Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 6660 ggr
csilla75
0

BBQ-sås

Blev sugen på grillade revben (införskaffas imorgon :-) och skulle vilja ha recept på sås att marinera / äta de med.

Har massor med "klassiska" BBQ recept som dock innehåler alldeles för många kolhydrater (ketchup, brun farin osv.).

/Csilla

csilla75
0

putt.. Glad

efterlyser fortfarande recept.

/Csilla

Wtn3
0

Om du är ute efter sånt som verkligen smakar som klassisk BBQ-sås a la amerikanska restauranger t ex tror jag du kommer få det väldigt svårt att få tips om något, då det är väldigt svårt att imitera utan kolhydratrika ingredienser, det skulle väl vara om du gör egen ketchup från grunden på tomater, chilifrukter och sötar med sukrin t ex. Men vad gäller LCHF-anpassade generella marinader har jag sett många recept, bara att googla.

Minorca
0

Jag brukar göra marinad av rödvin, lite soja och kryddor. Kryddorna brukar jag variera, tex peppar, vitlök, paprika, chili mfl.

Banon
0

Färsk ingefära, vitlök, Chillie, soja, lite sesamolja, torr sherry, färsk timjan eller koriander.

csilla75
0

Tack för tipsen!

Jag har just kokat revbenen i ett lag av buljong, salt, svartpeppar-korn, vitlöksklyftor, lagerblad och timjan.

Väntar nu på att de ska svalna, ska sedan lägga de i marinad. Tillaga de i ugnen gör jag inte förrän ikväll, vill att de ska marineras i flera timmar först….

Wtn3: jag älskar ju den "riktiga" BBQ-såsen så egentligen hade jag velat ha något liknande men förstår att det inte går att återskapa utan att det blir alldeles för många kollisar. Gråter

Kanske med hjälp av tomatpuré i marinaden blir det någorlunda lik "originalet"? Testar nog med vitlök, rött vin, chilipulver och sådant.

Antar att HP- och Worcestershire - såserna innehåller alldeles för många kolhydrater för att kunna användas som ingrediens i marinad?

/Csilla

lc-solkatt
0

jag gjorde en jättegod sås som liknar den klassiska bbq-såsen men kommer tyvärr inte ihåg hela receptet :S men ska försöka:

tacosås ekologiskt (utan socker då)

soja

vitlökspulver

en liten sked creme fraich

garam masala

spiskummin

paprikapulver

csilla75
0

#6: oj, oj, oj, låter gott. Glad

indiska kryddor har jag inte ens tänkt på…..

csilla75
0

ska experimentara lite så hör jag av mig med resultatet…..