Sämre av LCHF
Jag har vid tidigare tillfällen skrivt om hur LCHF på ett år fick mitt kolesterol att stiga från 4,2 till 10,2 och jag var väldigt bekymrad över detta. Jag blev dock försäkrad om att det inte var någon bevisad fara med högt kolesterol och att jag skulle kolla ApoA och ApoB istället. Jag har nu fått svar och även dessa värden är alldels för höga :-(
Jag kan inte se någon orsak än min kost med mättat fett och nu måste jag övergå till en mer fettsnål kost. Jag tänker plocka bort smör, grädde och fett kött och istället äta mer lax, makrill och olivolja, fast med begränsning.
Det kanske är så att LCHF inte är för alla och att det tom kan vara farligt för vissa. I mitt fall har det bara gått nerför med LCHF. Jag tror att det kan vara viktigt att notera eftersom det inte finns någon långsiktig forskning på hur LCHF påverkar hjärta och kärl. Kan ni med säkerhet säga att LCHF är ofarligt för härtat?
Jag har blivit rekommenderad kolesterolmedicin men tänker på egen hand snickra ihop en lågkolhydratkost som är mer fettsnål och med "bättre" fetter och hoppas att jag kan få ordning på mitt kolesterol igen.

Man kan inte säga med säkerhet att LCHF är ofarligt för hjärtat, men man kan absolut inte heller säga att det är bra för hjärtat att ersätta smör med margarin eller växtoljor med hög omega 6-halt, trenden i världen visar snarare att hjärtsjukdom ökat lavinartat sen de rekommendationerna trädde i kraft. Att fleromättade animaliska omega 3-fetter är bättre för hjärtat finns det däremot större tecken på. Så om du känner dig bekvämare med lax och olivolja istället för rött kött och smör/grädde så för all del, men undvik för guds skull majsolja, solrosolja, margarin osv.
Ja, absolut! Margarin, solrosolja och majsolja kommer jag aldrig använda. Jag kommer köra low carb low fat och med "rätt" oljor och fetter och se om det blir bättre.

Jag tror inte du förbättrar din hälsa genom att växla över till mindre mättat fett och mer oljor.
Alla oljor är mer eller mindre instabila och bildar fria radikaler i blodet.
Det finns inga säkra oljor annat än kokosolja.
Omega-6 i desamma skapar inflammationer i kärlväggarna vilket är en betydande orsak till kärlpålagringar.
Nästan alla får ett högre kolesterolvärde under första året på kosten.
Oftast sjunker det sen tillbaka markant och kom ihåg att kolesterol överhuvudtaget är en dålig markör på risk för hjärtsjukdom.
Triglycerider långtidssocker och HDL är viktigare värden och dessa blir ju förbättrade av LCHF.
Konstigt att din APO-kvot inte var bra men du vet ju inte hur den såg ut innan LCHF eller?
Det kan ju hända att den är på väg ner från skyhöga värden.
Jag hade nog fortsatt med lchf och mättat fett om jag gick i dina skor men kollat om värdena om ett halvår igen

Jag är i en liknande situation där jag nyligen fick veta att Apo-kvoten gått från 0,7 till 1,5 efter 2 år på LCHF, men jag tolkar det så att det beror på den sjukdom som jag vet att jag har, och att jag äntligen äter tillräckligt mycket fett för att kroppen ska kunna bekämpa den på allvar. Bekämpandet av sjukdomen "drar" mycket kolesterol, liksom. Efter att ha läst Uffe Tavnskov m.m. så tror jag inte att kolesterolet orsakar hjärtproblem, utan att det är ett samvarierande symtom eller rentav kroppens försök att lösa det bakomliggande problemet.
Triglycerider, HDL och HbA1c var i alla fall bra, så jag tänker avvakta. Men jag förstår den oro du känner. Jag hade kallt räknat med ett högr kolesterol, men trodde inte Apokvoten skulle vara så dålig. Men som sagt, jag väntar och ser om kroppen reder ut det hela…
Smör bättre än olivolja:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6872213.ab
Jag tycker det här är lite kivigt ändå. Jag hoppas innerligt att kroppen ställer in exakt det kolesterol den behöver och att vi inte tjänar på att påverka det via mediciner. Det är ju för övrigt bara en liten del som påverkas av kosten.

Förutom det som övriga sagt så vill jag tillägga att det finns inga som helst bevis för fett och kardiovaskulär ohälsa!
Däremot finns det entydiga bevis för högt blodsocker och hjärtkärlohälsa!
Men.. klart är iallafall att något är fel, när värdena sticker iväg på detta viset och det är egentligen detta du borde utreda!
Och självklart skall du testa att sänka fettintaget.. om inte annat för att utesluta det.. för om det nu inte sjunker trots sänkt fettintag!?
Hoppas du har en bra läkare som är villig att följa upp dig.
Har du fått proverna utskrivna.. skulle du kunna skriva in de här så vi får kika?
Jag tänker på att det finns de som en genetisk defekt som gör att de inte bryter ner LDL i tillräcklig omfattning på grund av brist på ett vist enzym i levern.. det är de som har familjär hypokolesteremi.. men de har vad jag förstår högt kolesterol redan som unga!
Äter du någon medecin?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Känner igen mej i de ts skriver jag fick oxå högre kolesterol under mina 9 mån på strikt lchfkost

Makadamiaolja finns också, innehåller inte mer fleromättat fett eller mer omega 6 än kokosfett.
Enligt Gary Taubes som läst en massa forskning i området så ger höga triglycerider och lågt HDL ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar. HDL minskar och triglyceriderna ökar av kolhydrater och tvärt om av mättat fett (enligt vad han har läst). Äter man mycket fett och lite kolhydrater får man dessutom väldigt lite täta LDL vilket också är bra ur hälsosynpunkt.
Enligt honom har dessutom fettet i en biff (nötkött) precis samma sammansättning som olivolja med mättat, enkelomättat och fleromättat fett. Det finns alltså ingen anledning att sluta med nötkött.
#9 Skillnaden är att talgen i nötkött innehåller animalisk omega-3 vilket gör det bättre än olivolja som fettkälla.
#9 & 10, olivolja har väl dessutom en tendens att ändra sammansättning när den hettas upp.. om det är molekylbindningarna som ändrar struktur eller något liknande.

Varningarna för olivolja känns tämligen överdrivna om jag ska vara ärlig. Det har använts i matlagning (både för sallader och stekning) kring medelhavet väldigt länge och det har funkat bra för dem, olivolja innehåller också mest enkelomättat fett och inga farliga omega 6-mängder (särskilt inte om man kompenserar det med att äta mycket fet fisk), man får steka med det i låg värme helt enkelt. Därmed inte sagt att det skulle vara bättre för det syftet än smör/ghee/kokosfett, men om man av olika anledningar, t ex för smaken, föredrar olivolja tycker jag gott man kan använda sig av det.
#12 Fast gillar man smaken av olivolja får man nog mer ut av att steka i något neutralt som t ex kokosfett utan smak som tål värmen mer och sedan tillsätta den extra fina och kallpressade olivoljan med smak efter :)

Jag tycker faktiskt om att steka i olivolja ibland, jag värmer inte sällan upp lax i det i stekpannan, men då gör jag det som sagt på låg värme. och ringlar sen stekflottet över den grekiska salladen. Tycker det passar bättre än smör/kokos (även om det är smaklöst) till lax.