Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6360 ggr
Monsun
0

vallningar/övergångsåldern

Hej! Är det någon som har märkt någon förbättring på vallningsfronten med denna kost? Jag åt förut ganska mycket soja och hade då väldigt lite besvär med svettningar. Nu idag har det kommit tillbaka (äter ingen soja sedan 6 dagar). Tycker kanske inte direkt att det är så där jättelustigt att få tillbaka det……..

Några tips eller idéer?

monica monsun

odezza
0

Jag tror att jag var i början av övergångsåldern innan jag började med LCHF… men jag hade inte hunnit få blodvallningar. Det jag märkte det på var att mina menstruationer blev oregelbundna och mindre rikliga.

Nu verkar det dock som om klimakteriet har skjutits framåt i tiden. Jag har fått tillbaka mina rikliga menstruationer (hade helst velat slippa dom) och dom kommer mera regelbundet igen. Kan till och med känna av ägglossning… jag är 50.

Jag tror attt det var Litsfeldt som skrev i boken "fettskrämd" om en kvinna som blivit gravid då hon var 57! Hon hade ätit LCHF ett tag, men hade ingen tanke på att behöva skydda sig i den åldern!

Jag törs givetvis inte lova något då det gäller dina blodvallningar, men det verkar som om LCHF har en gynnsam effekt på östrogenet.

"still lost in space and time"

DaMum
0

Jag har konstiga värmevallningar och svettningar som jag fått i samband med att jag började med LC-kosten. Blir inte klok på om det är begynnande klimakterie eller om det hör till omställningen.

Jag är 46 år och har ätit LC i drygt 4 veckor, så det kan ju vara både och liksom.

Glennart
0

Jag tror det är bra att du slutat med sojan. De finns seriösa risker med soja konsumption. Traditionellt åt man inga sojaprodukter utan att först fermentera dem under långa perioder för att bli av med alla antinutriter och enzyminhibitorer.

Finns mer att läsa på www.westonaprice.org

mumsan
0

Hej! Jag har haft hemska svettningar 2006 men när jag började med kapslar: Nybalans från Helhetshälsa blev jag bättre. Mensen har kommit tillbaka för 2 dagar åt gången, riklig och ganska regelbundet. Tror att denna kosten hjälper till att det blir normalt igen och att svettningarna ska försvinna. Sen är vi ju olika hur mycket vi svettas och reagerar på övergngsåldern. Även jag har varit utan mens en längre tid men den kom tillbaka. Detta var innan LCHF.

Du får nog pröva dig fram vad som passar dig bäst.

www.helhetshälsa.se  där finns naturprodukter

Gittan-Xyz
0

Jag klarar mig inte utan östrogenplåster antingen jag äter LCHF- eller SLV-kost.

mumsan
0

Fick lära mig idag att mensen som kommer tillbaka vid LCHF kosten är bra för vi rensar kroppen då.

Margareta
0

#6 Det kan glädja en snart 52-åring som fick lite sådan påhälsning i förra veckan…helt oväntat

Numer pensionär i Nynäshamn

DaMum
0

Nu har jag märkt ett konstigt samband. Mina värmevågor och svettningar kommer omedelbart efter måltid. Visst är det mysko?

Kan det vara fettbrasan som brinner tro?

Margareta
0

Säkert DaMum… vi vet ju att den brinner eftersom Du går ner?

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Det är nog bara levern som sätter igång med ketontillverkningen när den får tillgång till dietfett. Bildas en del överskottsvärme då.Glad

DaMum
0

Ja, tänk… min stora stofthydda bjuder mig på överraskningar hela tiden!

Rätt kul faktiskt, man börjar t o m inse att man HAR muskler… fast vilande…

SvartKaffe
0

Jag som testar att öka kolisarna har också kommit in i en period där jag känner mig "varm och go", frusen som jag är annars. Är man "normalvarm" i vanliga fall så hade det säkert varit en svettig period.

mumsan
0

Monsun jag åt Tofuline kapslar ett tag. De är gjorda av sojabönor. Dyrt men vad gör maninte för att svalka sig!

Det händer att man får byta produkt efter en tids användande. Vi reagerar ju olika på reparaten.

Lycka till