Skinkrullar
Ruggit enkelt och helt unerbart gott..
Rulla in sparris (ett par stycken alt en delad på mitten) i skinka eller kalkon. vad man tycker. Gör många det går åt.
Gör en sås på vispgrädde smaksatt med curry och chilli (sås eller pulver beroende på känslighet) och ev tomatpure. Efter smak helt enkelt. Salta en aning, smaka av.
Vill man fetta till såsen ytterligare borde det gå alldeles utmärkt med smör eller kokosfett…
Häll såsen över skinkrullarna och in i ugnen i 20 min till en halvtimma, tills den börjar få färg.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Det låter smarrigt, ska ABSOLT testa! Tack för tipset!
När ni köper skinka, för det är väl färdig skinka det handlar om, kolla så det inte innehåller glutamat=smakförstärkare=E621. Jag är så förbannat för jag hittar inte någon sort som inte innhållet möget.
Rullarna låter jättegott, jag skall börja leta igen efter skinka som inte innehållet glutamat. Tipsa gärna om ni hittar..

Mervi jag har köpt billig skinkstek som jag lagat som vanligt i ugnen och sedan låtit bli riktigt genom kall i kyl(eller på min glas veranda)då kan man skiva den i lövtunna skivor som är väldigt användbara.
Fast om du vill ha rökt……då vete tusan.
mezza: jag brukar också göra så med skinkstek, nötstek, kalvstek, gott att äta kall eller värma.
Såg häromdan på ICA att Ridderheims håller på att lansera ett sortiment smörgåspålägg som är osötat, dvs varken socker eller sötningsmedel inblandat.
Det där med glutamaten och andra smakförstärkare är ett gissel.. Vi letar och vi letar.. Men det är svårt. Har fått för mig att kalkon innehåller färre E… men det kanske bara är inbillning.
Det borde gå alldeles utmärkt att göra på skinkstek.. Det känns tom som om det borde bli godare.. Lixom lite mera matigt. Tack det ska jag ta till vara.
//Ida
Jag säger bara - min bästa investering var en skärmaskin. Alla stekar blir lövtunna och jättegoda.
Numer pensionär i Nynäshamn
Min med Margareta, jag fick inspirationen från dig. Tack en gång till!
Ett tips till: Det går alldeles utmärkt att ha den såsen till kykling eller annat relativt ljust kött.. tar dock lite längre tid i ugnen då.
//Ida