstör vår serotoninbalans i förlägningen. Men man bör för den skull vara uppmärksam på vad som händer om man plötsligt slutar med kolhydrater.

haneit
0

Jag började då må mycket bättre sen jag blev tvungen att sluta med lchf i mars pga av graviditeten… Min stora trötthet lyfte då…

Jag slutade dock inte med mättat fett, även om jag fick dra ner lite på det pga illamående. Jag äter potatis, ris eller quinoa till alla mål och äter säkert två frukter om dagen. Socker äter jag inte (förutom i frukten) för att jag mår illa av det. Och allt med spannmål och jäst tog jag bort efter ett tag, eftersom jag fick svamp både här och där. (Man har dåligt immunförsvar som gravid)

Jag mår mycket, mycket bättre på den kosten än när jag åt lchf, och då var jag ändå ganska liberal med kolhydraterna. Och jag har inte gått upp ett enda kilo, trots att jag är halvvägs genom graviditeten om ett par veckor… (Vilket inte är farligt, eftersom jag har ca 6 extrakilon fortfarande)

Jag kommer nog att använda lchf enbart som bantning de gånger vikten drar iväg… Men så mycket kolhydrater och spannmål som jag åt förr kommer jag nog aldrig mer att äta, och jag kommer nog aldrig mer att vara fettskrämd!

Digital
0

Haha, nähe det finns ingen forskning så då hittar han på egna slutsatser baserat biaserade observationer :D :D.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Pasi
0

#48 Kombinationen aminosyror + glukos kräver mer insulin, varför inträdet i cellerna blir besvärligare för båda (de konkurrerar) vilket i sin tur kan leda till att tryptofanet inte blir så ensamt i blodbanan som man skulle önska.

Äter man bara kolhydrater (godisknaprande t ex) så är det en annan femma - de aminosyror som cirkulerar i blodbanan är relativt få då inget protein tillförts, så då minskar konkurrensen ganska snabbt till tryptofanets fördel.
Då uppnår man ju den önskade effekten med nedsatt känslighet på receptorer osv…Flört

Bilringar
0

Jag tror inte det finns en viss gräns för hur mycket kolhydrater var och en kan äta för att må bra både fysiskt och psykiskt, var och en får ju helt enkelt prova sig fram. Jag känner inte alls till din bakgrund Haneit, men frågar ändå: Kan inte graviditeten i sig ha stor betydelse i ditt mående, dvs. att graviditeten påverkar ditt mående mer än vad kolhydraterna gör?

Jag har i alla fall under båda mina graviditeter varit väldigt energisk. Detta var innan jag började äta enligt LCHF, så min ökade energi kom inte av kostomläggning utan helt enkelt av graviditeten, kanske hormonerna, kanske lyckan över att äntligen ha lyckats bli gravid, vem vet. Folk trodde i alla fall inte sina ögon då jag i vecka 37 gungade omkring på promenad i + 27 grader och tyckte det var så skönt att röra på sig :-D

haneit
0

Bilringar:

(Gulligt namn Glad)

Jag har varit jättetrött sedan jag blev gravid också. Jag sover säkert 12 timmar om dygnet nu… Glad Men det är en annan sorts trötthet. Det är sömnighet i stället för den trötthet jag kände tidigare. Det var som att gå omkring i ett svart hål konstant! Det är svårt att förklara, men det var både fysisk och psykisk trötthet…

Men jag har inte fått någon energikick av att bli gravid i alla fall…