Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4518 ggr
Mona22
0

matsedel?

Jag har ej provat på detta sätt att inte äta kolhydrater men har kompisar som provat och de mår bättre säger de så jag vill också testa.

Jag skulle behöva hjälp med en matsedel. jag är så dålig på att komma på vad man ska äta.Någon som har förslag?

rikpe190
0

Frukost kan se ut på många olika sätt.

Klassikern är ägg&bacon, men andra förslag är

• en sallad på kokta ägg, räkor, majonnäs och valfria grönsaker.
  • Omelett med valfria tillbehör. t.ex en burk makrill i tomatsås, räkor, skinka eller bacon
  • En skål fet turkisk yoghurt (som dessutom kan spädas med grädde för mer fett och mildare smak) med t.ex. solrosfrön, nötter eller bär i
  • Mackor på LCHF-bröd. Sök på sidan efter oopsies, lembasbröd eller nötbröd för förslag.
  • Eller helt enkelt rester från gårdagen!

Lunch och middag går att variera oändligt mycket. Men några standardrätter som jag brukar rotera mellan är

• En stekt laxfilé med stuvad spenat och majonnäsbaserad sås.
  • Helstekt fläskkarré med gräddsås och valfria grönsaker.
  • Biff med lök och ett gott kryddsmör eller bearnaisesås
  • Pannbiffar med valfria tillbehör. Coleslaw är gott till.
  • Kycklinglår stekt i ugn tillsammans med lök och champinjoner i klyftor, och kanske morotsstavar.
  • Grytor baserade på buljong och grädde, och med valfritt protein och grönsaker.

Som tillbehör brukar jag äta fräst lök och champinjoner, hemmagjord coleslaw, kryddsmör, gräddsås, aioli eller blomkålsmos (istället för potatismos)

Mellanmål brukar många LCHF-are hoppa över, men känner man sig sugen går det utmärkt med ett kokt ägg, en skål turkisk yoghurt med bär eller nötter, några ostskivor med smör inrullat, några skivor fet korv, t.ex. salami eller ölkorv, eller helt enkelt en stor mugg kaffe/te med mycket grädde i.

Hoppas detta har kunnat inspirera lite!

MimLan
0

Titta igenom trådarna som handlar om vad man ätit under dagen, de ligger alla i avdelningen "Mat - Jag behöver måltidstips".

Vill dock påpeka att påhittet att det måste vara specifik frukostmat är nonsens. Det är långt bättre att äta riktig mat vid varje måltid.