måste äta mer mat
Har idag ätit enligt principen 0,9 g/önskemålvikt och jag tycker det är väldigt lite mat. Inser att jag förut kanske har ätit alldeles för mycket men det här var inte mycket alls.
Har alltså inte kunnat hålla det - var jättehungrig nu på kvällen. Så nu har jag ätit mer protein och mer fett (fast förhållandet mellan dem är helt ok) än vad jag "borde" göra enligt den principen. Hmmm får se hur det känns imorgon.
monica
Monica:
Principen är INTE att man måste gå ner på målviktsmängd.
Principen är snarare att inte överstiga den vikt man har nu.
Idealet är NOG snarare strax under nuvarande vikt, någon slags delmålvikt.
Obs att vi bara gissar och antar. Det är dessutom 0,8-1g för kvinnor, vilket lika gärna kan innebära 1g som 0,9g.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej Margareta - jag har gått på delmålivikt. Dvs nu väger jag 97 kg och jag gick då på 0,9 g protein på 87 kg (97-10%) och lite till. Jag tänker inte börja räkna och hålla på för det har jag gjort hela mitt liv. Samtidigt känner jag att jag måste få lite ögonmått för jag har helt tappat greppet om vad som är "lagom".
Om jag förstår dig rätt så är "lagom" 78 - 97 g protein (97 kg nu och 0,8 - 1,0 g protein /kilo) och fett därefter.
Tack för hjälpen!
monsun
Nu begriper inte jag riktigt. 
Ska man gå efter gram protein eller kalorier/dag?
Som jag har förstått det så ska man glömma kalorier………. i princip i alla fall.
monica monsun
Du vet väl att 100 gr kött (tex) inte är 100 gr protein??
Jag pendlar mellan 98-99 kg och äter mig mätt på 75 gr protein och 150 gr fett om dan.
ja tack, det vet jag. Men jag har förut ätit 4 ägg och 1 paket bacon samt 3-4 msk smör till frukost. Då känns 3 ägg och 2 msk smör lite…….
Men jag tror också att jag måste vänja mig vid att mättnaden kommer senare.
monica monsun
Jag har ätit 2 stekta ägg och 4 skrivor bacon och blir lagom mätt, inte så att jag känner det direkt utan efter en stund. På det håller jag mig 6-7 timmar. Jag tror att man i början är van vid större mängd mat än man egenligen behöver. Men portionerna minskar med tiden automatiskt. Minska inte så snabbt utan ta det lite i taget.
Ok tack Mervi. (Fast jag hade gått ner 0,3 hg sedan går….
)
monsun
Grattis!!!
Vad man kan bl glad när det går åt det hållet och nere när det går åt andra hållet……..
monsun
Får jag ställa en korkad fråga?
När ni pratar om procent av kroppsvikt, menar ni per dag eller per portion då?
Jag har aldrig riktigt fattat det där, och heller inte orkat sätta mig in i det. Slarvigt av mig kanske.
Jag tycker det verkar rätt lite om man bara skulle äta några hekto kött/fisk/fågel per dag, men jag kanske har fattat fel.

Det är per dag. Jag hamnar oftast på 65-80 g protein per dag och står mig jättebra på det. Men det måste vara mycket fett till!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
På ett ungefär så innehåller kött ca 20 gram protein per 100 gram köttmängd. Det är ganska vanligt att man läser 1 gram "kött"/kg kroppsvikt när det står 1 gram protein/kg kroppsvikt, men så är det inte menat alltså. Men kanske det inte var alls så du hade trott heller.
Jag äter ca 1 gram (ärligt talat räknar jag inte, men det brukar hamna runt det när jag kollat) per/kg så i mitt fall blir det..*humhum*…400-500 gram kött eftersom jag väger strax under 90 kg. (Det pendlar hej vilt, från 85,9 för en vecka sedan och likadant åt andra hållet veckan innan!)
Uj, uj, uj… för mig är det här en hel vetenskap. Jag tror inte jag pallar än att köra sånt finlir… Får väl ursäkta mig med att jag är nybörjare än en tid, och koncentrera mig på att få ration rätt i alla fall.
Skulle önska jag var lika duktig som alla ni andra är på att använda Cal Counter, men jag blir bara stressad av den.
Jag blir jättenervös när jag betänker att min målvikt ligger c:a 100 kg under min nuvarande vikt. Det skulle ju innebära sådana pytte, pytte, pytte-portioner för mig!
Fast ändå… idag kunde jag konstatera att jag faktiskt äter mindre nu än förr. T ex så åt vi helstekt fläskkarré till middag. Som tillbehör hade jag smör, lite creme fraiche och några skivor zuccini. Jag tog två stora, fina skivor karré. Kände mig proppmätt och tänkte "Vad jag ÄTER!". Men sen kom jag på att förut kunde jag ju sätta i mig 2-3 skivor plus potatisar, sås, ärtor och kanske t o m lite äppelmos till. Och dessutom ta om!
Så egentligen tror jag att jag äter mindre nu än förut… fast det känns ju som om jag äter mer… Fascinerande det där.
DaMum!
Det känns som att Du äter mer eftersom eftersom fettet mättar. Kolhydraterna Du åt innan ger sug och känslan av att aldrig bli mätt. Det är liksom det som är det fina i kråksången.
Så länge Du visar MINUS på vågen (oavsett hur mycket) lovar jag Dig att Du slipper både CalCounter och att räkna.
Finliret är till för de som närmar sig målvikt, eller är på platåer som inte ger sig….
Kul att läsa om din matsedel…. *fniss*
DaMum, fortsätt ät sådär! :D
Det svåraste i början av LC (tyckte jag) är att inse att ögat behöver mer mat än magen. Försök att bestämma dig innan du börjar äta att du BARA ska äta upp det du har på tallriken. Ingen backning! Det går, men du måste bestämma dig!! Inte känna efter så mycket.
Jag vet att du kommer klara det!!!
/Lillianna
~ Lillianna ~
Du har rätt i det Lillianna! Det ser lite ut på tallriken, men jag har inte backat och tagit om EN ENDA GÅNG sedan jag började med LCHF!!! Kanske någon extra smörsklick eller lite mer creme fraiche, men aldrig någonsin en hel portion till.
Och det har liksom skett automatiskt, inget som jag har behövt tänka på. Förut, när jag åt "fel", så var det alltid en himla mental förberedelse att "nu ska jag BARA äta det här och inget mer", och så var man hungrig i alla fall när man ätit upp.
Det här är freedom!
Såg något på tv men kommer inte ihåg vilket program.
De bjöd in folk från gatan att äta frukostspecial på något cafe i USA. De åt med god aptit och lämnade i princip ingenting kvar på tallriken.
Nästa vecka eller några dagar senare var samma personer tillbaka på samma cafe för att åter igen äta samma mat men den här gången skulle de ha ögonbindel på sig när de åt.
Det visade sig att det tog längre tid att äta (inte så konstigt) och att i princip alla lämnade mat kvar på tallriken. Man åt helt enkelt mer medvetet och när man kände sig mätt så slutade man äta. Eftersom man inte kunde se hur mycket man hade på tallriken så blev man inte förvirrad av att "äta med ögonen".
Rätt kul test och alla som åt verkade förvånade och man fick sig en tankeställare.
SvartKaffe: Den testen kan man kalla "blindtest" och den var rolig tycker jag!!!