Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 8449 ggr
fetknopp
0

E-nummer

Är det så att alla E-nummer är dåliga för kroppen? Någon sa till mig att en del E-nummer är naturliga ämnen. Om det är så, vilka E-nummer skall man låta bli? Jag har aldrig brytt mig tidigare, men jag har börjat förstå att jag skall göra det. Tack för det alla medvetna LCHFare.Kyss

BarbroE
0

Jag rekommenderar - Handbok för den kräsne konsumenten- av Tommy Svensson. Finns att beställa här Där står vilka man ska akta sig för och vilka som är ok.

andreas0
0

Alla är inte dåliga, men väldigt många är det.

Min personliga regel är att om jag inte vet vad det är och vet att det är bra så köper jag inte det. Det enda e-numret jag kan i huvudet som jag vet är bra är E300, vilket är c-vitamin.

Observera att ibland skriver dom ut e-nummerna och ibland namnen på kemikalien, så man kan inte bara läsa enummerna och hoppa över resten av innehållsförteckningen.

Dom värsta är:

E621-E625 - glutamat, ibland står det natriumglutamat, jästextrakt, smakförstärkare eller aromer på förpackninge, oftast är det då glutamat det rör sig om. En del mår dåligt av den här, t.ex. får migrän. Det är den här som ger "chinese resturant syndrome".

E100-E180 - Olika färgämnen, en del av dom har visat sig kunnat orsaka hyperaktivitet och liknande hos barn, dessutom ett tecken på att det är en "falsk" produkt, varför skulle dom annars byta färg på produkten?

E249-E252 - olika nitrater och nitriter, finns i stort sett i alla charkprodukter, har kopplats till tjocktarmscancer. Svår att undvika helt i dagens läge.

E1400-E1450 - Modifierad stärkelse. Kolhydrater som har modifierats kemiskt så att dom har extra fast struktur (så tillverkarna kan blanda i mer vatten och därmed få lägre kilopris). Inte lika farlig som dom dom andra, men köper man produkter med sånt här i sig kan man vara säker på att man betalar för en massa vatten. Även glutamat hittar man i produkter som det blandats i mycket vatten, då den kan koncentrera smaken som blivit utspädd av vattnet.

E420-E421, E950-967, sötningsmedel. Står ofta namngivet istället:  Sorbitol, sorbitolsirap, Mannitol, Acesulfamkalium/acesulfam-K, Aspartam, Cyklaminsyra, cyklamater, Isomalt, Sackarin, sackarinater, Sukralos, Taumatin, Neohesperidindihydrochalcon/ neohesperidin, Maltitol, maltitolsirap, Laktitol, Xylitol.

Som sagt, vet jag inte vad något i innehållsförteckningen är för något så köper jag inte produkten. Bäst av allt är att bara köpa rena råvaror som inte har något tillsatt alls, och göra hemmagjort från grunden, fast det är väl inte alltid man har tid till det i dagens samhälle.

BarbroE
0

Sen är det inte bara E-numren man ska kolla efterr utan aromerna också. Populärt nu är rökaromer. Dom står sist i innehållsförteckningen för att det är så lite tillsatt, men det betyder inte att dom är ofarliga. Tvärtom är dom mycket potenta. Och dom behöver inte tala om vad som ingår i aromerna. Smörarom orsakar tex något som kallas popcornlunga. Läskiga saker.

fetknopp
0

Tusen tack för svar! Skall fortsättningsvis bli en mera medveten konsument. Men vad är popcornlunga och chinese-restaurant-syndrome? Är det sistnämnda sådant man får av att äta flied lice? Verkar läskigt. Fundersam

BarbroE
0

Här kan du läsa om popcornlunga och här

Jazzo
0

Hur är det med smältsalter - E330, E331, E339, E341 och E452? Dessutom finns det ett färgämne E160a oxå såg jag nu … det är makens cheddarskivor från Willys jag undrar över .. .Ska jag nu göra rent hus och kasta ut saker osv vill jag ju bara spara det som är ok ….

angelica75
0

Jag skulle vilja veta vilka e nummer som innehåller laktos..

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

denno
0

Jag har inte hört talas om ett BRA e-nummer. Frågan är väl bara hur pass skadligt det är. Det finns ingen anledning att äta några e-nummer men givetvis är vissa värre än andra.

andreas0
0

#6, E330 - Citronsyra, E331 - Natriumcitrater, E339 - Natriumfosfater, E341 - Kalciumfosfater, E452 - Natrium-, kalium- och kalciumpolyfosfater, natriumkalciumpolyfosfat, E160a - Karotener, betakaroten (gul-orange).

Citronsyra är väl relativt ofarligt, det är en naturlig ingredients som utvins ur omogna citroner. Men det är en stark syra, den används t.ex. som rengöringsmedel också. Men så stora doser att det får sådan effekt har dom nog inte i mat, då hade det varit för surt för att vara ätbart.

Betakaroten är väl också en naturlig ingredients, finns i bland annat morötter.

Resten känner jag inte till, du får väl slå upp dom på wikipedia och se vad det är för något. Men det låter inte som något jag hade satt i mig.

#7, Så vitt jag vet så finns det inget e-nummer för laktos, men jag kan ha fel.

Wildrat
0

#7 Här har du en e-nummer nyckel så kan du läsa själv. Enligt vad jag förstår så är det E325-27 som möjligtvis innehåller laktos.

andreas0
0

#10, Det där är mjölksyra bundit till olika ämnen. Mjölksyra är vad man får t.ex. i yoghurt när bakterierna som skapar yoghurten bryter ner laktosen. Det är altså inte laktos i sig, även om det skapas från laktos. Det är det ämnet som gör yoghurt syrligt.

Det bildas också i musklerna när en icke-LCHFare tränar. Tungan ute

Om det är dåligt på något sätt när det är bundet till dom tre ämnena som det är i E325-E327 vet jag inte, men den rena formen bör väl vara ofarligt. Tror det är ofarligt även för någon med laktosintolerans, men är inte 100% säker.

picapica
0

Köp E-guiden av Konsumenter i Samverkan. Pris 100 kronor. Det är en förklaring av vad e-medlen är för något mm.

lena57a
0

Betakaroten KAN vara från morötter och då är den ok! MEN den finns tyvärr även i kemisk form och då är den, i varje fall mina ögon, helt olämplig att få i sig. Tillverkarna är desutom EJ skyldig till att upplysa om vilken betakaroten dom använder.

Det bästa vi kan göra är att helt och hållet undvika ALLA E-medel. Kemikalier är faktiskt på väg att bli en jättefälla för människors hälsa och välbefinnande.

lena57a
0

http://hem.passagen.se/enummer/enr01.html

På den här sidan står en hel del av BIVERKNINGARNA från E-medlen…. Inte så rolig läsning, men det blir bara lättare att avstå från tillsatserna!!

Babz
0

#12 m.fl. - man behöver inte köpa en e-nummerguide - den finns att skriva ut gratis från livsmedelsverkets hemsida.

Många e-nummer är helt naturliga ämnen, t.ex. konserveringsmedlet bensoesyra, E210, som finns i lingon.

De E-nummer man bör avhålla sig ifrån är, enligt min mening, främst de syntetiska smakförstärkarna: E621 - E625 och de syntetiska sötningsmedlen: E420 - E421 och E950 - E967, liksom också syntetiska färgämnen.

Ändelsen "-at", som finns på många E-nummer betyder inget annat än att det är ett salt av en syra. T.ex. bensoesyra, som är grundformen och natriumbensoat, som är natriumsaltet av bensoesyran. Salterna är oftast mer lättlösliga (i vatten) än grundformerna.

Natrium, kalium, kalcium, magnesium (och en massa andra mineraler/spårämnen) ska vi normalt ha i kroppen och det gör att salterna av de ämnena (oftast) inte ger någon större påverkan på kroppen.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

YlvaPåÅland
0

Jag blir så trött på att det ibland står E-nummer och ibland bara namnet som tillsatsen har! Har lärt sambon att tex undvika E621, men så står det glutamat istället och det ser han ju inte… *suck* Har missat det jag med ibland… Vissa varor har ju tom blandat med namn och e-medelsnummer?! Finns det någonstans där man kan läsa om regler hur det "ska" märkas i innehållsförteckningar? (Har bara bokmärkt länkarna i inläggen ovan, har inte hunnit läsa så där ingående, kanske det står i någon av dom?)

Tycker det är läskigt när det är nära nog 10 e-medel i en liten glass… SkrikandesFörvånad

picapica
0

Köp E-nummerguiden av Konsumenter i Samverkan. http://www.konsumentsamverkan.se/

I den får du mycket upplysningar!

Livsmedelsverkets E-guide  säger ju inte mer än namnet på E-medlen.

YlvaPåÅland
0

Artikel i Nya Åland idag, handlar inte så mycket om själva E-medlen, men bara det att det uppmärksammas är super tycker jag! Skrattande

annapanna12
0

Det tar en ervinnerlig tid att handla numera. Letar efter mat utan e-nummer. Skulle bli så glad om ni ville tala om  hur man får tag på mat utan e-nummer. Det finns ingen mat på ica maxi som är varken mer eller mindre bra ur den synvinkeln. Allt innehåller enummer. Tacksam för synpunkter och tips på vad och var man kan handla i göteborg med omnejd.

[Pennylane1]
0

ägg, rent kött, fisk, fågel, smör och ovanjordsgrönsaker är alla utan e-nummer. Oprocessad mat helt enkelt!

Wtn3
0

Att folk går runt och oroar sig för alla tillsatser kan mycket väl skapa fler problem än själva e-numren (genom att folk oroar sig och stressar upp sig över det osv), undvik de värsta bovarna och ha inte dåligt samvete för att ni köper någon färdig sås med E-nummer om ni inte orkar göra egen, eller någon kolhydratsnål kryddkorv från t ex lidl, se som sagt bara till att ha koll på de värsta, såsom smakförstärkare, färgämnen, vissa konserveringsmedel osv. Inte ens hemlagad bearnaise är enkel att få helt e-nummersfri, de flesta vinägers (även ekologiska) innehåller ett eller ett par e-nummer.

starhawk
0

E 967 Xylitol kan knappast kallas ett syntetiskt sötningsmedel det kallas även björksocker och man får det från björksaven. Har aldrig ledit till några negativa konsekvenser för människor, men ge det inte till hunden, dom tål det inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JAUS
0

#22 Björksocker är direkt giftigt för hundar, de saknar rätt enzymer för att bryta ner det.

tk71
0

Det finns en massa E som är fullständigt naturliga. En annan sak är att de kanske tillsätts till livsmedel där de inte hör hemma, trots att de är naturliga. Och då blir det ju inte nån "naturlig mat" heller.

Jag tycker ibland att den där E-nummerhetsen är hysterisk. Folk har inte kunskap om mat och matlagning längre. Vad beror det på? En stor del beror naturligtvis på explosionen av matställen där man kan köpa sig nåt gott snabbt och lätt. Sen har jag också en känsla av att hemkunskapen i skolan är rätt styvmoderligt behandlad.

Conquest
0

Jamen köp Mats-Erick Nilssons böcker: Den hemlige kocken och Äkta Vara. Där står allt du vill veta och mera därtill. Kostar 39 st på Citygross eller beställ från f.eks Bokus. Länk till hans hemsida där det även finns en komplett E-nummerlista med kommentarar till varje nummer:

http://www.aktavara.org/

Anders-S
0

Inga E-n !  En ingrediens!

Enklast är att köpa råvaror som inte har några tillsatser alls!

Det räcker med de gifter och bekämpningsmedel som följer med ändå!

JAUS
0

Det är bara att lära sig de skadliga och tveksamma E-numren utantill, det är faktiskt inte så svårt.

cnidaria
0

Ja, jag har en "fusklapp" i väskan, där står E-värstingarna + läskiga ämnen (både mot mej och miljön) i hygienartiklar Cool