17 februari - Stressfaktor
Just nu har jag alldeles för mycket omkring mig. Det är alltför många saker jag inte kan påverka i min egen kalender och sånt gör mig stressad. Det är årsmöten, högtidsdagar, föräldramöten och annat som jag inte har någon LUST att närvara vid.
Den här helgen är min man och min yngsta på min svärmors 80-årskalas i Piteå. Själv närvarar jag inte för att jag inte vill lämna nyfödda kattungar. Ett annat skäl är att sonen kom hem från en längre Skånevistelse (praktik) och jag ville gärna träffa honom.
Istället hade jag tänkt mig en lugn, trivsam helg hemma. Jag skulle uppdatera katternas hemsida, skriva min egen presentation i Viktgruppen här på sajten, kanske skriva en annan artikel jag grunnat på länge och gör en massa INTERNET-baserade saker som jag känner att jag ligger efter med.
Även om jag tycks sitta här mycket, så sitter jag normalt inte så långa stunder i taget, eftersom resten av familjen pockar på uppmärksamhet (även vi tvättar, städar, diskar, lagar mat, äter osv). När jag skall göra något sådant ORDENTLIGT måste jag få sitta i fred och i lugn och ro och inte bli avbruten hela tiden och då måste jag vara ENSAM och det är jag just den här förmiddagen medan tonåringen SOVER.
Vad händer då? Mitt INTERNET STRULAR…. ALLA SAJTER STRULAR… det är TUGGUMMI och bromsolja i min dator och jag har sen jag kom hit vid 9-tiden läst ca 5 inlägg och inte tagit mig in på ens hälften av de sidor jag tänkt mig…
Sådant gör mig GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALEN och nu har även jag tappat humöret.
JAG ÄR SKITSUR just nu!!! Klockan är redan halv tolv snart och jag har inte gjort annat än felsökt och startat om och TJAFSAT MED TELIA, som påstår att det inte är något FEL!!!!!!!!!!!!!
Det är FEL när man har 8MB-bredband, som beter sig värre än mina modem någonsin gjort och det är inte första gången det händer. Det var samma sak strax efter vi flyttat, men då var min man hemma och vi höll på med annat så jag stod ut bättre då. Varje knapptryckning (oavsett sajt på nätet) tar ca 30 sekunder upp till en minut, och det PALLAR inte jag.
Sorry, men detta var en av mina mänskliga sidor som kom fram…
Numer pensionär i Nynäshamn
känner igen det där Margareta! Jätte irriterande! Kanske ska du gå iväg och göra något annat ? En lång skön promenad kanske? Du har väl hört sinnesro bönen. "Gud (eller vem man nu tror på) ge mig sinnesro att acceptra det jag inte kan förändra, mod at tförändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden!" Bra va'?! Fast du kanske är för arg just nu…….
Håll ut i alla fall
monsun

har ni fripassagerare? Trådlöst modem? Ifall nån tankar musik via er router?

Har läst nånstans att alla vi som sitter vid datorer har strul,trassel,tjafs i snitt 30 minuter per dag. Det finns t o m folk som slår sin dator. Tänk så mycket tid som går till spillo och så mycket frustration och adrenalin som skulle kunna användas till annat!
//Karin
Margareta!
Jag tror också att du ska göra något annat en stund. Jag vet hur irriterande det är, att när man planerat en grej och dessutom har tid för den, så går det inte. Vare sig det gäller internet eller andra områden, så är det lika frustrerande varje gång.
Kanske ska man ta det som en fingervisning "från ovan" att göra något annat. Sen kan man komma igen med nya krafter.
Hoppas förstås att det löser sig så du kan göra det du måste.
Det där med fripassagerare har jag faktiskt inte tänkt på… kanske är det det som "spökar" även för mig ibland. Hm… tål att tänka på.
Att man blir så arg på sin dator så man har lust att slå den, kan jag mycket väl begripa. Personligen skulle jag ha velat slänga ut min PC många gånger, men är trots allt glad att den står kvar…
Kram!
Fungerar andra programvaror också segt? Mailen tex? Har du bra virusskydd?
Vi bytte till Glocalnet från Telia…billigare och bättre…i varje fall för oss…
Vi har krypterat så att ingen kan komma in och surfa på vår router…
// Shintaida

Finns det något mer frustrerande I VÄRLDEN än datorer som krånglar?!
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Det är frustrerande när bredbandet är krångligt.
Hur skall världen fungera utan denna datorisering?
Ibland fungerar ju inte heller de datoriserade kassorna och då ser många kassörskor ut som frågetecken. De har glömt hur man räknar ut plus och minus. SORGLIGT!!!!
När man ringer till myndigheter så säger dom ofta att datorn har krånglat, vaddå? på egen hand. Nja, det är väl någon som suttit och programmerat och satt i mjukvaran och hårdvaran i datorn också. Ofta beror problemen på ett handhavande fel av den som sitter framför datorn. En dator kan ju inte leva sitt eget liv (även fast man tror det ibland
).
Margareta jag förstår inte att du blir så upprörd, du måste ju vara van, eftersom du jobbar med detta, eller?
Detta är ett sätt att kommunicera med varandra och det är underbart. Men datorn får inte ta över ens liv…… Herregud…
Nu är jag här igen…precis efter jag skrev den här tråden dog det HELT.
Det tog alltså tills nu och det VAR fel hos Telia erkände de till slut.
Jag har inga fripassagerare (har däremot varit det själv när jag var nyinflyttad) eftersom jag kör väldigt krypterat med lösenord. Alla program i min egen dator gick som vanligt, det var bara internet som segade oavsett sajt och till sist dog det helt.
Jag brukar normalt inte bli frustrerad över sånt här, snarare ta det som en orsak att göra annat.
Det var SPECIELLT i dag eftersom jag för första gången på hur många ÅR som helst såg fram emot en ENSAM FÖRMIDDAG DÄR JAG FICK GÖRA VAD JAG VILLE VID DATORN UTAN GNÄLL.
Min yngsta dotter och min man är bortresta och när de är hemma är det alltid MASSOR som ska fixas just på lördagar. Eftersom min man är synskadad gör vi det mesta praktiska ihop (vi är ju nyinflyttade och har hur mycket fix som helst kvar) eftersom det bygger på att jag ser och han utför (jag är muskelsvag i armarna).
Jag ligger efter med kattungarnas dagbok/hemsida, längre mail jag vill skriva till folk jag håller kontakt med, räkningar som skall registreras osv ….
Nu är avbrottet tydligen över och jag har MASSOR att läsa igen här, en kompis vill att jag skall följa med på en uppvaktning och själv vill jag se Melodifestivalen……
OCK nu får det vara slut med gnäll. PUNKT
Numer pensionär i Nynäshamn
skönt att det löste sig till slut! Men du kanske kan få en lugn och skön lärdagskväll?
Ha det skönt!
monsun

Själv tycker jag det var riktigt trevligt att höra dig gnälla!
Det känns bra att vi alla då och då hamnar i "gnällbältet"själv bor jag ju där…….
Gnäll du när du behöver…!
Precis som vi andra!
Det är klart du också får gnälla, det gör vi andra också. Men det är skönt att det funkar igen.