Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4483 ggr
wickan57
0

Varför inte motion?

Jag är 52 år och arbetslös så jag brukar gå 1 mil om dagen i 5 dagar typ. Min undran är varför står det i LCHF-tidningen att motion är lika med fusk?

Det är väl bra för hjärta och annat att röra på sej, jag har ju även sämre förbränning än yngre.Glad

unoblom
0

Ja, jag tycker inte att motion är fusk. Klart man skall röra sig. Men jag förstår om man är jätteöverviktig att man då först måste gå ner i vikt innan man börjar orka röra sig.

Jag själv går inte lika mycket som du, jag är också 52 år, men jag åstadkommer kanske ca 6-7 km/dag, dock alla dagar i veckan.

Men det är klart, det är lättare att röra sig om man gått ner i vikt.

rikpe190
0

Tror att de flesta är överens om att motion är bra, men att det inte ska vara den primära medoden för att gå ner i vikt. Utan det ska istället kosten vara.

Så motionera för att det är kul och för att må bra, inte för att gå ner i vikt Glad

mikaelj
0

Givetvis skall man motionera om man kan, dock efter sina förutsättningar. Man ställer inte en tjockis i löpspåret, t ex.

Fiana
0

Tror det tagits upp i ganska många trådar - det nämns nog som "fusk" någonstans lite skämtsamt tror jag?

Det har dock delvis med att göra att för en del kan det utgöra ett hinder i viktminskningen om man motionerar för hårt i o m det kortisol påslaget extra det ger, samt att det kan göra dig mer hungrig och göra att du äter för mycket. Inget som gäller för alla men för en del. Samt så klar om man bygger muskler så kan *vågen* vissa upp eller stilla fast man går ner i fettvikt - men det är ju bara positivt om man inte stirrar på vågen ;)

Det åsido så är det naturligtvis nyttigt att röra på sig efter sina förutsättningar

LarsCarlHansFson
0

Jag gick ner jättebra i vikt tills jag började motionera, då stannade det upp så småningom. Tror jag fick mycket större aptit och kanske lite mer muskler plus att kanske kortisolet stoppade upp också. Men samtidigt är jag övertygad om att motionen och träningen stärker min kropp och får mig att må bättre både fysiskt och psykiskt. Förra veckan blev jag förkyld och kunde inte träna och hamnade i en deppsvacka vilket jag delvis tror beror på brist av motion.

vimsig
0

Fortsätt motionera! Inte för att minska vikten men för alla andra anledningar. Jag kan komma på många!