Ägg och makrill...
Inspirerad av en annan tråd måste jag fråga om den här "ägg- och makrilldieten". Ja, jag vet, det är fult att säga "diet", men det är ju det det är. Jag står still, vikten rör sig inte nånstans, så jag tänker lägga i en högre växel.
Hur länge kan man äta sån här mat? Bör man ta tillskott av något slag?

C-vitamin är det enda du missar om du äter mycket ägg och makrill, annars är det två av de mest näringsrika livsmedel som finns. Den skulle du egentligen kunna äta livet ut om du ville, kompletterat med 20-30 gram gul paprika om dagen.
frågan är väl snarare hur länge du pallar enformigheten i dieten;)
enl sss-boken kan du köra den ett par veckor iaf. sss säger att du klarar dig utan tillskott om du käkar 1brk makrill +2 ägg, 3-4 ggr om dagen (ca900-1200kcal). men rekommenderar t.ex en bit rå blomkål till.
men om kcal-intaget blir väldigt lågt (makrill+2ägg, 2ggr om dagen, ca 700kcal) då rekommenderar han tillskott.
men om du använder typ MinMat lr liknande så kan du själv lägga in andra livsmedel (kött/fågel/fisk) och få fram samma siffor. då får du lite variation oxå.
du har inte boken eller?
iaf, så ger sss följande förslag på dagsintag
- 1145 kcal, 116g P, 74g F, 3 g K (i procent 40P-57F-3K )
eller
-860 kcal, 87P, 55F, 6K (% 40, 57, 3)
Nog klarar jag ett par veckor åtminstone
Vet inte vilken bok du menar, men jag ska hämta SSS:s nya bok på biblioteket idag.
då hittar du makrilldieten i den nya boken:)