Knakande leder
Jag har sedan jag gick i mellanstadiet och fick anorexia haft knakande leder. Dvs det knakar till när jag rör tårna, tummarna, höfterna etc. Jag har fått lära mig att det beror på att det inte finns tillräckligt ledvätska el dylikt just i de lederna.(stämmer det?)
Jag lider i och för sig inte så mycket utav detta, det är bara i bland som det kan göra rejält ont i höften när det knakar till där. Kan man på något sätt återställa ledvätskan så det slutar knaka eller är detta något man får leva med?

Jag har också knakande leder just nu! Har inte alltid haft det, utan det har uppkommit nu i samband med mitt byte till LCHF. Det knakar titt som tätt när jag rör mig. 
Jag fick tipsen av en Homeopat att man skulle äta glukosamin för sånt.. Den hjälper till att återställa brosk och sånt i lederna och även smörjningen. Den som är till hästar är bäst.. och bland de billigare. Det är nämligen välkänt att Hästar behöver glukosamin för sina knän så det tillsätter man i fodret till dom. Annat är det med vad människor behöver.. *flinar lite*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har också knakande leder, främst i knäna och det kan göra riktigt ont. Mest vintertid, på sommaren händer det nästan aldrig.
Har fått artrox av läkaren som hjälper och det är helt underbart. Det innehåller glukosamin och jag tror det finns i mindre förpackningar på apotek sedan finns det även hälsokostpreparat med glukosamin.
Du bör dock inte vara skaldjursallergiker, det utvinns tydligen ur skaldjur på något sätt.
Den som man kan köpa på hälsokost utvinns ur kykling.. kanske kan vara ett alternativ för skaldjursallergiker.. Är dock inte säker på vad den innehåller helt..
Kom på en annan grej.. MSM finns på hälsokosten oxå., Den ska visst hjälpa till att bygga upp det egna brosket från början.. Provade ett tag men hade inte tålamod att fortsätta.
//Ida
Jag har sett påståenden att hemmagjord buljong ska vara bra för leder bl.a.
På Weston A. Price Foundation pratar de varmt om buljong, och i en senare artikel diskuteras mer i detalj om varför det är så bra.
Dock har jag inte någon egen erfarenhet.. så det är som vanligt - läs, begrunda, pröva det som verkar vettigt, och se om det hjälper :)

Själva knaket uppkommer av ett tillfälligt vakum i leden…så när det släpper DÅ knakar det :) Att det knakar i lederna behöver inte betyda någonting. Har man inte problem av det, så är det absolut inget man behöver oroa sig över. Dvs…om man inte har ont och stelt i nån led som knakar…så behöver man inte göra något åt det heller. Så har alla sjukgymnaster jag varit hos sagt iallafall. De menar att det är dumt att behandala något som är normalt. Att det i sin tur kan försämra kroppens egen "tillverkning" av ledvätska m.m. och att man kan bli "beroende" av det…typ på samma sätt som med laxermedel. Kroppen vänjer sig med att få hjälp med vissa funktioner och kommer sedan förvänta sig den hjälpen också om man börjar med det.
Jag VET inte att det är så…utan bara att det är vad mina sjukgymnaster sagt om mina knakande leder.
Kan vara värt att tänka på!

Ifrågasätter inte sjukgymnasternas påståenden om att det inte behöver vara farligt. Jag har dock svårt att tro att det skulle vara naturligt att lederna håller på att knaka. Det är nog inte mera värt än t.ex. hudläkares uttalanden om att det är naturligt med torr hud och att den blir torrare med åren, psykologers uttalanden om att det är naturligt att man någon gång under ens livstid får en Depression, bantningsläkare att det är naturligt att man går upp i vikt om man inte motionerar, ögonläkares om att det är naturligt att man får försämrad syn med åren. Bra som ett par exempel. Visst kan jag ha fel vad gäller lederna. Dock har jag svårt att tro att det rent allmänt är meningen att människan ska dras med sjukdomar, mindre fysiska eller mentala defekter eller omotiverade konstigheter -såvida vi inte har haft eller har någon evolutionär fördel av det.
Där kan jag inte annat än hålla med Bengt-Olov. Var hos en sjukgymnast som konstaterade att jag var så rak och fin och allt var bra. Hon skulle bara känna lite på höften på mig.
Hos osteopaten senare visade det sig att jag hade rotationer i hela ryggen, höften hade fallit fram och sjukgymnasten hade nästan förstört vissa senor och muskelfästen.. Det tog många månader att bli hyfsad igen..
Litar inte riktigt på allt som sägs vara normalt..
//Ida

Håller med de 3 senaste talarna - man ska inte lita på läkare etc som säger att sjukliga åkommor är naturliga men även att man inte ska behandla något som är naturligt….smärtande leder är nåt sjukligt men knakande leder behöver ju inte vara nåt sjukligt.
Men hur ska man veta vad som är naturligt och vad som är sjukligt och ev orsakat av fel kost och leverne???

Personligen anser jag väl att…om man börjar känna att det inte riktigt står rätt till i lederna…dvs att man börjar känna viss skillnad, så går man helt enkelt och kollar upp det. Men som sagt…de flesta sjukgymnaster tycker juh det är normalt! Kanske naprapat, kiropraktor m.m….som har längre utbildning på just leder och ligament är bättre att kontakta.?!!
Har själv fått stor hjälp av en kiropraktor!