Kalorier vs mättnad
Ännu en fundering från mig såhär i början av mina nya sundare tag. Har för mig att jag läst någonstans att det är viktigt att få i sig tillräckligt med kalorier, under ett visst intag går kroppen på svält. Jag har ett rekommenderat intag på lite över 2000 kcl/dag, men är mätt och belåten på ca 1800, då med energiprocenten enl LC-principen. Inte ska jag väl äta mer när jag ändå inte är hungrig? Tycker mig minnas från Skaldemans bok att är man inte hungrig ska man inte äta. Vad säger ni? Bör jag äta mer i alla fall?
Jag håller med Skaldeman där. Ät när du är hungrig, låt bli annars. Att LCHF ger dig marginal att överkonsumera är ingen anledning för att du skall utnyttja den. Lägre konsumtion, lägre kostnader.
Lycka till!
/Erik
Jag skulle absolut nöja mig med 1800 eller ännu mindre om jag var mätt där, det har ju även med hur mycket man rör på sig vad man behöver.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag måste också lägga mig till dom som säger sluta äta när du är mätt och ät bara när du är hungrig oavsett kaloriintaget.
Jag är själv en person som har haft oerhört svårt (och har ibland fortfarande) att sluta äta när jag är mätt. Jag överäter ändå liksom och det har jag verkligen fått sätta mig ner och lyssna på min kropp att nej Kia du behöver inte mer nu för du känner dig mätt.
Jag har aldrig tidigare när jag åt alla kolisar känt mig mätt inte haft någon botten när jag ätit och överätit. Nu går jag verkligen efter detta att äta när jag är hungrig och sluta lite innan jag är mätt helt, då man av erfarenhet vet att mättnads känslan kommer så småningom när man äter så fet mat.
Jag har märkt att nu under julen har jag börjat att småäta, har detta sug efter att stoppa i mig något mest hela tiden. Det beror på att jag slarvat med kolhydrater under helgen. Märker denna skillnad direkt. Nu håller jag på att avgifta mig och äter ost om jag blir sugen.
Jag säger också som de andra, ät dig mätt men inte mer.

Skönt att höra att jag inte måste äta mer än jag känner att jag behöver. Känner verkligen igen mig i det ni skriver. När jag åt enligt ViktVäktarna var jag aldrig mätt, vilket i slutändan gjorde mitt matmissbruk flera gånger värre än det var innan jag gick med. LCHF funkar för mig, och det känns väldigt lyxigt att äta alla goda ostar och grädde i maten…. Mums!
Kalorier är ju ett mått på energi men hur bestäms mängden energi per livsmedel?
Nånstans, nångång på nätet läste jag om att energimängden som kom från olika livsmedel i en förbränningsugn bestämde mängden kalorier i livsmedlet. Våra magar och tarmar kan ju inte jämföras med någon förbränningsugn? Är det här en myt eller sanning?? Nån som vet?

Tycker mig känna igen det från Skaldemans bok. Kan det komma därifrån?
Skaldeman beskriver hur uttrycket kcal kommit till och hur man sen accepterat att vi är förbränningsugnar vilket som sagt låter märkligt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det är åtskillig förvillelse kring begreppet "mättnad", eftersom kaloriräknare tycks förstå begreppet på annat sätt än högfettare.
Med "mätt" menar Rössner och hans gäng menar bara "påfylld", gärna med så näringsfattig kost såm möjligt, fiber allra bäst eftersom den har noll kalorier. Men det betyder inte att kroppen fått vad den vill ha, och därför blir man strax hungrig igen. Det där försökte vi reda ut i Kap. XXXIII av Rössnerkommentaren, som finns på adress:
http://blogg.passagen.se/fetsmart/comments/Weblog/r%C3%B6ssnerkommentaren_del_3#comments
Se även det sista kapitlet, som lades in idag. Ingen har hittills opponerat sig mot vår tolkning av begreppen