Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 7695 ggr
Lojs
0

På sjukhus med lågkolhydrat

Hemma efter brusten blindtarm och tre dagar på sjukhus.

Jag kan säga att maten gick ju bra i två dagar (första dagen fick jag inte äta, i väntan på operation), men längre hade inte funkat. På min lapp stod minus kolhydrater och minus socker, vilket gjorde att de avstod min efterrätt och bytte potatis mot mer grönsaker.

Men man skulle väl bett om + fett, för det smakade smalmat och särskilt mätt blev jag inte. ("Gräddsåsen" var ju ett skämt, vad hade de gjort, promenerat förbi och visat en förpackning med matlagningsgrädde för såsen? För grädde smakade den inte iaf, och färg/konsistens tydde inte på ngn grädde heller) Frukosten var klart värst, bara bröd, fil, sötad youghurt och gröt, ena dagen kunde man få ett (överkokt) ägg med.

Men, skönt att slippa potatis och igårkväll få extra mycket kokt broccoli, vilket jag älskar. =)

Tack vare en tråd här så bad jag om dropp utan glukos. De tittade ju på mig som om jag var en utomjording och jag vet inte vad jag fick under operationen, men jag klarade mig ur ett glukosdropp iaf, och vet ni vad, jag fick inga fysiska men av att få ett mineraldropp istället. ;) (Säg till om du blir trött eller så bara…! Undrar vad min kropp hade sagt om ett glukosdropp, då hade det i alla fall blivit synd om mitt blodsocker…)

På det stora hela en positiv upplevelse i alla fall, jag fick i mig en aning näring och kokosfettet jag hade packat med mig hjälpte mig att överleva frukosten med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sindri
0

Vad skönt att allt gick bra - men brusten blindtarm! Du måste haft d-siskt ont innan!

Bra att sjukvården får uppleva folk som inte vill ha glukos, det kommer nog fler. Jag är lite inne på att göra ett kort som Kitabu föreslog, man kan ju komma in medvetslös och inte kunna prata för sig. Tror också min kropp skulle må jättedåligt av socker. Man får väl lägga till +mättat fett så det inte blir rapsolja och andra "nyttigheter".

Kokosfett är ju en suverän grej, räddade min senaste semester i Rom där jag bara kunde använda tevattnet av den "storslagna" frukostbuffén. Åker med mig på min resa idag också även om jag tror mer på frukosten i Tyskland.

kajsa71
0

Det pratas om glukosdropp i flera trådar och att man ska säga till att man inte vill ha det.  Jag har också ställt frågor om glukosdropp i olika trådar utan att få svar. Jag undrar följande:

Har någon med typ2 diabetes utan medicinering men som hålls under kontroll med LCHF fått glukosdropp? Vad hände i så fall?

Jag har frågat flera läkare som dock inte kunnat ge något annat svar än att det är OK. Vad ska man tro?

Babz
0

"Glukosdropp" finns i olika styrkor, dvs med olika mycket glukos i. Sånt som ges för att ersätta vätskeförlust, eller som spoldropp tillsammans med medicin i dropp, brukar vara 50 mg/ml och den mängden tycker jag inte att man behöver bråka om, ens som LCHF-are. Ibland funkar det helt enkelt inte att ge natriumkloriddropp istället för glukos.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Calmare
0

"Gräddsåsen" var ju ett skämt, vad hade de gjort, promenerat förbi och visat en förpackning med matlagningsgrädde för såsen? Hahaha!! Roligt! Skrattande

Sugiyama
0

Skönt att det gick bra och att du överlevde maten. Tur att det inte var fler dagar. Tänk att frukosten ska vara så undermålig på sjukhus. Ingen näring alls.

kaisakavat
0

Tack för att du delar med dig av erfarenheten.

Jag tycker det är onödligt, om än inte dödligt, att pumpa in socker i folk som inte "behöver det". Vi får ju en massa tjafs och omställningsbesvär helt i onödan. Läkarna får väl vänja sig vid oss och våra önskemål, en vacker dag kanske de börjar tänka själva.

Skulle det nu bli fel i en akut situation, så lovar jag att förlåta dem. Jag är ju inte diabetiker.

Blir till att alltid ha ett lager reservmat undanstoppat i frysen, som nån vän får åka och hämta upp ifall man skulle hamna på las.

Samt be dem komma med ett flak ägg, vispkanna och smör, så man kan göra äggmjölk, hehehe..  Flört