Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4380 ggr
helvete
0

Stevia

Undrar så över stevia. Det finns tydligen att köpa på nätet i olika beredningsformer t.ex torra blad. Var inne på en hälsokostaffär idag för att höra efter om de säljer stevia. Fick till svar att det fick dom inte sälja för det påminde om en drog och kunde ge beroende. Efter vad jag förstår får det säljas i USA men är inte godkänt av EU.

Tisdag
0

Den drogen man kunde bli beroende av, var det socker?

Flört Förlåt…

Jag vet bara att Stevia inte är godkänt som livsmedel inom EU.

[ErikSvensson]
0

Stevia är ett naturligt sötningsmedel, därför tillåter inte SLV/EU det. Är det inte tillverkat i en fabrik så är det inte hälsosamt, satsa hellre på nåt vettigt/kemiskt som aspartam, sukralos eller liknande.

Ja, jag är sarkastisk. Flört Köpte mitt på stevia.se, gick hur fint som helst, lite dyrt dock. Tyckte dock inte det smakade nåt vidare men du kanske gillar det, bara å prova! Dom säljer bara i pulverform såvitt jag vet, utifall att du vill ha det som torra blad.

Erik

Wildrat
0

Hälsokostaffärer får sälja stevia om de inte säger att det är livsmedel utan för huden eller liknande. Det får alltså användas utvärtes utan problem.

Kaksmulan
0

#3: stämmer, finns i pulverform på Life tex, men som du säger så nämner de inte direkt orden "livsmedel" eller "sötningsmedel" på burken.

helvete
0

Jag köper ingenting som är onödigt dyrt , om det dessutom inte är gott. Har alltid frestats av allt med socker men aldrig gillat den eftersmak som olika sötningsmedel ger.

Wildrat
0

Då är Sukrin ett bättre val, det har ingen bismak (tycker jag iaf)…

Lisabet
0

Stevia använder jag till sillinläggning (enligt ett recept här på KiF) och där blir det ingen "eftersmak", eller i allafall ingen som märks. Där tycker jag det passar bra, men så gillar jag inlagd sill och äter lite nästan varje dag.

helvete
0

#7 Med stevia istf socker försvinner  den konserverande effekten, skulle jag tro. Jag äter inte inlagd sill alls, brukar kasta julburkarna till påsk och påskburkarna till midsommar osv. Jag tänker på chokladpudding, strö lite över hallon, blanda nån smoothie. .

Sindri
0

Jag har köpt både stevia (Hälsokraft-butik) och sukrin. Använde en del från början, men nu bara när jag gör till andra som inte klarar sig utan socker.

Själv tycker jag stevian ger en aning bismak, och sukrinet gör att rätten får en "kall" smak. Kan inte förklara det på annat sätt.

Men som sagt, själv har jag tappat all smak för sött. Klarar bara av små bitar frukt då och då.