Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8474 ggr
Internettan
0

Makrill och aluminium

Jag funderar lite över makrill i tomatsås. De ligger väl i aluminiumkonserver? Och tomatsås ska väl vara lite … vad heter det… surt eller nåt? Borde inte aluminiumet "frätas" ut en hel del i den där burken? Och hur nyttigt kan det vara, tro?

"Every point of view is a view from a point."

Babz
0

Jag har en känsla av att aluminiumburken är belagd på insidan, med typ plast eller nåt. Jag har aldrig känt någon metallsmak på makrillen och jag brukar vara rätt känslig.

Nån annan som vet?

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Walnewra
0

Det enda jag "vet" är att man ska tömma en öppen burk i t ex en glasskål om man inte äter upp hela innehållet..för vid kontakt med luft så blir det någon slags reaktion i aluminiet och innehållet, och då kan man märka av mer eller mindre smak av metallen. (Detta ska gälla alla slags konserver)

Hej o håå! :)

Internettan
0

Ja, just det. Det känner jag ju till. Kanske det inte är så farligt då när burken är oöppnad? (Hoppas, hoppas!)

keja01
0

Det är oftast stål i konservburkar. Läsk och öl-burkar är dock aluminium.

Tenn förekommer också. Plasten på insidan av burken kan innehålla samma skadliga mjukgörande kemikalie som nappflaskor. Förhoppningsvis in nu längre.

Internettan
0

Oj, är det stål? (Nu börjar hela tråden nästan att bli rolig.)

keja01
0

Om burken rostar när den utsätts för vatten och luftens syre är det stål.

På 1800-talet hade man giftigt bly i konservburkarna.

starhawk
0

För att det skall kunna bli någon reaktion krävs det luft, så länge burken är sluten och det inte finns nåt hål är det säkert, det är så konserver fungerar, men så fort man öppnar den sätter reaktionen igång, så ideellt sett skall man tömma burken direkt, men reaktionen sker inte särskilt snabbt så det går bra att servera från burken, men det som blir över skall flyttas över till t.ex. en glasburk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hemul
0

Några såna + det .

Flört

Varför ska man betala mer än man behöver och dessutom slänga en stor del (skrapa bort såsen)? Om nu helt plötsligt makrill är grejen istället för fläsk, så kan man väl köpa så bra som möjligt. Och det innebär väl tyvärr för de flesta fryst.

Pasi
0

#8 Aha - det går alltså att köpa dem osåsade!?Förvånad

Wtn3
0

Jag förstår din poäng, men oftast talar pris i kombination med tillgänglighet som väldigt stark faktor för att köpa makrill i tomatsås.

Det går att köpa dem "oljade", tyvärr är det inte precis ekologisk olivolja de lagts in i, så det klart mest hälsosamma förefaller absolut att köpa dem i tomatsås snarare än olja, men att skrapa/skölja bort så mycket tomat man kan.

hemul
0

Jadå Pasi, men då kanse de inte har samma effekt på vikten. Flört

Wtn3, priset var ju MIN poäng ju! Skrattande

Wtn3
0

Point taken, pris kan vara ett trubbigt instrument, i korta loppet är det billigare att köpa makrill i tomat och hälla bort tomaten än att köpa färskfångad makrill, men färsk makrill istället för industri-dito kan spara dig läkarkostnader i långa loppet. Vad ska man egentligen tro på? *sjunger* Vem vet, inte du, vem vet, inte jag *sjunger*.

Men dessa millimeterdiskussioner vi nu är inne på är knappast avgörande alls, det viktiga är att folk börjar föredra ren mat, dvs smör och inte margarin, nyslaktat kött och inte processat kött osv. Man behöver inte avstå varje tillsats, så länge man håller koll på de värsta bovarna, såsom smakförstärkare, färgmedel och vissa konserveringsmedel.

hemul
0

Nej, nej! Jag menade det faktiska kilopriset. Räknar man ut vad man batalar för själva makrillen i de där burkarna så är det mycket mer än än vad fryst makrrill kostar. Det är klart, köper man en hel låda när de har bra pris på ÖB eller liknande kan man kanske komma billigt undan. Jag har kollat på normalpris på ICA och Willys.

Eller så köper man fryst sill. Garanterat billigast av feta fiskar!

MimLan
0

Det finns inte på någon skala att byta ut en lättillgänglig makrillbit i burk mot en fryst dito som skall tina och som skall tillagas.

Hela poängen med burkarna är hur snabba och lättillgängliga de är för mig. Vill jag ha varm/tillagad fisk är det en helt annan kategori.

Internettan
0

Tack för alla informativa svar.

Hemul:

Jag tänker som MimLan. Ofta blir jag hungrig fram på kvällskvisten och vill ha något snabbt och mättande, och inte för mycket. (Och då har jag redan lagat och ätit mat tidigare under dagen.) Inte känner jag för att ställa mig och steka fisk i det läget. Det är då jag vill ha mina kära burkar. 

Det funkar heller inte att steka i förväg och spara, för då måste de frysas för att hålla - och då blir det inte snabbmat ändå. Eller jo, man kan kanske lägga dem i små lådor och ta fram en låda om dagen. Fast jag äter inte makrill varje dag - och det är svårt att veta i förväg när jag vill ha och när jag inte vill ha.

hemul
0

Jaha, ja då får man nog ta det goda med det onda, eller det onda med det goda, hur man nu ska säga.

Jag trtodde det var apropå den nya makrilldieten då man ska äta flera burkar per dag, men så var visst inte.

Internettan
0

Oj, makrilldieten? Finns det en sån nu också? Glad Ja, då verkar det klart bättre att steka själv om man ska äta sådana mängder.

MimLan
0

#17 Jajamen. Alltid måste något kallas för något för att folk skall bli frälsta. Och så förresten skall det skruvas till lite, det skall vara ägg och makrill-dieten på mitt sätt. För icke att det kan kallas för bara LCHF/low carb/paleo eller gud förbjude, bara mat rätt upp och ner.

Jag bokar in fläskkotlett-dieten, förresten. Tre rediga fläskkotletter med fettrand om dagen. That's it! Det bästa av allt är att det är utbytbart mot vad man vill! Men nej, det är inte LCHF, det är fortsatt fläskkotlettdieten!

(Suck, är verkligen trött på fixeringen vid ägg-deff/diet, ägg och makrill-diet, ägg och bacon tre gånger om dagen.)

Internettan
0

Jag kör med matdieten.

JAUS
0

Om jag minns rätt så är det ca 3g kolhydrater i en makrill-konserv, >90% av såsen blir kvar i burken, så tre konserver ger ca 1g kolhydrater, ingen mängd att vara rädd för, om man inte äter ufo.

Babz
0

#4 - Makrill- och sardinburkar är tillverkade i aluminium, inte stål. "Vanliga" runda konservburkar med sparris, champinjoner eller vad det nu kan vara, är (oftast) gjorda av stål.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk