Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8258 ggr
Liny49
0

TRÖTTHET !!

Hej.

En undran har jag.

Andra människor här verkar ha blivit mycket piggare efter en tid på LCHF.?

Till och med efter utbrändhet.

Jag är väl mer eller mindre utbränd kanske efter att min son mördades sommaren 2000. Livet har varit mycket svårt efter detta.

Men jag har nu ätit LCHF helt regelbundet i mellan 6-7 månader och ingen förändring vad det gäller min stora trötthet.

Är så trött, varje dag.. det som blivt bättre är magen och inga svängningar i blodsocker. Har inte diabetes men kände av när det gick för långt mellan måltiderna förut.

Jag skulle så gärna vilja få känna mig pigg någon gång.

Och inte som om man just stigit upp, hela dagarna.

Någon som har en teori?

dufva
0

Hej Liny

Vi behöver veta lite mer.

Hur ser en vanlig dag ut matmässigt?

Har du övervikt eller någon annan sjukdom för övrigt?

Sover du bra på nätterna?

rylandes
0

Trötthet kan säkert ha många orsaker. Själv så började jag med en stark multivitamin och en ordentlig dos d3 vitamin sedan i höstas. Har inte varit trött alls under hela vintern /våren. Vilket jag brukar.

Finns ju en hel del vetenskap bakom detta också.

Wildrat
1

Har du kollat sköldkörteln? Trötthet, övervikt eller svårt att hålla vikten och Depression är väldigt vanliga symptom på hypotyreos. En hel del av de som diagnosticerats med bla utbrändhet kan ha problem med sköldkörteln som ännu inte hittats. Av någon anledning ställer läkare gärna andra diagnoser istället för hypotyreos fastän det iaf är enklet att kolla om sköldkörteln är problemet. Man tar ett enkelt blodprov och kollar TSH, fritt T4, fritt T3 och antikroppar (anti-TPO, TRAK och en till som jag inte kommer ihåg). Detta kan de göra på vårdcentralen så ta kontakt med dem och ge dig inte förrän du fått ta alla de här proverna jag nämnde.

Ron-Jag
0

Gör ett besök hos en läkare och be att få en utredning för Depression. Har en kompis som jämt var trött vad hon än gjorde och till slut kom dom fram till att det var en mild Depression. Hon fick sedan tabletter och samtal mot det och blev piggare snabbt. Lycka till.

Liny49
0

Tack snälla ni.

Vitaminer äter jag. Sköldkörteln kollad. Övervikten är väl ca 10-12 kilo.

Maten är nog ungefär som ni andra äter, kanske något för lite.

Ja Depression, det har jag säkert. Jag ÄR ledsen ända in i själen, men jag jobbar och sköter alla mina åtaganden.

Ser ut som hälsan själv. Är glad och skojfrisk på jobbet.

Men det är väl helt enkelt så då att den trötthet jag lider av går LCHF helt enkelt bet på.

Men jag kämpar på, som vanligt. Kanske blir piggare med tiden.

Snart är det ju sommar.

rylandes
0

Men hur mycket vitamin D3 äter du per dag?

Liny49
0

Jag äter Kalcipos 500 mg. 2 per dag.

Mitt Val Kvinna :vitaminer mineraler o antoxidanter.

Samt C-vitamin köpt på Ica i ett rör.

Lite då och då ett rör Berocca.

Vitamin D3 kanske inte är just den D-vitamin jag äter? Jag har ätit den i flera år för att skelettet inte ska kalkas ur.

Är ju i den åldern där det behövs. 61 år i år.

MimLan
0

Det blev lite otydligt här, äter du d-vitamin, utöver det som finns i Mitt val kvinna?

Det d-vitamin som finns i Mitt val kvinna är alltför litet.Är det viktigt för dig att tänka på skelettet så är det väsentligt att du intar tillräckliga mängder d-vitamin (2000 IE för en frisk kvinna, det dubbla om man är sjuk eller har brist) och äter fett.

Liny49
0

Jag äter D-vitamin sedan flera år tillbaka. Som jag får på recept, från läkaren.

Just nu är det mitt val kvinna som jag äter, men det kan vara någon annan sort i bland. Vitamineral tex.

Zepp
0

Med tanke på dina upplevelser är det inte helt otänkbart att det handlar om en mental trötthet.. jag tycker att du har alla skäl för att låta undersöka den sidan oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ethla
0

Har inget att tillägga, bara en stor Kram!

MimLan
0

#9 Om du tittar på burken/asken för d-vitaminerna du får på recept, hur mycket står det att en tablett innehåller av d-vitaminet?

Ron-Jag
0

Jag känner verkligen med dig. Min kompis som jag berättade om förlorade sitt barn när det var väldigt litet. Precis som du så fungerade hon "normalt" och skötte jobb och allt som man skulle. Dock kom depressionen krypande och efter många år när "alla" och även hon tyckte att hon borde ha kommit över händelsen så började det bli så jobbigt att saker blev lidande.

Hon uttryckte det så att allt var jobbigt och det fanns inte mycket i hennes liv som var roligt längre. Som alla dagar var grå och mulna och så var hon jämt trött.

Jag vill inte tala om för dig vad som är bäst för dig, för det vet bara du, men kanske ändå ska du ge det en chans med medicin och samtal hos en psykolog med KBT-inriktning. Då får du verktyg att använda för att vända det här till något bra så du mår bra igen. Det är ju dumt att gå och vänta och hoppas när det finns något du kan prova som kan hjälpa. Fick du dessutom inte samtalsstöd när det hände så är det verkligen på tiden att du får hjälp att komma vidare. Hoppas du väljer att be om hjälp snart för det är du värd.

Sänder de ljusaste och varmaste tankarna jag har till dig.

Anand
0

Jag kommer o tänka på homeopatmedicin. Oftast när man börjar med det så blir symptomen värre ett tag innan de går över.

Kan det vara detsamma när man börjar äta mer naturlig kost? Att symptomen eller depressionen blir värre ett tag innan det släpper?

Nu hade ju du ätit detta ganska länge men det var en tanke som poppade upp.

Liny49
0

1 tabl innehåller:calc.carb.ca1-3 respond

calcium 500 mg, constit.q.s.

Fattar ingenting av detta. Men 500 mg står det på burken.

Kalcipos heter dom

Tack snälla ni för att ni bryr er.

JohanBaltic
0

Från Fass om kalcipos:

Vad jag kan se innehåller den 400 IE Vitamin D3, vilket jag anser är 10 (tio) ggr för lite för en vuxen person på vinterhalvåret i Sverige. Själv äter jag 5 000 IE D3 om dan vilket jag trappar ner så fort jag kan få mer sol på mig nu i maj.

Hoppas du kan känna livsglädje och att vara pigg så småningom.

Läs mer här.

Innehåll (Läs mer om innehåll)

1 tablett innehåller: Verksamma ämnen: kalciumkarbonatmotsvarande 500 mg kalcium, 10 mikrogram kolekalciferol motsvarande 400 IE vitamin D3. Övriga ämnen: maltodextrin, all-rac-alfa-tokoferol, kroskarmellosnatrium, gelatin, sackaros 1,5 mg, majsstärkelse, vattenfri kolloidal kiseldioxid, magnesiumstearat, hydrerad sojaolja, hypromellos, makrogol, paraffin.

1 tuggtablett innehåller: Verksamma ämnen: kalciumkarbonatmotsvarande 500 mg kalcium, 10 mikrogram kolekalciferol motsvarande 400 IE vitamin D3. Övriga ämnen: flytande spraytorkatglukos, magnesiumstearat, natriumcitrat, xylitol (sötningsmedel), all-rac-alfa-tokoferol, akaciagummi, natriumlaurylsulfat, gelatin, sackaros, majsstärkelse, hydrerad sojaolja.

Liny49
0

Jag bör alltså äta starkare D-vitamin?

Varför får jag inte det då, kan man ju fråga sig?

Jag får köpa på apoteket eller hälsokosten då antar jag. Utan recept.

JohanBaltic
0

RDI för D vitamin är väldigt lågt, det är därför du inte får mer. Köp t ex Holistics, finns på många hälsokostaffärer och på nätet. De har 2000 IE per kapsel så en till två kapslar av dom per dag blir nog bra. Det finns andra fabrikat också, jag äter Healthy Origins som innehåller 5000 IE per kapsel och är mycket billigare - de finns på Big Vits t ex.

Det finns fler fabrikat också… så att vi inte gör reklam här Glad

matsmurfen
0

En väldigt viktig fråga, appropå depression:

**Känner du dig deprimerad?!
**

Kolla upp sköldkörteln som du fick tips om i #3. Ta även antikroppsprovet som heter TG-ak (Tyreoglobulin-antikroppar).

Liny49
0

Tack alla ni.

Jag ska kolla upp allt lite mer nu.

Sköldkörteln är kollad redan. Inget fel där inte.

Klart att jag har dagar som är tyngre än andra dagar. Det pendlar upp och ner. När det är en tung dag, ja då känner jag mig ju deprimerad förstås. Men inte var dag kanske. Men heller inte toppen glad, det gör jag aldrig mer.

Svårt att säga om det är "riktig" Depression då.

Men jag har fått diagnosen för några år sedan och åt medicin ca 1 år. Klart att det är svårt att bli riktigt fri från alla mörka tankar, när ens son mördats.

Det finns liksom inget värre än det. Att han skulle råka befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

Som jag skrev tidigare, ser frisk och kry ut och är väl svårt att förstå att det är som det är med mig. Att jag är trött, inte heller det syns.

Suck!

matsmurfen
0

Jag ser också frisk och kry ut…

Wildrat
0

#20 När tog de sköldkörtelproverna. Är det nyligen får vi väl lita på dem men är det ett tag sen (halvår-år) så kan du behöva ta dem igen för de kan ha ändrats. Dessutom behöver du få exakta siffrorna från läkarna och inte bara nöja dig med "de ser bra ut". Läkare har ibland en tendens att inte kunna läsa provsvar ordentligt, särskilt sköldkörtelprover verkar vara svårtolkade.

Liny49
0

Det är bara ca 1 månad sedan dom togs.

Jag får väl gå in på VC och höra om jag kan få exakta siffror på hur dom var.

Tack för er omtanke.

rylandes
0

När man börjar med D3 från en väldigt låg nivå (som dom flesta har efter en vinter) så bör man nog ta 6-10000 IU / dag under en vecka. Sen kan man gå ned till 4-6000 IU / dag.

Annars så kanske det är dags för solen. 10-30 minuter/dag, mitt på dagen, avklätt så mycket som möjligt utan solkräm. Blir man röd så sluta. Tål man lite mer så håller man på längre. Då kommer man snabbt upp i höga doser D3 vitamin och kan sluta med tabletterna.

Liny49
0

Återigen tack.

Så fort solen är framme springer jag ut. Bor på landet.

Kanske piggar på mig vartefter solen kommer mer och mer.

Hoppas det i allafall.

Majsan666
0

Hej Liny!

Känner med dig… Är själv utbränd sen 3 år tillbaka, har varit sjukskriven på heltid hela tiden, orkar nästan ingenting. Har ätit lchf i 1 år men märker inte heller någon skillnad på tröttheten. Har fått samtalsterapi, gått i sömngrupp, provat avspänning, spikmatta och akupunktur men ingenting har hjälpt mig. Fick reda på att jag har D-vitamininsufficiens (något mildare än -brist) och har fått starka droppar på recept, men jag har inte märkt någon skillnad på tröttheten. Har även kollat sköldkörteln, men inget konstigt där…

Tröttheten är verkligen enormt jobbigt och dessutom något som omgivningen inte riktigt förstår… Ledsen att jag inte kan komma med några bra tips vad gäller att må bättre men jag vill tipsa om ett forum för utbrända där man kan få stöd och prata med andra i liknande situationer: www.utbrandhetshjalpen.com/forum/index

Kramar

TjockaBerta
0

Vi är flera i båten.

Jag gick i däck 2003 och har varit sjuk sedan dess. Periodvis har jag sovit både för- och eftermiddag för att orka  genom en vanlig dag i hemmet.

Mina skölkörtelprover är lite låga men inom det normala spannet. Periodvis har jag fått Levaxin.

LCHF gjorde inte mig heller piggare.

>>>Malum domesticum<<<

Ruska
0

Jag är oxå drabbad av konstant trötthet. Periodvis känner jag mej som en robot. Jag jobbar och sköter mej men hemmavid lågprioriterar jag städning etc till förmån för sömn. Jag äter anti-depressiva sen några år tillbaka och det har verkligen hjälpt mej.

Men tabletter kan inte göra underverk. I dagsläget accepterar jag att det är som det är med min ork och mitt mående och hoppas att jag ska komma "i fas" med mej själv så småningom. Jag tillåter mej att vila och sova så mycket jag behöver för att själen ska få läka.

parsley
0

http://www.rme.nu/om-me-cfs/behandlingar/pacing

Kronisk trötthet, ME och pacing.

Sjukvården är ingen expert på sköldkörtlar, tyvärr. Man kan ha både över- och underfunktion samtidigt och det syns inte på proverna. Mer avancerad provtagning hos privata företag, som t ex Scandlab kan visa sådana resultat.

smeo
0

#29   det där lät intressant  kanske det e det jag har  inte utbrändhet.

Kan jag be vanliga sjukhuset ta nåt prov eller måste man gå privat?